Учитель

Cтаховская Ольга Эдуардовна

Добро пожаловать на сайт учителя английского языка
МБОУ «Гимназия № 97 г.Ельца» Стаховской Ольги Эдуардовны 

Я рада, что вы заглянули на мой сайт и искренне надеюсь, что вы сможете найти здесь полезную для себя информацию.

В современном мире уже трудно представить себя без мобильного телефона и интернета. Да и зачем? Новые компьютерные технологии заняли особое положение в нашей жизни. Предлагаю использовать их с пользой.

Сайт создан с целью трансляции своего опыта, методическими наработками, образцами учебно-методической документации, помочь обучающимся в изучении английского языка и подготовке к ОГЭ, ЕГЭ, ВПР. Этот сайт предназначен для коллег-учителей английского языка, родителей, обучающихся, и всех кто изучает английский язык.

If you want to be somebody, somebody really special, be yourself!
Хочешь быть кем-то, кем-то действительно особенным — будь собой!

To be a good teacher, you need to love what you teach, and love those who teach!
Чтобы быть хорошим преподавателем, нужно любить то,что преподаешь, и любить тех, кому преподаешь!

Быть учителем иностранного языка - значит быть психологом, искусствоведом, писателем, режиссёром, историком и актёром в одном лице.

В этом и заключается уникальность данной профессии...

С глубоким уважением,
Стаховская О.Э..

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 OlgaStahovskaya@yandex.ru

Скачать:


Предварительный просмотр:

Science and Technology

Humanities

Гуманитарные науки

Linguistics

Лингвистика

Theory

Теория

Discovery

Открытие

Invention

Изобретение

Research

Исследование

Study

Изучение

Experiment

Эксперимент

Digital

Цифровой

Artificial

Искусственный

Automatic

Автоматический

Degree

Степень

Nuclear

Ядерный

Philosophy

Философия

Theology

Теология

Engineering

Инженерия

Database

База данных

Trial and error

Метод проб и ошибок

Equation

Уравнение

Earth science

Науки о Земле

Phenomenon

Явление, феномен

Expedition

Экспедиция

Observation

Наблюдение

Exact science

Точная наука

research

[rɪˈsɜːʧ]

исследование

term

[tɜːm]

термин

professor

[prəˈfɛsə]

профессор

science

[ˈsaɪəns]

наука (естественная)

expert

[ˈɛkspɜːt]

эксперт

theory

[ˈθɪəri]

теория

method

[ˈmɛθəd]

метод

pattern

[ˈpætən]

модель, схема

scientist

[ˈsaɪəntɪst]

ученый

speech

[spiːʧ]

речь

concept

[ˈkɒnsɛpt]

концепция, идея

researcher

[rɪˈsɜːʧə]

исследователь

scale

[skeɪl]

шкала

survey

[ˈsɜːveɪ]

опрос

sample

[ˈsɑːmpl]

образец

technique

[tɛkˈniːk]

техника (прием)

principle

[ˈprɪnsəpl]

принцип

aspect

[ˈæspɛkt]

аспект, сторона

experiment

[ɪksˈpɛrɪmənt]

эксперимент

scholar

[ˈskɒlə]

ученый (исследователь)

observation

[ˌɒbzə(ː)ˈveɪʃən]

наблюдение

error

[ˈɛrə]

ошибка

discovery

[dɪsˈkʌvəri]

открытие

philosophy

[fɪˈlɒsəfi]

философия

phenomenon

[fɪˈnɒmɪnən]

феномен, явление

historian

[hɪsˈtɔːrɪən]

историк

origin

[ˈɒrɪʤɪn]

происхождение

satellite

[ˈsætəlaɪt]

спутник

telescope

[ˈtɛlɪskəʊp]

телескоп

object

[ˈɒbʤɪkt]

объект

use modern gadgets – использовать современные гаджеты

browse the Internet – просматривать интернет

access websites – иметь доступ к сайтам

social media – социальные сети

wireless networks – беспроводные сети

time-consuming and inefficient – трудоемкий и неэффективный

apply scientific knowledge in practical ways – применять научные знания в практических целях

conduct experiments – проводить эксперименты

genetic engineering/modification – генная инженерия/модификация

face challenges – сталкиваться с вызовами, трудностями

breakthrough – прорыв

accumulate knowledge – накапливать знания

advances in science – достижения в науке

rapidly become obsolete – быстро устаревать

the computer age – компьютерная эра

make discoveries in the field of – совершать открытия в сфере

revolutionise the way people live – кардинально изменить образ жизни людей

provide incontrovertible evidence – предоставлять неопровержимые доказательства

unravel the mysteries of the Universe – раскрывать тайны Вселенной

contribute to the public good – способствовать общественному благу

new vehicles – новые транспортные средства

launch satellites – запускать спутники

labour-saving/user-friendly devices – трудосберегающие/удобные в использовании устройства

cybercrime – киберпреступление

spy on somebody – шпионить за кем-либо

enhance data security/protection – усилить защиту информации

artificial intelligence – искусственный интеллект


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Alternative question

Слайд 2

Alternative question Альтернативный вопрос – это вопрос, в структуре которого содержится союз or ( или).

Слайд 3

Is it red or green? It’s red Большинство альтернативных вопросов так же, как и общих, начинаются с вспомогательного глагола , при чем во второй части после союза OR вспомогательный глагол часто опускается.

