Использование современных педагогических технологий в преподавании бурятского языка как государственного
Важнейшим условием достижения результативности обучения является выбор образовательной технологии. Владею современными образовательными технологиями и методиками и эффективно применяю их в практической профессиональной деятельности: личностно-ориентированные, технология дифференцированного обучения, технологию проектного обучения, здоровьесберегающие технологии, технология обучения на основе конспектов опорных сигналов, метод когнитивных карт. Большое внимание уделяю межпредметным связям с русским языком, литературой, искусством (музыка, изобразительное искусство).
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
pedagogicheskie_tehnologii_.pdf | 1.43 МБ |
prilozhenie_1_k_uroku_hotsa_namsaraev_zhizn_i_tvorchestvo.pptx | 895.85 КБ |
prilozhenie_2_k_uroku_hotsa_namsaraevayuri_neheberi.pptx | 705.98 КБ |
razrabotka_uroka_hotsa_namsaraevay_uri_neheberi.docx | 70.05 КБ |
Предварительный просмотр:
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Хоца Намсараевич Намсараев 1889-1959 Уран зохёолшын 130 жэлэй ойн баярта зорюулагдана Подготовил- учитель бурятского языка и литературы МБОУ «Курумканская СОШ №1» Будаева Жаргалма Васильевна
Буряадай арадай , буряад литературын үндэ h э h уури табигшадай нэгэн Хоца Намсараевич Намсараевай түрэ h өөр 130 жэл болохонь . Хоца Намсараевич Намсараев 1889 оной майн 9-дэ Дээдэ Хэжэнгэ гэжэ нютагта т үрөө h эн. Үгытэй малшан Галсанай Балдан Гүнжэд гэжэ басагатай байгаа . Тэрэ басаган h аань түрэ h эн « үлүү амые » дунда шадалтай Цэбэгэй Намсарай удангүй үргэжэ абаба .
Бишыхан Хоцын т үлөө Сэбэгэй Намсарай нэгэ мори, нэгэ торхо аарса үгөө бэлэй .
Уданг үй үргэ h эн эсэгэ Цэбэгэй Намсарай на h а бараа бэлэй . Тиигэжэ үргэ h эн эхэ , бишыхан Хоца үншэрбэд . Тиигэжэ ерээдүйн уран зохёолшо балшар бага h аа үншэрхэ , зобохо , үлдэхэ , даараха гээшые үзэ h эн юм .
Найматай Хоцада нютагай хуушан монгол бэшэг мэдэдэг Бадлын Дагба гэжэ х үн хуушан монголоор үзэг заадаг болобо .
Һүбэлгэн ухаамгай хүбүүн заажа үгэ h эн эрдэмыень бэлэхэнээр ойлгожо , монгол үзэгөөр бэшэгдэ h эн номуудые бэрхээр уншадаг болобо .
Хоца Намсараев рассказ статья поэма драма роман повесть лирика сказка
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Хоца Намсараевич Намсараев 1889-1959 Уран зохёолшын 130 жэлэй ойн баярта зорюулагдана Подготовил- учитель бурятского языка и литературы МБОУ «Курумканская СОШ №1» Будаева Жаргалма Васильевна
«Старый рыбак»,1902 Тивадар Костка Чонтвари
Хэшээлэй темэ : Хоца Намсараевай « Үри нэхэбэри » гэжэ рассказ соо h айн ба муу талануудай эсэргүүсэлгэ (Противостояние добра и зла в рассказе Х.Намсараева « Үри нэхэбэри »)
Хэшээлэй эпиграф Һайн юумэ хэжэ яба , Муугаа даража h ура. Арадай сэсэн мэргэн үгэ
Гэрэй даабари Хоца Намсараевай « Үри нэхэбэри » рассказ h аа хэ h эг сээжэлдэхэ ; Үлэгшэнэй Цэрэндэ бэшэг бэшэхэ ; Хүнэй h айн ба муу тала тухай онь h он үгэнүүдые олохо , дэбтэртээ бэшэхэ .
