Самостоятельная работа студентов

Карьялайнен (Лимаренко) Алена Александровна

Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа по вводно-коррективному курсу

Условия выполнения задания:

  1. Задания выполняются в аудитории во время занятий
  2. Максимальное время выполнения заданий: 45 минут
  3. Вы можете пользоваться словарем

Критерии оценивания:

86-77 правильных ответов – оценка “5”

76-67 правильных ответов – оценка “4”

66-57 правильных ответов – оценка”3”

менее 57 – оценка”2”

Задания по фонетике

1. Заполните таблицу

 Words for help: he, lift, fine, storm, nose, set, fir, more, here, like, pot, her, nut, not, name, turn, pure, tube, care, form, car, cat, fire.

a

i

e

o

u

открытый слог

закрытый слог

гласная + r

гласная + r+e

2. Напишите следующие существительные во множественном числе

  1. Place
  2. Library
  3. Language
  4. Bus
  5. Box
  6. Key
  7. House
  8. Dress
  9. Roof
  10. Clock
  11. Country
  12. Life
  1. Factory
  2. Man
  3. Woman
  4. Tooth
  5. Foot
  6. Child
  7. Mouse
  8. Advice
  9. Money
  10. Hair
  11. Fish
  12. Glass

3. Вставьте местоимения: “I”, “you”, “he”, “she”, “it”, “they”.

1. Greg ..he…                             7. car ………..                        13. dog ……….

2. you and I ……….                   8. Eva and I …….                   14. hat ………….

3. cat ………                              9. John …………..                  15. David …………

4. man ………                            10. John and Charlie …..         16. Joanna ………

5. Steve and I ……….                11. Father and I ……..             17. books ………

6. policeman ……….                  12. skirt ……………               18. tooth ………..

4. Заполните пропуски подходящим глаголом (to be и to have)

  1. Everybody likes Tom. He....got a lot of friends.
  2. I can’t open the door. I...(not) got a key.
  3. I...(not) very happy today.
  4. It...10 o’clock. You...late again.
  5. It’s a nice town. It....got a very nice shopping centre.
  6. Mr and Mrs Johnson....got two children, a boy and a girl.
  7. My bed...very comfortable.
  8. Sarah ...(not) got a car. She goes everywhere by bicycle.
  9. The houses in this street...very old.
  10. They like animals. They...got three dogs and two cats.

11. What colour...his eyes? They...blue.

5. Вставьте правильную форму глагола в Present Simple

1….you (to live) near here?

2. What…your friend (to do)?

3. He (to drive) a bus.

4. I ( to play) the piano but I (not play) very well.

5. I (to get up) at 8 o’clock every morning.

6. She (not work) in a bank.

6. Зачеркните лишнее слово.

1. crooked, straight, almond-shaped, long NOSE

2. bright, blonde, green, dark EYES

3. well-built, spiky, curly, wavy, short HAIR

4. round, shoulder-length, oval, pretty FACE



Предварительный просмотр:

Практические задания

по теме

PRESENT SIMPLE ACTIVE

Грамматический справочник

Present Simple Active– это настоящее простое время действительного залога, сказуемое в котором отвечает на вопрос ЧТО ДЕЛАЮ (-ешь), (-ет), (-ем), (-ете), (-ют)?.

Пример употребления глагола to go(ходить):

Ex.: I go to the park every Sunday.

Я хожу в парк каждое воскресенье.

В этом высказывании нас интересует не время, потраченное на дорогу, не процесс движения, не результат походов, а сам факт:    я хожу в парк, а не в клуб.

Наречия времени, используемые с Present Simple Active:

every day – каждыйдень

every morning – каждоеутро

everyyear – каждый год

never - никогда

in the evening  - вечером

always - всегда

rarely - редко

in the afternoon - днём

usually - обычно

often - часто

sometimes - иногда

Образование Present Simple Active

  1. В утвердительной форме настоящего времени глагол будет изменяться только в 3-ем лице единственном лице (he, she, it), т.е. к инфинитиву глагола будет прибавляться окончаниеs / es;
  2. Вопросительная форма настоящего времени образуется с помощью вспомогательного глаголаdo/ does + V1(глагол в первой форме);
  3. Отрицательная форма настоящего времени образуется с помощью вспомогательного глагола do/ does +частица not + V1.

Long form (do not/does not)

Short form (don’t/doesn’t)

Спряжение глагола to swim (плавать) в Present Simple Active в утвердительной, вопросительной и отрицательной формах:

Спряжение – это изменение глагола по лицам и числам.

I swim

We swim

You swim

You swim

He/She/It swims

They swim

Do I swim?

Do we swim?

Do you swim?

Do you swim?

Does he/she/it swim?

Do they swim?