Слайд 4

Структура альтернативных вопросов Вспомогательный глагол Подлежащее (существительное или местоимение) Смысловой глагол Второстепенные члены предложения Союз OR (или) Второстепенные члены предложения

Слайд 5

Основные вспомогательные глаголы Present Simple Do (I, we, you, they) Does (He, She, It) Future Simple Will (I, we, you, they, he, she, it) Past Simple Did (I, we, you, they, h e, she, i t)

Слайд 6

Примеры: Is he busy or free? Are you busy or free? Was he busy or free? Were you busy or free? Can you swim or dance? Have you got a bike or a car? Но!!! Did you have a bike or a car? Чтобы задать альтернативные вопросы с глаголом to be (am, is, are / was, were) ; С оборотом have got/has got ; С модальными глаголами Can (could) и must , вспомогательный глагол не требуется.

Слайд 7

Примеры: Do you go to the park or to the zoo? To the park/I go to the park. Ответы на альтернативные вопросы могут быть краткими и развёрнутыми.

Слайд 8

He can ride a bike. Can he drive or ride a bike?

Слайд 9

Is the girl sad or happy? The girl is sad.

Слайд 10

Is the house big or small? The house is small.

Слайд 11

Is she a teacher or a doctor? She is a teacher.

Слайд 12

Can the duck ski or skate? The duck can ski.

Слайд 13

Do they live in Moscow or in London? They live in Moscow.

Слайд 14

Does he like tea with milk or with lemon? He likes tea with lemon.

Слайд 15

Расположите слова в правильном порядке, чтобы получить альтернативные вопросы. brother Can computer games? play or tennis Or sisters Are at brothers university? class? Am for my I late Like do English you or Music ? Does or a ball have a he mobile?

Слайд 16

Расположите слова в правильном порядке, чтобы получить специальные вопросы. go to school / you / do / when? what / you / do / every day at 7 / do? children / have / do / you / how many? does / who / she / meet on Saturdays? why / eat so much chocolate / do / they? go for a walk / when / you / do?

Слайд 17

Вставь is/are/do/does. 1 . Where____you from? 2. Where____ Jane live? 3. ___you like your new school? 4. Where_____your book? 5. ____you play any sports? 6. What time_____the library close? 7._____you usually tired after your classes? 8. _____your mother a doctor? 9. ___she know your phone number? 10._____her job boring?



Предварительный просмотр:

 Поставьте артикли a или an.

1. … elephant   2. … English dictionary   3. … butterfly   4. … German car    5. … Italian bag 6. … American college   7. … Russian city   8. … French designer   9. … Indian river   10. … egg   11. … notebook   12. … elegant lady   13. … ice-cream   14. … Japanese phone

 Поставьте артикли с именами собственными, если это необходимо.

  1. … Cairo is … capital of … Egypt. (Каир – столица Египта.)
  2. It was so picturesque in … Crimea … last summer. (В Крыму было так живописно прошлым летом.)
  3. ... London stands on … Thames. (Лондон стоит на Темзе.)
  4. I had … my holiday in … northern Italy … last year but I’m going to cross … Atlantic ocean and visit … USA … next year. (Я провел отпуск в северной Италии в прошлом году, но в следующем году я собираюсь пересечь Атлантический океан и посетить США.)
  5. … Moon moves round … Earth. (Луна движется вокруг Земли.)
  6. … Great Patriotic war started in 1941. (Великая Отечественная война началась в 1941 году.)
  7. … Volga is … longest river in … Russia. (Волга – самая длинная река в России.)
  8. … Ukraine and … Turkey are separated by … Black sea. (Украину и Турцию разделяет Черное море.)
  9. My friend usually goes to … Alps in … spring by … plane. (Мой друг обычно ездит в Альпы весной на самолете.)
  10. … Urals are lower than … Caucasus. (Уральские горы ниже Кавказа.)
  11. … Great Britain is situated on … two large islands. (Великобритания расположена на двух больших островах.)
  12. … Christmas and … Easter are my favourite holidays. (Рождество и Пасха – мои любимые праздники.)
  13. It takes about … hour to get from … Domodedovo airport to … Lenin street. (Требуется около часа, чтобы добраться от аэропорта Домодедово до улицы Ленина.)
  14. What’s … weather like today in … Australia? (Какая сегодня погода в Австралии?)
  15. … Colorado river flows through … Grand Canyon. (Река Колорадо протекает через Большой Каньон.)
  16. My English friend took me to see … National gallery, … Houses of … Parliament and … Tower bridge. (Мой английский друг взял меня посмотреть Национальную галерею, Здания Парламента и Тауэрский мост.)
  17. … Statue of … Liberty was … present from … French people. (Статуя свободы была подарком от французского народа.)
  18. … Galaxy where we live is called … Milky Way. (Галактика, в которой мы живем, называется Млечным путем.)

Ответы:

1. an  2. an  3. a  4. a  5. an  6. an  7. a  8. a  9. an  10. an  11. a  12. an  13. an  14. a

1. - , the, - .  2. the, - .  3. - , the.  4. - , - , - , the, the, - .  5. the, the.  6. the.  7. the, the, - .  8. -, - , the.  9. the, - , - .  10. the, the.  11. - , - .  12. - , - .  13. an, - , - .  14. the, - .  15. the, the.  16. the, the, - , - .  17. the, - , a, the.  18. the, the.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Revising 5 -6 form

Слайд 2

Fill the gaps (to be) I ____ Linda. She ___ Kate. He ___ Arthur. You ___ Sam. We __ teachers. You ___ students. They ____ students too.

Слайд 3

To be (am , is, are) Ann __ from Orenburg. Nick __ from Buzuluk . They ___ from Orenburg region. Tom and Linda ___ from Britain. My friend and I ___ from Russia. I ___ from Novosergievka . Our teacher ____ clever. Moscow ___ beautiful.

