Математиктиг тоол Кастар-куулар
учебно-методический материал по художественной литературе на тему
Математиктиг тоол Кастар-куулар
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
![]() | 27.87 КБ |
Предварительный просмотр:
Тема: Математиктиг тоол «Кастар куулар».
Сорулгазы: 1. Тоолдун маадырлары-биле болгаш тоолда болуп турар чуулдерни кысказы-биле таныштырар.
2. 5-тун иштинде чурагайларны катаптаар.
3. «Хой», «чангыс», «узун», «кыска» деп чуулдерни быжыглаар.
Ооредиглиг сорулга: Айтырыгларга долу харыы-биле харыылап ооредир.
Сайзырадырынын сорулгазы: Уругларны коорунун болгаш дыннаарынын кичээнгейин сайзырадыр.
Кижизидиглиг сорулга: Уругларны экииргек, дузааргак чорукка кижизидер.
Дерилгези: Мольберт, чуруктар.
Кичээлдин чорудуу.
1.Организастыг кезээ.
--Экии, уруглар! Уруглар менде хап (конверт) бар. Оон иштинде тоол бар. Чуу деп тоол барын билип алыксап тур силер бе?
(Чурукту уштур).
--Чуу деп тоол-дур, уруглар?
--Силер ол тоол чурттунче барыксап тур силер бе?
--Ынчаар болза шупту караанарны шыйып аланар. Ам он талазынче, оон солагай талазынче коор. Ам шупту караан коруп келир.
2.Быжыглаашкын.
--Уруглар, тоол чуртунда чедип келдивис. (Слайд 1 «Тоол чуруу»).
--Уруглар, бо тоолдун маадырларын адап корунерем, кымнар бар ийик?
--Авазы, ачазы кайнаар чорупкан ийик?
--Аленушканы ада-иези чоруурда чуу деп чагып каан ийик?
--Аленушка ада-иезинин чагыын куусеткен-дир бе?
--Ада-иезинин, улуг-даа улустун чугаазын дыннаваска кандыгыл?
--Аленушка дунмазын каяа олуртуп каарга кастар апарганыл?
--Аленушкага дузалажыр бис бе уруглар, дунмазын тыварынга?
--Че, шупту Аленушкага дузалажып чоруптаалынар.
По ровненькой дорожке шагают наши ножки Топ-топ-топ!
По камешкам, по камешкам, Прыг-прыг-прыг!
Шли мы, шли и до печки дошли! (Слайд 2).
--Уруглар, печкадан айтырып корээлинерем.
--Печка-печка, Кастар куулар кайнаар ужуп чоруптулар, кордун бе?
П: Баштай мээн пирожкилеримни ужулгаш, тавактарга салыптынарам, оон айтып бээр мен.
(Подноста пирожкилерни уштур).
--Печка каш пирожки быжырып каан-дыр, уруглар? (Хой).
--Пирожкилер шупту чангыс аай хевирлиг-дир бе? (,Чок, ангы-ангы).
--Пирожкилер кандыг геометриктиг хевирлерге домей-дир?
--Пирожкилерни чангыстап ап алынар. Ам подноста каш пирожки артып калды? (Чангыс).
--Айлана, сенде каш пирожки бар-дыр? (Менде чангыс пирожки бар).
--Кандыг геометриктиг хевирге домей-дир? (Тогерик).
--Ам бо тавактарга пирожкилерни улей салыр бис. Тавактарнын ортузунда геометриктиг хевир бар. Кайы тавакта силернин пирожкинерге домей геометриктиг хевир бар-дыр, ол тавакка салыр силер?
--Печка, силернин берген даалганарны куусеттивис. Кастар куулар кайнаар ужа бергенин айтып берем?
--Эр-хейлер! Мээн даалгамны куусеттинер. Мээн пирожкимден ап алгаш, мынаар улаштыр чоруптар силер.
--Уруглар, улаштыр чоруптаалынар.
Топ-топ ножки шагают по дорожке
Дорожка кривая, ни конца, ни края.
Мы идем, идем, идем и ничуть не устаем
-А вот и яблонька стоит!
--Уруглар, яблоняда чедип келдивис. (Слайд 3).
(Яблонька Разминка)
Яблонька, яблонька - выросла в лесу (Дети ходят)
К яблоньке, к яблоньке – в гости я приду (Идут к воспитателю)
Ветерок качает, веточки ее (поднять руки вверх и покачать ими)
А листочки шепчут: «Как нам хорошо! »(Перебирают пальцами).
--Яблонядан айтырып корээлинерем, Кастар куулар кайнаар ужуп чорупканыл.
--Яблоня-яблоня, Иванушканы алган Кастар куулар кайнаар ужуп чоруптулар, кордун бе?
Я: Баштай мээн даалгамны кууседип беринер, оон айтып бээр мен.
--Менде каш яблоктар бар-дыр? (Хой).
--Кандыг оннуг-дир? (Кызыл).
--Яблоктарнын хемчээли (размери) чангыс аай домей-дир бе? (Чок. Улуг, бичии).
--Мен яблоняны шимчедиптейн, яблоктар кээп дужерге чыыр бис.
--Менде корзинкалар бар.
--Корзинкаларнын размери домей-дир бе? (Чок. Улуг, бичии).
--Улуг яблоктарны улуг корзинкаже, бичии яблоктарны бичии корзинкаже чыыр бис.
(Яблоктарны чыыр).