I do not swim

We do not swim

You do not swim

You do no tо swim

He/She/It does not swim

They do not swim

Орфография:

1) Глаголы, оканчивающиеся на-ss, -sh, -ch, -x, -o →  es

Пример: I brush – He brushes

2)Глаголы, оканчивающиеся на согласную +Y → ies

 Пример:We study – He studies

3)Глаголы, оканчивающиеся на

гласные( a,o,e,u) + y → ys

Пример:  I buy –She buys

Пример:

They do their homework every day.

Do they do their homework every day?

They do not do their homework every day.

Пример:

He plays football every Monday.

Does he play football every Monday?

He does not play football every Monday.


ПРАКТИКУМ

I. Write the verbs in the third person singular.

  1. I eat –it ________                      4. I knew – she _________
  2. You drink – he ________          5. We go –he _________

     3. We clean – she ___________      6. You think – she ___________

II. Complete the sentences as in the example:

Long form                                   Short form

1. He does not like pears.              1. He doesn’t like pears.

2. We ______work on Sunday.     2. We _______work on Sunday.

3. He ______ help me.                   3. He _______help me.

4. They _______drive fast.            4. They _____drive fast.

5. It _______ fly.                            5. It _______fly.

III. Put the verbs in brackets in the “Present Simple”.

My friend John 1) ________(have) a horse. It 2) _____ (be)  a beautiful animal with big  eyes and a long tail. Its name is Bella and it 3) ______ (love) people. It 4) _________ (not/bite) or kick and it is always friendly. It 5) _______ (eat) apples and hay but it 6) ______ (not/eat) meat. Horses 7) ______ (not/like) meat.John  usually 8) ________ (ride) her horse every day after school. He 9) __________ (not/go) into the town because there is too much traffic. There 10) _________ (not/be) many cars in the country so she 11) ________ (take) Bella there. It often 12) _______ (rain) in England so at night Bella and other horses 13) ________ (sleep) in a stable. It 14) ________ (not/be) easy looking after a horse but John 15) ________ (enjoy) it very much.

IV. Make the following sentences negative and interrogative.

1. You know the answer.

2. George usually has breakfast at eight.

3. Children like sweets.

4. His father finishes work at 6.

5. You remember the address.

V. Translate into English using Present Simple.

1. Я хожу в бассейн каждый вторник.

_____________________________________________________________

2. Он читает книгу каждый день.

_____________________________________________________________

3. Она не поливает цветы каждую неделю.

_____________________________________________________________

4. Его сосед ремонтирует автомобиль каждый год?

_____________________________________________________________

5. Они  помогают родителям.

_____________________________________________________________



Предварительный просмотр:

СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ

Положительная степень

Сравнительная степень

Превосходная

степень

Односложные и двусложные прилагательные

young – молодой

big - большой

easy - лёгкий

simple - простой

younger – моложе

bigger - больше

easier - легче

simpler - проще

the youngest – самый            

                        молодой

the biggest – самый

                        большой

the easiest - легчайший

the simplest - простейший

Многосложные прилагательные

profitable -    

        прибыльный

interesting –

        интересный

more profitable – более прибыльный

more interesting –

            интереснее

the most profitable –

       наиболее прибыльный

the most interesting – самый  интересный

ИСКЛЮЧЕНИЯ

good - хороший

bad - плохой

little - маленький

much, many - много

better - лучший

worse - худший

less - меньше

more - больше

the best – самый лучший

the worst - наихудший

the least - наименьший

the most - наибольший

Особенности правописания:

Односложные прилагательные – прилагательные, имеющие один слог.

Двусложные прилагательные – прилагательные, имеющие два слога.

  1. Если прилагательное оканчивается на –е, то при добавлении суффиксов –er, -est буква –e опускается (large – larg(е)er – the larg(е)est).
  2. Если прилагательное оканчивается на букву –y, перед которой стоит согласная, то при добавлении суффиксов –er, -est буква –y меняется на –i (happy – y – i – happier – the happiest).
  3. Если в односложных прилагательных гласный звук краткий, то конечная согласная удваивается (big – bigger – the biggest).

Многосложные прилагательные – прилагательные, имеющие более двух слогов.

С превосходной формой прилагательного ВЕГДА употребляется определенный артикль the


ЗАДАНИЯ

  1. Выберите прилагательные в положительной степени:

1) largest; 2) hard; 3) simpler; 4) hotter; 5) clever 6) longest; 7) warmer; 8) dirtier; 9) worse 10) interesting; 11) older; 12) far; 13) nearest 14) little; 15) beautiful; 16) easier; 17) latest 18) less; 19) long; 20) narrowest; 21) polite 22) greenest; 23) bravest; 24) tender; 25) wetter.

  1. Выберите прилагательные в сравнительной степени:

1) good; 2) biggest; 3) more expensive; 4) best; 5) colder; 6) bad; 7) cheap; 8) taller; 9)funnier; 10) bravest; 11) least; 12) farther; 13) latest; 14) high; 15) more; 16) greener; 17) long; 18) hot; 19) harder; 20) cleverest; 21) more beautiful;22) younger; 23) richest; 24) gayer; 25) worse.

