10.Подготовка к ЕГЭ
- 1)Полезные ссылки для учащихся при подготовке к ЕГЭ
https://en-ege.sdamgia.ru-образовательный портал для подготовки к ЕГЭ
http://american-center-krasnodar.ru/ege-po-anglijs... - все вопросы и ответы из открытого банка заданий ФИПИ
https://urokidoma.org/courses/anghliiskii-iazyk-10-11-klassy-2017/-Готовься к ЕГЭ по персональному плану, следи за своим прогрессом, устраняй пробелы, выполняй квесты и получай награды
http://www.english-study-cafe.ru/index.php/student... интерактивная игра в дартс по словообразованию
https://www.english-grammar.at/online_exercises/word-formation/wf042-rewarding-children.htm -интерактивное упражнение на словообразование
http://www.english-study-cafe.ru/index.php/students/exam образцы заданий, тесты и многое другое
- онлан тренажёры по говорению :
https://speaking.svetlanaenglishonline.ru
https://egenglish.ru/lesson/1-zadanie-ege-free-ver...
https://abcrzn.ru/blog/ - интерактивные задания по врд и аспектам языка
- )Изменения в ЕГЭ 2022 по англ язык
- Запятые в английском языке
- Презентация " Процедура зкзамена"
- Задание 40( новый формат) образец
- Образцы устного ответа ( зад 4) новый формат
-life without gadgets
-choosing a place to live
- Упражнения на словообразование
- Способы аффиксации в английском языке
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
zapyatye_v_a.ya_.docx | 25.54 КБ |
protsedura_ekzamena.pptx | 2.91 МБ |
zadanie_40_variant_napisania.pptx | 768.7 КБ |
izmeneniya_v_ege_2022.docx | 11.63 КБ |
life_without_gagets.docx | 281.54 КБ |
choosing_the_best_place_to_live.docx | 955.27 КБ |
uprazhneniya_na_slovoobrazovanie.doc | 48 КБ |
slovoobrazovanie_sushch_prilag_otricat_pristavki.doc | 24.5 КБ |
sposoby_afiksatsii_v_angliyskom_yazyke.doc | 84 КБ |
slovoobrazovanie_1.docx | 42.1 КБ |
Предварительный просмотр:
Простое предложение
Запятая в простом предложении (с одной синтаксической основой – подлежащее и сказуемое) ставится:
- При перечислении однородных членов предложения. Запятая даже может ставиться перед последним союзом and, в отличие от русского языка: I saw milk, vegetables, fruit (,) and tuna tins in the fridge. – Я увидел молоко, овощи, фрукты и консервы из тунца в холодильнике.
- При перечислении однородных членов предложения, если последний пункт является более длинным, чем предыдущие, то обязательно ставим запятую: I spent my holiday on the beach sun tanning, swimming, dancing, and drinking non-alcoholic mojito in the shadow of two palm-trees – Я провел свой отпуск на пляже, загорая, купаясь, танцуя и попивая безалкогольный мохито в тени двух пальм.
- Для обособления вводных слов, словосочетаний, конструкций и в тех случаях, когда необходимо избежать двойственности значений:
Moreover, I won’t tolerate your dismissive attitude – Кроме того, я не потерплю твоего пренебрежительного отношения.
To draw a conclusion, I believe we should keep an eye on that situation – Подводя итог, я думаю, нам стоит приглядывать за той ситуацией. Unfortunately, I don’t know how to help you – К сожалению, я не знаю, как помочь тебе.
Summing everything up, you should reconsider your company’s policy –Подводя итог, вам следует пересмотреть политику вашей компании.
- При обращении к одному или нескольким людям: Sandra, show me your essay – Сандра, покажи мне свое сочинение.
- Для выражения приложения, стоящего после определяемого существительного: Oscar Wilde, the father of Aesthetic Movement, was born in 1854. – Оскар Уальд, основатель эстетического движения, родился в 1854 году.
- При выделении причастного оборота: Having apologized for being late, he continued the job interview. — Извинившись за опоздание, он продолжил собеседование.
- В написании дат отделяют год от числа: I was born on the 19th April, 1990. – Я родился 19 апреля 1990 года.
- При оформлении прямой речи: He asked, “Where did you get those shoes?” – Он спросил: «Где ты достал те ботинки?»
Сложное предложение
Сложносочиненное предложение
- Несколько небольших простых предложений без сочинительных союзов and или or отделяются запятыми: The sun was shining, the birds were singing, the wind was blowing – everything was so peaceful that day in Atlanta. – Солнце светило, птицы пели, ветер дул – все было таким мирным в тот день в Атланте.
- В предложениях с сочинительными союзами but и and обычно ставится запятая. Ее может не быть, если предложения очень короткие. The police questioned him about this involvement with homicide, but he could not tell them anything relevant to that case – Полиция допрашивала его о причастности к убийству, но он не мог сказать ничего относящегося к делу. Nobody wanted to talk to him and he was left alone – Никто не хотел с ним говорить, и его оставили в покое. I tried to give them warnings but everyone ignored me – Я пытался их предупредить, но все меня игнорировали.
Сложноподчиненное предложение
В русском языке мы привыкли, что в сложноподчиненных предложениях всегда нужно ставить запятую. Однако в английском языке больше случаев, когда запятую не ставят после союза подчинительной связи.
- Придаточное предложение не отделяется запятой, если оно стоит на месте подлежащего или сказуемого: Where he found that bag is a mystery to me. – Где он нашел ту сумку, это загадка для меня.
- Если придаточные предложения, которые являются обстоятельствами места, стоят перед подлежащим, то их нужно выделять запятой: If you are ever in London, you should visit the Houses of Parliament. – Если ты когда-нибудь побываешь в Лондоне, то тебе следует посетить Дома Парламента. You should visit the Houses of Parliament if you are ever in London. – Тебе следует посетить Дома Парламента, если ты когда-нибудь побываешь в Лондоне.
