НОД на тему "Мээн оннуктерим"
план-конспект занятия по окружающему миру (средняя группа)

Монгуш Чечена Владимировна

Тема: "Мээн оннуктерим"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл 17.10.19g_foz_azhyk_kicheel.docx23.53 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: Мээн оннуктерим.

Ооредиглиг сорулгазы: Уругларга «оннук», «найырал» деп состернин утказын билиндирип хевирлээр. Уругларны бот-боттарынга дузалажыр, сагыш-човаар, бот-боттарынга кичээнгейлиг болурунга ооредир

Сайзыралдыг сорулгазы: .  Уругларнын чугаа –домаан сайзырадыр. Найырал дугайында билиглерин сайзырадыр.

Кижизидиглиг сорулгазы: Уругларны бот-ботарынын аразынга  эвилен-ээлдек, найыралдыг болурунга кижизидер.

Дерилгези : карлсоннун чуруу

Херек материалдар: ыры «Дружба», проек, ватман, оннуг саазын, клей, салфетка, кисточка

Словарлыг ажыл: оннук, найырал.

Чорудуу

(Уруглар «Дружба» деп ырыга кирип келгеш тогерик кылдыр туруптар.)

Экии, уруглар! Мен Монгуш Чечена Владимировна. Мен силернин болуунерге кичээл эртирер болганымга ооруп тур мен.

- Силер найыралдыг уруглар силер бе?

- ийе. Бо хунгу бисдин девизивис «бистер – найыралдыг оннуктер бис» (уруглар 2 катап каттаптаар)

- Эр-хейлер! Мендилежип алылыынарнам уруглар !

Четтинишкеш долгандыр

Чергелештир туруптаал,

Чернин онгур чечээ дег

Чараш онза уруглар бис,

Кандыг, чуну кыла-дыр

Кайгамчыктыг демниг бис

Мен сээн- оннун, сен мээн оннуум

Холдарывыс дынзыг туткаш,

Куспактангаш хулумзуруул.

- Эр-хейлер, мендилежип алдывыс. Ам дорт дамчыдылга болур дээр-дир коруп тээлинерем уруглар. Сандайларга олуруптаалынар, сандайга олурарда ооргалары дорт буттарын шын салып алыр бис.(Слайд 1)

- дорт дамчыдылгада чуну дамчыдып турар дыр уруглар? Чуу деп мульфим-дыр уруглар? Кымнар бар дыр? (Эжик соктай бээр)

- Экии, карлсон! Чуге мунгаргай сен?

К: мен Малышдын эн-чоок эжи болуксап тур мен. Малыш ыт биле найыралдыг оннуктер. Мээн эжим чок.

- Мургалава карлсон бис дузалажып бээр бис.

- Бис найыралдыг болган бис уруглар, Найырал дээрге-ле чуу дээнил уруглар? (найырал – кижилер аразында эн унелиг чуул. Бот – боттарынга чоок, ажык чугаалажыр, оорушкузун болгаш мунгаралын денге улежир.)

Найырал чууден эгелээрил? (Хулумзуругден, Мендилежиишкиден). Эр-хейлер! Ам шупту эштеривисче коруп алгаш хулумзуруп корээлинерем. Баштай он талазынче дараазында солагай талазынче.

- Карлсонга дузалажыырда баштай мергежилгелер кылыр бис уруглар. Мергежилгелерни шуптузун шын кылыптар болзувуса Карлсон Малыш биле эптиг найыралдыг оннуктер болур.

- Оюндан ойнаптар бис бе уруглар.Шупту туруп келинер уруглар. Биске хуулгазын палочка дузалажып бээр уруглур. Мен палочкны тутсуп бээримге домакды тондурер силер.

Оюн «Домакты тондурээл…»

  1. Мен хомудай бээр мен, бир эвес мээн эжим мени  ……..(этептер болза)
  2. Мен мунгарай бээр мен, бир эвес эжим мэнэ...(ойнаараан бербес болза)
  3. Мен амыраар мен, бир эвес мээн эжим ………(мээн биле ойнаар болза )
  4. Мен эжимге дузалажыыр мен, бир эвес мээн эжим ……………..(чуруп шыдавайн баар болза )
  5. Мен кушкаштарны чемгерер мен, бир эвес…..(кушкаштар аштай бээр болза)
  6. Мен кушкаштарга бажынчыгаш кылып бээр мен, бир эвес…..(кушкаштар дона бээр болза)
  7. Мен ыт биле ойнаар мен, бир эвес……(Ыт чалгаарап турар болза)

- Эр-хейлер! Дыка чараш домактарны тургустунар.

Бо мергежилгени кылыпканынарга Карлсон дыка ооруп турар дыр уруглар! Ам дараазында мергежилгени кылыптар бис бе уруглар!

Оюн «Эжин тып»

Силернин мурнунарда чартык оннери ангы-ангы тогериктер салып каан, силер кижи бурузу кандыг оннуг тогерик алганыл. Чартык тогерикти будун кылдыр эжи биле тудуштурар бис уруглар.

- Эр-хейлер! Бис тогерикти будун тогерик кылдыр кылыптывыс, силер база эштеринер тып алдынар.