  1. Выберите прилагательные в превосходной степени:

1) strongest; 2) nearer; 3) nice; 4) fatter; 5) more serious; 6) little; 7) happier; 8) shortest; 9) dark; 10) worst; 11) sharper; 12) most popular; 13) busy; 14) most active; 15) difficult; 16) more careful; 17) quieter; 18) youngest; 19) most important; 20) earliest; 21) careful; 22) late; 23) easy; 24) most;25) smaller.

  1. Образуйте сравнительную и превосходную степень прилагательных:

Small, hot, fat, great, happy, nasty, clever, sharp, safe, slow, quiet, big, modern, expensive, comfortable, late, good, funny, intelligent, old, bad, young, far, near, little, large, useful, difficult, interesting, pretty, wonderful, serious, lucky, simple, thin, beautiful, narrow, careless, dangerous.



Предварительный просмотр:

Практические задания по теме Past Simple Active

I. Write the “Past Simple” of the following regular verbs.

1. open - _________        4. empty - ___________      7. smoke- ________

2. love - ____________   5. quarrel -___________    8. play-____________    

3. plan - ____________  6. try -       _____________ 9. cry - ____________

II. Choose a verb from the box to fill in the blanks with “Present” or “Past Simple”.

Finish,  go, have, be

Peter  usually 1)  __________ work at 4.30 p.m.  Yesterday he 2) ________work at 1.00 p.m. He usually 3) ________ home by train. Yesterday he 4) _____________ home by taxi. He usually 5) _________ dinner at home. Yesterday he 6) _________ dinner in a restaurant with his friends. He usually 7) ________ to bed early.Yesterday he 8) _________ to bed late because it 9) _________ his birthday.

III. Put the verbs in brackets into the “Past Simple”.

Pamela    :  What 1) _______________(you/ do) last weekend?

Tony       :  I 2) __________ (go) to my cousin's house.

Pamela  : 3) _________(be) it far?

Tony       : No, it only 4) __________ (take) us 30 minutes.

Pamela  : 5) ___________ (you/ stay) there long?

Tony      : We 6) __________ (stay) only for the weekend.

               What 7) ____________ (you/ do) last weekend?

Pamela  : My family and I  8) _________ (take) the dog and we

                  9) ________ (have) a picnic on the beach.

Tony      : 10) ___________(be) it sunny?

Pamela  : Yes, the sun 11) __________(shine) all day.

IV. Put the verbs into the Past Simple Tense.

1. I sleep well.      

_________________________________________________________

2. The weather is fine.                        

_________________________________________________________

3. You eat too little.

_________________________________________________________

4. I know the answer.                          

_________________________________________________________

5. Their child often falls ill.

_________________________________________________________

V. Imagine that you are asking your fried question about the trip. Make up questions from the given words.

Model: Where/ go                           - Where did you go?

  1. go/on business
  2. where/ stay
  3. go alone/ with a group
  4. how/ travel
  5. the food / expensive


Предварительный просмотр:

Практические задания по теме Future Simple Active

I. Fill in “will” or “won't”.

Johnny   : Mum, 1) _______ I need to take my umbrella on holiday?

Mum     : No, I don't think it 2) _______ rain. Spain is a very hot country.

Johnny  : 3) ________ they speak English there?

Mum     : No, they 4) ________ speak English. They speak Spanish in Spain.

Johnny  : 5) __________ I like Spain, Mum?

Mum    : I don't know Johnny. Maybe you 6) ______ like it. Maybe you 7) ______.

Johnny : Mum, I hope you 8) _______ leave me there.

Mum    : Stop asking so many questions or I 9) ________ leave you there!

II. Fill in “will” or “won't”.

Jim    : 1) _______ we go to “Snacks” restaurant for lunch?

Mary : No, you 2) ________ like the food there. I think you 3) ______like the    new café in York Street.  

Jim     : O.K. We 4) ______ take the bus there. 5) _________I phone John and ask him if he wants to come?

Mary  : I'm sure he 6) _________ want to come, but we 7) _______ have time to wait for him here.

Jim    : 8) ________ I tell him to meet us there?

Mary : That's a good idea. Tell him we 9) _________ meet him outside the café. There 10) _______be a lot of people so he 11) ________ find us inside.

Jim     : 12) ________ I tell him to be there in half an hour? 13) _______ that be enough time?

Mary  : Yes, I think so.

III. “Will” or “Shall”?

1. I … go to the cinema tomorrow.

2. We … sing songs.

3. They … do morning exercises.

4. She … not clean the room.

5. … he repair the car?

IV. Translate into Russian.

1. We shall find a key tomorrow.

2. They will play football in the yard.

3. Children will drink hot milk in the evening.

4. A girl will wear her new red dress next week.

5. A boy will answer the questions in the meeting next month.

V.Translate into English.

1. Он приедет домой через месяц.

2. Мой друг купит машину через неделю.

