Конспект-занятия "Койгунакче аалдаашкын"
план-конспект занятия (старшая группа)

Монгуш Саяна Тюлюшовна

ИОО: «Познание», «Социально-коммуникативное развитие», «Физическое развитие», «Художественно-эстетическое», «Речевое развитие»

Цель: Формировать знания детей в совместной игровой деятельности.

Задачи:

Образовательные:

Способствовать развитию у детей познавательно-творческих способностей математической деятельности через игру.

Совершенствовать представления о геометрических фигурах и их свойствах: форме, цвете, размере.

Способствовать совершенствованию счетных навыков, узнаванию цифр, соотношению чисел и цифр в пределах 10.

Развивающие:

Способствовать развитию речи, познавательных интересов, мыслительных операций (внимание, память, мышление), творческих способностей.

Воспитательные:

Формировать интерес к совместной деятельности с взрослыми и сверстниками, воспитывать умение слушать и слышать воспитателя, действовать по словесной инструкции взрослого.

Воспитывать у детей доброту, вежливость, отзывчивость

 

Методическое обеспечение:

1. Цветик – семицветик.

2. Игрушка зайчик.

3. Плоскостное демонстрационное изображения – (божьи коровки и листики с цифрами (по количеству детей), плоскостная лягушка.

4. Геометрические фигуры (по количеству детей)

5. Корзинка, муляжи (яблоко, груша, морковка, капуста).

6. Дерево.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл koygunakche_aaldaashkyn_kicheel_tyva.docx1006.58 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципалдыг бюджет хандырылгалыг школа назыны четпээн «ЧЕЛЭЭШ» уруглар албан чери.

Улуг болук уругларынга ажык кичээл конспектизи

«Койгунакче аалдаалы»

Башкы: Монгуш С.Т.

Февраль 2020г.

ИОО: «Познание», «Социально-коммуникативное развитие», «Физическое развитие», «Художественно-эстетическое», «Речевое развитие»

Цель: Формировать знания детей в совместной игровой деятельности.

Задачи:

Образовательные:

Способствовать развитию у детей познавательно-творческих способностей математической деятельности через игру.

Совершенствовать представления о геометрических фигурах и их свойствах: форме, цвете, размере.

Способствовать совершенствованию счетных навыков, узнаванию цифр, соотношению чисел и цифр в пределах 10.

Развивающие:

Способствовать развитию речи, познавательных интересов, мыслительных операций (внимание, память, мышление), творческих способностей.

Воспитательные:

Формировать интерес к совместной деятельности с взрослыми и сверстниками, воспитывать умение слушать и слышать воспитателя, действовать по словесной инструкции взрослого.

Воспитывать у детей доброту, вежливость, отзывчивость

Методическое обеспечение:

1. Цветик – семицветик.

2. Игрушка зайчик.

3. Плоскостное демонстрационное изображения – (божьи коровки и листики с цифрами (по количеству детей), плоскостная лягушка.

4. Геометрические фигуры (по количеству детей)

5. Корзинка, муляжи (яблоко, груша, морковка, капуста).

6. Дерево.

 

Ход занятия:

Башкы: 

Мендилежип, экиилежир.

Мерген угаан состерлиг бис.

Чалатырган башкыларым

Чаптанчыг чаш уругларым

Эртенгинин медизи биле!

Уруглар, бот-боттарывыс болгаш эргим чалатырган башкыларывыс биле мендилэжиилинер!

- Эртенгинин мендизи биле, карактарым! Оттуп келдинер бе? (карактарын суйбаар)

- Эртенгинин мендизи биле, кулактарым! Оттуп келдинер бе? (кулактарын суйбаар)

- Эртенгинин мендизи биле, чаактарым! Оттуп келдинер бе? (чаактарын суйбаар)

- Эртенгинин мендизи биле, холдарым! Оттуп келдинер бе? (холдарын суйбаар)

- Эртенгинин мендизи биле, буттарым! Оттуп келдинер бе? (бутарын суйбаар)

- Эртенгинин мендизи биле, хунчугежим! Оттуп келдивис, хулумзуруп тур бис? (холдарын оору кодургеш, хулумзуруур)

Хундулуг башкыларым

менди-ле, менди!