Слайд 4

Mike and John _______ brothers. My sister and I ______ happy. His mother ____ beautiful. My parents _____ doctors. St. Peterburg ____ nice. Orenburg _____ not far from our village. Our grandmother and grandfather ___ old.

Слайд 5

Match I He She They We You It Мы Они Он, она, оно ( неодуш ) Вы Он Она я

Слайд 6

Match I He She They We You It Her Your My Its Our His Their

Слайд 7

Write in plurals a. A diary – b. a sheep – c. a book – d. a cherry – e. a fish – f. a wife - g. a key - h. a match – i. a bus – j. a watch – Diar ies sheep books cherr ies fish wi ves keys match es bus es watch es

Слайд 8

What are these irregular plurals a. A woman – b. a mouse – c. a tooth – d. a foot – e. a man – f. a child – g. a goose – Women mice teeth feet men children geese

Слайд 9

Write down the missing form of the adjectives strong the strongest clean cleaner kinder the kindest big the biggest happy happier hot the hottest beautiful more beautiful interesting the most interesting

Слайд 10

strong stronger the strongest clean cleaner the cleanest kind kinder the kindest big bigger the biggest happy happier the happiest hot hotter the hottest beautiful more beautiful the most beautiful interesting more interesting the most interesting

Слайд 11

Вставь притяжательные местоимения Linda has got a dog. … dog is clever. He is a pupil. … school is large. I am 10. … name is Tom. I have got a cat. … cat is good. Harry has got a book. … book is nice.

Слайд 12

Match England Wales Scotland Ireland Britain Russia Germany British Irish Russian English German Scottish Welsh

Слайд 13

Образуй прилагательные England - … Ireland - … Wales - … Scotland - …

Слайд 14

Finish the sentences Linda is from England. She is __________. Wayne is from Wales. He is ____________ . Tom is from Scotland. He is ____________. Nelly is from Ireland. She is ____________. Kate is from Russia. She is _____________. Hans is from Germany. He is ___________.

Слайд 15

Choose the right variant 1. What ____ your name? a) am b) is c)are 2. How ____ you? a) is b) am c) are 3. How old ____ you? a) is b) am c) are Are you _____ Russian? a) next to b) behind c) from 5. Where ____ you from? a) am b) is c)are

Слайд 16

Сделай по образцу I am Ann. – My name is Ann. He is Tom. - … She is Iris. - … I am Linda. - … He is Harry. - … She is Mary. - …

Слайд 17

Раскрой скобки Peter (to be) from England. Jane (to have got) a nice parrot. Linda (to like) playing tennis. Jack hates (to cook) meals. She (can) speak English. They enjoy (to write) letters.

Слайд 18

Составь отрицательные предложения I can cook English dishes. She has got a dog. They are pupils. The book is interesting. I’ve got a cat.

Слайд 19

Заполни пропуски словами usually, sometimes, often, never, always, every day We go for a walk ____ Sunday. I _____ see him at school. They ____ play football when the weather’s fine. ____ it’s foggy in London. We don’t like detectives and ___ read them. It’s ____ sunny in the South.

Слайд 20

Выбери правильную форму глагола She ______ every day. does; b) doing 2. They ____ in the garden now. work; b) are working 3. My Dad hates collecting stamps. He ___ coins. collects; b) is collecting. 4. She ____ the piano now. plays; b) is playing 5. We usually ____ part in a horse race. a) take; b) are taking

Слайд 21

Выбери правильный вариант Tom … a lot of juice. drink b) drinks c) is drinking 2. They … a bonfire tomorrow. will make b) make c) makes 3. The children … in the park. walks b) will walk c) walking

Слайд 22

4. His name … Perry. are b) is c) will be 5. I … reading books. a) like b) likes c) liked

Слайд 23

Переведи на английский Всегда, обычно, часто, никогда, каждый день.

Слайд 24

Вставь have/has She ___ got many friends. Perry ____ written his letter. They ____ got good marks. We _____ taken these books home. He _____ never been to Wales.

Слайд 25

Вставь Past Simple или Present Perfect He ____ never ____ to Africa. was; b) has been 2. They ____ their holidays in the country last summer. have spent; b) spent 3. Last year we ____ this town. a) visited; b) have visited

Слайд 26

4 . She ____the film already. has seen; b) saw 5. She ____ here a year ago. a) has come; b) came

Слайд 27

Задай вопросы, начиная их словами Read every day. What ………………………? They watch TV often. Who ………………? She never reads magazines. What ……? He has a clever dog. What kind of ……? Peter is usually ill in autumn. When …?

Слайд 28

Выберите правильное вопросительное слово __________ are you? ( Как твои дела?) _________ old are you? ( Сколько тебе лет?) ______ is going to London? ( Кто едет в Лондон?) ______ friends do you have? ( Сколько у тебя друзей?) _______ is your house? ( Где твой дом?)

Слайд 29

6. ______ book do you read? ( Какую книгу ты читаешь?) 7. _____ are you happy? ( Почему ты радуешься?) 8. ________ are you doing? ( Что ты делаешь?)

Слайд 30

Напиши в отрицательной форме do – are – is – has – does – can -

Слайд 31

There is /there are There is a park in my city. There are many trees in the park.

Слайд 32

Заполни пропуски there is\there are There ____ some pens on the table. ___ there a café near your school? How many pupils ___ there in your class? There ____ any book on the shelf. There ____ a lot of money in his bag.

