Главные вкладки
Методические материалы
На этой странице вы найдете конспекты уроков внеурочной деятельности по английскому языку, технологические карты уроков, тесты и т.д.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok_6_kl.docx | 200.94 КБ |
0000a150-28b3023d.pptx | 2.79 МБ |
my_animals.pptx | 2.34 МБ |
Предварительный просмотр:
Тема урока: “Special days. Winter holidays.”
Тип урока: урок систематизации знаний и умений
Цели урока:
концептуальная таблица, систематизация полученной информации, эссе, работа с Интернет – ресурсам
Предметные:
- актуализировать ранее изученные лексические единицы по теме «Праздники»;
- описывать картинку с опорой на ключевые слова.
-воспринимать на слух и понимать нужную/интересующую информацию в аутентичных текстах, содержащих как изученные языковые явления, так и некоторое количество неизученных языковых явлений.
- читать и понимать основное содержание несложных аутентичных текстов, содержащие отдельные неизученные языковые явления.
- распознавать и употреблять в речи глаголы в настоящем продолженном времени Present Continuous;
- пользоваться языковой и контекстуальной догадкой при аудировании и чтении.
Метапредметные:
-адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач
-прогнозировать содержание текста по его началу.
Личностные:
- воспитывать уважение и доброжелательное отношение к традициям как части культуры разных стран мира.
Задачи урока:
обобщать и систематизировать полученные знания по использованию грамматического материала – употребление настоящего продолженного времени; и лексического материала по теме «Праздники»;
совершенствовать речевые умения по теме через индивидуальную работу, работу в паре, в группе на уроке;
совершенствовать навыки аудирования с целью извлечения необходимой информации для выполнения лексических упражнений;
совершенствовать умение чтения через работу с учебником, дидактическим раздаточным материалом.
Оборудование:
празднично оформленный наглядный материал согласно теме урока;
раздаточный материал;
презентация с видео и аудиозаписями.
Ход урока.
Приветствие. Оргмомент.
T: Goog morning, boys and girls! I am glad to see you again. I see you are ready for our lesson.
It is good. I hope you are fine, are you?
Pls: Yes, we are.
Речевая разминка.
T: Tell me, please, what day is it today? (It is ….)
What date is it today? (It is ….)
What season is it now? (It is winter now)
T: Look at the screen. You see a poem, but several words are missed. Listen to me and try to guess what words are they? Слайд стих с пропущенными словами.
The snow is falling,
The wind is blowing.
The ground is white,
All day and all night.
Pls: the words are: snow, blowing.
Pls: white, day.
T: Let’s say it together.
Pls: (read together a poem). Слайд дополненный.
T: You are right. Tell me, please, what season is described in a poem?
Pls: It is winter.
T: Do you like winter?
Pls: Yes, we do, We like it very much.
T: Ok. Why do you like winter so much?
Pls: In winter we can make a snowman or play snowballs.
Pls: We can skate, ski and sledge in winter.
Т: You are right. I have a crossword for you. It can help us to learn the theme of today’s lesson. Отгадав ключевое слово кроссворда, вы узнаете тему нашего урока.
Слайд с кроссвордом.
d | i | s | h | ||||||
f | o | o | d | ||||||
c | a | l | l | ||||||
g | i | f | t | ||||||
d | i | s | p | l | a | y | |||
c | a | k | e | ||||||
p | l | a | y |
Дополните слово.
Make a special dish
It can be traditional food
Every day we make a phone call
We exchange gifts
Watch fireworks display
We usually make it on holidays - cake
What do we do with the music – play
Pls: The word is “holiday”
T: Вспомнив сезон, описанный в стихотворении, назвав угаданное слово, мы получим тему урока.
Pls: winter holidays
T: What winter holidays do you know?
Pls: In winter, we have a New Year party and we celebrate Christmas.
T: I agree with you. However, people in different countries celebrate New Year and Christmas in different ways.
Объявление темы урока.
T: So, today we are going to speak about New Year’s holidays and traditions in Britain and in Russia. We’ll repeat the words, rules, practice our English and learn a very interesting British "First Foot" tradition.
Чтобы больше узнать о традициях в Британии, я предлагаю вам изобразить на доске комнату английской семьи перед Рождеством. Для этого нужно выполнить некоторые задания.
Активизация изученной лексики по теме.
Слайд
T: Look at the screen. You can see several words, which are connected with holidays. But these words are used with different verbs such as “do” and “make”. Tell me, please, when do we use the verb “do”?