Хойну билип, сайгарып

Кичээлге бис белен бис (уругларга ооредип алыр)

     - Уруглар, бо хун биске чагаа келди. Кымдан келгенин билип алыксап тур силер бе? Ынчалза, тывызыкты тыптаалынарам.

Улуг узун кулактарлыг

Морковкага дыка ынак

(уругларнын харыылары)

Дети: Чагааны Койгунчугаш бисче бижээн дир.

Башкы: Койгунчугаш чуну бижээнин номчуп берейн.

«Экии, эргим уруглар. Мен чаа огже коже бердим, ынчангаш силерге оомну дыка коргузуксеп тур мен. Аалдап келиринерни диледим. Четикпейн манап артым. Койгунактан».

- Уруглар, Койгунчугаштын аалынче аалдаар бис бе? Аалдап баарда белекчигеш чок барбас болгай бис. Койгунакка чуну белек кылдыр берип боор бис. (уругларнын харыылары).

- Уруглар, бистин мында корзинкавыста яблоктар, морковь, капуста бар дыр, Койгунчугашка белек кылдыр сунар бис бе?

- Ой, корунер даан, уруглар, менде мында янзы-буру оннуг кыдат капуста бурулери бар болгай. Чуге мындыг янзы-буру оннуг болганын билип алыксап тур силер бе? Оон чажыдын Койгунчугаштын оонге баргаш ажыдып бээр мен, уруглар.

- Койгун кайда чурттап турарыл, уруглар? Адрезин биске бижип бээр дээш уткан шээй. (аргада)

- Шын-дыр, ол аргада чурттап турар. Бараалынарам че.

(Аялга аайы биле, уруглар физминутканы кылып, шимченир)

Чараш, чылыг бажынынче

Койгунчугаш чалап туру

(Холдар быктында, он-солагай талаларже эглиир)

Аргадыва бараалынар

Амыр тайбын чедээлинер

Койгунчугаш манап туру

(Чангыс чеге кылаштаар)

Буттарывыс топ, топ, топ –

Ээр черже кылаштаалы

Холдарывыс хлоп, хлоп, хлоп –

Хоглуг бичи чаштар дыр бис!

(Кылаштавышаан часкаар)

Буттарывыс оору кылдыр кодурээли

Ногаан шыкта кылаштажып бар чор бис

(Дискектерин оору кодурер)

Ак-кок дээде хунчугешче хулумзуруп (Холдарын оору кодурер, бут кырынга турар, хулумзуруур)

Ыяш дытка могейдивис (Донгайар)

Бугажыкты этир шурап (Ийи бут биле шураар)

Аалчылап Койгунакче бар чор бис! (Чангыс черге кылаштаар)

 C:\Users\Комп\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20200205_112706.jpg

- Шыргай арганы эртивис, алаакта келдивис. Корунер даан мында кандыг ыяш озуп турар дыр? Бо дээрге анаа эвес ыяш-дыр, Бо дээрге дооскаралар бажыны-дыр. Чугле бо ыяшта дооскаралар чуге чок чоор? Корунер даан бо шээй, уруглар, шупту черде чыдырлар. Чуу болган ол. Чуу деп бодаар силер?

- Уруглар, дооскаралар бо ыяштын бурулеринде чурттап турар. Дооскара бурузу боду чурттаар бурулуг боор. Улуг куштуг хат келгеш, бурулер биле дооскараларны ужур урупкен-дир. Ынчангаш олар чурттаар чери чок калган. Канчалдыр дуза кадып болур-дур бис?

- Дооскараларга дузалажыптаалынарам че! Чыыптынар че! Кээргенчиин. Ам кинчээнгейлиг корунер, дооскара бурузунде ооргазында ангы-ангы санныг кара точкалар бар. Ам черже коруп корунер даан, хатка ушкан буру-бажынчыгаштар база бар. Буру бурузунде саннар бар. Ам мындыг силер, дооскараларнын ооргазында кара точкаларны санааш, ындыг санныг буру-бажынчыгажын тывар. Билдингир дир бе?

