Образовательные события
Образовательное событие -это форма организации и реализации образовательной деятельности.
Скачать:
Предварительный просмотр:
Υжʏглел байырлалы
Чорудуу:
1. Ыры «Чему учат в школе»
2. Байыр чедириишкини.
Башкы: - Эргим бирги классчылар, ада-иелер,аалчылар! Богун бистин чыглып келген ужурувус болза, ʏжʏк-бижикти таныштырып, номчуп ѳѳредип каан баштайгы номувус Υжʏглелди алгап,мактап,ооӊ-биле байырлажыр –дыр бис. Чоокта чаа-ла бир дугаар класска чаптанчыг курзукпайлар ѳѳренип кирген болгай, а богун болза бирги клазын доозуп турары бо.
3. Ыры: «Первый класс»
4. Алфавит айбычылары болгаш ужуглел –биле кирип кээр.
Алфавит: -Экии, бирги классчылар! Мен кым-дыр мен, танып корунерем.
(уруглар харыылаар)
Υжʏглел:- Бирги классчылар мээн –биле байырлажыр дээн улус тур, кайы хире ѳѳредип каан-дыр мен, хынап корунерем, хундулуг Алфавит.
Алфавит: - Хынаар бис ийе! Хынаваска кайыын боор.
-Силерни кандыг ном номчуп ооредип кааныл?
-Ужуглелдин дунмазы кандыг номчугаш ийик? (Бодун номчу)
-Силерни бижип ооредип каан кыдырааштын адын аданар( Ужуглелдин бижилгези)
- Тыва алфавитте шупту каш ужук барыл,уруглар?(36)
-Эӊ-не баштайгы ʏжʏглел номун кым тургусканыл?( Л. Чадамба)
- А силернин ужуглелинерниӊ автору кымыл ? ( Арыяа Алдын-оол)
Шулук «Ужуглел» ( Саша)
Υжʏглел:- Чараш шулууӊ дээш четтирдим.
Алфавит :- Кандыг уннерни адаарга агаар хостуг унер ийик,уруглар?(Ажык)
- Ажык уннериӊ ʏжʏктери чыскаалыптынар чээ!
А - Адыр чагы ышкаш А деп ʏжʏк белен. «Авай», «ачай» дээрде А-ны баштай бижиир.
О- О-нуӊ ʏжʏʏ бо-дур,ортузу хос дээрбек.Ону кижи чууктап ойнаксаазы келир.
У- Узун болгаш адыр,уя тудар тал дег,У-нуӊ ʏжʏʏн черле уруглар ам утпас.
Ы- Кырган-ачай даянгыыжын кажанда-даа черле салбас.Даянгыыжы чиде берзе, чымчак демдек болу бергей.
Υ- Υ деп ʏжʏк чокка ʏгʏ деп сѳс бʏтпес.Υ-нʏ салыр дизе уш-ле сакпыт чедер.
И-Ийизи дорт кожа,ийлендир бир сакпыт.И-ниӊ ʏжʏʏн дораан уруглар ам утпас.
Ѳ- Ѳ деп ʏжʏк О-ну ѳттʏнʏп турганзыг,ортузунда курундан ону танып алыр бис.
Э- Ээтпек айга дѳмей Э-ни кым-даа билир.Эзир дээрде ону эгезинге бижиир.
Алфавит : -Эр хейлер, уруглар ! Ажык уннериӊ ʏжʏктерин кончуг эки билир –дир силер. Ам мээӊ кажар ужуктеримни таныыр силер бе?
Е- Огородка,чалга ооӊ ажыын кѳрдʏвʏс.Дырбааш болуп чалга дыка ʏр ажылдаар.
ё - Баштай Е-даа базып орда ,башка ийи кушкаш хонган.
Ёзуургааннар ону кѳргеш, Ё деп ʏжʏк чогаадыпкан.
Ю- Чагы чааскаан туруп бээрге, чалгааранчыы кончуг боорга
Ойнаар дээрбек кожаланчып ,оожум барып туруп алган.
