Мы мороза не боимся
план-конспект занятия на тему
Предварительный просмотр:
Сооктан кортпас бис. (Мы мороза не боимся).
Сорулгазы: Уругларны Чаа-Чыл-биле таныштырар. Тывызыктарны тыптырып, уругларнын бодандырар. Хоглээшкинге хоглуг болурун чедип алыр.
Киржикчилери: 1. Башкарыкчы—
2. Машенька—
3. Койгун—
4. Дилги—
5. Адыг—
6. Снегурочка—
7. Соок-Ирей—
(Уруглар музыка аайы-биле кирип келир. Шупту елка чанынга туруп алыр).
Б: Уруглар, шупту кичээнгейлиг бээр дыннанарам, силерге мен тывызык тыптырайн, тып корунерем.
Бисте богун онзагай аалчы аалдап келген.
Ол узун, дорт хону сынныг,
Бажында беш адыр чырып турар.
Будуктарында чараш ойнаарактар кыланайнып турар.
Ол чуу-дур уруглар? (Елка).
Б: Эр-хейлер!
Б: Елканы кандыг байырлалда каастап алыр ийик бис, уруглар? (Чаа-Чыл).
Б: Чаа-Чыл дээрге кандыг байырлал чувел, чуну байырлаар байырлал чувел?
(Чаа-чыл дээрге эрги чылды удеп, Чаа-Чылды уткууру).
Б: Чаа-Чыл дээрге кижи бурузунун (улуг-даа, бичии-даа) кижилернин ынак байырлалы болгай. Ынчангаш уруглар силерге Чаа-чыл байырлалынын дугайында шулуктер чугаалап бээр-дир.
Шулуктер:
Б: Ам уруглар база катап елкаже кичээнгейлиг коруп корунерем. Мындыг чараш елкавыстын чузу чок болуп турар-дыр, уруглар?
(Сайгылгааннар хыппайн турар).
Б: Шынап-ла сайгылгааннары хыппайн турар-дыр, уруглар. Шупту денге «Елка, чырып кел!» («Елочка, гори!») деп чугаалаптаалынарам, уруглар.
Б: Ам-на елкавыс чырып келди. Оон-даа чараш апарды ышкажыл, уруглар.
Б: Мындыг чараш елканын чанынга ырыдан ырлап, шулуктен чугаалаптаалынарам.
Ыры «Новогодние загадки».
Б: Эр-хейлер! Ам шулуктерден чугаалаптаалынарам.
Шулуктер:
Инсценировка «Уш шиви».
(Шулуктер чугаалап турда уруглар сандайларга олурар. Ол уеде 3 шиви адаанга койгун, дилги, адыг чашты бээр).
Б: Мен силерге мындыг солун чечен-чугаа (тоогу) чугаалап берейн. Бир-ле черге уруг чурттап чораан. Ол уругнун ады болза Машенька. Машенька Чаа-Чыл байырлалында аргадан боду шиви кезип алыр деп бодап алган, елка кылып алыр дээш. Машенька кидис идиин, шубазын, аржыылын, хол-хаптарын кедип алган. Оон балдызын алгаш аргаже чорупкан. Машенька аргаже чоруп олургаш узун, дорт, чараш шивиге таваржы берген. Ол шивижикти кезип алыр дээш, чаа-ла балдызын алгаш, ору кодуруп чыдырда, хенертен шиви адаандан койгун уне халып келгеш:
К: Бо шивини кеспенер,
Силер бисти камнанар.
Бо шивиге мен дыка ынак мен,
Шагдан тура мында чурттап турар мен.
М: Ындыг-дыр Койгунак, мен сээн шивинге дегбес мен.
Б: Койгунак шивизинге дегбеске амырааштын танцылап эгелээн.
(Койгун танцылаар).
Б: Машенька улаштыр чоруп-ла олурган. Коорге чокпур, чараш шиви турган. (Сонуургап коор).
М: Бо шивинин чаражын, бо шивини кезип алыйн.
Б: Шивини кезир дээш балдызын оору кодуруп чыдырда, шиви адаандан дилги уне халып келген.
Б: Бо шивини кеспенер,
Бо шиви чараш эвес шиви-дир.
Дуу, чараш шивини кезип ал.
(Чараш эвес шивиже айтыр, ында адыг чурттап турар).
Д: Ол шивинин чокпур чараш деп чувезин корем. Артында-ла бедик дорт.
М: Ындыг-дыр дилги, сээн шивинге дегбес мен. (Машенька улаштыр чоруптар).
Б: Дилги амырааштын манцылап турар.
(Дилги танцылаар).
Б: Машенька улаштыр чоруптар. Чоруп-ла олургаш дилгинин айтып бергени шивизинге чедип келир. Шивиге чедип келгеш, чаа-ла балдызын оору кодуруп чыдырда, адыг тура халып келгеш (реветь), алгырып турар.
Б: Машенька корткаш дезип чоруптар.
(Адыг алгырып, буттарын деспенип, хорадап тургаш, катап баргаш чыдып алыр).