- Сээн дооскаранда каш точка бар дыр? Каш деп санныг буру тып алдын? Дооскаран бажынын шын тып алган дыр сен, эр-хей!  

C:\Users\Комп\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20200205_113011.jpg

(2-3 уругну айтырар. Бурулерге дооскараларны олурткаш, оларны дытче азар).

- Эр-хейлер, уруглар. Дооскараларнын бажынын тып дузалажып берген дир силер, эр-хейлер. Ам чылыг чымчак бажыннарында амырап чурттаарлар. Дооскаралар четтиргенин илередип, кайнаар бар чор силер деп айтырып тур уруглар, Бисти эдерип баар дээрге арай болдунмас дыр, ам дооскаралар бажын-балгадын арыглап аштаар болгай. Койгунакка бистин байырывыс чедирип корунерем деп дилеп турлар.

- Дооскаралар биле байырлашкаш, улаштыр чорууулунар че.

- Чоруурунун бертинде бичи дыштаныптаалынарам.

          Карактарга гимнастика.

Ах, как долго мы считали,

Наши глазки так устали

Мы дадим им отдохнуть,

Их закроем на чуть-чуть.

А теперь их открываем

И немного поморгаем.

 

Башкы: Койгунчугашче баарда дамырак эртер силер деп дооскаралар сумелээн болгай, уруглар. Дамырак кайда-дыр, уруглар. Бо дур бо.

           - Ам мону канчалдыр эртер бис? (ажыр шураар).

- Эр-хейлер! Ажыр шураалынар че! Таптыг далашпайн, оваарымчалыг шураалынар, буттарывыс отпес кылдыр.

- Тулаада келдивис ышкаш, уруглар. Ам улаштыр кайнаар баар дыр бис? Орукту кымдан айтырып алыр бис? Уруглар, тулаада кым чурттап турарыл билир силер бе? Паганы кыйгырып алыылынарам че.

(Уруглар паганы кыйгырар, мунгаргай пага кылаштап келир)

- Экии, пага. (Уруглар экиилежир)

Башкы: Бистер Койгучугашче аалчылап бар чыткаш, бичии аза бердивис. Орукту айтып, дузадан кадып корем, пага.

- Пага чуу-даа ыытавайн, куду коруп алган турары ол. Уруглар, коруп корунерем, пага кандыг-дыр? (Мунгаргай). Чузу канчап барганы ол айтырып корээлинерем.

(Уруглар пагадан чуге мунгарап турарын айтырар)

(Пага уну биле бир башкы чугааланыр)

- Ой, уруглар, тулаага шурап халып тургаш, чинчим чидирип алгаш ыглап тур мен. Кончуун, чангыс артыпкаан чинчим диин. Дузалажып корунерем, уруглар. Чугле мындыг чуруу артып калган.

        Башкы: Уруглар, пагага чаа чинчилерден кылып берээлинерем.

- Бо эрике олуруптунар, корунер даан, мында ковей чинчилер чыдыр. Олар янзы-буру оннерлиг, хевилерлиг, хемчээлдиг. Пагага чидирип алганы ышкаш чинчи херек дир, уруглар. Ынчангаш, даалганы кичээнгейлиг, частырыг чокка кылыр. Мен бо чурукту коруп алгаш, чинчинин хевирин, оннун, хемчээлин адаарымга, силер шак-ла чугаалааным ышкаш чинчини тыпкаш, хендирже дизер силер. Хендирлеринер белен. Эгелээлинер че. (Чинчини адаар, уруглар дыннааш, даалганы хевилер дузазы биле кууседир)

- Бир дугаар чинчи бичии сарыг борбак. Ийи дугаар чинчи – улуг кок дорбелчин, оон – бичии ногаан уш-булунчук. Оон ынай – улуг кызыл борбак. Оонам – бичии сарыг щойбек. Оон соонда – бичии кок уш=булукчук, улуг кызыл дорбелчин, бичии сарыг борбак, улуг кок дорбелчин, соолгу чинчи – бичии кызыл шойбек.