Я- Оӊ холум быктым орта тѳгериктей даяныпкаш,
Оӊ будум хажыымдыва хере тепкеш, турувуттум. Кандыг ʏжʏк болу бердим?
Алфавит:- Чараштарын!
-Ам эжеш ажык эвес уннерниӊ ʏжʏктерин шʏлʏктеп бериӊерем.
Б-П Борбак хырныг хирезинде боду кадыыр ышкаш быжыг
Кандыг ужук ындыг ийик? Харыылаптар кижи бар бе?
Хаалга ажык, кириӊер че!кажык адып маргылдажыыл
Меӊээ кым-на уттура-дыр, П деп ужук чуруп кагзын.
Д-Т Хунден башты чажырар дээш, хуннуӊ кедер шляпам бар.
Терезин-даа,кандыг-даа боор,Д деп уннуӊ ужуу –дыр ол.
Маска туткан маӊнап ор мен,угаанныгбай,уктап таны!
З-С Хойну баштап маӊнап чоруур,кошкарывыс мыйызы-дыр.
Дагалыг аът даалыктаар, изи «С» бооп илдеӊ артар.
Ж-Ш Хайылбас,эзилбес дээш харжыгаш-даа чузу боор.
Изиг хунден дескеш, «Ж» деп ужук болу берген.
Оожум дээштин шыынайнып туруп-ла бээр.
Айыыр ,серээ бажы ышкаш кончуг солун ужук бар.
Г-К Кырган-ачам ооӊ-биле эмгежок хѳй сиген кескен.
Гагарин деп атка бижиир маадыр кежээ ужук-тур ол.
Дески черге оожум хонган дээлдигенге кончуг домей
К деп ужук ылап тыр бе? Катап-катап корунер даан.
В-Ф Тыва дылга В деп ужук сѳс ортузунга саадаптар.
Авам, чаавам шевер дээрде В-ны бижиир болгай бис.
Ийи холуӊ быктыӊ орта ийлендир салывыдам.
Кандыг ужук хевири аа карааӊ орта коступ кээр-дир?
Алфавит :- Четтирдим,уруглар! Дараазында эжеш эвес ажык эвес уннериӊ ужуктери бар бе?
Й- ийи чагы аразынга ийленген оол ырлап орда,
имир дужуп чартык ай-даа ийниӊ кырын дуглай апкан.
Л- Уран шевер даарап кылган угулзалыг идик ышкаш Л деп ужук бо-ла болгай.
М- Кавайым дег эвес-даа бол, кадап каан чагыларда
Ачам ааткыыш кылып берген,амыр шѳлээн чайганыр мен.
Н- Ийи чагы аразында шѳйбек демир быжыглап каан.
Шѳлээн хостуг уемде кээп,илдик чокка туттунар мен.
ӊ- Н деп ужукке кудурукту немептерге
Аӊ,дииӊ деп бижиир ӊ деп ужук болу бээр.
Р- Ховаганнар тудар дээштиӊ кончуг нарын аргып алган
Узун сыптыг шʏʏрээжим угун уктап танып кѳргер.
Х- Узун чудук хирээлээрде даван-даяк болган ʏжʏʏм.
Таныыр силер,боданыӊар.
Ц- Ц деп ужук сенчизинде аскан эмискиктиг элдеп хууӊ-на.
Ч- Чагаа деп сѳс эгезинге чазыг чокка бижииривис
Ч деп ʏннʏӊ ʏжʏʏ ол-дур, шынап чараш бижиилиӊер!
Щ- Дыргакка ол дыка дѳмей,дыӊ уш диштиг.Тывыӊар чээ!
Щетка деп соске бижиир Щ деп ужук ол-ла болгай.
Алфавит : - Эр-хейлер! Ам кандыг ужуктерим артып калды,уруглар?
Ъ- Чаптап кѳѳрге чаш куш оглу сагындырар.Авайлап ,алгырып-даа олурганзыг.
Ь- Тыва сѳске биживес дыка элдеп демдек бар.
Орус дылдан алган сѳске ону бижиир болгай бис.