3. Они будут продавать коттедж в следующем году?

4. Я не надену эти брюки.

5. Мы будем искать новый журнал.



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа по совершенствованию техники чтения

Тест 1.

Найдите в разделе (б) звуки, соответствующие произношению букв и их сочетаний из раздела (а).

а)1.sh; 2. th; 3. ck; 4. wh (перед «о»); 5. ng; 6. ee; 7. ay; 8.oa; 9. ow (в конце слова); 10. ow (в середине слова).

б) 1.[ks]; 2. [ts]; 3. [i:]; 4. [ov]; 5.[o:]; 6. [ϑ]; 7. [a:]; 8. [k]; 9.[h]; 10. [ei]; 11. [l]; 12.[au]; 13. [ju:]; 14. [θ]; 15. [h].

Тест 2.

Найдите в разделе (б) звуки, соответствующие произношению букв и их сочетаний из      раздела (а).

а) 1. ch; 2. x; 3.ou; 4.al + согл.; 5. as + согл.; 6. ear; 7. our; 8. air; 9. w + or; 10. ew.

б) 1. [ι∂]; 2.[s]; 3. [∂:]; 4. [au]; 5. [I:]; 6. [o:]; 7. [e∂]; 8. [ts]; 9. [ju:]; 10. [au∂]; 11. [ks]; 12.[a:]; 13. [[k]; 14. [∧]; 15. [u:].

 Тест 3.

Найдите в разделе (б) звуки, соответствующие произношению гласных из раздела (а) в открытом слоге.

а) 1. e; 2. I; 3. a; 4. o; 5. y; 6. u

б) 1. [ov]; 2.[i:]; 3. [χ]; 4. [∧]; 5. [ju:]; 6. [σ]; 7. [i]; 8. [e]; 9. [ai]; 10. [ei]; 11. [ϑ:]; 12. [a:].

 

Тест 4.

Найдите в разделе (б) звуки, соответствующие произношению гласных из раздела (а) в закрытом слоге.

а) 1. y; 2.o; 3. I; 4. u; 5. e; 6. a.

б) 1. [a:]; 2. [ei]; 3. [ju]; 4. [i:]; 5. [∧]; 6. [ϑ:]; 7. [ai]; 8. [e]; 9. [i]; 10. [σ]; 11. [χ]; 12. [ju:].

Интонация утвердительного и вопросительного предложения.

Под интонаций понимают прежде всего мелодику т.е. движение голоса, восходящее или сочетающее в себе элементы повышения и понижения тона. Так сообщение и вопрос по-разному оформляются интонационно.

Интонация служит прежде всего средством передачи грамматического значения. Повествовательное предложение, произнесенное с повышением тона голоса на последнем ударном слоге, являются вопросом. Отрабатывая основные тоны – нисходящий и восходящий – необходимо помнить, что первый ударный слог в каждом высказывании произносится на самом высоком уровне по сравнению с другими ударными слогами. Последний слог в смысловой группе характеризуется резким понижением или повышением тона.

1.Нисходящим тоном оформляются:

а) законченные повествовательные предложения:

     I ′study′ English at ↓ school.

 б) специальные вопросы (с вопр. словами):

    ′What does it ↓ mean?

  в) приказания:

     ′Speak ↓ English

    г) восклицательное предложение

       ′How ↓ cold it is!

2. Восходящим тоном оформляются:

а) общие вопросы, требующие ответа «да» или «нет»:

′Did the train arrive on↑ time.

б) вторая часть разделительного вопроса:

You ′don′t ′ speak ↓ German, | ↑ do you?

в) незаконченная часть предложения, за которым следует пауза:

′Every ↑ summer | I′travel to ↓ England.

г) в перечислении перед всеми его членами, кроме последнего:
     He has a ↑ headache, | a↑ heartache,| a ↑ toothache,| a ↑ backache, | a ↑ earache and a ′bad′     pain in the ↓ stomach.

д) Просьбы часто оформляются восходящим тоном:

′Pass me the ↑ butter, please.

е) в альтернативных вопросах (с союзом «or» первая часть вопроса произноситься с     восходящим тоном, а вторая – с нисходящим.

′Would you ′like ↑ tea or ↓ coffee?

Для обозначения тона в интонационной разметке используются следующие знаки: ↓ - низкое падение; ↓ - высокое падение; ↑ - низкий подъем; ↓↑ - падение подъем; ↑↓ - подъем + падение.

′ - значок ударения.

Упражнение 1. Прочтите следующие предложения, строго следуя интонационной разметке.

1. Where did he ↓ go? – He ′left for ↓England.

2. I ′can′t ↓do it. - I′m ↓sure you can.

3. I′m ↓sorry I broke your ↑ vase. - It′ doesn′t ′matter at ↓all.

4. He ′said he ↓found the money. - That′s what he ↓said.

5. I′m ′sorry I′m ↓late. - It′s ′all ↑right.

6. ′Was she ↑hurt ? - ′Nothing at ′ all ↑serios.