- Чурук-биле деннеп корээлинерем. Кинчээнгейлиг корунер. Шын кылган-дыр силер бе? Кым даа часпаан-дыр бе? Эр-хейлер!

- Пагажык ам ыглавайн кор. Уругларнын кылып берген чинчилеринин чаражын кор даан. Дыка кызып кылганнар. Чиде берген чинчинге дыка домей болгаш, ковей. Ам чугле бодун чараш чинчин кедип алгаш тулаага шурап халыыр эвес, эштерин пагажыгаштарга база белек кылдыр берип болур-дур сен. Сеткилинге кирип тур бе?

C:\Users\Комп\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20200205_113532.jpg

Пага: «Ой, четтирдим, сеткилимге дыка кирип тур!»

- Уруглар, корунерем ам пага канчап барган-дыр (Хулумзуруп, амырап турар).

- Уруглар, пагажык ооруп четтирип, Койгунакка база байырын чедирип турар-дыр. Ам бис-даа оруувус уламчылаалынар. Чалгааранчыг болбас кылдыр, ырлажыылынарам, уруглар.

 (Музыкалыг физминутка биле уруглар улаштыр кылыштажыр)

Смотрите в небе самолет, 
А в самолете том пилот 
     Штурвалом ловко управляет 
И между облаков летает 
Под самолетом то гора, 
То лес дремучий, то нора, 
То в небо дивится народ, 
То зайцы водят хоровод.

Башкы: Ах, алаактын чаражын! Ой, бо чуу мындыг чечек чувел? Корунер даан, чаражын. Бо чечектин дускайын, бурулери янзы-буру оннерлиг, каш бурулуг-дур санап корунерем, кандыг оннерлиг дир? Бо чечектин адын билир силер бе?

Уруглар: Цветик - семицветик.

Башкы: Чуу деп тоолдан чечек боор билип кааптынар бе? Экранче корээлинер, тоолду сактыптаалыпнар. Женя цветик-семицветик деп чечекти тып алган.

Слайд

- Уруглар, ол чечек хуулгаазын бе? Канчалдыр хуулдуруптарыл?

(кузулдер будурер)

Ол чечек анаа эвес, хуулгаазын чечек болган. Хуулгаазын состер чугаалааш, бир бурузун узе соптарга, бодап алган кузели буде бээр. Женянын соолгу кузулин сактып тур силер бе?

Уруглар: Витя кадык шыырак, уруглар-биле кады ойнап хоглеп халыырын Женя кузээн. 

Башкы: Шын-дыр.

- Уруглар, бо тоол бисти чуге оорудип турар-дыр. Найыралдыг, бот боттарывыска дузалажып чоруурувусту болгаш буян-сеткилдиг болурувусту ооредип турар. Аас-кежикти улежип чоруур болзувусса, аас-кежик биске келир.

Уруглар, бистернин дооскара биле пагага дузалашканывысты цветик-семицветик билир, ынчангаш дыка ооруп, кондыг кончуг дузааргак буян-сетикилдиг уруглар боор деп мактап турар-дыр. Ынчангаш цветик-семицветик бистин Койгунакче аалдап бар чыдар кузуливисти будуруп бээр деп турар-дыр.

Бир адырын узе тырткаш, хуулгаазын сосеривисти чугаалаалынар.

- Чаа, бир адырындан узээлинер:

. Чечектин бир адыры ужуп ужуп

Барыын, чоон

Мурнуу, соннгу чуктерни

Дээскингещтин дедир

Ээп келгеш, биске

Койгунун бажынын айтып берем

Чараш чеди оннуг чечек!