5. Сѳстер тургузары.
Ном, ажыл, хун, тайбыӊ, дуӊмай, чай.
6. шулук «Чакпа болган» Э.Кечил-оол (Саглаана)
Баштайгы-ла ашкан номум парлап бижээн ужуглелим.
Эртем-билиг далайынче эштиринге чакпа болган.
Караӊгыга чоруп-чоруп,хаяалыг хʏн коргеним дег
Часпайн номчуур болу бергеш, чалгынныг дег апарган мен.
7. Алфавит : – Кончуг эки- дир оо, 1 а класс –даа шыдаар –дыр.
Ам кичээнгейлиг Ужуглелди дыӊнаӊар.
Υжʏглел:
- Мен силерни дыка кызып оореткен мен,уруглар. 2 дугаар класска эки кызып ооренир силер. Мээӊ орнумга силерни оске номнар ООН-даа эки номчуур,бижиир кылдыр ооредип каар.
1-ги айбычы:
- Бо дээрге 2 дугаар класска ооренир Литературлуг номчулга ному –дур. Бо ном силерни дурген номчуп ооредир база дыка солун чечен чугаалар, шулуктер,тывызыктар,улегер домактар биле таныштырар. Тыва чогаалчылар –биле база таныжар аргалыг боор силер.
2-ги айбычы:
- А бо ном Тыва дыл ному- дур. Силерге тыва дылга часпайн бижип ооредир, тыва дылдыӊ хой дурумнери биле база таныжар силер.
Υжʏглел:
- Ынчангаш чайын эки дыштанып алгаш, 2 дугаар класска чедиишкиннерлиг ѳѳрениринерни кузедим,уруглар.
8. –Четтирдивис!
Υжʏглелге хѳгжʏмнʏг байыр . 1) Композиция «Υжʏглелим-биле»
2) Шʏлʏк «Υжʏглелим,байырлыг!»
3) Ыры «Υжʏглелим»
9. Алфавит, Υжʏглелди удээри.
10. Шаӊналдар
11.Фотосессия.
12. Чаепитие.
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
у ж у г л Б а й ы р л ы г е л и м !
А ж ы к у Н н е А О У И Ы Э р
э ж е ш у н н С р а ж ы к Б П Т Д К Г Ф В С З э в е е Ж Ш
А ж ы к е с у н Н е р э в
Кажар ужуктер : Е Ё Ю Я
Ужук билбес кижи Уну чоктан дора
Эртинени черден казар Эртемнерни номдан тывар
Ужуглелим , четтирдим !
Предварительный просмотр:
Классный час. «Дружба народов. Межнациональное единство и этнокультурное многообразие России»
Цель: Сформировать представление о культурном богатстве и своеобразии различных народов, о дружественных отношениях народов России. Сформировать систему ценностных понятий: дружба, культура, толерантность, терпимость, прощение, взаимовыручка.
Оборудование: плакат -карта , презентация. Здравствуй,солнце золотое! Здравствуй, небо голубое! Здравствуй, матушка-Россия! Добрый день ,друзья мои! Наша Россия Дружбой славится, Нам в России Очень нравится! А что мы будем делать на классном часе? Мы обсудим вопросы. Что такое дружба народов? Какая бывает дружба народов? Нужна ли нам дружба народов, живущих в России? При каких условиях возможна дружба народов?