Предварительный просмотр:
Администрация муниципального образования «Курумканский район»
МБОУ «Курумканская средняя общеобразовательная школа №1»
671640, Республика Бурятия, с.Курумкан, ул.Балдакова, 7. Тел./факс 8(30149) 41-6-18, e-mail kurumkanschool1@yandex.ru
130-летию основоположника бурятской советской
литературы Х. Н. Намсараева посвящается
Методическая разработка
урока по бурятскому языку
Тема: Хоца Намсараевай «Үри нэхэбэри»
гэжэ рассказ соо hайн ба муу талануудай эсэргүүсэлгэ
(Противостояние добра и зла в рассказе Х. Намсараева «Үри нэхэбэри»)
Школа: МБОУ «Курумканская средняя общеобразовательная школа №1»
Предмет: Бурятский язык как государственный
Класс - 7
Учитель: Будаева Жаргалма Васильевна
Хоца Намсараевай «Үри нэхэбэри»
гэжэ рассказ соо hайн ба муу талануудай эсэргүүсэлгэ
(Противостояние добра и зла в рассказе Х. Намсараева «Үри нэхэбэри»)
Предмет – бурятский язык как государственный
Класс – 7 «в»
УМК «Алтаргана» С.Ц. Содномов, В.А. Найданова
Тип урока - урок обобщения знаний и их систематизации;
Методы обучения – частично-поисковый с применением технологии когнитивного обучения
Цель урока: На основе анализа текста способствовать формированию представлений о добре, как высшей ценности человека
Задачи урока:
учебная: способствовать формированию умения анализировать содержание текста, давать характеристику героям, определять тему и идею рассказа, высказывать свое мнение и суждение;
развивающая: развитие речи, мышления, творческих способностей учащихся;
воспитательная: воспитать нравственные качества личности: доброты, чуткости, сострадания, ответственности за свои поступки через восприятие художественного произведения.
Ожидаемые результаты:
Личностные: формирование нравственных чувств и нравственного поведения, ориентироваться в системе моральных норм и ценностей, осознанно и ответственно относиться к собственным поступкам;
Предметные: знать содержание рассказа «Үри нэхэбэри», умение пересказывать содержание текста, отвечать на вопросы по рассказу «Үри нэхэбэри», создавть устные монологические высказывания, давать характеристику герою, аргументированно формулировать своё отношение к прочитанному;
Метапредметные: умение использовать речевые средства для выражения своих чувств, мыслей и потребностей, владение устной речью, умение строить логическое рассуждение, умозаключение и делать выводы
Оборудование:
- Учебник «Алтаргана» 7 класс
- Картина Тивадара Костка Чонтвари «Старый рыбак»;
- Презентация к уроку
- Словарь к рассказу
Этапы урока/ задачи этапа | Деятельность учителя | Деятельность обучающихся | Формируемые УУД | Время |
Организационный настрой /мотивация к учебной деятельности/ Задачи этапа: настроить учащихся на работу, создать атмосферу комфорта и доброжелательности | Сайн байна, үхибүүд! Энеэбхилэн урда урдаhаа харагты, сэдьхэлэйнгээ арюун байдал бэе бэедээ дамжуулагты. Буряад хэлэнэйнгээ ээлжээтэ хэшээл эхилэе. | Обучающиеся готовятся к уроку, настраиваются на урок | Познавательные УУД: - выделять существенную информацию из речи учителя; - извлекать информацию из предложенной презентации; Коммуникативные УУД: - слушать собеседника и понимать речь других; - строить устное высказывание в соответствии с коммуникативной задачей; Регулятивные УУД: - планировать свою деятельность в соответствии с предъявленной информацией; - настраивать себя на продуктивную работу; - планировать учебное сотрудничество с учителем и сверстниками. | 2 |