- Придаточные предложения, которые начинаются с that (который), which (который, какой), who (который в отношении человека), whose (чей), whom (которому в отношении человека), называются определительными придаточными или Relative Clause или Attributive Clause. Все придаточные определительные предложения бывают identifying (restrictive) и non-identifying (non-restrictive), т. е. ограничивающие значение и неограничивающие. Подробней с этими предложениями мы ознакомимся на примерах: My sister who is from New York came to my place last weekend. – Моя сестра, та, что из Нью-Йорка, приехала ко мне на прошлых выходных. (identifying или restrictive clause) Какая именно из моих сестёр приехала ко мне? My sister, who is from New York, came to my place last weekend. – Моя сестра, живущая в Нью-Йорке, приехала ко мне на прошлых выходных. (non-identifying (non-restrictive) clause) Простое описательное предложение про сестру, которая одна. На первый взгляд разницы в этих двух предложениях нет, тот же набор слов, в таком же порядке, значит, и смысл должен быть у них одинаковый. Но, к сожалению, в английском языке не все так просто. Обратите внимание на расстановку запятых: в первом предложении их вовсе нет, а во втором они стоят после подлежащего my sister. Эти запятые играют очень важную роль для значения всего предложения. В первом предложении автор уточняет, какая именно из его сестер приехала к нему, это значит, что у него есть несколько сестёр, и именно та, которая из Нью-Йорка, приехала к нему. Это очень важная информация, мы не можем ее опустить или убрать, т. к. она уточняет детали, важные для понимания смысла предложения. В этом случае придаточное определительное считается identifying (restrictive), т. е. оно ограничивает значение подлежащего. Во втором предложении с запятыми фраза who is from New York является просто дополнительной информацией, у автора одна сестра, и он просто решил внести дополнительную информацию, которую легко можно убрать из предложения без потери смысла. Т. е. фраза who is from New York, выделенная запятыми, является non-identifying (non-restrictive), ее легко можно выбросить из предложения без потери смысла. Да, такая двойственность может внести некоторые путаницу. Как же понять, что имелось ввиду? Нужна ли запятая или нет? В устной речи только по контексту можно догадаться, что это очень важная информация. Зато в письменной речи, если вы встретите запятые, то сразу будете знать, какие перед вами придаточные предложения, и насколько информация в скобках имеет значение для понимания. Рассмотрим другие примеры придаточных определительных предложений с that и which. Мы используем that и which, когда определяем вещи, что-то неодушевленное (компьютеры, книги, фильмы): The food that (which) we ate last Monday was really good. (identifying (restrictive) clause) — Еда, которую мы ели в прошлый понедельник, была очень хорошей. Для понимания предложения нам нужно знать, какая именно еда была хорошей? The chair which (that) I got from my grandmother was shabby. (identifying (restrictive) clause) — Стул, который мне достался от бабушки, был потрепанный. Какой именно из всех стульев был потрепанный? Было много стульев, и тот, который я получил от бабушки, был потрепанный. Percy Jackson, which (that) I finished last week, was an interesting book. (non-identifying (non-restrictive) clause) — Перси Джексон, которого я закончил читать на прошлой неделе, была очень интересной книгой. Мы понимаем, какая книга имеется ввиду, книга о Перси Джексоне, и она была интересной. А то, что я закончил читать ее на прошлой неделе, является всего лишь описанием подлежащего Percy Jackson. Мы можем убрать эту фразу о том, что я окончил читать ее на прошлой неделе, без потери значения предложения – книга о Перси Джексоне была очень интересной. Moscow, which (that) is very old, is a multinational city. (non-identifying (non-restrictive) clause) — Москва, которая очень старая, является многонациональным городом. Мы знаем, что говорится о Москве, она одна, нам не надо уточнять какая именно Москва. А слова which is very old также являются описательными с нашей точки зрения. Москва это многонациональный город, which is very old можно убрать из предложения, поэтому он выделяется запятыми. NOTA BENE: В identifying clause с неодушевленными предметами мы можем использовать that и which, но в non-identifying clause мы используем только WHICH. Перед THAT никогда нельзя ставить запятую! Приведем примеры предложений с identifying clause: The 7-year old boy who gained 60 extra kilos was on TV last night. (identifying clause) – Семилетний мальчик, который набрал лишних 60 кг, был вчера по телевизору. Именно того мальчика, который набрал 60 кг, показывали по телевизору. The manager whom I spoke to didn’t let me in. (identifying clause) — Менеджер, с которым я разговаривал, не впустил меня. Именно тот менеджер, с которым я говорил, не впустил меня. The car which (that) I saw yesterday bumped into a tree. (identifying clause) — Машина, которую я вчера видел, врезалась в дерево. Именно та машина, которую я вчера видел, врезалась в дерево. The car which (that) he bought is green. (identifying clause) — Машина, которую он купил, зеленого цвета. Именно та машина, которую он купил, зеленая. А вот пример предложения с non-identifying clause. Brad Pitt, whose performance at the “Legends of the fall” is great, is 49 years old. (non-identifying clause) — Бреду Питу, чья актерская игра в фильме «Легенды осени» была великолепной, 49 лет. Бред Пит один, нам не нужна уточняющая информация о том, какой именно Бред Пит, мы только описываем, что его актерская игра в фильме «Легенды осени» была великолепной.
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Задание 40 https://vk.com/egexpert ЧТО : дать понять, о чем ваш письменный ответ + упомянуть проект и указать тему проекта + подчеркнуть ее важность/ актуальность +/- упомянуть данные из таблицы/ диаграммы + обозначить цель проекта +/-
Задание 40 https://vk.com/egexpert ПРИМЕР : Recent studies show that teenagers’ reading habits have changed. To find out more about it, I have collected some information on what literary genres are popular with teenagers living in Zetland . As part of my project, I analyzed these data and came across some interesting findings.