1. Настоящий друг – это человек, которому можно доверить все свои проблемы. Настоящий друг становится тебе близким родственником. У меня есть подруги. Мы часто говорим, что вместе мы – сила! 2. Дружба – самое необходимое в жизни. Истинный друг не только тот, кто поможет в беде, а тот, кто искренне порадуется с тобой в светлые минуты жизни. 3. Дружба – одно из самых светлых и значимых чувств для человека. Настоящая дружба возникает между людьми, которые трепетно, бережно и терпеливо относятся друг к другу. Здорово! А все ли люди хотят дружить? Что вы представите себе, если я произнесу словосочетание - дружба народов? Стремимся к укреплению мира и дружбы среди народов Земли. 1) Желание действовать вместе, так как «нас много, а планета одна». 2) Можно проводить переговоры по острым вопросам, проблемам и решать их мирным путём. 3) Создавать и участвовать в Международных конкурсах. А в каких детских международных конкурсах мы с вами участвовали? 4) Через Интернет находить новых друзей и общаться с ними. А знаете ли вы, что во многих странах, и у нас в России, есть государственные награды, вручаемые за укрепление дружбы между народами? Орденом Дружбы народов награждаются:
Слово «дружба» в нашей жизни встречается постоянно. Например, в Москве на ВДНХ есть фонтан дружбы. Названия населённых пунктов, улиц,названия трудных участков горных переходов Дружба с животными. Кто дружит с ними и в чем это выражается? Дружба в семье. Между кем? спортивный клуб, команду можно называть «Дружба»
Очень много существует пословиц о дружбе. Прочитайте пословицы – они нам пригодятся для дальнейшего задания. Предлагаю вам поиграть в игру «Собери пословицу».
Россия это великая страна, где живут и дружат люди разных национальностей. И для всех, несмотря на различие национальной культуры, веры, языка и традиций, Россия является Родиной. Как мы должны общаться с друзьями? (ответы) Мы открыли правила дружбы.
Перечитайте их - дружбу надо ценить.
Чтобы торжествовал естественный интерес, надо знать друг друга: о культуре и традициях тех, с кем мы живем бок о бок. Ведь знать друг о друге – значит проникать в культуру другого народа, уважать своих соседей. В России пойдешь ли на север, На запад, восток или юг. Везде человеку найдётся Надёжный товарищ и друг. У моей России длинные косички, У моей России светлые реснички, У моей России голубые очи, На меня, Россия, ты похожа очень.
Солнце светит, ветры дуют, Ливни льются над Россией, В небе радуга цветная - Нет земли красивей.
Для меня Россия - белые берёзы, Для меня Россия - утренние росы. Для меня, Россия, ты всего дороже, До чего на маму ты мою похожа.
Ты, моя Россия, всех теплом согреешь, Ты, моя Россия, песни петь умеешь. Ты, моя Россия, неразлучна с нами, Ведь Россия наша - это я с друзьями.
У каждого из нас свои достоинства и свои недостатки. (Стремитесь открыть хоть однажды, Звезду человечности в каждом!) Нужно всегда помнить, что человек живёт один раз на Земле, поэтому каждый день нужно творить добро. Итог: Как вы понимаете название темы сегодняшнего классного часа 1. Дружба – главное чудо всегда, 2. Друг не будет смотреть свысока,
3. Хорошо, что не похожи Люди цветом глаз и кожи. Как прекрасен мир цветной, Разноцветный шар земной!
4. Если есть друзья на свете – У каждого народа есть что-то своё - интересное и характерное. И у каждого народа есть прекрасные люди – добрые. спокойные, открытые. И есть другие – глупые. злые. алчные и агрессивные. Немало людей посмеиваются над представителями других наций. Как правило, это люди не очень умные и не очень добрые, не знающие, что такое благородство. Необходимо уважать национальные чувства других народов: быть уважительными, отзывчивыми, проявлять к людям такое отношение, какого ты ждешь от них по отношению к себе. Давайте же познавать и изучать культурные традиции народов нашей России, давайте понимать друг друга и дружить! Как вы думаете, где находится сад или царство вежливости и доброты у каждого человека? (В сердце!) Заботьтесь о своем саде и не позволяйте ему зарастать сорняками, наполняйте его солнечным светом, добрыми словами и добрыми делами.
В заключение хочу прочитать слова писателя М. М. Рощина "Попробуйте не наступить, а уступить. Не захватить, а отдать. Не кулак показать, а протянуть ладонь. Не спрятать, а поделиться. Не орать, а выслушать. Не разорвать, а склеить”. Вот тогда ваш коллектив будет сильным, дружным, сплоченным.
|
Предварительный просмотр:
Класс шагы : «Кым-даа,чуу-даа уттундурбаан!»