7. ′Make yourself at ↑home . - ′Do you ′mind if I ′open the ↑window?

Упражнение 2. Проинтонируйте данные предложения и произнесите их вслух, следуя интонационной разметке, которую вы сделали. Объясните, почему вы выбрали тот или иной тон. Переведите предложения.

1. Who′s there?

2. Are you busy?

3. Can you help?

4. May I ask you a question?

5. He always gets up very early.

6. Please call me Mike.

7. I am not an actor.

8. What a nice spring day!

9. Is this your text-book?

10. Welcome to Siberia. – Thanks. It′s nice to be here



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа по теме «Страноведение»

Вид работы: Составление викторины по странам.

                Составление сообщения о какой-либо стране

                Оформление таблицы по страноведению

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

Используйте в подготовке данного задания различные источники информации: аутентичные тексты, Интернет сайты. Выделяйте главное в полученной информации, используйте для вопросов викторины простые грамматические формы предложений.    

При составлении сообщения используйте в ответы речевые клише, например,

Составьте предложения о Великобритании, используя следующие словосочетания

1…is situated on the….                                          

2…is washed by ……                                         

3…is separated from…. by …..                                 

4…consists of …                                                 

5.   The most important rivers ….                                    

6.  The highest mountain is…

7.    … mild and temperate.

Составьте предложения о США, используя следующие словосочетания:

1 . …is situated in the… between 2 oceans : ……..                                           

2. ….. a federal republic  and consists of …         .                                

3. The population of the country is more than ….

4. The capital….. .                

5. There are a lot of large cities in ……                                        

6. The places of interest in the country …..

7. I’d like to see / visit ………. because it’s one of the most ……….. sights in ……. .

8. If we look at the map of the USA, we can see …… ( 5 Great ….. between….. ; rivers …….. / the most important is ….;  mountains……. / the highest …….)

9. The climate varies greatly:  the climate of      …… is arctic, the climate of …… part is continental, the south has subtropical climate.  

Цель составления таблицы об англоязычных странах – систематизация изученного материала. Начертите в рабочей тетради таблицу и заполнить ее графы необходимым содержимым.

Great Britain I

The official

name of the country

Location

Oceans

Seas &

straits

Islands

Rivers

Surface

Climate

Great Britain II

The Political          

    System

The British Parliament

The State

Symbols

The National

      Flags

Great Britain III

Countries

       &

    their        

   capitals

London

Main

cities

Population

     &

  People

Languages

Traditions

       &

Customs

Places

   of

Interest

The USA I

The official

name of the country

Location

Oceans

Rivers

Lakes

Mountains

Climate

The USA II

The Political          

    System

United States Congress

The State

Symbols

The National

      Flags

The USA III

States

Capital

Main

cities

Population

     &

  People

Traditions

       &

Customs

Places

   of

Interest

Самостоятельная работа №4 «Страноведение»

Вид работы: Составление викторины по странам.

                Составление сообщения о какой-либо стране

                Оформление таблицы по страноведению

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

Используйте в подготовке данного задания различные источники информации: аутентичные тексты, Интернет сайты. Выделяйте главное в полученной информации, используйте для вопросов викторины простые грамматические формы предложений.    

При составлении сообщения используйте в ответы речевые клише, например,

Составьте предложения о Великобритании, используя следующие словосочетания

1…is situated on the….                                          

2…is washed by ……                                         

3…is separated from…. by …..                                 

4…consists of …                                                 

5.   The most important rivers ….                                    

6.  The highest mountain is…

7.    … mild and temperate.

Составьте предложения о США, используя следующие словосочетания:

1 . …is situated in the… between 2 oceans : ……..                                           

2. ….. a federal republic  and consists of …         .                                

3. The population of the country is more than ….

4. The capital….. .                

5. There are a lot of large cities in ……                                        

6. The places of interest in the country …..

7. I’d like to see / visit ………. because it’s one of the most ……….. sights in ……. .

8. If we look at the map of the USA, we can see …… ( 5 Great ….. between….. ; rivers …….. / the most important is ….;  mountains……. / the highest …….)

9. The climate varies greatly:  the climate of      …… is arctic, the climate of …… part is continental, the south has subtropical climate.  

Цель составления таблицы об англоязычных странах – систематизация изученного материала. Начертите в рабочей тетради таблицу и заполнить ее графы необходимым содержимым.