Машенька корткаш халып олургаш бажынга таваржы бээр.
М: Кандыг кончуг чараш бажын чоор! Бо бажында кым чурттап турар ирги?
(Сонгазан соктаар. Тук-тук-тук!).
(Бажындан Снегурочка унуп келир).
С: Кым сен? Адын кымыл?
М: Мен Машенька-дыр мен. Арга кирип, елка кылыр шиви кезип алыр дээш чараш шиви дилеп чордум. А силер кым силер?
С: Мен болза Снегурочка-дыр мен. Елка кылыр шиви кезип алдын бе?
М: Чок. Шивилерге чеде бээримге-ле ында, арганын дириг амытаннары чурттап турар боор чуве-дир.
С: Машенька ыяштарны камнаар, ыяштарны кеспес.
Садик баарым ол. Садикке Чаа-Чыл болур. Ам чоруурум ол-дур. Бир эвес кузээр болзунза сени эдертип алыр мен. Садикте чараш елка база бар.
М: Шубалыг, кидис идиктиг канчап баар мен?
С: Сени мен дыка дурген Харжыгаш кылдыр хуулдуруптайн. (Харжыгаш апаар).
Б: Снегурочка-биле Харжыгаш чоруур деп турда Койгун халып келир.
К: Мени база елкаже ап алынарам, мен база елка корускеп тур мен.
С: Бээр кел че Койгунак, баар бис.
Д: Мени база ап алынарам, елкаже барыскап тур мен.
С: бээр кел Дилги, елкаже баар бис.
А: Мени кааптар силер бе? Мени база ап алынарам.
С: Алыр бис Адыг, шупту катай чоруур бис.
С: Шупту ол-ла бис бе?
(Шупту садикче чоруптар).
(Келгеш уруглар-биле экилежир).
С: Соок-Ирей, кырган-ачай кайыл?
Б: Шынап-ла Соок-Ирей кайыл уруглар? Ам-даа келбээн ышкажыл.
Б: Соок-Ирей бистин садигивисти таппайн чоруур эвес бе, ырлажыптаалынарам!
Ыры «Экивенер, Соок-Ирей!»
(Ыры соонда Соок-Ирей кирип келир).
С-И: Экии, уруглар! Силернин садигинерни тыппайн дыка ур болдум. Мээн уруум Снегурочка силернин-биле кады ырлажып турда дыннап каапкаш чедип келдим. Мээн дугайымда дыка-ла чараш ыры ырлажып турдулар. Дыка-ла ырлаар уруглар-дыр силер. Силернин елканарнын чараш деп чувезин. Мындыг чараш елканы долгандыр четтинчипкеш ырлап, танцылап, шулуктеп корунерем, уруглар. Силернин садигинер тыппайн чорааш шылап калдым. Мен манаа бичии дыштанып орайн.
(Силер Койгун, Дилги, Адыг мээн уругларга белектеримни эккелинерем. Мен угбайн орук ара каапкан мен). (Унуп чоруптарлар).
Песня «Мы ждали, дедушка».
Шулуктер: 1. Д.Долума.
2. Х.Уланза.
3. М.Маадыр.
4. М.Александра.
5. К.Ай-Чурек, Ачыты, Сайлана.
6. С.Хорагай.
С-И: Дыка-ла шулуктээр уруглар-дыр. Мен ам дыштанып алдым, ынчангаш силернин-биле ойнаксай бердим.
Оюн «Мороз, Красный нос».
Я Мороз Красный нос.
Кто из вас решится
В путь-дороженьку пуститься?
Не боимся мы угроз,
И не страшен нам мороз.
С-И: Дыка-ла кашпагай уруглар-дыр. Эр-хейлер!
С: Мен база силернин-биле ойнаксай бердим.
Б: Снегурочка-биле Харжыгаш уруглар баштай силерге ыры ырлап бээр дээн-дир.
Ыры «Харжыгаш».
Оюн «Снежинки, льдинки».
Б: Дыка-ла солун ойнадынар, ам дыштанып бичии олуруптаалынарам. Мен силерге тывызыктан тыптырып корейн.
Тывызыктар: 1. Ак ширтек хову шыпты. (Хар).
2. Чаа-Чылда чалаттырды,
Чайгы хеви хевээр келди. (Шиви).
3. Холу чокта, буду чокта,
Кончуг чараш чурук чуруур. (Соок).
4. Корунчукке маннаар аъдым,
Хорзунунге хоржок аъдым. (Коньки).
5. Башкы буду майыжаннаан,
Сонгу буду шоюжаннаан,
Дундерлиннээн дурзунчуг,
Андарлыгнаан арынныг. (Адыг).
6. Кышкы хеви хеви харга оннеш,
Чайгы хеви черге оннеш. (Кодан).
7. Кыжын, чайын хевин солувас. (Шиви).
Б: Эр-хейлер! Тывызыктарны дыка тывар уруглар-дыр.