Pls: Мы используем глагол «do», если действие связанно с повседневными делами.
T: When do we use verb “make”? (В каких случаях мы используем глагол «do», а в каких – глагол «make»?)
Pls: Если мы что-то создаем, то надо использовать «make».
T: You are right. Each of you has got a card with a diagram. You have 3 or 4 minutes to complete it with the verbs. (сказать это по-русски)
Звучит негромкая новогодняя мелодия, песенка на английском. Дети выполняют задания на карточке. (заполняют схему использования ЛЕ с определенным глаголом)
T: Are you ready?
Pls: Yes, we are.
T: So, let’s check your phrases. Read them please and translate.
Pls: Дети зачитывают получившиеся фразы и переводят их.
Make: the decorations, a phone call, tea, a special dish, a cake.
Do: the dusting, your homework, the gardening, the washing up, the shopping.
Слайд с глаголами и словами подобранными
T: Which phrases are connected with New Year or Christmas?
Pls: Such phrases are: make the decoration, make a phone call, make a special dish, do the shopping, decorate the Christmas tree, decorate the house, make wreaths and make a cake.
( фразы на цветных стикерах прикреплены к доске)
T: You are right. Let’s decorate the Gramma Christmas tree with these phrases.
( 1-2 ребенка украшают елку)
T: Итак, с заданием справились успешно, вот вам первый фрагмент комнаты 1 (камин).
Закрепление знаний по теме «The Present Continuous Tense”
Слайд
T: Pay attention to the screen. You can see several pictures. Let’s say, what are our heroes doing?
T: Скажите, ребята, для описания данных действий какое время грамматики английского языка мы с вами будем использовать?
Pls: Мы будем использовать настоящее длительное время (The Present Continuous Tense).
Т: Какие действия описывает данное время?
Pls: Именно это время описывает действие, происходящее в данный момент.
T: Какая отличительная черта у этого времени?
Pls: Наличие окончания ing у глагола.
T: OK, let’s look at the screen. Where can we see Continuous Tense?
Слайд с изображением
1. decorating
2. are decorating
3. while decorating
Pls: are decorating – is The Present Continuous Tense
T: Почему ты так думаешь?
Pls: У глагола есть окончание ing и перед глаголом идет форма глагола to be в настоящем времени.
T: Правильно. Каким образом нам нужно строить предложения?
Pls: Предложение в английском языке строится по определенным правилам. Мы будем ставить на первое место подлежащее, на второе – один из глаголов am, is , are, a далее - смысловой глагол с окончанием –ING и второстепенный члены предложения.
T: So, you are right. Say, please, using The Present Continuous Tense, what are they doing now?
T: Picture 1. What is he/she doing?
Pls: He/she is making tea.
T: Picture 2. What is he/she doing?
Pls: He/she is is making a call.
T: Picture 3. What is he/she doing?
Pls: He/she is making a cake.
T: Picture 4. What are they doing?
Pls: They are making decorations.
T: Picture 5. What are they doing?
Pls: They are exchanging gifts.
T: Picture 6. What is he/she doing?
Pls: He/she is making a special dish.
T: Picture 7. What are they doing?
Pls: They are doing their shopping.
T: It was well done. Вот следующий предмет украшения комнаты (елка) .
(дети крепят картинку елки на доску)
T: And now open your books, please on page 49. Find exercise 8. You can see a picture. What children are doing?
Pls: The children are having a party.
T: Let’s make questions and answer them. Use given phrases. Work in pairs, please.
(На картинке изображены дети на вечеринке. Давайте зададим вопросы об их действиях и ответим на них устно, используя данные фразы. Работаем в парах.)
Слайд Тихая мелодия
На выполнение этого задания мы возьмем 2-3 минуты.
(Дети готовят ответы в парах, далее отвечают по очереди)
T: Are you ready? Let’s check your work. So the first sentence.
Pls: Is Sam playing music? No, he isn’t. He is drinking Coke?
T: The second sentence.
Pls: Are Liz and Steve taking pictures? No, they aren’t. They are throwing streamers.
T: The third, please.
Pls: Is Sue dancing? No, she isn’t. She is holding a balloon.
T: The fourth, please.
Pls: Is Sam throwing streamers? No, he isn’t. He is drinking Coke.
T: The fifth one.
Pls: Are the musicians performing tricks? No, they aren’t. they are playing music.
T: You are right. The next, please.
Pls: Are the clowns holding balloons? No, they aren’t. They are performing tricks.
T: And the last, please.