Great Britain I

The official

name of the country

Location

Oceans

Seas &

straits

Islands

Rivers

Surface

Climate

Great Britain II

The Political          

    System

The British Parliament

The State

Symbols

The National

      Flags

Great Britain III

Countries

       &

    their        

   capitals

London

Main

cities

Population

     &

  People

Languages

Traditions

       &

Customs

Places

   of

Interest

The USA I

The official

name of the country

Location

Oceans

Rivers

Lakes

Mountains

Climate

The USA II

The Political          

    System

United States Congress

The State

Symbols

The National

      Flags

The USA III

States

Capital

Main

cities

Population

     &

  People

Traditions

       &

Customs

Places

   of

Interest



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа «Названия продуктов питания»

Вид работы:

1. Составление тематического  словаря

2. Перевод рецептов

3.Подготовка монологического высказывания

4. Перевод текста

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

1.  Составление тематического  словаря         

Изучая тему, поэтапно, записывайте в специально заведенной тетради новые слова по разделам «Овощи. Фрукты», «Мясо. Птица» , «Рыба. Морепродукты», «Хлебобулочные, кондитерские изделия»,  «Кулинарные глаголы».

Собственные словари станут своеобразным пособием для подготовки ко всем этапам в обучении английскому языку, в том числе и к итоговой аттестации по данному курсу.

Текущий контроль  непременно включает проверку  тематического словаря студентов

2. Перевод рецептов

1. Бегло просмотрите текст и постарайтесь понять, о чем идет речь.

2. При вторичном чтении определите тип непонятного предложения и функции всех его составляющих по внешним признакам

3. Выполните письменный перевод отдельных предложений (текста с листа)

.

Chicken in milk (Jamie Oliver) Serves 4-6

Ingredients

1.5 kg chicken                                                 1 good handful fresh sage  

sea salt                                                         zest of 2 lemons

freshly ground black pepper                                 10 cloves garlic, skin left on

olive oil                                                 565 ml milk

½ stick cinnamon

Method

Preheat the oven to 190°C, and find a pot for the chicken.

Season the chicken generously all over, and fry it in a little olive oil, turning the chicken to get an even colour all over,

until golden.

Remove from the heat, put the chicken on a plate.

Put your chicken back in the pot with the rest of the ingredients, and cook in the preheated oven for 1½ hours.

Baste with the cooking juice.

Serve with spinach or greens and some mashed potato.

Elvis burger with chopped salad & pickled gherkin (Jamie Oliver) Serves 4

Ingredients

1 dried red chilli         freshly ground black pepper

½ red onion, peeled and finely chopped                                                   salt

1 sprig fresh tarragon (1 веточка свежего эстрагона)                           1 lettuce

1 large egg                                                                                               4 plum tomatoes

1 handful breadcrumbs                                                                            1 cucumber

1 teaspoon Dijon mustard                                                                       4 ciabatta rolls

2 tablespoons Parmesan, freshly grated                                                  4 large pickled gherkins

1 good pinch ground nutmeg

400 g beef mince

oil for frying

Method

Grind up the red chilli and mix it in a bowl with the onion, tarragon, egg, breadcrumbs, mustard, Parmesan, nutmeg and beef.

Shape into four burgers and refrigerate for half an hour.
When you're ready to cook the burgers, get a frying or griddle pan nice and hot.

Brush the pan with a little oil, season the burgers generously with salt and pepper, and cook them for 10 minutes, turning them carefully every minute or so, until they're nice and pink and juicy, or longer if you like them well done.

Make sure they don't break up as you turn them.

Meanwhile, chop the lettuce, tomato and cucumber, mix together and set aside.

Once the burgers are cooked, split the rolls into two and toast them quickly in a toaster.

Sandwich (помещать посередине) the cooked 'Elvis' burger between the toasted rolls and serve them on individual plates with the gherkins and some of the chopped salad (add a little extra virgin olive oil or dressing if you like) on the side.

Pumpkin Pie

Ingredients:

750g pumpkin peeled, deseeded and cut into chunks (ломоть)                                               1 tsp cinnamon

350g sweet shortcrust pastry (песочное тесто)                                                                       2 eggs, beaten

plain flour, for dusting                                                                                                              ½ tsp fresh nutmeg , grated

140g caster sugar (сахарная пудра)                                                                                         25g butter, melted

½ tsp salt                                                                                                                                   1 tbsp icing sugar (сахарная пудра)

175ml milk

Method

Place the pumpkin in a large saucepan, cover with water and bring to the boil. Cover with a lid and simmer for 15 min. Drain pumpkin; let cool.

Heat oven to 180C. Roll out the pastry on a lightly floured surface and use it to cover a tart tin. Chill for 15 min.

Cover the pastry with baking parchment and baking beans, then bake for 15 mins. Remove the beans and paper, and cook for a further 10 min. until the base is pale golden. Remove from the oven and cool slightly.

Increase oven to 220C. In a separate bowl, combine the sugar, salt, nutmeg and half the cinnamon.

Mix in the beaten eggs, melted butter and milk, then add to the pumpkin purée and stir to combine. Pour into the tart shell and cook for 10 min. then reduce the temperature to 180C.

Continue to bake for 35-40 min..

Leave to cool, then remove the pie from the tin.

Mix the remaining cinnamon with the icing sugar and dust over the pie. Serve chilled.