Слайд 33

Найди лучший перевод 1. My mum cooks very well. Моя мама работает поваром. Моя мама хорошо вяжет. Моя мама очень хорошо готовит. 2. My brother rides a bike very well. Мой брат хорошо водит машину. Мой брат хорошо катается на велосипеде. Мой брат хорошо плавает.

Слайд 34

Выбери правильный перевод family папа фамилия семья 2. с ake сок торт кекс

Слайд 35

Найди лишнее слово Mother, father, aunt, school, sister, son Cheese, butter, sugar, book, toast, cereal, milk Dog, cat, parrot, brother, turtle, pig, duck, bird Pen, pencil-box, summer, textbook, desk Cinema, museum, shop, mouse, theare

Слайд 36

Выбери правильную форму глагола Linda … a cook. She … a good cook. I … a pupil and he … a pupil. We … pupils. Sam, Tom and Ken … pilots. They … not students. It … a box. It … a little black box. You … a pupil. … you a good pupil? I … fine, thank you. What … your name? – My name … Sally.

Слайд 37

Заполни пропуски нужными местоимениями … am Bingo. … am a little red dog. …like bones. …are good. Sally and Liz are students. … are in Moscow. … like books, cakes and sweets. This is Ken. … is a pupil in London. … is not big, … is little. … is a good pupil. Rose is happy. … is in Holywood ! … is fine. My name is Robin. And my name is Rick. … are students, … are not pupils.

Слайд 38

6. What’s your name? Are … a pupil? Are … in Moscow? Are … a good pupil? 7. This is a rat. … is black and big. … is not good. … is bad.

Слайд 39

Present Simple. Give the negative form We have English on Monday. Lena is going to be a teacher. Nick likes playing computer games. It rains in autumn. Lena is a good student. We are friends. My mum is a doctor. Boris likes travelling. My name is Sam. I am from London.

Слайд 40

Present Simple. Put in is/are/do/does. 1. Where____you from? 2. Where____ Jane live? 3. ___you like your new school? 4. Where_____your textbook? 5. ____you play any sports? 6. What time_____the library close? 7._____you usually tired after your classes? 8. _____your mother a lawyer? 9. ___she know your phone number? 10._____her job boring?

Слайд 41

Present Simple. Make questions beginning with words in the brackets. They usually get up at 7 o’clock. (When…….?) Pete has two dogs. (How many…….?) We have three lessons on Monday. (Do…….or……….?) Little children like playing football. (Who…………..?) Lena usually plays with her dog in the yard. ( Where……?) Peter enjoys collecting stamps. (Does…………?) This boy is seven years old. (How old………….?) My mum watches music shows in the sitting room. (What…?) I do my homework after dinner. (When……?) Pete is very lazy. (What is………like?)

Слайд 42

Present Simple/ Present Continuous I. Put the verbs in brackets into the "Present Simple" or "Present Continuous". 1. He often………. ………….(go) to the cinema. 2. They …………………………(watch) TV at the moment. 3. John is outside………………………… (wash) the car. 4. Nina usually ………………………… (drive) to work. 5. Father ………………………… (lie) on the sofa now. 6. Claire ………………………… (not/like) pizza.

Слайд 43

Write the correct form of Present Simple or Present Continuous 1. We (to be) always ready for our lessons. 2. My mother (to cook) very well. 3. My granny (not to work). 4. My father (not to be) at home now. He (to work) at his office. 5. What you (to do) now? I (to read) the poem. 6. Tom usually (to get up) at seven o'clock. 7. Where you (to live)? 8. Where Ann (to be)? She (to sleep). 9. Sometimes he (to watch) TV in the evening. 10. You (to understand) your teacher?

Слайд 44

Put the verbs in brackets into Past Simple Last week we 1) … drove …. (drive) to London. It 2) ................. (be) a sunny day. When we 3) ............ (get) there, we 4)............ (park) the car and 5) ................ (go) to the London Tower. Then we ….. 6) ................. (go) shopping in Oxford Street and 7) .................. (spend) a lot of money in the shops. In the afternoon we 8)....... (see) the Changing of the Guard outside Buckingham Palace. There 9) ........... (be) many people there. Later we 10) ................ (have) a boat trip down the river Thames. We 11) ................ (eat) our dinner on the boat and then we 12)................ (decide) to go home. We 13) ……..(have) a good time that day.

Слайд 45

Change the verbs in brackets into the past simple. a) The last lesson (begin)..............,..............at 2.30. b) Joe (feel)...............................ill after lunch. c) Suddenly a bird (fly)...............................in the window! d) I think you (do)...............................the wrong thing. e) Jane (get)...............................ready very quickly. f) We (know)...............................the answer. g) The students (stand)...............................up when the teacher arrived. h) It was cold, but I (wear)...............................two pullovers. i ) Anna (eat)...............................two plates of spaghetti. j) Rick (tell)...............................us the time.

Слайд 46

Put the verbs into Present Simple. 1. I........(enjoy) playing computer games, but my sister..........(not). 2. My mum.......(do the shopping) on Saturdays. She.......(like) it. 3. We..........(get up) at 6 o'clock every day. On Sunday my brother........(get up) late. 4. My dad.........(work) at school, but my sister and I.......(work) in an office. 5. I.......(have) only "5" in French. My friend Ann.......(have) "3" and "4" in French.