Pls: Are Tony and Mary drinking Coke? No, they aren’t. They are taking pictures.
T: It was well done. So, it’s your another part of the picture (носок). Take it.
T: Когда у детей вечеринка, как выдумаете, кто помогает им организовать праздник?
Pls: Родители.
Т: Конечно, родители. Давайте представим, что мы с вами семьи из Англии. Как бы мы готовились к празднику.
The Browns – is the first family.
The Smiths – is the second family.
The Potters – the third family and the Shades is the fourth family.
Your aim is to describe what each of you doing. You have cards and your activities there. Tell, what are you doing now, please.
(Дети делятся на группы по 4 человека – семьи. Даны карточки с указанием ролей и занятий каждого члена семьи. Задание – представиться и сказать, что они делают)
Family 1. The Browns.
Marry (decorate the New Year tree). Hello! I’m Marry brown. I’m busy at the moment. I’m decorating the New Year tree.
Marry’s mum (make a special dish). Hello! I’m Mrs. Brown, Marry’s mum. I’m very busy. I’m making a special dish.
Marry’s dad (decorate the house). Hello! I’m Mr. Brown, Marry’s dad. I’m very busy at the moment. I’m decorating our house.
Marry’s sister ( write an email). Hello! I’m Marry’s sister. I’m very busy. I’m writing an email to our grandma.
Family 2. The Smiths
Helen ( make tea) . Hello! I’m Helen smith. I’m busy at the moment. I’m making tea now.
Helen’s mum (make a cake). Hello! I’m Mrs. Smith, Helen’s mum. I’m very busy. I’m making a cake.
Helen’s dad ( decorate the house). Hello! I’m Mr. Smith, Helen’s dad. I’m very busy. I’m decorating the house now.
Helen’s grandma (make a call). Hello! I’m Helen’s grandma. I am very busy now. I am making a call.
Family 3. The Potters.
Ann (do the dusting). Hello! I am Ann Potter. I am very busy. I am doing the dusting now.
Ann’s mum (do the washing up). Hello! I’m Mrs. Potter, Ann’s mum. I’m doing the washing up.
Ann’s dad (decorate the Christmas tree) Hello! I am Mr. Potter. I am Ann’s dad. I am busy now. I am decorating the Christmas tree now.
Ann’s sister ( make a cake). Hello! I am Ann’s sister. I am making a cake now.
Family 4. The Shades.
Denis (write an email). Hello! I am Denis Shade. This is my family.
Denis’ mum (make a special dish). Hello! I am Mrs. Shade, Denis’ mum. I am making a special dish now.
Denis’ sister (making a call). Hello! I am Denis’ sister. I am making a phone call now.
Denis’ grandma (make a wreath). Hello! I am Denis’ grandma. I am very busy now. I am making a wreath.
Hello! I’m Denis. I’m very busy. I’m writing an e-mail to my pen-friend.
T: You are right. You can take another part of the puzzle (носок).
ФИЗКУЛЬТМИНУТКА
Т: Готовясь к празднику люди не только украшают свои дома и готовят праздничные блюда, но также танцуют и веселятся. Давайте сейчас вспомним один из веселых праздничных танцев.
Слайд с пингвинами – физкультминутка.
Развитие навыков письма.
T: You see that Dennis is writing an email, let’s help him. There are cards on your desks. You can see words there. Put the words in the correct order and write the sentences down. You have about 4-5 minutes.
(Слайд. Задание появляется на экране. После выполнения – появляются на экране выполненные предложения для проверки. Слайд.)
making / The children / the / decorations/ are/ now.
(The children are making the decorations now.)
a cake / is / making / Mum.
(Mum is making a cake.)
the Christmas Tree / decorating / now / am / I.
I am decorating the Christmas Tree now.
is/ the last minute/ shopping / doing / Dad.
Dad is doing the last minute shopping.
T: Are you ready? Let’s check you work.
(Дети по очереди читают получившиеся предложения и переводят их).
T: It is well done. You are right. Take the part of the puzzle (носок), put it on the picture.
Практика чтения.
T: Denis has got a pen-friend. His name is Tom and he is from London. Denis received Tom’s letter. Let’s see what is it about?
Слайд.
From: Tom
To: Denis
Subject: New Year greetings
Dear Denis,
How are you? Are you preparing for the celebration of the New Year? I hope the weather is not too cold and you can enjoy spending your free time outside.