Сорулгалары:
- уругларны тоогуну унелеп, бедик мозулуг, патриотчу кижизидилгелиг. дайынга киржип чораан Тыванын эки-турачыларынын дидим маадырлыг тура-соруун унелеп, оттунуп чоруур, келир уеде чурттун толептиг ажы-толу болурунга кижизидери.
Класс шагынын чорудуу:
I. Киирилде кезээ.
Башкы: Эргим 2-ги классчылар! Бистин бирги кичээливисти шулук-биле эгелээнивис анаа эвес.
Дараазында чуруктарны коруп, сонуургап, ында кайы уени чуруп коргускенин, кымнарнын дугайында бо кичээлди чугаалажырывысты илередип алыылынар.
- Кичээливистин эгезинде шулук болгаш коргенинер чуруктар-биле кандыг харылзаа бар-дыр, уруглар? Дайынчы, деп кымыл ол? Кайы уеде дайынчылар турарыл? «Эки-турачы» деп состун утказын чуу деп билип тур силер?
II. Кол кезээ.
Сорулгазы: дайын чыларында эрес-дидим чоруу-биле боттарын коргускен, Тыванын маадырларынынын дугайында билип, оларны танып, оларга чоргаарланып, оттунуп, эки мозулуг, чурттунга ынак кижилер болурунга кижизидери.
- Бистин Тыва Республиканын чурт баштыны Шолбан Валерьевич Кара-оолдун 2015 чылдын апрель 27-нин хунунде ундурген доктаалы езугаар, сентябрь 1-нин хунун тыва эки-турачыларывыска тураскааткан сактыышкын хуну кылдыр доктааткан.
74 чыл бурунгаар бо хун Тывадан Совет Социалистиг Республикага (амгы уеде Россияга) дузалал кылдыр Ада-чурттун улуг дайынынга, фашистерге удур демиселге киржири-биле, тыва эки-турачы эскандронун, капитан Тюлюша Кечил-оолдун башкарылгазы-биле (соолунде кээп ол Совет Эвилелинин Маадыры болган) аъттандырып чоргускан. Коргунчуг, хой кижинин амы-тынын алган, олумнуг дайыннын киржикчилерин, бисти шак мындыг тайбын амыдыралга эккелген, хундулуг фронтовиктеривисти сактып, оларнын чамдыызы бистин аравыста чок-даа болза оларга чоргаарланып чоруур ужурлуг бис.
Бистин Овʏр кожуундан 10 эки-турачылар дайынга эрес-дидим киржип чораан, оларга тураскаадып кылган тураскаалга Тиилелге хунунде байырлыг чыскаалды чылдын-на эрттирип турар. Бистер база ол чыскаалга киришкен болгай бис. Бистин Хандагайты суурда эки-турачынын ады –биле адап каан кудумчуларны адап корунерем.
III. Туннел кезээ.
- Шак мындыг чурттун маадырлары-биле чуг-ле чоргаарланыр эвес, а оларны оттунуп, оларга деннежип, чуртувустун толептиг оглу-кызы болуру бистин улуг хулээлгевис. Ынчангаш, кезээ монгеде кижинин «Эки кылган ажылы, элеп-читпес алдары» артып калырын, кажан-даа утпаалынар.
Оюн «Бодалды уламчыла»
Сорулгазы: оореникчинин билип алган чуулдеринге даянып, бодунун бодалын шын илередип билирин чедип алыр.
- Эки-турачы – дээрге…
- Эки-турачылар ышкаш, ….
- Толептиг кижи болур дизе, ….
V. Рефлексия.
- Чуну сонуургадынар?
- Чуну билбейн бардынар?
Боттарывыс чедиишкиннеривис унелээлинер
Уругларнын унелелин башкы унелеп, эки киришкен уругларны демдеглеп, чедир билбээн уруглар-биле ажылды уламчыылар кылдыр сорулганы салыр.
Эки-турачы – дээрге- __________________________ __________
Эки-турачылар ышкаш,
Толептиг кижи болур дизе,