Х: Уруглар, силер Соок-Ирей, Снегурочка-биле ойнап-хоглединер. Ам мен силернин-биле хоглексеп тур мен.
Танцы «Снежинки».
Х: Четтирдим, уруглар, мээн-биле чараш танцылаанынар дээш.
Б: Харжыгаш, уруглар силернин-биле оюн ойнаксап турар-дыр.
Х: Мен база ойнаксап тур мен уруглар силернин-биле.
Оюн «Затейники».
Ровным кругом, друг за другом
Мы идем за шагом шаг.
Стой на месте! Дружно вместе
Сделаем вот так…
(Койгун, Дилги, Адыг подароктарын тудуп алган кирип келирлер).
С-И: Мээн силерге белектерим аннар эккелди ышкажыл, уруглар. Четтирдим.
(Койгун, Дилги, Адыг уруглар-биле байырлашкаш чоруптарлар).
Б: Уруглар, Соок-Ирей, Снегурочка, Харжыгаштын база чоруур уези келген. Ынчангаш чоруурунар мурнунда уруглар силернин-биле оюн ойнаксап турар-дар.
Оюн «Повторяй движения и слова».
Руки к пяткам и к ушам,
На колени и к плечам,
В стороны, на пояс, вверх!
А теперь—веселый смех!
Все мальчишки: «Ха-ха-ха!»
Все девчонки: «Хи-хи-хи!»
А все вместе: «Хо-хо-хо!»
Б: Ам дурген кылдыр чугаалаптаалынарам.
С-И: Бистин база чоруур уевис келген-дир, уруглар. Оске садиктерде база уруглар бисти манап турар. Ынчангаш ырлаар, шулуктээр чараш уругларымга белектерим бээр-дир мен. Бээр келинер уругларым, силер менээ дузалажынар.
Белектерни берген соонда уруглар-биле байырлашкаш чоруптар.
1. Ыры «Новогодние загадки».
2. Койгун танцылаар.
3. Дилги танцылаар.
4. Ыры «Экивенер, Соок-Ирей!»
5. Песня «Мы ждали, дедушка».
6. Оюн «Мороз, Красный нос».
7. Ыры «Харжыгаш».
8. Оюн «Снежинки, льдинки».
9. Танцы «Зима».
10. Оюн «Затейники».
11. Оюн «Повторяй движения и слова».
1. Ыры «Новогодние загадки».
2. Койгун танцылаар.
3. Дилги танцылаар.
4. Ыры «Экивенер, Соок-Ирей!»
5. Песня «Мы ждали, дедушка».
6. Оюн «Мороз, Красный нос».
7. Ыры «Харжыгаш».
8. Оюн «Снежинки, льдинки».
9. Танцы «Зима».
10. Оюн «Затейники».
11. Оюн «Повторяй движения и слова».
Руки к пяткам и к ушам,
На колени и к плечам,
В стороны, на пояс, вверх!
А теперь—веселый смех!
Все мальчишки: «Ха-ха-ха!»
Все девчонки: «Хи-хи-хи!»
А все вместе: «Хо-хо-хо!»
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
"Мы мороза не боимся"
Семейный праздник (групповое развлечение в средней группе )....
Досуг на тему: "Мы мороза не боимся!"
Цели и задачи досуга:1. Создать у детей веселое, бодрое, радостное настроение.2. Развивать у детей желание творчески использовать свой двигательный опыт в условиях эмоционального общения со сверстника...
Спортивное развлечение на улице для детей старшей группы (с участием родителей). Тема: "Мы мороза не боимся! На морозе - веселимся!"
Спортивное развлечение ,проведенное зимой на площадке, было вдвойне полезней для детей, так как в нем активно участвовали родители воспитанников. Интересные конкурсы позволили и детям ,и их родителям ...
Спортивное развлечение на улице для детей старшего дошкольного возраста «Мы мороза не боимся, На морозе – веселимся!»
Спортивное развлечение на улице для детей старшего дошкольного возраста "Мы мороза не боимся, на морозе веселимся!"...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА СПОРТИВНОГО РАЗВЛЕЧЕНИЯ НА УЛИЦЕ ДЛЯ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА «МЫ МОРОЗА НЕ БОИМСЯ, НА МОРОЗЕ – ВЕСЕЛИМСЯ!»
В настоящее время особую актуальность имеет проблема состояния здоровья и физического развития детей дошкольного возраста. Сохранение и укрепление здоровья подрастающего поколения превращается сейчас ...
Зимний спортивный праздник "Мы мороза не боимся, на морозе веселимся" для старших дошкольников.
Спортивные праздники в детском саду всегда доставляют детям огромное удовольствие. Проведение праздника на прогулке также способствует закаливанию детского организма, повышению его выносливости и усто...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА спортивного развлечения на улице для детей старшего дошкольного возраста «Мы мороза не боимся, на морозе любим веселиться!»
Аннотация: В настоящее время особую актуальность имеет проблема состояния здоровья и физического развития детей дошкольного возраста. Сохранение и укрепление здоровья подрастающего поколения превращае...