Задание 40 https://vk.com/egexpert ЧТО : сгруппировать данные = = выделить 2-3 группы : 1) максимум 2) среднее значение 3) минимум больше всего – ( среднее количество ) – меньше всего ; назвать и описать эти 2-3 черты в общем виде;
Задание 40 https://vk.com/egexpert ЧТО : сгруппировать данные = = выделить 2-3 группы : 1) максимум 2) среднее значение 3) минимум самый популярный – средний по популярности – наименее популярный; назвать и описать эти 2-3 черты в общем виде;
Задание 40 vk.com/egexpert ПРИМЕР : According to the data , teenagers in Zetland read different genres of books. *The majority of the respondents enjoy reading adventure stories (55.4%) as well as detective, war and spies stories (55.3%). *Sport stories are the third most popular genre, with 49.2% of the respondents indicating they like it. *27.2% of those interviewed prefer stories about animals and only 17.6% of them like romance. ( глагол prefer является подходящим вариантом, т.к. в КИМах на ЕГЭ в графиках будет 100%)
Задание 40 https://vk.com/egexpert ЧТО : сравнить данные между собой : крайние / соседние категории; детализировать : количественно/ качественно охарактеризовать КАК : насколько больше/меньше; значительная / несущественная разница между … и … ; ожидаемое / неожиданное и т.п.
vk.com/egexpert Задание 40 ПРИМЕР : Clearly, there is a considerable difference between the most favoured and the least favoured book genres: *adventure stories are more than three times as popular as romance. By comparison, *the difference between the figure for romance and the figure for animal stories is not so striking: it is less than 10%.
Задание 40 https://vk.com/egexpert – outline a problem that can arise with reading and suggest the-> A way of solving it; ЧТО : найти проблему и предложить ее решение Должна ли проблема вытекать из данных? НЕТ; но она должна быть связана с общей темой.
vk.com/egexpert Задание 40 One problem that ___ can/might cause is … One of the problems that is/can be caused by ___ is … One problem that can occur in ___ is … One problem that can occur as a result of ___ is … One problem that ___ (smartphone users) often face / are confronted with is … One problem (that is usually/often) associated with ___ is … One problem that is often experienced by (readers) … The best way to solve this problem is to … One of the best ways to tackle this issue is …
Задание 40 vk.com/egexpert ПРИМЕР : Although teenagers in Zetland seem to be interested in reading, globally, young people are reading fewer books than before. The problem is that today's teenagers easily get discouraged by long and challenging texts. As a result, they feel frustrated and lose motivation to read, which affects the development of their comprehension skills and academic performance. The best solution to this problem is to let teenagers choose their reading for themselves and encourage them to read more regularly.
Задание 40 vk.com/egexpert – conclude by giving your opinion on the importance of reading for teenagers ; ЧТО : сделать заключение bring the key elements together : связать заключение с предыдущим абзацем/таблицей КАК : To conclude , I believe that despite some problems associated with reading, it is very important for teenagers to read different texts on a regular basis.
Задание 40 vk.com/egexpert 1. 2. 3. 4. 5. Recent studies show that teenagers’ reading habits have changed. To find out more about it, I have collected some information on what literary genres are popular with teenagers living in Zetland . As part of my project, I analyzed these data and came across some interesting findings. According to the data, teenagers in Zetland read different genres of books. The majority of the respondents enjoy reading adventure stories (55.4%) as well as detective, war and spies stories (55.3%). Sport stories are the third most popular genre, with 49.2% of the respondents indicating they like it. 27.2% of those interviewed prefer stories about animals and only 17.6% of them like romance. Clearly, there is a considerable difference between the most favored and the least favored book genres: adventure stories are more than three times as popular as romance. By comparison, the difference between the figure for romance and the figure for animal stories is not so striking: it is less than 10%. Although teenagers in Zetland seem to be interested in reading, globally, young people are reading fewer books than before. The problem is that today's teenagers easily get discouraged by long and challenging texts. As a result, they feel frustrated and lose motivation to read, which affects the development of their comprehension skills and academic performance. The best solution to this problem is to let teenagers choose their reading for themselves and encourage them to read more regularly. To conclude, I believe that despite some problems associated with reading, it is very important for teenagers to read different texts on a regular basis. (262 w.)
https://vk.com/egexpert
Предварительный просмотр:
Изменения ЕГЭ 2022 ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
В экзаменационную работу 2022 г. были внесены изменения в разделы 4 («Письменная речь») и 5 («Говорение»).
Раздел 4 («Письменная речь») экзаменационной работы 2022 г. состоит из 2 заданий с развёрнутым ответом.
1. В задании 39 предлагается написать электронное письмо личного характера в ответ на письмо-стимул зарубежного друга по переписке. В связи с изменением вида письменного сообщения были внесены изменения в критерии оценивания задания. Максимальное количество баллов за выполнение задания 39 не изменилось (6 баллов).
2. В задании 40 необходимо создать развёрнутое письменное высказывание с элементами рассуждения на основе таблицы/диаграммы и выразить своё мнение по теме проекта. Задание 40 является альтернативным заданием; экзаменуемый выбирает один из предложенных вариантов задания (40.1 или 40.2) и выполняет его. В связи с изменением вида письменной работы были внесены изменения в критерии оценивания задания. Максимальное количество баллов за выполнение задания 40 не изменилось – 14 баллов.
В раздел 5 «Говорение» экзаменационной работы 2022 г. внесены следующие изменения.
1. В задании 2 (условный диалог-расспрос) сокращено количество вопросов, которые должен задать участник экзамена, с 5 до 4. Соответственно, максимальное количество баллов за выполнение задания 2 – 4 балла.
2. В задании 3 (условный диалог-интервью) необходимо ответить на 5 вопросов интервьюера на актуальную тему. Каждый ответ на вопрос 6 интервьюера оценивается от 0 до 1 балла. Максимальное количество баллов за выполнение задания 3 – 5 баллов.
3. В задании 4 предлагается оставить голосовое сообщение другу, вместе с которым выполняется проектная работа. В этом сообщении надо кратко описать две фотографии-иллюстрации к теме проекта, обосновать выбор фотографии-иллюстрации и выразить своё мнение по теме проектной работы. Соответствующие изменения были внесены в критерии оценивания выполнения задания. Максимальное количество баллов за выполнение задания 4 – 10 баллов. 4. Время выполнения письменной части работы увеличено на 10 минут и составляет 3 часа 10 минут. Время выполнения заданий устной части работы увеличено на 2 минуты и составляет 17 минут.