We are very busy now. It is winter and we have a lot of holidays. We are preparing for Christmas now. You see, we celebrate Christmas on the 25th of December. We decorate our house and the Christmas tree, prepare traditional Christmas dishes. We eat Christmas pudding every year. It’s our traditional Christmas food. We have a special dinner with the family and have fun.
We have Boxing Day on the 26th of December. I like this holiday very much. All my relatives exchange presents and they are very pleased with them. There are many winter holidays and customs in England. The New Year is not so big holiday as Christmas here. We have a very kind tradition of “First Foot”. I want to invite you to visit us and to be our First Foot.
With the best wishes
Tom.
T: So, we have an email. Let’s read it and translate.
Pls: Дети читают письмо молча.
T: I see. That you have read the letter.
Т: Скажите, какое традиционное блюдо англичан на Рождество,
Pls: Christmas pudding.
Т: Какой праздник они отмечают 26 декабря.
Pls: Boxing Day.
Т: Как бы вы перевели название праздника на русский язык?
Pls: День коробок.
Т: День подарков. Что делают англичане в этот день?
Pls: They exchange gifts.
T: You see, there are many holidays in winter in Britain. Tell me please, do we have holidays in winter?
Pls: Yes, we do. We have got many holidays in winter.
T: Name them, please.
Pls: We have St. Nicholas day and New Year in December, Christmas in January and Maslenitsa in February.
T: There are many winter holidays in Britain and in our country. However, the dates are different. Let’s revise the holidays and their dates and make a table.
(На экране появляется таблица, на партах у детей карточки с таблицей. Учащиеся заполняют эту таблицу) Слайд
England | Russia | ||
Holiday | Date | Holiday | Date |
Saint Nicholas day | December, 6 | Saint Nicholas day | December, 19 |
Christmas | December, 25 | Christmas | January, 7 |
New Year | January, 1 | New Year | January, 1 |
Boxing Day | December, 26 | Maslenitsa | February, 24 |
(На экране появляется заполненная таблица. Слайд. Дети обмениваются карточками по парам и сверяют свои работы с информацией на экране)
T: You see that we have the same holidays. Name them, please.
Pls: There are several winter holidays in Britain and in Russia and they are the same. They are Saint Nicholas day, Christmas and New Year.
T: Are the dates the same?
Pls: No, they are not. The dates are different. We celebrate Saint Nicholas day on December, 19th. In Britain they celebrate it on December, 6th.
Pls: We celebrate Christmas on January, 7th. In Britain they celebrate it on December, 25.
T: What about other holidays?
Pls: There is Boxing Day in Britain, but we have not such a holiday.
T: That’s right. Receive the part of the puzzle (коробка с подарком).
T: What Christmas tradition do you know in England?
Pls: I know, that Christmas is a time for eating. The traditional food is turkey, Christmas cake, Christmas pudding made of fruit. Christmas Tree stands in everybody’s living room at Christmas.
Pls: In England not all English people celebrate New Year. A lot of people go to Trafalgar Square to see the Christmas tree. They have a New Year party at home.
T: You are right. Not all holidays are the same, so as the traditions are. There are many interesting winter traditions in England. And Denis has a pen-friend Tom. Tom invited Denis to be a First Foot. Do you know this custom?
Pls: No, we don’t.
T: I surfed the Net and found a short information. Let’s read it. Слайд.
The First-Foot
A very old custom of “first footing” is still followed in Britain. “First foot” is the first person to came to the house on New Year’s Day and a bringer of good luck for the coming year.
The first-foot is a man who usually brings gifts of money, bread and coal. The bread was to ensure that the household did not go hungry during the coming year, the coal was to ensure that the house would be warm during the year and the money to be wealth.
(На экране появляется информация из интернета о традиции. У детей такой же текст на столах. Читают, переводят)
T: So, you know now the tradition. Do you like it?
Pls: Yes, we do.
T: Tell me, please who is the First Foot in Britain.
Pls: It is a man.
T: What does he bring?
Pls: A First Foot brings white bread, money and coal.
T: You are right. Take the part of the puzzle.
T: What an interesting winter holiday do we have in February?
Pls: It is Maslenitsa. (слайд с картинкой)
T: What do we celebrate?
Pls: We say the final good-bye to winter and invite spring.
T: What traditions do we have in this holiday?
Pls: We usually make pancakes.
T: What do they symbolize?
Pls: It is the symbol of the Sun.
T: What do we do during the holiday?
Pls: People usually have fun together, eat pancakes and drink hot tea. In the end of the holiday people burn a big man of straw.
T: Do you like this holiday?
Pls: Yes, we do. So, take the another part of the puzzle (коробка с подарком).