Слайд 47

Поставьте артикли a или an . 1. … elephant 2. … English dictionary 3. … butterfly 4. … German car 5. … Italian bag 6. … American college 7. … Russian city 8. … French designer 9. … Indian river 10. … egg 11. … notebook 12. … elegant lady 13. … ice-cream 14. … Japanese phone

Слайд 48

Поставьте артикли с именами собственными , если это необходимо . … Cairo is … capital of … Egypt. (Каир – столица Египта.) It was so picturesque in … Crimea … last summer . (В Крыму было так живописно прошлым летом.) ... London stands on … Thames. ( Лондон стоит на Темзе .) I had … my holiday in … northern Italy … last year but I’m going to cross … Atlantic ocean and visit … USA … next year . (Я провел отпуск в северной Италии в прошлом году, но в следующем году я собираюсь пересечь Атлантический океан и посетить США.) … Moon moves round … Earth . (Луна движется вокруг Земли.) … Great Patriotic war started in 1941. (Великая Отечественная война началась в 1941 году.) … Volga is … longest river in … Russia . (Волга – самая длинная река в России.) … Ukraine and … Turkey are separated by … Black sea . (Украину и Турцию разделяет Черное море.) My friend usually goes to … Alps in … spring by … plane. (Мой друг обычно ездит в Альпы весной на самолете.) … Urals are lower than … Caucasus. (Уральские горы ниже Кавказа.)

Слайд 49

… Great Britain is situated on … two large islands. (Великобритания расположена на двух больших островах.) … Christmas and … Easter are my favourite holidays. (Рождество и Пасха – мои любимые праздники.) It takes about … hour to get from … Domodedovo airport to … Lenin street. (Требуется около часа, чтобы добраться от аэропорта Домодедово до улицы Ленина.) What’s … weather like today in … Australia ? (Какая сегодня погода в Австралии?) … Colorado river flows through … Grand Canyon. (Река Колорадо протекает через Большой Каньон.) My English friend took me to see … National gallery, … Houses of … Parliament and … Tower bridge . (Мой английский друг взял меня посмотреть Национальную галерею, Здания Парламента и Тауэрский мост.) … Statue of … Liberty was … present from … French people . (Статуя свободы была подарком от французского народа.) … Galaxy where we live is called … Milky Way . (Галактика, в которой мы живем, называется Млечным путем.)

Слайд 50

Общий вопрос « да-нет » вопрос Вспомогательный глагол + подлежащее + смысловой глагол + дополнение Do / does любое сущ глагол, кот . несет определение Am/is/are имена , назв . смысл обстоятельство Did Will/Shall Can/may/must Have got/has got Am/is/are ( самост .)

Слайд 51

Вспомогательный глагол Подлежащее Смысловой глагол Дополнение, определение, обстоятельство Do / does Am/is/are Did Will/Shall Can/may/must Have got/has got Am/is/are ( самост .) Любое сущ., имена, названия Глагол, который несет смысл

Слайд 52

Примеры : Do you play tennis ? Can you swim ? Have they got a dog ? Will you be at home tomorrow ? Did they swim in the pool yesterday ? Are they playing football now ? ( глагол во времени Present Continuous) Are they at home now ? (самостоятельный глагол)



Предварительный просмотр:

acid rain — кислотный дождь [ˈæsɪd]
air — воздух
atmosphere — атмосфера
be threatened with extinction — быть под угрозой вымирания
biosphere — биосфера [ˈbaɪəsfɪə]
blizzard — вьюга [ˈblɪzəd]
(to) bloom; blossom — расцветать
bog — болото
by-product — побочный продукт
carbon dioxide / co2 — углекислый газ/двуокись углерода [ˈkɑːbən-daɪˈɔksaɪd]
clay — глина
cloud — туча
coast — берег
shell; mussel — ракушка
conservation of natural resources — охрана природных ресурсов
deforestation — уничтожение лесов
depletion — истощение [dɪˈpliːʃn]
desertification — опустынивание [dezətɪfɪˈkeɪʃn]
dirt — грязь
downpour — ливень
drizzle — изморось
drought — засуха [draʊt]
dump — свалка
dumping — захоронение
ecosystem — экосистема
effluent — сточные воды [ˈeflʊənt]
emissions — выходы/выбросы [ɪˈmɪʃn]
endangered species — исчезающий вид
environmental contamination — загрязнение окружающей среды
environmental emergency — чрезвычайная экологическая ситуация [ɪˈmɜːʤənsɪ]
environmental protection — охрана окружающей среды
foliage — листва [ˈfəʊlɪɪʤ
forest — лес
fossil fuel — ископаемое топливо
frost — заморозок
fume — дым, выхлоп
glade — поляна
global environment facility (gef) — глобальный экологический фонд
grass — трава
greenhouse effect — парниковый эффект
green belt — полоса зеленых насаждений
grove — роща [grəʊv]
habitat — место, среда обитания
heat — жара
hill — холм
humidity — влажность
hurricane — ураган [ˈhʌrɪkən]
ice — лед
icy cold — стужа
island — остров
lake — озеро
list of endangered species — красная книга
moon — луна
moonrise — восход луны
multiple use — комплексное использование (ресурсов)
natural calamity — стихийное бедствие
noise pollution / standards — шумовое загрязнение/нормы шумового загрязнения
ozone hole — озоновая дыра
ozone layer — озоновый слой [ˈleɪə]
peninsula — полуостров
permafrost — вечная мерзлота [ˈpɜːməfrɒst]
pesticide — пестицид [ˈpestɪsaɪd]
phenomenon — явление
pine — сосна
plain — равнина
plant — растение
poacher — браконьер [ˈpəʊʧə]
pollutant — загрязняющее вещество
radioactive wastes — радиоактивные отходы
recycling — вторичное использование, рекуперация, рециркуляция
reduce the threat — снижать угрозу [θret]
relief — рельеф
renewable energy — возобновляемая энергия
reservoir — водоем [ˈrezəvwɑː]
resources — ресурс
right in the sun — на солнцепеке
river — река
rock — скала
salinity — соленость, засоление [səˈlɪnɪtɪ]
sampling — отбор проб
sand — песок
sea — море
sediment, precipitation — осадки [ˈsedɪmənt] [prɪsɪpɪˈteɪʃn]
sewage system — система очистки сточных вод [ˈsjuːɪʤ]
sewage — стоки, нечистоты
sky — небо
snowdrift — сугроб
soil — почва
spring — родник
star — звезда
stone — камень
stream — ручей
stuffiness — духота
sun — солнце
sunrise — восход солнца
thunder storm — гроза
toxic substance — токсическое вещество
trunk — ствол
unleaded petrol — неэтилированный бензин
unrenewable resources — невозобновляемые ресурсы
vegetation — растительность
visual pollution — визуальное загрязнение окружающей среды
wastes — отходы
water / air pollution — загрязнение воды, воздуха