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа «Обслуживание в ресторане»

Вид работы:

1. Составление тематического словаря

2. Составление диалогов

3. Составление карты блюд и напитков

4. Составление монологического высказывания

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

1. Составление тематического словаря

Изучая тему, поэтапно, записывайте в специально заведенной тетради новые слова по разделам

 «Заказ в ресторане», «Обсуждение меню» , «Расчет», «Из истории известных сетей ресторанов»

Собственные словари станут своеобразным пособием для подготовки ко всем этапам в обучении английскому языку, в том числе и к итоговой аттестации по данному курсу.

Текущий контроль  непременно включает проверку  тематического словаря студентов

2. Составление диалогов

Повторите изученный диалог «Заказ в ресторане». Вспомните, какие слова и словосочетания можно использовать в следующей ситуации:

Ситуация «В кафе»     Гость - Официант

А) Гость просит сэндвич с сыром  и чашку чая / спрашивает о цене

Официант говорит: «Вот, пожалуйста» и предлагает купить что-нибудь ещё / называет стоимость заказа / благодарит за покупку.

Б)  Гость просит гамбургер.  

     Официант говорит: «Вот, пожалуйста» и спрашивает о напитках.

     Гость хочет взять чашку кофе / спрашивает о стоимости.

    Официант называет цену и благодарит за покупку.

3. Составление карты блюд и напитков

Изучите предложенный вариант меню , добавьте в каждый раздел меню свои наименования блюд.

STARTERS

Fish snacks

Crabs

Sturgeon in aspic

Lobsters

Cold Meat Snacks

Boiled tongue

Cold boiled pork

Salads

Cole slaw

Crab salad

Soups

Chicken broth

Chicken cream soup

Clear soup with croutons

Main Course

Fish Dishes

Fried clams

Fried scallops

Fried cod

Meat Dishes

Steak

Chicken julienne

Chop

Entrecote

Dessert

Vanilla ice cream

Apple pie

Beverages

Soft Drinks

Mineral water

Soda drinks: Coca Cola, Pepsi, Sprite

Beer

Strong drinks:

Brandy

Whiskey

Wine

4. Составление монологического высказывания

 Составьте небольшое монологическое высказывание об одном из известных ресторанов, используя следующие речевые клише:

Wagamama / Nobu

1. ________ is one of the most famous restaurant chains.

2. The restaurants are located in ________

3. The chain includes now _________.

4. The restaurants serve ______(food) .

5. The founder  is _____, who created _______ .

6. Their trademarked slogan is _______  

McDonald's

1.  Первый "Макдоналдс" открылся в Калифорнии-  ……….was opened in California.  

2. Дик и Морис Макдональд продавали гамбургеры и молочные коктейли.  - ….sold ….  

3. Посетители могли получить еду за 15 секунд. -   …….  could get ……

4.  Это было начало (развития) сети дешевого фаст-фуда.   – It was the beginning of …..

5.  В 1955 Рей Крок стал агентом "Макдоналдс".  -  ……became……..

6.  Он начал открывать рестораны в других штатах.     …..started opening ……

7. Рей Крок купил компанию в 1961 - …….bought ……

8.  В 60-е он открыл свыше 1000 новых ресторанов.   ……opened……

9. Сейчас насчитывается более 25 000 ресторанов в 120 странах.  There are …….

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  

KFC

1) ... a founder of ....

2) .... a lot of different jobs ...

3) .... a service station manager ...

4) .... cooking meals for ....

5) ..... secret chicken recipe ...

6) ..... 600 KFC restaurants in North America by 1964 .....  

7) .... his company for $ 2 million ....

8) ...... as KFC’s public spokesman ...

9) ..... KFC restaurants in more than 80 countries ....



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа «Персонал предприятий общественного питания»

Вид работы:

1. Составление тематического словаря

2. Составление кроссворда

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

1. Составление тематического словаря

Изучая тему, поэтапно, записывайте в специально заведенной тетради новые слова по разделам

 «Персонал кухни / ресторана», «Знаменитые британские повара Джейми Оливер и Гордон Рамзи» Собственные словари станут своеобразным пособием для подготовки ко всем этапам в обучении английскому языку, в том числе и к итоговой аттестации по данному курсу.

Текущий контроль  непременно включает проверку  тематического словаря студентов

2. Составление кроссворда

Правила составления кроссвордов:

1.Составьте список (перечень) слов, которые должны войти в кроссворд.

2.Для этого найдите в своем конспекте основные понятия и подчеркните их.

3.Выпишите эти понятия на отдельный лист, желательно в клетку.

4.Подчеркните в них одинаковые повторяющиеся буквы.

5.Расположите слова так, чтобы повторяющееся буквы одновременно использовались в словах, написанных по вертикали и по горизонтали.

6.Пронумеруйте слова.

7.В соответствии с номерами выпишите определения понятий.

8.Начертите сетку кроссворда (количество клеток должно соответствовать количеству букв в слове).