Развитие навыков аудирования.
T: It is good. Очень часто люди пишут пригласительные открытки друг другу и приглашают на праздники.
Open your book, please on page 47, find exercise 8. There is an invitation card for the party. Listen to this card and say what are the missing words?
(Учащиеся прослушивают текст приглашения и определяют пропущенные слова)
T: So, what are the missing words?
Pls: They are: party, Friday, market.
T: You are right. You have the invitation cards, invite Tom to celebrate Maslenitsa together.
(Дети пишут приглашение на Масленицу другу Тому. Зачитывают их – выборочно)
(Звучит негромкая музыка, песня на английском.)
T: Your cards are so nice. Let’s send them. Put them into the post box, please.
(Учитель проходит между рядов и собирает в почтовый ящик пригласительные открытки)
T: You have done this task. This is your last puzzle (ангел для елочной верхушки).
T: We have done a lot of work today.
В канун зимних праздников все мы ждем чудес и хорошего настроения. Праздничное настроение появляется у нас с хорошими и добрыми словами. Сейчас мы свами попробуем составить стихотворение, дополнив его строками. На экране вы можете увидеть стихотворение, в котором потерялись строки. Ваша задача разместить данные строчки на верном месте и зачитать получившееся.
Christmas Cards. Christmas Cards.
Red and green and blue.
Please send me a Christmas card,
And I’ll send one to you.
Christmas Cards. Christmas Cards.
Hanging by the tree.
I'll send you a Christmas card,
If you send one to me.
ЗВУЧИТЬ ТИХАЯ МЕЛОДИЯ.
Pls: Дети зачитывают получившийся стих.
T: So, we revised the rules, spoke about winter holidays, traditions, and learned new custom about First Foot, wrote the invitation card.
Мы украсили комнату по-английски. Но елочка у нас осталась без украшений. Давайте и ей мы наденем праздничный наряд! Украшать мы будем по-особенному. Перед вами лежат бумажные елочные украшения двух цветов: красного и синего. Подойдите по очереди к елочке, украсьте ее красной игрушкой, если вам на уроке было интересно и познавательно. И украсьте елочку синей игрушкой, если вам на уроке было сложно, неинтересно.
(Дети по очереди подходят к елочке, украшают, комментируют)
Т: Скажите, что нового вы узнали сегодня на уроке?
Pls: Дети рассказывают, что они узнали на уроке.
T: You were very active today. So your marks today are: ___________ (оцениваю работу учащихся на уроке)
T: It is time for hometask. Page 54, exercise 2.
Ваше домашнее задание – составить из данных слов словосочетания и записать в тетрадь.
Now the lesson is over. Good - buy.
T: Следуя традициям зимних праздников, в канун дня Святого Николая мне хочется подарить вам праздничное угощение. Раздаю детям и гостям праздничные угощения.
Now the lesson is over. Good - buy.
Цель урока: формирование у учащихся ценностных представлений о традициях Рождества в Великобритании; сравнение традиций Великобритании и традиций родного края; привитие интереса учащимся к изучению иностранного языка; развитие творческой активности учащихся; формирование умения выбирать и классифицировать информацию.
Задачи: увеличение объема знаний о социокультурной специфике страны изучаемого языка, формирование умений выделять общее и специфическое в культуре родной страны и страны изучаемого языка»; развитие письменной и устной речи, сравнение культур двух стран.
Оснащение урока: в день проведения урока, посвященного празднику, кабинет иностранного языка украшен различными атрибутами. В нем находятся елочка, свечи, рождественский венок, изображения Деда Мороза и Санта Клауса, копии текстов (CHRISTMAS DAY)
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Organization moment Hello song
To ask the last learning words
Group work : colour . Point and say. 5 2 4 3 1
New words - a doll - a kite - a car - a train - a bike - a plain
Physical minute: “ Head and shoulders ”.
Count and fine the stickers
Reflection
Lesson is over Good bye !
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
It’s a fish.
It’s a horse.
It’s a bird.
It’s a chimp.
It’s a dog.
It’s a mouse.
It’s a dolphin.
It’s a frog.
It’s an elephant.
It’s a kangaroo.
A chimp A dog climb a tree V X swim X V jump V V sing X V dance V V swing V X fly X X Образец: A chimp can climb a tree. V A dog can’t climb a tree. X
Can you…? How old are you? What’s your favourite food?
Лестница знаний.
H/W: Уч . с. 70 упр. 1 Т. с. 54-55 упр. 1,2,3