Предварительный просмотр:
Hi there! Have you received the pictures I’ve sent you by e-mail? I suppose they are perfect for our project “Life without gadgets”.
- In pic 1 there is my mum in her student years. She is in the library as there are lots of bookshelves in the bakground. She is holing a book in her hands. Judging by the number of people in the library, reading was quite popular in those days. People used to discuss books with each other. It’s obvious that there were no gadgets at that time. As for pic 2, there is my cousin Mary who is sitting at home and enjoying reading an e-book. .
- No doubt the photos are different. The first difference to my mind,is that the girls in the photos belong to different generations .Pic. 1 illustrates a gadget-free environment while the second photo depicts a modern girl with an e-book in her hands. The second difference is in the place of reading. People in the past were used to going to the libraries and now most people read at home.
- As for pros and cons, both types of books have some advantages and disadvantages. I believe the advantages of a paper book is that you can leave some remarks while reading. Besides, reading printed books is less harmful for the eyesight. As to disadvantages of a printed book, they are the size of a book and a necessity to go to the library every time you need it. As for the advantages of e-books, they are the following: you can read them at any place and store as many books as you need. However, they can crash suddenly when you forget to charge them in time.
- I’m sure these photos illustrate our project perfectly. On the one hand, pic.1 proves that life without gadgets can be quite full and active. On the other hand, pic.2 shows that life without gadgets is nearly impossible for generation Z.
- As I belong to a younger generation, I would like to live in a technological society and use modern gadgets as they make our life much easier and more comfortable.
Please let me know whether you agree on my choice of photos.
Предварительный просмотр:
Задание 4
Imagine that you are doing a project “Choosing the best place to live” together
with your friend. You have found some illustrations and want to share the news.
Leave a voice message to your friend. In 2.5 minutes be ready to tell the friend about the photos:
• give a brief description of the photos, justifying the choice of the
photos for the project;
• say in what way the pictures are different, justifying the choice of the photos
for the project;
• mention the advantages and disadvantages (1-2) of the two places to live;
• express your opinion on the subject of the project – whether you
would like to live in the country, and why/why not.
You will speak for not more than 3 minutes (2-3 sentences for every item of the
plan, 12-15 sentences in total). You have to talk continuously.
Photo 1 Photo 2
Hi, Jack! I’ve just found two pictures for our project «Choosing the best place to live». Let me tell you about them.
I think, they are quite relevant to our project as both pictures have certain features which perfectly illustrate why people choose different places for their residence. So, the central focus of the first picture is a young girl riding an electric scooter along the road. In the background there are high-rise buildings typical for a big city. The second photo shows a woman and a girl who must be working in a big greenhouse located at the edge of the village. The woman seems to be weeding the bed while the girl is watering the plants.
It would be great to mention that these photos have obvious differences which may help us illustrate the project much better. The most striking difference is that the first photo depicts an urban landscape whereas the second one illustrates the countryside. Besides, the girl in the first photo is riding a scooter just for pleasure. In contrast, the people in the second photo are doing work in their vegetable garden
We can also show that the places depicted in the photos have their advantages and disadvantages. A big city offers people a wide range of entertainment and cultural facilities. However, city dwellers often suffer from stress and diseases caused by a hectic lifestyle. As for the advantages of the countryside, it is more peaceful and safer. At the same time, its main downside is boredom and monotony.
Personally, I wouldn’t like to live in the country as it provides limited opportunities for getting education and making a career.
So, what do you think? Shall we use these photos in our project? Let me know.
Предварительный просмотр:
Word formation
- Complete the table
Noun | Adjective | Adverb | Verb |
bravery | |||
ambitious | |||
biographically | |||
care | |||
adventurous | |||
attract | |||
communication | |||
beautifully | |||
cheer | |||
brilliant |
- Fill in the gaps with an appropriate word.