     - Бо дур, уруглар, Койгнактын бажынында чедип келдивис. Экии, Койгунак. Чаа огде кожуп келгенин дээш байыр чедирип тур бис. Чуну кузээр бис, уруглар? (уругларнын харыылары) 

 - Дыка узун орукту эртивис, аргага ковей эштерге душтувус. Биске катчып, байырын чедирип турлар. Белекчигештеринер уштунар, уруглар. Чигирсиг чимис, ногаа аймаа чуге ажыктыгыл, уруглар? (уругларнын харыылары, витаминнер ковей).

Башкы: Шын-дыр. Ногаа аймаа, чигирсиг чимистен эки чип турунар, озулдеге болгаш кадыка эки витаминнерлиг чемнер дир, уруглар.

Койгунчугаш, бисте сенээ бир белээвис бар – янзы-буру оннерлиг капуста бурулери. Чуге ангы оннерлиг боорун ам чажыдын ажыдайн. Ынчаарга биске ам суглуг стаканнар херек.

- Уруглар, суг биске чуге херегил? (суг чокта кандыг-даа дириг амытан чуртап шыдавас)

- Уруглар, унуш база суг ижер деп билир бис бе?

Шупту унуштернин дазылындан эгелээш бурулеринге дээр дамырлары турар. Ол дамырларнын дузазы-биле унуш сугну ижип, хорзунден ажыктыг чемиштиг будумелдерни синирип ап турар. Ол канчалдыр болуп турарын опыттан корээлинер.

Бо капустанын бурузун эки топтап корунер, суг синирип алыр дамырлары каш-тыр?

Стаканнарда сугларга будуур будумелди эзилдирер. Кок, сарыг, кызыл, ногаан оннерни шилип алган бис. Стаканнарже капуста бурулерин суггар бис. Ам хайгаарап шинчилээлинер, олар бурулер оннерни синирип алыр ужурлуг, ынчалза-даа онну синирип алырынга эвээш дизе 2 шак херек болур. Уруглар, бистер инча ковей уе иштинде манап шыдавас логай бис, бис ам уруглар садынче чанар ужурга таваржып турар бис. Койгунчугаш, сен капустанын бурулеринин ону осукерлинин хайгаарап шинчилеп турар сен бе?

- Уруглар, Койгунак-биле байырлажыылынар. Чеди оннуг чечектин ийи дугаар бурузун ажыдыптаалынар.

Чечектин бир адыры ужуп ужуп

Барыын, чоон

Мурнуу, соннгу чуктерни

Дээскингещтин дедир

Ээп келгеш, биске

уруглар садын айтып берем

Чараш чеди оннуг чечек!

C:\Users\Комп\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20200205_115247.jpg

-Уруглар болуунде чидип келдивис, уруглар.

- Бис каяа аян-чорук кылып чордувус? Арга иштинге кымнарга ужурашкан ийк бис? Койгунактын оонге чуну канчап турган ийк бис? Чуну билип алдывыс? (Унуштер база суг-биле чемненип турар)

     Башкы: Чечээвисте ам-даа беш буру бар-дыр, уруглар. Буянныг чуулдер кылырда оон база ажыглаар бис шуве.

Силерге четтирдим, уруглар. Дыка ковей чуулдерни билир, кичээнгейлиг, угаангыр, дузааргак-дыр силер. Арга-арыгнын амытаннарынга дузалашкан.Ынчангаш силерге чигиргсиг аъш-чемни соннеп тур мен. Моон сонгаар силерни мындыг чымчак сеткилдиг, кызымак боор деп билир мен. Байырлыг!

Кичээнгейинер дээш улуу-биле четтирдим.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Ажык корулде: "Уш чуул эртемниг оол" деп тоолче аалдаашкын "

Тыва улустун тоолу " Уш чуул эртемниг оол" деп тоолга даянып алгаш, улуг болукке сан кичээлинге ажык корулде....

Конспект-занятия "Койгунакче аалдаашкын"

ИОО: «Познание», «Социально-коммуникативное развитие», «Физическое развитие», «Художественно-эстетическое», «Речевое развитие»Цель: Фор...