Проверка домашнего задания. Задача этапа: проверка знаний учащихся по домашнему заданию | см. ПРИЛОЖЕНИЕ 2 слайд 1. Портрет Х. Намсараева Мүнөө жэл буряад арадай уран зохёолшон, буряад литературын үндэhэ hуури табигшадай нэгэн Хоца Намсараевич Намсараевай 130 жэлэй ойн баяр тэмдэглэгдэхэ. Энэ жабхаланта ойн баяр манай hургуулида мүн лэ үргэнөөр тэмдэглэгдэхэ, харин түрүүшын хэшээлдэ бидэнэр уран зохёолшын «Yри нэхэбэри» гэжэ рассказтай танилсаа hэмди. Гэрэй даабари болгон, би таанадые 3 бүлэг болгожо даабаринуудые үгэhэн байнаб. ПРИЛОЖЕНИЕ 1 Нэгэдэхи бүлэг - Х. Намсараевай бага наhан тухай; Хоёрдохи бүлэг - уран зохёолшын ажабайдал тухай хуряангы хөөрөө бэлдэхэ байhан юм; Гурбадахи бүлэг – уран зохёолшын зохёохы зам тухай бэлдээд ерэхэ байгаа. - Зай, мүнөө бидэнэр Х. Намсараевай бага наhан тухай шагнаха бэлэнбди. Бүлэгүүдтэ багшын асуудалнууд: -Ямар оньhон үгэ хөөрөөндэтнай тааранаб? - Хоца Намсараевай ажабайдал ямар байгааб? -«Үри нэхэбэри» рассказhаа үшөө ямар зохеолнуудыень уншаабта? -Ямар шүлэгүүдыень мэдэхэбта? Багшын дүн Тиимэл даа, үнэхөөрөө Хоца Намсараевай ажабайдал хэды хүшэр байбашье, ехэ hонин, баян түүхэтэй. Тэрэ литературын бүхы түрэлнүүдтэ эрхим зохёолнуудые бэшэжэ, буряад литература болон искусствада гайхамшагта ехэ хубитаяа оруулаа. Бэшэhэн зохёолнуудынь удха шанараа мүнөөшье гээгээгүй, буряад литературын алтан жасада бүхэ hуури эзэлэнхэй. | Обучающиеся по группам рассказывают о жизни и творчестве писателя, отвечают на вопросы учителя, подбирают пословицы. Слушают ответы одноклассников. | Регулятивные, - самостоятельно определять последовательность выполнения действий; Коммуникативные - умение с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли; - принимать решение, брать ответственность на себя. Познавательные: поиск и отбор необходимой информации по теме | 5 |
Формулировка темы урока и постановка цели урока (целеполагание, мотивация) Задачи этапа: подвести учащихся к самостоятельному определению темы и цели урока | - Анхаралаа экранда хандуулагты. Зураг дээрэ юу харанабта? ПРИЛОЖЕНИЕ 2, слайд 2 Энэ зураг «Старый рыбак» гэжэ нэрэтэй. Энээниие 1902 ондо Тивадар Костка Чонтвари гэжэ нэрэтэй венгр уран зураашан бүтээhэн юм. Харахада юрэ бусын лэ зураг гэхээр байна бэзэ. Харин энэ зурагнай юрын бэшэ байжа, далда удхыень искусствоведүүд 100 гаран жэл болоод байхада элирүүлээ, (т.е эта картина имела тайный подтекст и тайну этой картины искусствоведы разгадали спустя только столетие). Зурагай нюуса иимэ: зурагай тэг дунда гэрэл табяад харахада, зүүн таладань шолмос харагдана, т.е в отражении слева читается образ дьявола, харин баруун таладань – Бурханай дүрэ элеэр харагдана, т.е в отражении справа мы видим бога. Зурагууд дээрээ гэрэл табяад хаража үзэгты. ПРИЛОЖЕНИЕ 2, слайд 3 Хараба гүт? Бурханай дүрэ харагдана гү, шолмосой дүрэ? Анхаралаа наашань хандуулагты. Уран зурааша Чонтвари энэ зурагаараа харагшадта юу ойлгуулхаяа hанааб? -Зай, үхибүүд, энэ зурагай далда удха мэдээд байхадаа (т.е тайну этой картины), Х. Намсараевай «Үри нэхэбэри» гэhэн зохёол уншаад байхадаа, энэ хэшээл дээрэ юундэ hуража, юун тухай хөөрэлдэхэбди, хэшээлэймнай темэ ямар гэжэ hананат? -Зүб, hайн ба муу тала тухай Дэбтэрнүүдээ нээгты, хэшээлэйнгээ темэ бэшэгты Хоца Намсараевай «Үри нэхэбэри» гэжэ рассказ соо hайн ба муу талануудай эсэргүүсэлгэ (Противостояние добра и зла в рассказе Х.