--Яблоня, берген даалганарны куусеттивис. Иванушканы алган Кастар куулар кайнаар ужуп чоруптулар?
Я: --Эр-хейлер! Мээн даалгамны куусеттинер. Мээн яблогумдан ап алгаш, мынаар улаштыр чоруптар силер.
--Уруглар, улаштыр чоруптаалынар. (Арга чуруу). (Слайд 4).
Зашагали ножки. Топ-топ-топ
Прямо по дорожке. Топ-топ-топ.
Ну-ка веселее. Топ-топ-топ.
Вот как мы умеем. Топ-топ-топ!
--Уруглар, арганын агаарынын экизин, агаардан киир тынып аалынарам.
(Думчуу-биле киир тынгаш, ундур тынар). (Слайд 5).
--Уруглар бис суттуг сугда чедип келдивис. Суттуг сугнун ындында Баба-Яганын бажыны бар. Бис бо сугну кеже халып шыдавас ышкажыл бис, хем калбак. Ам чуну канчаар бис? Уруглар, бо 2 ыяш чыдыр ышкажыл. Бирээзи узун, бирээзи кыска.
--Кайы ыяшты ап алыр болзувуса эки-дир? (Узун).
--Чуге? (Хем калбак).
(Хемни кешкеш, Баба-Яганын бажынынга чедип келир). (Слайд 6).
--Чоп шимээн чогул? Баба-Яга удуп чыдар-дыр. Оттурар херек. Баба-Яганын бажынынын чанында каш моогу бар-дыр? (5). Ынча катап часкаар.
(Баба-Яга оттуп келир).
Б-Я: Чыдыыргаар. Мен кижи чыды чыттап тур мен. Кижи-даа удутпас.
--Баба-Яга сээн удуур уен ам-даа хой. Биске Иванушканы бер.
Б-Я: Боларнын кажарын. Мен удуп чыткаш аштай бердим. Ынчангаш Иванушканы чиир мен.
Чок, Баба-Яга. Иванушканы чиве. Бисте пирожки болгаш яблок бар.
Б-Я: Мен пирожкиге ынак мен. А яблокту шагдагы олчаан чип корбээн мен. Чугле мээн аяк-савам буступ калган.
--Уруглар, Баба-Ягага дузалажыптаалынарам. Аяк-савазын тудуштур чыып берээлинер. Оон биске Иванушканы бээр.
(Уруглар аяк-саваны тудуштурар).
Б-Я: Четтирдим, уруглар! Ам иванушканы ап алыр силер.
--Аленушка, дунман ап ал. Моон сонгаар дунманны ээн кагба.
А: Четтирдим, уруглар! Дунмамны тыварынга дузалашканынар дээш. (Чоруптар).
--Бистин база чоруур уевис келген. Шупту караанарны шыйыптынар.
(Уруглар караан коруп келир).
3. Туннел.
--Бистин тоол чурттунче аян чоруувус тонген.
--Кымга солун болду аян чорук? Кымга солун болганыл, чаза часкаар.
--Аленушкага дузалажырга солун болду бе?
--Кандыг даалгалар куусеттинер?
--Силерге коргунчуг болду бе, Баба-Яга?
--Уруглар, Аленушкага шупту дузалашпаан болзунарза, Иванушканы камгалап шыдаар бе?
--Шупту, эр-хейлер! Даалгаларны шуптузун куусеткен бис. Эптиг-найыралдыг чорук кажан-даа тиилээр. Ам шупту группаже чоруулунар.
По ровненькой дорожке шагают наши ножки Топ-топ-топ!
По камешка, по камешкам, Прыг-прыг-прыг!
Шли мы, шли и до печки дошли! (Слайд 2).
Топ-топ ножки шагают по дорожки
Дорожка кривая, ни конца, ни края.
Мы идем, идем, идем и ничуть не устаем
-А вот и яблонька стоит и ветвями шевелит!
Яблонька, яблонька - выросла в лесу (Дети ходят)
К яблоньке, к яблоньке – в гости я приду (Идут к воспитателю)
Ветерок качает, веточки ее (поднять руки вверх и покачать ими)
А листочки шепчут: «Как нам хорошо! »(Перебирают пальцами).
Зашагали ножки. Топ-топ-топ
Прямо по дорожке. Топ-топ-топ.
Ну-ка веселее. Топ-топ-топ.
Вот как мы умеем. Топ-топ-топ!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Тоол-биле ажылдаарынга методиктиг сумелер
Даны методические рекомендации по ознакомлению детей со сказками....

«Адазыннын уш чагыы» (Татар улустун тоолу)
«Адазыннын уш чагыы»(Татар улустун тоолу) Бир-ле черге ийи оолдуг кырган ашак чурттап чораан. Бир ле хун ашак оолдарын чанынче кыйгыргаш чугаалаан:...

Тоол - коргузуг "Теремок"
Тоол коргузуг «Теремок»Тоолдун киржикчилери: куске, пага, койгун, дилги, бору, адыг.Уруглар долгандыр бажын кылдыр четтинип алган турарларБашкарыкчы: Алаак ишти чердеАажок улуг бажын тур.Аажок бичии х...

Тоол - коргузуг "Теремок"
Тоол коргузуг «Теремок»Тоолдун киржикчилери: куске, пага, койгун, дилги, бору, адыг.Уруглар долгандыр бажын кылдыр четтинип алган турарларБашкарыкчы: Алаак ишти чердеАажок улуг бажын тур.Аажок бичии х...

Дорт булуyнчукту санаар ыяш биле тургузары. Математиктиг тывызык.
Дорт булунчукту санаар ыяш биле тургузары. Математиктиг тывызык....