 - Кандыг кижини Эживис деп болур бис уруглар? (Эжи дээргеле эжин бодап билир, Эжин бергелерге кагбас, Эжинге кажан-даа дузалажып бээр).

- Эн чоок эжи, кандыг болурул? (Шынчы, Мегечи эвес, бузурелдиг, шыдамык.)

Кижинин эн-чоок эжи чугле кижилер база болбас шээй. Оон ынай кымнар биле эдержип болур бис уруглар?(Дириг амытанар биле). Дириг амытаннар база кижинин чоок эжи бооп болур. Ыт бистин бажынывысды кадарып хайгаарап турар.Кушкаштарны бис чемгерип бичии бажынчыгаштарны кылып берип турар бис. Ынчангаш дириг амытанар килернин оннуктери болур.

- Кандыг улегер домакдар билир силер уруглар эжишкилер, эштеринин дугайында? (Уруглар билбес болза 2 улегер домакдан айтып берип ооредир).

 - Чус акшанын орнунга чус эштиг бол.

- Эки кижээ эш хой, Эки аьтка ээ хой.

- Эштигде хоглуг, Эптигде куштуг.

Сула шимчээшкин «Найыралдыг эжишкилер бис»

Карактарывыска мергежилгеден кылып таалынарам уруглар.

Карактарывыска мергежилгени кылдывыс ам оюндан ойнап таалынар уруглар.

Оюн «Эжин адын чассыда ада»

Мячикти эжинче дамчыдар бис, дамчыдарда анаа дамчытбас эжинин адын часыдып адаар силер уруглар (Идамчик, Жасминушка, Даяшка)

Корунер даан уруглар, силер эштеринерни чассыдып адаарынарга эштеринернин арынарында хулумзуруг, оорушку.

- Кымнын эн-чоок эдержиир эжи бар?  Эжинер дугайында кым чугаалаксап тур? Василиса сээн эн-чоок эжин адын кым дээр? Ол кандыг кижил?

 -Уруглар, менээ дыка солун болду эштеринер дугайында чугаалап бергенинер. Эр-хейлер!

- Уруглар бисти чуу чылыдып, чырыдып турур? (Хун) ам шупту демниг столче долгандыр туруптаалынар. Хуннун чулери чок дыр уруглар? (Херелдери) бис хуннун херелдерин кылып берээлинер. Клей биле ажылдаарда хойнну чагбас, этир чагбас. (Уруглар оожум аялгага хуннун херелдерин чыпшырар) Силерге Карлсон  база дузалажып бээр уруглар. Эр-хейлер, ам холдарынар салфеткага аштап кааптынар уруглар.

Карсон сенээ уругларнын кичээли солун болду бе? Чаа чуулдер билип алдын бе?

К: Найырал дугайында дыка эки билип алдым уруглар. Ам мен Малыш биле ыттын чоок оннуу болуйн. Олардан буруум минип эптежип найыралдыг болуйн. Менээ дузалажып бергенинер дээш силерге белектерни берейн уруглар. Байырлыг, уруглар!

Рефлексия:

Оюндан ойнап таалынарам уруглар! Мен шын чуул чугаалаар болзумза часкаар силер. Ам мен меге чуул чугаалаар болзумза тепсениир силер?

- Бисдин кичээливис ногаа аймаанын дугайында болду бе? (тепсениир)

- Бо хун бисдин аалчывыс Карлсон. (часкаар)

- Карлсонга эптиг-найыралдыг болурунга дузалашкан бис. (часкаар)

-Бисдин кичээливис эптиг найыралдыг эжишкилер дугайында.(Часкаар)

- Эр-хейлер, уруглар бистин кичээливис моон биле доозулду. Байырлыг уруглар!

 

Самоанализ

Ажык кичээл Тема: Мээн оннуктерим.

Ооредиглиг сорулгазы: Уругларга «оннук», «найырал» деп состернин утказын билиндирип хевирлээр. Уругларны бот-боттарынга дузалажыр, сагыш-човаар, бот-боттарынга кичээнгейлиг болурунга ооредир

Сайзыралдыг сорулгазы: .  Уругларнын чугаа –домаан сайзырадыр. Найырал дугайында билиглерин сайзырадыр.

Кижизидиглиг сорулгазы: Уругларны бот-ботарынын аразынга  эвилен-ээлдек, найыралдыг болурунга кижизидер.

Эн кол сорулгазы кижизидилгелиг сорулга-чуге дизе уругларнын бот-ботарынын аразынга эвилен-ээлдек, найыралдыг болурунга кижизидер.

Ажыглаан арга методтарым: уруглар биле чугаа чорудулгазы, коргузуг материалдар, презентация.

Уруг бурузу ажылга киришкен.

Кичээл сорулгазын чедип алган.

Тыва Республиканын  Чоон-Хемчик кожууннун Чадаана хоорайында «Чечена» аттыг муниципалдыг бюджетиг ооредилге албан чери

школа назыны четпээн уруглар сады

Ажык кичээл

Темазы: Мээн оннуктерим.

Башкы:

Монгуш Чечена Владимировна

Чадан-2019ч