- Andy isn’t a very (_________) person. Не is afraid of taking risks. ADVENTURE
- Mr. Smith acted too (________) for his age. ADVENTURER
- Peter’s girl looked (_________) in her new dress. BEAUTY
- Her brother was the only boy in the class who draw (_________). BEAUTY
- The (_________) of that lieutenant was well-known in the city. BRAVE
- They always acted (_________) in the face of great difficulty. BRAVE
- She fulfilled her (__________) to run the 10,000 metres in under
30 minutes. AMBITIOUSLY
- Alfred was highly (___________), obsessed with the idea of
becoming rich. AMBITION
- This writer is an excellent (____________). BIOGRAPHY
- His (_________) notes about popular politicians are worth reading. BIOGRAPHY
- Be (____________) – the floor is slippery. CARE
- Being very young, they would sit on the bench and talk
(__________) about everything. CARE
- This young actress performed the part of Julia (____________). BRILLIANCE
- She was dressed in (___________) white. BRILLIANCE
- I’m not usually (__________) to blondes. ATTRACT
- Because of his bad taste in clothes women seem to find him
(_____________). ATTRACT
- It does me good to see your (_____________) face. CHEER
- How (__________) she smiled! CHEER
- People use more than words when they (___________) with each
other. COMMUNICATIVE
- Relationships frequently fail because of a lack of (__________). COMMUNICATOR
Word formation
- Complete the table
Noun | Adjective | Adverb | Verb |
commitment | |||
complete | |||
create | |||
danger | |||
darkly | |||
descriptive | |||
despair | |||
destructively | |||
disappointment | |||
criticize |
II. Use the words in capital letters to form the word that fits each space.
1. Are you ready to make a long-term (__________)? COMMIT
2. The crime (__________) here last year was not investigated. COMMIT
3. They couldn’t travel in the (____________) of the polar winter. DARKLY
4. The sky (____________) and a few drops of rain fell. DARK
5. I am very (___________) with your decision. DISAPPOINT
6. To Edward’s (__________), Tina never turned up at the party. DISAPPOINTINGLY
7. The project has a (_________) date of December 22nd. COMPLETE
8. The police were in (_________) control of the situation. MPLETELY
9. This dish was (___________) by our chef Jean Richard. CREATIVELY
10. Companies need to encourage (___________) ad innovation. CREATE
11. He made some highly (___________) remarks. CRITIC
12. The new law has been widely (____________). CRITICISM
13. The man drove very (__________) along the road. DANGER
14. The bridge was in (__________) of collapsing. DANGEROUS
15. Scott began to realize their (__________) situation. DESPAIR
16. In (____________) we had to borrow the money. DESPARATELY
17. The guide gives a general (___________) of the island. DESCRIBE
18. This young writer is too (____________). DESCRIBE
19. The building was completely (____________) by fire. DESTRUCTION
20. What is good for the individual can be (____________) to the family. DESTROY
Предварительный просмотр:
TEST1
It is no exaggeration to say that the world has become a global village. Modern methods of __________ (1.communicate) have made the world much smaller and the problems we face such as _________ (2.pollute) are not restricted to one country. The _________ (3. destroy) of the rainforests in Brazil is everyone’s problem and the _________ (4. starve) which is common in many African countries is a challenge for Europe too. The ________ (5. extinct) of rare species is a tragedy for the planet as a whole and the ___________ (6. exhaust) of oil supplies will shake the ________ (7. found) of the world’s economy.
The ________ (8. protect) of the environment in the responsibility of all nations, rich and poor.
However, uncontrolled economic _________ (9. compete) between strong and weak nations leads to the _________ (10. create) of greater inequality between the rich and poor nations of the
world.
TEST2
- It is a very __________road. ( 1 . danger )
- It was so ___________ that she couldn’t see anything. ( 2 . fog )
- Everyone knows this actress. She is very ________. attract
- This case is very ___________. comfort
- He is a ________politician. fame
- Great Britain is an_____________ country. industry
- She plays the guitar and she is very___________. music
- Her mother is very ____________.She always tries to save money. economy
- The sex shop is in the ___________part of the city. centre
- The people were very ____________and answered all her questions. Knowledge
TEST3
The British government has decided to take the 1.______ (popular)
decision to ban smoking in a lot of public places .Though a lot of people find smoking 2.______ ( please),
and though experts all agree it is ________(3 .health)state a lot to treat victims of smoking ,
it is also _______(4 . deny)that many people get pleasure from the habit and find smoking
_______ (5 .resist) when they are in company . However , it is now _______(6 . possible)
to deny the antisocial nature of the habit . As advertistising has proved _______ (7 . effect )
with many smokers ,the government has now made smoking ______ (8 .legal) places .
Smoking who are ________(9 . ability) to stop smoking may feel the new measure are unjust , but for the passive smokers for whom a room full of smoke is _______ (10 . bear )
They will come as a breath of fresh air .
Предварительный просмотр:
Способы аффиксации в английском языке
- The Noun
Suffixes of the nouns | Meaning | Examples |
-age | От основ существительных и глаголов образует новые слова, обозначая состояние, результат действия и конкретные предметы | Storage – склад от store - запас Carriage – экипаж,карета от to carry - нести Orphanage- сиротство от orphan - сирота Leakage –утечка от to leak - течь |
-ance, -ence | Образует чаще отвлеченные существительные с признаками состояния, качества, действия | Ignorance – невежество от ignore- невежественный Assistance- помощь от to assist- помогать Dependence- зависимость от to depend- зависеть Prudence –рассудительность от prudent - рассудительный |
-dom | Образует в основном отвлеченные существительные, указывающие на состояние или положение, пределы распространения чего-либо (власти, учения) | Freedom –свобода от free- свободный Kingdom – королевство от king - король Boredom – скука от to bore -скучать Christendom – христианский мир от to christen - крестить |
-er,-or | Образуют производные слова со значением профессиональной, национальной, территориальной принадлежности, а также разного рода техницизмы | Actor –актёр от to act – действовать, исполнять роль Baker - пекарь от to bake - печь Gardener- садовник от garden - сад Londoner- житель Лондона Islander –островитянин от island - остров |