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Урок английского языка по теме « Tag-questions » в 5 классе

Слайд 2

M atch the words am, are, has, must, can, was, have, do, does, had, could, is, did, were, will «to be», «to have», «modal verbs », «auxiliary verbs »

Слайд 3

M atch the words They, she, he, we The girls , Mary and I, pupils, my brother, his sister

Слайд 4

Grammer Discoveries В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они как бы помогают перебросить "мостик" к собеседнику, чтобы тот смог продолжить беседу.

Слайд 5

Сравните Ты не умеешь плавать, да? Я возьму немного конфет, хорошо? He loves animals, doesn't he? Он любит животных, не так ли? You haven't decided yet, have you? Ты еще не решил, а?

Слайд 6

Такие вопросы называются tag-guestions (разделительные вопросы). Главное - научиться выбирать нужные окончания вопросов, которых в английском языке больше, чем в русском .

Слайд 7

КЛЮЧЕВОЕ ПРАВИЛО Если первая часть вопроса утвердительная, то вторая – отрицательная, подлежащее заменяется на соответствующее местоимение. He is a student, isn’t he ? Sam is at home, isn’t he ? ( + ) , ( – ) ?

Слайд 8

И НАОБОРОТ: Если первая часть вопроса отрицательная, то вторая –утвердительная, а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение. He isn’t at home, is he ? My friends aren’t students, are they? ( – ) , ( + ) ?

Слайд 9

Обратите внимание! В предложении возможно только одно отрицание (not) !

Слайд 10

Если в первой части предложения есть глаголы to be (is, am, are, was, were) , to have (has, had), will/ shall, can/ could, would/must , то во второй части предложения используется тот же глагол

Слайд 11

My brother IS a very good doctor, ISN’T he? You ARE NOT reading now, ARE you? Helen HAS GOT five kittens, HASN’T she? They HAVEN’T GOT much money, HAVE they? My friends and I WILL go to the park tomorrow, WON’T we?

Слайд 12

Если в первой части предложения нет глаголов to be (is, am, are, was, were) , to have (has, had), will/ shall, can/ could, would/must , то во второй части предложения используется do/ does или did в зависимости от времени действия

Слайд 13

You liked the film, didn’t you ? You didn’t like the film, did you ? The sportsmen run very fast, don’t they ? The boy runs very fast, doesn’t he ?

Слайд 14

Complete the questions 1 . I have got a pet, haven’t … ? 2. You like coffee with milk, don’t … ? 3. You will write a letter next week, won’t… ? 4. Sam is my best friend, isn’t … ? 5. Nora reads a lot, doesn’t … ? 6. The pupils must read, mustn’t … ?

Слайд 15

Check your answers 1 . I have got a pet, haven’t I ? 2. You like coffee with milk, don’t you ? 3. She will write a letter next week, won’t she ? 4. Sam is my best friend, isn’t he ? 5. Nora reads a lot, doesn’t she ? 6. The pupils must read, mustn’t they ?

Слайд 16

Choose the right tag-ending She is a very good student, … ? … , is it? … , isn’t it? … , isn’t she?

Слайд 17

Choose the right tag-ending He is playing at school now , … ? … , is he? … , isn’t he? … , isn’t she?

Слайд 18

Choose the right tag-ending He can play tennis well, …? 1. …, doesn’t he? 2. …, can he? 3. …, can’t he?

Слайд 19

Choose the right tag-ending Sam doesn’t work hard, …? 1. …, is he? 2. …, does he? 3. …, isn’t he?

Слайд 20

Выбери правильный перевод предложения You like tea, don’t you ? 1.Ты не любишь чай, не так ли? 2.Ты любишь чай, не так ли? 3.Ты любишь чай?

Слайд 21

Выбери правильный перевод предложения She doesn’t speak Spanish, does she? Она не говорит по-испански, не так ли? Она говорит по-испански, не так ли? Она не говорит по-испански?

Слайд 22

Add the tag-endings 1. He has seen this film on TV. 1. He has seen this film on TV, hasn't he? 2. My grandmother was out at 5. 2. My grandmother was out at 5, wasn't she?

Слайд 23

Add the tag-endings 3. They were dancing beautifully. 3. They were dancing beautifully, weren't they? 4. London is on the river Thames. 4. London is on the river Thames, isn't it?

Слайд 24

Add the tag-endings 5. We are not tired at all. 6. They had dinner at 1. 7. He is playing football now. 8. They are not thirsty. 9. She was born in 1986.



