Этап урока | Действия учителя | Действия учащихся | УУД |
Организационный момент
| Good morning, boys and girls! How are you today? What date is it today? What day is it today? What is the weather like today? | Good morning, teacher! I’m fine (good, OK, wonderful…), thank you. | Личностные: - готовность к обучению (привлечение произв. внимания); -сформированное произвольное поведение на всех этапах урока. -формирование коммуникативной компетенции в общении и сотрудничестве со сверстниками. |
Речевая разминка
| What country are you from? Where do you live? Open your books on page 45. Read the name of the module “My home, my castle” and choose the Russian equivalent for it . Is your flat/house big? How many rooms are there? What is your favourite room?
| I’m from Russia. I live in Khorinsk.
(«Мой дом – моя крепость») My flat/house is big/small. There are …. rooms. My favourite room is … | Регулятивные УУД: способность восприятия учебной задачи. Коммуникативные УУД: умение выражать свои мысли. Познавательные УУД: самостоятельное выделение, формулировка цели урока |
Фонетическая разминка
| Задача: развитие фонематического слуха: отработка произношения звуков /θ/,/ð/. Упр. 7, с. 47 Организация прослушивания аудиозаписи: учащиеся сначала хором, затем индивидуально повторяют слова и предложения, акцентируя внимание на звуках /θ/,/ð/. Look carefully at the screen, listen to the audio and repeat. First in chorus, then individually. T-Cl-S1, S2… | /θ/ - sixth, seventh, eight, ninth, tenth, three
/ð/ - the, this, those, there
The kitchen is on the fifth floor. This is the tenth floor.
| Регулятивные УУД: формирование осознанных произносительных навыков; умение взаимодействовать со взрослым и со сверстниками в учебной деятельности |
Совершенствование лексических навыков | Задачи: повторение изученных и введение новых слов по теме «Дом, квартира». Упр. 1, с. 46. Look at the picture p. 46 Block of flats, house, dining room, bedroom, hall, kitchen, living room, bathroom. Listen and match the words with the pictures. (Учащиеся выполняют задание в парах с последующей проверкой.) Which places can’t you see in the pictures?
What are the words for these rooms in your language? Pay attention to the words that sound similar in Russian: hall — холл, garage — гараж. Look at the screen and say “ What room is it?” (повторение лексики) I have 3 rooms. There is a kitchen, a living room and a bedroom. What rooms do you have?
|
- dining room,
- bedroom,
- hall,
- kitchen,
- living room,
- bathroom.
I can’t see a garden or a garage.
There is a ….
I have … . |
|
Совершенствование грамматических навыков | Задача: освоение суффиксального способа словообразования (образование порядковых числительных). I live in the fifth floor. what is the difference between numbers five and fifth? What floors do you live on? Look at Ex. 2, p. 46 Now we will find out how ordinal numbers are formed. Listen and repeat. T-Cl How do we form ordinal numbers? (Обращаем внимание учащихся на суффикс - th и краткие формы записи порядковых числительных (цифры плюс суффиксы: 1st, 2nd, 3rd, 4th). А также на особенности порядковых числительных, соответствующих количественным числительным 1, 2, 3: one — first, two — second, three — third, а также на разницу в правописании количественных и порядковых числительных: five — fifth, twelve — twelfth.
| Учащиеся слушают и повторяют.
I live on the … floor. |
|
Первичное закрепление грамматического навыка | Задачи: освоение порядковых числительных в речи; развитие умения вести диалог-расспрос о третьем лице. Ex.2(b), p.46 Look at the picture on p.46 Which floor are the people on? S1-S2
Чтение хором порядковых числительных. T-Cl
|
1. A: Which floor is Tony on? B: He’s on the eighth floor. 2. A: Which floor are Lucy and Peter on? B: They’re on the first floor. 3. A: Which floor is Billy on? B: He’s on the fifth floor. 4. A: Which floor is Steve on? B: He’s on the second floor. 5. A: Which floor are Mary and Helen on? B: They’re on the sixth floor. 6. A: Which floor are John and Bob on? B: They’re on the seventh floor. 7. A: Which floor is Linda on? B: She’s on the fourth floor. |
|
Физминутка Игра | Задача: отработка активной лексики в речи. Let’s play a game “Mime” in teams. Mime an activity you are doing room. The other team guesses where you are. Each correct answer brings point. The team with the most points wins. Team A S 1:(mime sleeping) Team B S1:Are you in the bedroom? (cooking, watching TV, washing face, brushing your teeth, eating your dinner, watering flowers, washing a car ) (Разделите класс на две команды, объясните правила игры. Представитель одной команды с помощью пантомимы показывает, что он делает в комнате, которую загадала команда, представитель другой команды описывает то, что он делает и угадывает, в какой комнате это происходит. Каждый правильный ответ приносит очко. Команда, набравшая большее количество очков, побеждает.)
| - Are you in the kitchen?
- Are you in the living room?
- Are you in the bathroom?
- Are you in the dining room?
- Are you in the garden?
- Are you in the garage?
| Формирование личностных УУД: -творческий подход к изучению языка.
|
Совершенствование навыков чтения
Ознакомительное чтение | Задача: развитие умения определять тему текста по заголовку и иллюстрациям (ознакомительное чтение). Loot at the screen and say “What is it?” (TOWER) Упр. 3, с. 47. Look at the picture and the title of the article. What is the article about? Listen, read and check. (Учащиеся читают текст в сопровождении аудиозаписи.) |
The text is about living in a tower. |
|
Проверка понимания основного содержания текста
Изучающее чтение | Задача: развитие умения найти в тексте заданную информацию (поисковое чтение). Упр. 4(а), с. 47. Read the text again. Mark the statements 1-4 T (True) or F (False). (Учащиеся самостоятельно выполняют задание и сравнивают ответы в парах). Организация проверки.
Упр. 4(b), с. 47. Задачи: развитие техники чтения вслух; развитие языковой догадки Read the text aloud. Then, explain the words in bold. (Учащиеся читают текст про себя, а затем фронтально вслух по абзацам. Организация дифференцированной помощи в произношении и интонации. Обращаем внимание учащихся на выделенные в тексте слова. Обсуждаем их значения.) architect: архитектор (the person who designs buildings) unusual: необычный (out of the ordinary, interesting, different) water tower: водонапорная башня (large tank of water, placed on a high platform) reception room: гостиная (a room in a house where people can sit, living room) steps: ступени ( a series of surfaces at increasing heights you walk on to get to another height) roof: крыша ( the covering at the top of a building) keep fit: быть здоровым и бодрым (stay in good physical condition) price: цена (the cost of something) |
1 F, 2 T, 3 F, 4 F
|
|
Совершенствование навыков говорения | Задача: развитие умения передавать содержание с опорой на заметки/тезисы по содержанию текста (монологическая речь). Упр. 5, с. 47. Make notes under the heading, then talk about the house in the text to the class. Where is situated? | There is a water tower in …Surrey, in South of England. | How many floors are there? | There are 6 floors. | How many steps are there? | There are 142 steps. | How many rooms are there? | There are 9 rooms. | What's on the ground floor ? | There is a reception room | What's on the first floor? | A bedroom, a bathroom | What's on the second floor? | A bedroom, a bathroom | What's on the third floor? | A bedroom, a bathroom | What's on the fourth floor ? | A kitchen | What's on the fifth floor? | A living room |
Let’s check. (Учащиеся работают в парах над изложением краткого содержания текста. Организация контроля выполнения задания и дифференцированная помощь.)
Now, use the questions and talk about your house/flat. Where do you live? | I live in a house/a flat. | Is your house/flat big or small? |
| How many rooms are there? |
| What room do you have? |
| What is your favourite room? |
| What do you do in your favourite room? |
| Do you like your house? |
|
|
There is a water tower in Surrey, in the south of England. The tower has got 6 floors and there are 142 steps to the roof! There are nine rooms. There is a reception room on the ground floor, the bedrooms and bathrooms are on the first three floors, the kitchen is on the fourth and the living room is on the fifth floor.
Заполняют таблицу, рассказывают о своем доме.
| Регулятивных УУД: формирование осознанного построения речевого высказывания Коммуникативные УУД: умение с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли.
|
Рефлексия. Подведение итогов | Boys and girls, tell me please, what have you learned today?
If you understand the topic, raise the green card. If you still need to repeat, raise your yellow card.
Домашнее задание: Write a short paragraph describing your house/flat. Use the table.
Where do you live? | I live in a house/a flat. | Is your house/flat big or small? |
| How many rooms are there? |
| What room do you have? |
| What is your favourite room? |
| What do you do in your favourite room? |
| Do you like your house? |
|
The lesson is over. Good-bye!
| I had learned…. | Формирование регулятивных УУД: коррекции, самооценки , формирование умения анализировать и оценивать собственную работу. Коммуникативных УУД, направленные на согласование усилий по достижению общей цели. Познавательных: рефлексия способов и условий действия, контроль и оценка процесса и результатов |