Намсараева «Үри нэхэбэри») ПРИЛОЖЕНИЕ 2, слайд 4 Хэшээлэй эпиграф: «Һайн хэрэг хэжэ яба, муугаа даража hура» ПРИЛОЖЕНИЕ 2, слайд 5 Газар дэлхэй дээрэ хүн түрэлтэнэй байгаа сагта хүнэй hайн ба муу тала гэhэн нравственна проблемэ тон шухала гэжэ мэдээжэ. Тиимэhээ энэ гүнзэгы удхатай асуудал тухай бидэ энэ хэшээлдээ хөөрэлдэхэбди. Энэ ойлгосо тайлбарилхадамнай Хоца Намсараевай «Үри нэхэбэри» гэжэ рассказ туhалха. | Дети изучают картину «Старый рыбак» с зеркалом, отвечают на вопрос учителя, формулируют тему и цель урока. записывают эпиграф урока (нэгэ хүн соо hайншье, муушье юумэн бии гэжэ харуулна, т.е в каждом человеке может быть бог, так и дьявол). | Познавательные УУД: - выдвигать гипотезы (предположения) и обосновывать их; - формулировать проблему; - структурировать, систематизировать материал, полученный на предыдущих уроках; - самостоятельно выделять и формулировать познавательную цель урока; - определять цель учебной деятельности. Коммуникативные УУД: - воспринимать информацию на слух, отвечать на вопросы учителя; - слушать и понимать речь других; - формулировать свое мнение в зависимости от коммуникативной задачи; - оформлять свои мысли в устной форме; - высказывать свое предположение; - сотрудничать, вступать в дискуссию, анализировать, доказывать, отстаивать свое мнение. Регулятивные УУД: - определять и формулировать цель деятельности на уроке; - планировать свою деятельность на уроке; - самостоятельно формулировать тему и цели урока; - высказывать своё предположение на основе работы с материалом учебника, прогнозировать предстоящую работу (составлять план); - планировать и прогнозировать свои действия, формулировать учебную задачу с помощью учителя. | 5 |
Основной этап задача этапа: поиск новых знаний учащимися путем сопоставления, рассуждения, анализа Работа с когнитивными картами РАБОТА С КЛАСТЕРАМИ | Үхибүүд, энэ зурагтаа үшөө дахин анхаралаа хандуулагты. Зурагай наада талада юу харанабта? Зурагай саада талада юун зураглагданхай байнаб? Зураг хэды хубиhаа бүридэнэб? Иигэжэ зурагнай 3 хубиhаа бүридэнэ. -Композиционно талаараа Хоца Намсараевай «Үри нэхэбэри» рассказнай хэды хубида хубаарнаб? (Композиционно на сколько частей можно разделить этот рассказ?) -Зүб. Ямар гурбан хубида хубаахаар бэ? Мүнөө ментальна картануудые хэрэглэн рассказай удха хөөрэхэеэ бэлдэгты. 1 бүлэг үхибүүд Галшын Дашын наhа бараhанай hүүлээр, Үлэгшэнэй Цэрэн ерэжэ газаа соохииень хооhолhон тухай. 2 бүлэг үхибүүд Цэбүүдэй хайшан гэжэ Үлэгшэнэй Цэрэниие хэhээhэн тухай хөөрэхэ. 3 бүлэг үхибүүд Үлэгшэнэй Цэрэн Галщын Дашатанай зөөрииень бусааhан тухай хөөрэхэ. Үхибүүд, нэгэдэхи хубиин удха хэр зэргэ нүхэдэйнгөө хөөрэhэниие сэгнэгты. - Зай, бэрхэнүүд. Тус рассказ соомнай тад ондоо илгаатай хоёр герой гэжэ бидэ мэдэжэ байнабди. 1 бүлэг Тэмдэгэй нэрэнүүдые тааруулжа, Үлэгшэнэй Цэрэндэ характеристикэ үгэгты, энэ кластер хүсэлдүүлэн бэшэгты. Тэрэнээ текст сооhоо цитатаар баталагты, мүн тус геройдо өөрынгөө хандалга тобшоор хэлэгты. (выразить свое отношение к героям). (Из текста найдите подтверждающие цитаты). 2 бүлэг мүн Цэбүүдэйдэ характеристика үгэхэ, мүн цитатануудые оложо уншаха. Багшын асуудал - Цэбүүдэй hайн hайхан сэдьхэлтэй хүбүүн гэжэ хаанаhаа ойлгообди? 3 бүлэг Уран зохёолшын хэлэн дээрэ ажаллана, текст соо хэлэнэй уран аргануудые олоно, мүн оньhон хошоо үгэнүүдые бэдэрнэ. Багшын дүн Үнэхөөрөө Х. Намсараевай хэлэн баян нугалбаритай, үргэн дэлисэтэй. Тэрэ үе сагай онсо шэнжэ, хүнэй сэдьхэлэй байдал, hанал бодол, абари зан гайхалтай бэрхээр харуулжа шадаха бэлигтэй байhан юм. | Изучают картину, делают вывод, отвечают на вопросы учителя, определяют композицию рассказа: 1 хуби: Галщын Даша наhа бараба. Үлэгшэнэй Цэрэн ерэжэ, газаа соохииень хооhолбо. 2 хуби: Цэбүүдэй Үлэгшэнэй Цэрэниие хэhээбэ. 3 хуби: Үлэгшэнэй Цэрэн юумыень бусааба. ВЫСТУПЛЕНИЕ 1 ГРУПП. РАБОТА С МЕНТАЛЬНЫМИ КАРТАМИ - Би Үлэгшэнэй Цэрэнэй ябадал буруушаанаб/ hайшаанаб, юуб гэбэл… -Энэ рассказ уншаад байхадаа, би өөрөө иимэ юумэ ойлгоhон байнаб… Үлэгшэнэй Цэрэниие хэhээhэнэй хойно, морииень гэдэргэнь асаржа, хажуудань уяад орхино). | Познавательные УУД: - определять и формулировать проблему; Коммуникативные УУД: - слушать и понимать речь других; - строить понятные для собеседника высказывания; - высказывать свое мнение (точку зрения); - анализировать и делать выводы; - строить устное высказывание - воспринимать информацию на слух; - слушать, наблюдать, объяснять результат - дополнять, уточнять высказанные мнения; - отвечать на вопросы учителя. Регулятивные УУД: - планировать свою деятельность в соответствии с целевой установкой; - оценивать правильность выполнения действия на основе его оценки и учёта характера сделанных ошибок; - самостоятельно формулировать цель и задачи урока; - выдвигать предположения на основе имеющихся знаний и обосновывать их; - прогнозировать предстоящую работу (составлять план); - организовать выполнение заданий учителя. | 17 |
Закрепление знаний. Рефлексия Подведение итогов урока Задача этапа: закрепить полученные в ходе урока знания | Хоца Намсараевай энэ зохёол 85-87 жэлэй саада тээ бэшэгдэhэн юм. Тиибэшье энэ зохёолнай мүнөөшье удха шанараа гээгээгүй гээшэ. Танай hанамжаар мүнөө үеын залуу хүбүүд басагад ямар шанартай байха ёhотойб гэжэ элирүүлэн, энэ хэшээлэйнгээ дүн гаргая. ПРИЛОЖЕНИЕ слайд 6 Энэ карточканууд дээрэ хүнэй hайншье, муушье талые харуулhан үгэнүүд бии, таанад эдээн сооhоо түүжэ, энэ хүбүүн басаган хоёрые ёhотой hайн хүнэй шанар шэнжэтэй, абари зантай болгогты. | работа с кластерами делают вывод урока | – анализ, синтез, сравнение, обобщение; – извлечение необходимой информации из знаковосимволических средств; – выражение своих мыслей с достаточной полнотой и точностью; – формулирование и аргументация своего мнения; – использование критериев для обоснования своего суждения | 10 |
ОБЩИЙ ВЫВОД Үхибүүд, зурагтаа анхаралаа дахин хандуулая, хэшээлэйнгээ дүн гаргая. ПРИЛОЖЕНИЕ 2, слайд 2,3 Нээрээшье, хүнэй досоо бурхан шолмос хоёр, хара сагаан хоёр тэмсэлдэн байдаг, тиимэ тула хүн бүхэн доторхи хараяа даража, сэдьхэл соогоо сагаанай диилэхэ байдал тогтоохо ёhотой. Һайн hанаатай, сэбэр сагаан сэдьхэлтэй, эльгэ нимгэн энэрхы, хүндэ туhалжа ябаха, ниигүүлэсхы ухаатай байха ёhотойбди гэжэ маниие Хоца Намсараевай рассказ hургана. | ||||
Домашнее задание. Оценивание | Гэртээ 3 даабаринууд соо hайшаагдаhыень шэлэжэ дүүргэхэдэ болохо:
Хэшээл дээрээ эдэбхитэйгээр хүдэлhэндэтнай баяртай байнаб. Булта бэрхэнүүд. Сэгнэлтын карточканууд дээрээ сэгнэлтэнүүдээ табигты, хэшээлэй hүүлээр тушаахат. | дети оценивают себя | - выбирают задание из предложенных учителем с учётом индивидуальных возможностей - дают оценку деятельности (самооценка, оценивание результатов деятельности сверстников) учитель консультирует | 4 |
Зай, иигээд хэшээлэйнгээ эпиграфтэ дахин бусажа, «Һайн хэрэг хэжэ яба, муугаа даража hура» гэhэн арадай сэсэн мэргэн үгэнүүдээр буряад хэлэнэймнай ээлжээтэ хэшээл дүүрэбэ. Баяртай | 2 |