Предварительный просмотр:

Упражнение 1. Допишите «хвост» разделительного вопроса в настоящем времени.

1. He goes to the park, ………………………………….?
2. It is the most interesting book, ……………………………….?
3. They can’t see him,……………………………..?
4. There are not toy shops in this street, ………………………………?
5. The cats are lazy, …………………………. ?
6. The apple is tastier than the banana, ……………………………….?
7. Your friends can’t come on Sunday, ………………………………..?
8. We can go, …………………………………….?
9. We can’t go now,……………………………… ?

Упражнение 2. Допишите «хвост» разделительного вопроса в прошедшем времени.

1. Bill was in the country, …………………………….. ?
2. Bill went to the country, …………………………… ?
3. Helen didn’t go to the country, ……………………………. ?
4. Helen wasn’t in the country,…………………………….. ?
5. His parents were on holiday,…………………………….. ?
6. Her friends spend a month in the country,………………………?
7. It was cold yesterday, …………………………….?
8. The boys could play the game, ……………………………. ?
9. The boys meet Mr Smith on Sunday, ………………………………….?

Упражнение 3. Допишите «хвост» разделительного вопроса в настоящем времени и будущем времени.
1. This elephant likes bananas, ……………………………?
2. Elephants like bananas,………………………………..?
3. Dogs don’t eat fish,………………………………?
4. Mike will go to the circus, ……………………………..?
5. There is a monkey in the cage, ……………………………. ?
6. There will be many animals in the Zoo, ……………………………. ?
7. Susan won’t go to the Zoo, ………………………………?
8. Susan doesn’t like to watch animals, ………………………….?
9. Many birds fly to Africa, ……………………………..?

Упражнение 1. Допишите «хвост» разделительного вопроса в настоящем времени.

1. He goes to the park, ………………………………….?
2. It is the most interesting book, ……………………………….?
3. They can’t see him,……………………………..?
4. There are not toy shops in this street, ………………………………?
5. The cats are lazy, …………………………. ?
6. The apple is tastier than the banana, ……………………………….?
7. Your friends can’t come on Sunday, ………………………………..?
8. We can go, …………………………………….?
9. We can’t go now,……………………………… ?

Упражнение 2. Допишите «хвост» разделительного вопроса в прошедшем времени.

1. Bill was in the country, …………………………….. ?
2. Bill went to the country, …………………………… ?
3. Helen didn’t go to the country, ……………………………. ?
4. Helen wasn’t in the country,…………………………….. ?
5. His parents were on holiday,…………………………….. ?
6. Her friends spend a month in the country,………………………?
7. It was cold yesterday, …………………………….?
8. The boys could play the game, ……………………………. ?
9. The boys meet Mr Smith on Sunday, ………………………………….?

Упражнение 3. Допишите «хвост» разделительного вопроса в настоящем времени и будущем времени.
1. This elephant likes bananas, ……………………………?
2. Elephants like bananas,………………………………..?
3. Dogs don’t eat fish,………………………………?
4. Mike will go to the circus, ……………………………..?
5. There is a monkey in the cage, ……………………………. ?
6. There will be many animals in the Zoo, ……………………………. ?
7. Susan won’t go to the Zoo, ………………………………?
8. Susan doesn’t like to watch animals, ………………………….?
9. Many birds fly to Africa, ……………………………..?



Предварительный просмотр:

Тhe USA

The United States of America (the USA) is one of the greatest countries in the world. It is situated on the North America continent and is washed by two oceans: the Pacific and the Atlantic Oceans. The USA boarders with Canada in the North and Mexico in the South.

This great country has a lot of mountains, rivers and lakes. The main mountains of the USA are the Appalachian Mountains and the Cordilleras. Among the longest rivers there are the Mississippi, the Missouri, the Ohio, the Columbia and the Colorado.

The climate of the country is different in different parts of the country. In the southern part it is subtropical and continental and in the North it is arctic with very cold weather in winter.

America has fifty states and one independent District of Columbia where the capital of the country is situated. The capital of the USA is Washington D.C. It stands on the Potomac River in the eastern part of the country.

The main cities of this country are located at the Pacific and Atlantic coasts. New-York is the largest city of the country in population. Other large cities are Boston, Chicago, Philadelphia, Detroit, San Francisco, Los Angeles and Atlanta.

The USA is a country with a highly developed economy, good industry and agriculture. The main industrial centres are Chicago and Detroit, with their greatest automobile company "General Motors".

There are many farms in the USA (in Texas for example) with various agricultural products like grains, fruit and vegetables. Numerous fields are located especially in the South.

The USA is a country with many interesting customs, traditions and holidays. It is one of the most beautiful and interesting countries in the world.

  1. True / False / Not stated
  1. The USA is situated on the South America continent.
  2. It is washed by three oceans.
  3. The Columbia is one of the longest rivers of the USA.
  4. The weather is cold in winter in the North of the USA.
  5. Washington, D.C. is situated in the state Washington.
  6. Miami is the largest city in population.
  7. George Washington is the founder of the USA.
  8. Texas is the agricultural state.
  9. There are only two large cities in the USA.
  10. General Motors” is the most famous company in the world.

  1. Answer the questions
  1. Where is the USA situated?
  2. What oceans are washed the USA?
  3. What countries does the USA border with?
  4. What is the climate in different part s of the country?
  5. What is the capital of the USA? Where is it situated?
  6. What are the main mountains and the rivers?
  7. Where are the main cities located? What is the largest?
  8. The USA is a country with a highly developed economy, good industry and agriculture, isn’t it?
  9. Is it one of the most beautiful and interesting countries in the world?
  10. Would you like to visit the USA? Why?