9.Разметьте сетку кроссворда цифрами (номерами понятий).

10.Оформите кроссворд. Подпишите его.

11.Слова-задания – это существительные в единственном числе, именительном падеже;

12.Слов должно быть достаточно много (не менее 10), чтобы как можно полнее охватить всю тему (допустимо использование терминов из других тем и разделов, логически связанных с изучаемой темой).

Форма контроля и критерии оценки

Составленные кроссворды проверяются и оцениваются. Критерии оценки:

смысловое содержание;

грамотность;

выполнение правил составления кроссвордов;

эстетичность.



Предварительный просмотр:

Самостоятельная работа «Национальные кухни»

Вид работы:

1. Перевод текста

2. Составление компьютерной презентации о национальных блюдах какой-либо страны

3. Составление монологического высказывания

Инструкция по выполнению самостоятельной работы

Вид работы: Чтение и перевод текстов «Кавказская кухня», «Французская кухня», «Русская кухня», «Британская кухня»

Алгоритм обучения ознакомительному и просмотровому чтению:

1. Прочтите заголовок текста и постарайтесь определить его основную тему.

2. Прочтите абзац за абзацем, отмечая в каждом предложения, несущие главную информацию, и предложения, в которых содержится дополняющая, второстепенная информация

3. Определите степень важности абзацев, отметьте абзацы, которые содержат более важную информацию, и абзацы, которые содержат второстепенную по значению информацию

4. Обобщите информацию, выраженную в абзацах, в смысловое (единое) целое

Письменный перевод.

1. Выполните письменный перевод отдельных предложений (текста с листа)

2. Выполните последовательный перевод устного сообщения на основе письменных заметок.

2. Составление компьютерной презентации о национальных блюдах какой-либо страны

Презентация как документ представляет собой последовательность сменяющих друг друга слайдов - то есть электронных страничек, занимающих весь экран монитора (без присутствия панелей программы).  Количество слайдов адекватно содержанию и продолжительности выступления (например, для 5-минутного выступления рекомендуется использовать не более 10 слайдов).

На первом слайде обязательно представляется тема выступления и сведения об авторах. Следующие слайды можно подготовить, используя две различные стратегии их подготовки:

  • объем текста на слайде – не больше 7 строк;
  • маркированный/нумерованный список содержит не более 7 элементов;
  • значимая информация выделяется с помощью цвета, кегля, эффектов анимации.

Особо внимательно необходимо проверить текст на отсутствие ошибок и опечаток. Основная ошибка при выборе данной стратегии состоит в том, что выступающие заменяют свою речь чтением текста со слайдов.

2 стратегия: на слайды помещается фактический материал (таблицы, графики, фотографии и пр.), который является уместным и достаточным средством наглядности, помогает в раскрытии стержневой идеи выступления. В этом случае к слайдам предъявляются следующие требования:

  • выбранные средства визуализации информации (таблицы, схемы, графики и т. д.) соответствуют содержанию;
  • использованы иллюстрации хорошего качества (высокого разрешения), с четким изображением (как правило, никто из присутствующих не заинтересован вчитываться  в текст на ваших слайдах и всматриваться в мелкие иллюстрации);

Максимальное количество графической информации на одном слайде – 2 рисунка (фотографии, схемы и т.д.) с текстовыми комментариями (не более 2 строк к каждому). Наиболее важная информация должна располагаться в центре экрана.

3. Составление монологического высказывания

Составьте небольшое монологическое высказывание об одном из известных ресторанов, используя следующие речевые клише:

Russian cuisine

1. Russian cuisine is ..............(богата и разнообразна).

2. There is a big choice of .......................(закуски, супы, горячие блюда, десерты)

3. The traditional Russian soups are ................................

4. The special Russian meat dishes are .................( бефстроганов, пельмени).

5. A classic festive dish on the Russian table is ...........

6. The traditional fish dishes are served hot and cold, .......................

7. The hit of every festive table is, of course, ................

8. Russian cuisine is famous for its pies: .................................

9. As for drinks, Russian cuisine offers you original beverages: ......................................................................................  

10. For example, kvas is made from .................., zbiten is made from .........................  

American food

1. American food is .................

2. Many people from other countries came to live .............

3. The traditional American breakfast is a ............... : ...........................

4. But nowadays many  Americans have light breakfast: cereal with ....., ......, ....... .

5. Lunch is a ........................

6. For lunch they have ..............................

7. For dinner most Americans have ..........................

8. During any meal they drink ................................

9. 60 % of the Americans ........................

10. So health food ............................

Meals in Britain

1)  ... .... sausages, bacon, eggs, mushrooms;

2) ..... cereal with milk and sugar;

3) ...... tea / coffee;

4)  …the quick meal;                        

5) .....in the sandwich bars or in the pubs;                                                        

6)  ……snack from home;         

8) ….. with cakes, sandwiches, scones;

9) … the main meal of the day.

10) .... Italian, Chinese, Indian food;