-ery, -ry | Образуют новые слова от именных и глагольных основ со значением характерных свойств, рода занятий, общественного положения, а также места производства, хранения или проживания | Bravery – смелость от brave- смелый, храбрый Foolery – глупость от fool -глупец Forestry- лесничество от forest- лес Nursery- детская комната, детский сад от nurse - няня Peasantry- крестьянство от peasant - крестьянин |
-hood | От именных основ образует слова со значением состояния, положения, общности, качества | Childhood- детство от child - ребёнок Brotherhood – братство от brother- брат Falsehood- лживость от false - лживый |
-ment | Слова с этим суффиксом (в основном от глаголов) обозначают действие или его результат, а также состояние | Improvement- улучшение от to improve - улучшать Pavement – тротуар, панель от to pave – мостить, устилать Amazement – изумление от to amaze -изумлять Statement- заявление от to state- заявлять |
-ess | Преобразование слов мужского рода в женский .Очень редко в АЯ встречаются существительные женского рода), таких слов не так много. | Actress – актриса от actor – актёр Poetess – поэтесса от poet - поэт Negress- негритянка от Negro -негр Waitress – официантка от waiter -официант Giantess -гигантша от giant - гигант |
-ness | Образует имена существительные от основ прилагательных со значением качества и состояния | Goodness - доброта, великодушие Blackness - чернота Carefulness -осторожность Calmness - спокойствие |
-ship | Образует отвлеченные слова со значением свойства и состояния, а также должности, профессии, положения общности людей | Friendship – дружба от friend- друг Partnership- партнёрство от partner Ownership - собственность от owner- собственник Craftsmanship – мастерство от craftsman - мастер |
-ation, -tion, -sion | Образуют существительные, обозначающие действие или его результат, состояние, качество | Action – действие от to act Exhaustion – истощение от to exhaust Admission – признание от to admit Preparation – подготовка от to prepare |
-tude | Образует (в основном от прилагательных) отвлеченные существительные со значением свойства или качества | Gratitude - благодарность от grateful- благодарный Multitude –множество от приставки multi- много Promptitude – быстрота от prompt- быстрый, проворный Exactitude- точность от exact - точный |
-ty, -ety, -ity | Образуют отвлеченные существительные ( в основном от прилагательных), отражающие состояние, положение, качество или свойство | Variety – разнообразие от various - разнообразный Certainty- уверенность от certain – определённый, постоянный Penalty – наказание, взыскание penal- наказуемый, уголовный Priority – первенство, старшинство от prior - предшествующий |
- The Verb
Prefixes | Meaning | Examples |
re- | Повторное действие | to rewrite -переписать to rebuild - перестроить to reuse – повторно использовать to remake - переделать |
dis-, mis- | Отрицательное значение | to distrust – не доверять to disconnect - разъединять to disappear -исчезать to misunderstand- не понимать to mispronounce – неверно произносить |
un- | Отрицательное значение | to untie- развязывать to uncover - раскрывать |
Suffixes | Examples |
- ify | to simplify - упрощать to specify – уточнять, оговаривать |
-ize | to summarize – подводить итоги, суммировать to utilize – использовать, утилизировать |
-en | to widen – расширять, расширяться to blacken –чернить, красить в чёрный цвет |
- The Adjective
Prefixes | Meaning
| Examples |
in-, il-, ir-, im- | Отрицательное значение приобретает смысл слова, противоположное тому, что заложен в основе | incapable – неспособный impossible -невозможный immature - незрелый irregular - неправильный illegal -незаконный |
un- | Отрицательное значение | untrue - неверный uncountable - неисчисляемый |
anti- | Создаются слова с противоположным значением | antiwar - антивоенный anti-American - антиамериканский |
ante- | Нечто предшествующее во времени и пространстве, соответствует приставке до | ante-bellum - довоенный antecedent – предшествующий, предыдущий |
Sub - | Значение ниже. Соответствует приставке под. | subordinate - подчинённый subsoil - подпочвенный |
Suffixes | Meaning | Examples |
-able | Образует прилагательное со значением характерного признака основы (такие прилагательные часто переводятся причастиями, т.к. чаще образуются от глагольных основ, реже – от существительных) | eatable - съедобный comfortable- удобный suitable - подходящий objectionable - неприемлемый |
-ible | От глаголов и прилагательных со значением качества | visible -видимый destructible- разрушительный |
-al | От именных основ со значением качества, свойства, состояния | racial -расовый national – национальный intellectual - интеллектуальный |
-en | Образуются от именных основ, обозначающих материал | golden -золотой wooden -деревянный leaden - свинцовый |
-an | От географических названий, имен собственных, научных терминов | African - африканский reptilian- относящийся к рептилиям Mephistophelean - мефистофельский |
-ant, -ent | Чаще от глагольных основ с указанием на качество или состояние | observant - наблюдательный excellent – отличный |
-ary, -ory | Служат для образования литературно-книжной лексики | obligatory -обязательный contradictory -противоречивый fragmentary -отрывочный |
-ese | Признаки национальности, места обитания. Могут употребляться как существительные | Chinese- китайский Milanese- миланский Viennese –венский |
-ful | Признак присущего основе качества | cheerful – бодрый, весёлый careful – осторожный, внимательный |
-ic | Преимущественно признак книжной лексики | dramatic -драматический atomic – атомный |
-ish | Неодобрительный оттенок | foolish – глуповатый, глупый childish -детский greenish - зеленоватый |
-less | Отрицание основы признака | childless - бездетный homeless- бездомный harmless - безвредный |
-(i)ous | Качество, заложенное в основе | dangerous – опасный mountainous – горный. гористый religious - религиозный |
-y | Качество, присущее именной или глагольной основе | sunny -солнечный icy - ледяной smoky - дымный touchy – обидчивый |
-ward | Направление движения или местоположения | backward – обратный, отсталый forward –передний, передовой eastward – ведущий на восток |
4. The Adverb
Suffix | Examples |
-ly | warmly - тепло truly- верно daily – ежедневно weekly -еженедельно usually- обычно easily- легко greedily - жадно |
Предварительный просмотр:
от основы глагола
Суффиксы | Исходное слово | Производное существительное |
-er/or | Teach, work, mix | Teacher, worker, runner, player, mixer |
-er/ee | employ | Employer, employee |
-ation, -ition | Invite, revolt | Invitation, revolution |
-ing | Build, dance, swim | Building, dancing, swimming |
-ment | Agree, develop | Agreement, development |
-ion, -tion, | Discuss, produce | Discussion, production |
-ent, -ant | Assist, study | Assistant, student |
-ence, -ance | Perform, depend | Performance, dependence |
От основы существительного
Суффиксы | Исходное слово | Производное существительное |
-ist | Science, tour | Scientist, tourist |
-an, -ian | Republic, America | Republican, American |
-ation, -ition | Invite, revolt | Invitation, revolution |
-ing | Build, dance, swim | Building, dancing, swimming |
-ment | Agree, develop | Agreement, development |
-ship | friend | Friendship, partnership |
-hood | brother | Brotherhood, childhood, motherhood |
-ese | China, Japan | Chinese, Japanese |
-ess | Actor, lion | Actress, lioness |
От основы прилагательного или наречия
Суффиксы | Исходное слово | Производное существительное |
-ness | Happy, midly | Happiness, mildliness |
-ty, -ity | Certain, safe, secure | Certainty, safety, security |
2. Образование прилагательных с помощью суффиксов
От основы существительного
Суффиксы | Исходное слово | Производное прилагательное |
-ful | beauty | beautiful |
-less | water | waterless |
-able | comfort | comfortable |
-al | form | formal |
-ic | history | historic |
-y | Mud, rain | Muddy, rainy |
От основы глагола
Суффиксы | Исходное слово | Производное прилагательное |
-ive | Act, effect | Active, effective |
-ant | observe | observant |
-ible | access | accessible |
-able | drink | drinkable |
-ent | persist | persistent |
-ing | excite | exciting |
Составные прилагательные
Существительное + прилагательное | Snow-white |
Прилагательное + прилагательное | Dark-blue |
Наречие +причастие | Well-built |
Прилагательное + существительное (+ суффикс) | Barefooted, bareheaded, black-haired, middle-aged |
3. Образование слов с помощью приставок
Отрицательные приставки
Приставка | Значение, особенности | Производное прилагательное |
Un- | Наиболее употребительная | Unable, untidy, unpleasant, unfriendly |
Im- | Перед буквами m, p | Impossible, immoral, impatient, important |
Il- | Перед буквой l | Illiterate, illegal |
Ir- | Перед буквой r | Irritated, irresponsible, irrational |
In- | очень редко | Inactive, inaccurate, invisible |
Dis- | лишение | Disable, disappointed |
Non- | лишение | Non-profitable |
Mis- | лишение | mistaken |
Другие приставки
Приставка | Значение | Производное слово |
Re- | повтор | Replay, repeat, remake |
Pre- | до | Pre-war, precaution |
Post- | после | Post-war |
ex- | бывший | Ex-wife, ex-president |
En- | Глаголы от существительных | Endanger, enchain |
Over- | Сверх меры | Overcharge, overweight |
Under- | недостаточно | Underpay, underestimate |
sub- | под | Submarine, subdue |
4. Использование латинских и греческих приставок и суффиксов для словообразования
Некоторые латинские и греческие приставки дают нам слова с числами:
Приставка | Значение | Пример |
mono- , uni- | один, единственный | monopoly, unison |
bi-, di-, duo- | два, дважды | bilingual, diagonal, duet |
tri- | три | triangle |
quad-, tetra- | четыре | quadruped, tetrameter |
quin- | пять | quintuplet |
hexa-, sex- | шесть | hexagon, sextet |
sept- | семь | septennial |
oct-, octa-, octo- | восемь | octave, octopus |
nona- | девять | nonagenarian |
dec-, deci- | десять | decimal |
cent-, hec- , hecta- | сто | century, hectare |
kilo- , mil- | тысяча | kilometre, millimetre |
giga- | биллион | gigawatt |
Другие латинские и греческие приставки обозначают количество, размер или градацию:
Приставка | Значение | Пример |
micro-, mini- | маленький | microscope, miniature |
maxi-, mega- | большой, огромный | maximum, megalomaniac |
hyper-, super- | сверх, превыше | hyperbole, superhuman |
sub- | под, меньше | submarine |
ultra- | за, по ту сторону | ultrasound, ultraviolet |
Приставка | Значение | Пример |
ad-, pro- | к, по направлению к | advance, proceed |
retro- | назад | retrospect, retro-rocket |
intra- | внутри | intravenous |
inter- | между, среди | international, intermingle |
extra- | снаружи | extraterrestrial |
equi-, | одинаковый, равный | equilibrium, |
auto- | сам, без посторонней помощи | autobiography |
homo- | такой же | homonym, |
hetero- | различный, другой | heterodox, |
dia-, | через, сквозь | diameter, |
pan- | все | panorama |
para- | рядом, бок о бок | parallel, |
cata- | вниз, прочь | catacomb |
ante-, | прежде | antenatal, |
post- | после | posthumous |
tele-, telos- | далеко | telescope |
Следующие латинские и греческие приставки обозначают специфические области человеческой деятельности. Из некоторых примеров видно, что два этих языка до сих пор остаются источниками образования новых понятий в науке, медицине и технологии:
Приставка | Значение | Пример |
аеrо- | воздух | aerodynamic, aerosol |
anthropo- | человек | anthropology |
bio- | жизнь | biology, biography |
eco- | естественная среда | ecology |
electro- | электричество | electronics |
fluor-, fluo- | поток, течение | fluorescent, fluoride |
haemo-, hemo- | кровь | haemorrhage |
neuro- | нерв | neurotic |
optic-, opto- | зрение | optician |
phil- | любовь к | philanthropy |
proto- | первый | prototype |
psycho- | разум | psychology |
pyro- | огонь | pyrotechnics |
socio- | общество | social |
spectro- | взгляд, образ | spectrograph |
techno- | искусство, ремесло | technical, technology |
therm-, thermo- | теплота, жара | thermometer |
Задания на образование разных частей речи с помощью приставки или суффикса
Упр. 1. К какой части речи принадлежат следующие слова ипо каким признакам это можно определить?
Sleepy, photographer, forgetful, argument, thankful, carelessness, classify, modernize, coolness, lifeless, tasteful, formality, speculate, payable, slowness, thoughtfully, federative, entrance, appearance.
Упр. 2. К какой части речи принадлежат следующие слова, и по каким признакам это можно определить?
Correctness, specialize, formality, speculate, monotonous, boyish, brilliance, mysterious, fasten, ceremonious, attendance, instructive, speechless, really, business, incorrect, unfruitful, illness, ninth, television, re-enter, unusual.
Упр. 3. Проанализируйте слова, данные «семьями», и подберите необходимое слово в пропуски.
include, including, included, inclusion, inclusive
1. We were seven … Dan and Patsy.
2. Everyone must follow these rules, you … .
3. Megan’s … in the project helped a lot.
4. Did you … the flight expenses?
5. Our seats are 2-7 … .
Упр. 4. Выберите нужную форму и заполните пропуски.
Travel — travelled, have travelled, will travel, traveler, travelling
- We like … to the southern countries.
- We … to the USA.
- Columbus is a famous … .
- Next summer we … to Bulgaria.
Perform, performing, performer, performance
- It was a wonderful … !
- I never saw Ann … in this play.
- The actors … a wonderful play.
- Mark is a brilliant … .
Adventure(s), adventurous
- We had many … in our trip to Moscow.
- He is a very … person.
Exciting, excitement, excited
- The film was very … .
- We are very … by our future trip.
- I got great … from this film.
Упр. 5. Образуйте с помощью суффиксов и приставок нужные слова и вставьте в пропуски
- Strong — 1. I … recommend you to come. 2. He showed me his …3. I become … every day.
- Fortune — 1. I was … this day. 2. …, we missed the train.
- Attract — 1. She was a very … girl. 2. The place was dirty and …3. I like this popular … .
- Child — 1. I was unhappy in my … . 2. Many … play in the ground. 3. She was very … .
- Act — 1. Reading is an … 3. Many … were taken to improve the situation. 4. She is a great … . 5. Children were … at the lesson. 6. She was lazy and … .
- Participate — 1. We are … of the competitions. 2. … in this concert made me famous.
- Athlete — 1. I like … . 2. He is very … strong.
Задания на образование разных частей речи (развитие навыков словообразования)
Упр. 1. Измените слово в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало предложению.
1. Herald Tribune has got a lot of (read).
2. Jim was (help), no one could help him.
3. Ron had a very (pleasant) talk with Mr. Willson, he looked very sad.
4. BBC and CNN work (professional).
5. Comics is a (fun) reading.
6. The flower smells (wonder).
7. I do grammar exercises (regular).
8. Columbus was a great (travel).
Упр. 2. Измените слово в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало предложению.
1.(Fortunate) he lost all his money.
2. I stay away from (cruelty) people.
3. I feel (depress) when I am very busy.
4. John is a drug (addiction). He has had this (addict) for several years.
5. Sandra has never felt such (humiliate).
6. What a (fail)! Evidently our team is losing the game.
7. What room (serve) can you offer?
8. It’s often said in newspapers that all people are (equality).
9. I’m talking (serious), stop laughing now!
10. What a wonderful (image) Jane has got! Her story is really beautiful and touching.
11. I’m sorry for (interrupt), but I must deliver this important information.
12. This program is really (entertain).
13. Did he (threat) you? — Oh, no. He just warned me.
14. It was an (forget) concert. The music was live, we enjoyed it a lot.
Упр. 3. Измените слово в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало предложению.
1. The kids played (cheer) in the yard.
2. It’s the first time I have been to London, I am a (strange) here.
3. He tried to (concentration), but in vain, the headache was splitting.
4. The Hermitage is a real (treasure) of Russian art.
5. The (quiet) of the house was very unusual, so they decided to enter. At the (enter) they were stopped by an old man.
6. It’s a strange (feel) as if I have been there before.
7. It’s a little (peace) village situated far from the city.
8. Matilda had never had the feeling of (lonely), how could she be lonely if she had lots of books around her.
9. I like Christmas (cheerful).
10. The baby was sleeping (peace) in his crib.
11. Amanda has never spoken a word of (wise), I have never seen such a stupid girl.
Упр. 4. Измените слово в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало предложению.
- People have made a lot of (discover).
2. Ron is (skill), he can’t do anything.
3. Edwards is a famous (production).
4. Space (explorer) is very important for any country.
5. Americans were the first to (flight) to the Moon.
6. Mary has a very good (memorable), she can learn any poem in 5 minutes.
7. (whole), I understand the topic rather well.
8. (Create) of a spaceship is a very difficult process.
9. We had a very long (argue) about the terms of the experiment.
10. Alice has a deep (know) of Chemistry.
11. The tool was (use) for us, you needn’t have brought it.
12. How did you (achievement) such results?
13. Japan is a (lead) country in developing new technologies.
Задания на словообразование из разных вариантов ЕГЭ
Упр. 1. Прочитайте связный текст и измените слово в соответствии с контекстом.
Greener cars for a greener future Can you imagine the day when you won’t need to stop for fuel at petrol stations? Or how about 1 … in your own car? Let’s see what Dr Stephen Green, director of Cars of the Future International says. “Well, our job is to design and test cars that don’t cause the environment 2 … . Scientists from all over the world work for the company. These cars don’t run on petrol. They use alternative sources of 3… such as solar power, 4 … or 5 … gas. Of course, they can be very expensive, but we are not the 6… . Last year we presented the results of 7… of our solar car at the conference in Tokyo. We are going soon to start work on a flying car. No more traffic jams, can you imagine it? | 1 FLY 2 POLLUTE 3 ENERGETIC 4 ELECTRICIAN 5 NATURE 6 BEGIN 7 TEST |
Упр. 2. Прочитайте связный текст и измените слово в соответствии с контекстом.
Leo da Vinci 1____ you have already read The Da Vinci Code or seen the film. But who 2____ was Leonardo da Vinci? Well, he was born in 1452 in Italy. He is 3____ for his painting, the Mona Lisa. Da Vinci was also an 4 ____ who designed a helicopter and a submarine before they were invented. Leonardo thought that by 5_______ how each part of a machine worked, he could change them and then put them together in 6 _____ ways. In this way he could improve existing machines or create new ones. He drew his ideas so well that 500 years later his sketches were used for 7_____ perfect working models. | 1 RPOBABLE 2 EXACT 3 FAME 4 INVENT 5 UNDERSTAND 6 DIFFER 7 MAKE |
Упр. 3. Прочитайте связный текст и измените слово в соответствии с контекстом.
Packaging Products in supermarkets are 1 ___ presented in plastic bags, boxes or trays. People use 2____packaging. But ask yourself what is more important-content or the wrapping? Yes, we do need packaging. It preserves goods, protects them from damages and makes them look presentable for 3____. Most packaging is not 4____. It is dumped in landfills or burnt. This results in more 5____. But supermarkets are now working to cut back — packages become smaller, so 6_____ use less energy to transport them. All this got to do with you, consumer. Choose products that use minimum packaging, it can be 7 ____ You can use glass jars for storing things. 8_____ a lot of people in Europe started sorting rubbish, which reduces the number of landfills as the rubbish is taken to the 9____ factory and a lot of new goods are produced of the recycled materials. | 1 BEAUTIFUL 2 EXCESS 3 CONSUME 4 RECYCLE 5 POLLUTE 6 MANUFACTURE 7 REUSE 8 HOPEFUL 9 RECYCLE |