Предварительный просмотр:

Change the verbs in brackets into the past simple.

 Jane (get)...............................ready very quickly.

 We (know)...............................the answer.

 Anna (eat)...............................two plates of spaghetti.

The last lesson (begin)..............,..............at 2.30.

We ……..(have) a good time that day.

Put the verbs into Present Simple.

1.   I........(enjoy) playing computer games

2.   My mum.......(do the shopping) on Saturdays. She.......(like) it.

3.    We..........(get up) at 6 o'clock every day. On Sunday my brother........(get up) late.

4.    My dad.........(work) at school, but my sister and I.......(work) in an office.

5.    I.......(have) only "5" in French. My friend Ann.......(have) "3" and "4" in French.

Выбери правильную форму глагола To be (am, is, are)

Linda … a cooker. She … a good cooker.

I … a pupil and he … a pupil. We … pupils.

Sam, Tom and Ken … pilots. They … not students.

It … a box. It … a little black box.

You … a pupil. … you a good pupil?

I … fine, thank you.

What … your name? – My name … Sally.

Change the verbs in brackets into the past simple.

 Jane (get)...............................ready very quickly.

 We (know)...............................the answer.

 Anna (eat)...............................two plates of spaghetti.

The last lesson (begin)..............,..............at 2.30.

We ……..(have) a good time that day.

Put the verbs into Present Simple.

1.   I........(enjoy) playing computer games

2.   My mum.......(do the shopping) on Saturdays. She.......(like) it.

3.    We..........(get up) at 6 o'clock every day. On Sunday my brother........(get up) late.

4.    My dad.........(work) at school, but my sister and I.......(work) in an office.

5.    I.......(have) only "5" in French. My friend Ann.......(have) "3" and "4" in French.

Выбери правильную форму глагола To be (am, is, are)

Linda … a cooker. She … a good cooker.

I … a pupil and he … a pupil. We … pupils.

Sam, Tom and Ken … pilots. They … not students.

It … a box. It … a little black box.

You … a pupil. … you a good pupil?

I … fine, thank you.

What … your name? – My name … Sally.



Предварительный просмотр:

Тест

Соедини части и запиши правильно словосочетания

Играть в теннис

Drink tea

Делать утреннюю зарядку

Swim in the swimming pool

Пить чай

Spend much time outdoors

Есть здоровую пищу

Eat a lot of vegetables and fruit

Бегать в парке

Keep regular hours

Плавать в бассейне

Do morning exercises

Есть много овощей и фруктов

Go skating

Кататься на коньках

Run in the park

Соблюдать режим дня

Eat healthy food

Проводить много времени на улице

Play tennis

Распредели правильно слова по 3 категориям

I. Sports and activities

II. Time

III. Health

Face, gymnastics, hour. snowboarding, judo, skateboarding, minute, regular, healthy, clock, outdoors, watch, karate, quarter, roller-skating, exercise, ill, boxing, hand, athletics, minute

 Ответь на вопрос, используя слова и выражения  из таблицы 1.

What do you do to keep fit?



Предварительный просмотр:

Типы вопросов

1. Общий (да-нет вопрос)

Вспомогательный глагол + подлежащее + смысловой глагол + дополнение

Do/does                                  любое сущ       глагол, кот. несет    определение

Am/is/are                                имена, назв.            смысл                обстоятельство

Did

Will/Shall

Can/may/must

Have got/has got

Am/is/are (самост.)

 

Примеры:

Do you play tennis?

Can you swim?

Have they got a dog?

Will you be at home tomorrow?

Did they swim in the pool yesterday?

Are they playing football now? (глагол во времени Present Continuous)

Are they at home now? (самостоятельный глагол)

 

2. Специальный вопрос

Специальные слова:

what – что, какой

where – где, куда

who – кто

why – почему, зачем

when – когда

whose – чей

whom – кого, кому

which – который, какой, кто

how long – как долго

how – как, каким образом

how much/how many – сколько (о количестве)

how old – сколько лет

 

Спец. слово + Вспом. глагол + подл. + смысл. глагол + дополнение

                                                                                              определение

                                                                                              обстоятельство

Примеры:

What are you doing now?

Where do you go?

 

3. Альтернативный вопрос (or)

Вспом. глагол+ подл. + смысл. глагол or смысл. глагол + дополнение

                                                                                                  определение

                                                                                                  обстоятельство

Вспом. глагол+ подл. + смысл. глагол + дополнение                дополнение

                                                                     определение       or    определение  

                                                                    обстоятельство         обстоятельство

Примеры:

Can you swim or dive?

Do you play football every day or every week?

 

4. Вопрос к подлежащему

Специальные слова: What (для неодушевленных), Who (для одушевленных)

Спец. слово + смысл. глагол* + дополнение

                                                     определение

                                                    обстоятельство

* глагол в форме 3 лица ед.ч

Примеры:

What is it on the table?

Who is this girl near the tree?

 

5. Разделительный вопрос

Разделительный вопрос похож на обычное утвердительное предложение, но с «хвостиком».

Подл. + смысл. глагол + дополнение           , вспомог. глагол + подл*

                                          определение

                                         обстоятельство

 

* подлежащее в форме местоимения

Если 1 часть предложения утвердительная, то «хвостик» отрицательный и наоборот.

Примеры:

We are playing football, aren’t we?

We aren’t playing football, are we?

John goes to school every day, doesn’t he?

John doesn’t go to school every day, does he?

 


Предварительный просмотр: