Национально - региональный компонет

Ооржак Байлак Никторовна

Проект

«Традиции  предков – драгоценное наследие

в тувинском фольклоре и изобразительном искусстве»

 

Вид проекта: познавательно – творческий

Участники проекта:  дети- педагоги – родители

Сроки реализации проекта: долгосрочный (ноябрь – февраль)

Цель: Формировать представление о народных традициях у детей дошкольного возраста путем погружения в атмосферу праздника Шагаа, способствовать общему развитию детей через воспитание любви и развитие интереса к его истории и культуре.

Задачи:

Образовательные:

      - формировать представление детей и их родителей о традиционной тувинской культуре, знакомить с историей и традициями тувинского народа.
 - познакомить с народным фольклором, связанным с празднованием Шагаа (скороговорки, пословицы, частушки, тувинские народные сказки, игры) 

Развивающие:

- способствовать развитию интереса к истории народной культуры, обычаям и традициям в жизни  своего народа, передавая нравственные, духовные ценности.
- активизировать творческий потенциал родителей, привлечь их к активному сотрудничеству с ДОУ.

Воспитывающие:
- воспитание гордости к старшему поколению, бережного отношения к его истории и культуре.

     - воспитывать интерес и любовь к  тувинскому  национальному фольклору, эмоциональное сопереживание и желание участвовать  на празднике.
- ориентировать родителей воспитанников на приобщение детей к своей национальной культуре в семье, уважения к культурно-историческим ценностям  своих предков .

Актуальность: Возрождение национальных традиций и обычаев.

Проблема: Утрата знания истории.

Обеспечение проекта:

  • Научно – методическое: подбор необходимой научно-методической литературы, составление сценариев развлечений, составление плана организации и проведения проекта, подбор аудиозаписи народных песен и мелодий, подбор библиотеки с устным народным творчеством, фольклорными жанрами художественной литературы тувинского народа.
  • Материально – техническое: аудиосистема, теле- и видео -оборудование, ИКТ.
  • Наглядно-дидактическое: репродукции картин тувинских художников, мультимедийные презентации, фильмы.
  • Предметно-пространственная развивающая среда: актовый зал, музыкальный уголок, уголок ИЗО, театральный уголок,  мини – уголок национальной культуры, родительские уголки, оформление территории ДОУ.

Формы организации:

  • 1. Беседа, общение.
  • 2. Игры: народные, сюжетные, пальчиковые, хороводные, подвижные.
  • 3.Экскурсия
  • 4. Слушание народных инструментов   и разучивание танцев, фольклорных произведений.
  • 5. Развлечение, театрализованные игры.

6. Просмотр презентаций и фильмов, рассматривание репродукций картин, предметов народного быта.

Предварительная работа:

  •  - Чтение тувинских народных сказок;
  • - разучивание пословиц, стихов, поговорок;
  • - беседы об этикете, о семейных обычаях  и традициях в тувинской семье;
  • - рассматривание репродукций картин, посвященных к истокам народной культуры тувинских художников;
  • - прослушивание частушек, песен.

Предполагаемый  результат:

  • Празднование Шагаа в детском саду (с убранством юрты);
  • - Интегрированное занятие  «Бурун шагда огбелернин боодей оонче аян - чорук»;
  • - развлечение по устному народному творчеству  «Чечен  менде, чечек черде»;
  • - конкурсы «Лучший национальный костюм», «Лучший рисунок о празднике Шагаа», (содружество ребенка и родителя), «Лучшее национальное блюдо»;
  • - выпуск стенгазет «Шагаа-биле!» (среди групп ДОУ);
  • - создание книжек-малышек с семейными фотографиями  «Мы на празднике Шагаа!»;
  • - экскурсия в музей школы, кожууна.

- просмотр фильма  «Путешествие по Туве»;

Работа с родителями: 

- Приглашение родителей к сотрудничеству в подготовке празднования «Шагаа»;

- совместная экскурсия в музей школы №2 для знакомства  приобщения детей  к истокам народной культуры;

- конкурс национальной одежды;

- оказание помощи в оснащении предметно-развивающей среды, изготовление оборудования для проведения игр и состязаний;

- папка – раскладушка  с семейными фотографиями «Наши традиции и обычаи»;

- конкурс - рисунков «Как мы встречали Шагаа!»  (совместная  работа  родителей и детей);

- конкурс - рисунков «Чинчилерден дискен, таан чараш чавагамны» (использование нетрадиционных способов рисования);

- папка – раскладушка.

   

 Работа по «Центрам активности» :

-    Сюжетно-ролевые игры «Семья»;

- тувинские национальные игры «Кажык», «Тевек», «Чинчи чажырары», «Согур аза»;

- пальчиковые игры «Матпаадыр», «Арбай хоорар», «Чадыр»;

- театрализованные игры по сказкам  «Донгада кадык», «Алдын кушкаш».

                Речевое развитие:

- обогащать словарный запас детей;

- побуждать детей к формированию грамотной речи, правильного произношения звуков в тувинском фольклоре.

Изобразительная деятельность:

- рассматривание репродукций картин тувинских и других художников, посвященных к культуре тувинского народа:

  • гравюры «Юрта» (2002 г.)   «Праздник Шагаа» художника Чечек Монгуш; 
  • «Мелодия Саян» (гелиевая ручка), «Горный ручей» (х.м.)

«Мунзук М.М.» (пастель) художник  Игорь Хурагандайевич Суктермаа;

  • выставка фотоконкурса «Моя Тува».

- Совершенствование умений рисовать события  во время празднования  Шагаа по памяти.

 

Музыкальная деятельность :

- разучивание народных песен «Арбай хоор»,  «Шагаа келди»,  «Тыва кожаннар» ;

- развитие музыкально – двигательных способностей детей при разучивании танцев «Декей оо», «Танец орла», «Челер – Ой», «Тувинские узоры», « Аяк шайым»,  «Челер Ой», «Эзир кара» ;

- знакомство со звучанием тувинских музыкальных народных инструментов : хомус (при исполнении колыбельных песен), игил, дошпулуур, чадаган.

Формирование представлений об истории традиции предков тувинского народа:

- рассказать детям о народных праздниках, обрядах тувинского народа;

- дать элементарные сведения об образе жизни семьи  в прошлом в традиционной культуре тувинцев;

- традиции и обычаи, народные  игры и фольклор, позволяют нам решать задачу национального воспитания и всестороннего развития подрастающего поколения.

Практическая значимость:

  • Данный проект доступен в реализации и может использоваться в работе с детьми, педагогами ДОУ и родителями.

Перспективы дальнейшего развития проекта:

Планируется использовать данный проект как основу для ежегодного проведения праздника Шагаа, а также как образец для создания подобных проектов,  основанных на изучение истории традиций и обычаев с учетом этнокультурно- составляющей.

Работа в Центрах активности:

Центр искусства:

Рисование. Рисование о празднике Шагаа, с использованием нетрадиционных способов рисования.

Аппликация. Изготовление книжек-малышек.

Музыка. Разучивание песен  «Шагаа келди», « Шагаа шагаа!»,  «Юрта»,  «Мен тыва мен»,  «Тыва чемни чоогланар»,  «Шайывыс»,  «Дошпулдуурум»,  «Бистин Тыва»; улустун ыры, (народные песни), бичии  уругларга таарыштыр бижээн тыва кожаннар (детские тувинские частушки);  слушание музыки современных тувинских композиторов  «Кулунчак» Натальи Лопсан,  «Сайзанак» В. Танова.

Театрализация. Инсценировка тувинских  сказок «Донгада кадык», «Алдын кушкаш».

Завершение проекта:

Работа над проектом завершается проведением вовлечения родителей и детей в  празднования  «Шагаа».  

 

 

Шагаа байырлалы «Дон-Хоожуктун ужуралдары»

            Улуг бөлуктун уругларынга шагаа байырлалы

 

Дон-Хоожук : Авай,ачай кайда силер! (кыйгырып аай-дедир корзуннер ).

Ошку-хой-даа одекте чок канчап барганы ол? (Огден  унуп келир мунгаргайы кончуг олурар. Ол уеде уруглар тыва аялганын адаа биле залче кирип келир.

Башкарыкчы:

Сарыг-шажын санаашкынын барымдаалап

Чаа чылым Шагаа-Найыр моорлап кел чор

Аалчыларга, ажы-толге байырывыс сонневишаан

Шагаавысты ажыдаалы!

Уруглар келен аалчылар биле амыр-мендивисти айтырбышаан чолукшуптаалынарам уруглар!

 

Шупту: Амыр-ла амыр!

Шагаа –найыр будуузунде ырак эвесте аалда Дон-Хоожук бистерни чалаан чуве шупту аъттаныптар бис бе уруглар!

Уруглар залды бир тырыкыландыр аъттарлыг шаап келгеш Дон-Хоожукту коруп кааш туруптарлар:

Башкарыкчы: Ой уруглар кымыл бо ? Дон-Хоожук ышкажыл кандыг кончуг мунгаргай олурар чоор. Экии Дон-Хоожук! Канчап баардын, чоп кончуг мунгак ышкаш сен.

Дон-Хоожук : Экии уруглар канчап мунгаравас боор. Эдегейнин  Биче-Тей баарын дургаар  бызааларым дилегзингеш тып чадааш, дедир кел чорумда чоога артында кара –сугда бызааларым суг ижип турлар, оларны айдап алгаш кел чорааш саадай бериптир мен. Кээримге аал ээн ада-иемни ошку – хоюмну Чылбыга келгеш алгаш барып –тыр.  (Дон-Хоожук мунгаргай дискектеннип ора дужер)

Башкарыкчы: Ам канчаар улус боор бис уруглар? Дон-Хоожукке дуза катпас болзувуса хоржок-тур. Дон-Хоожуктун мал-маганнын эгидип бээр кылдыр Чылбыганын соондан барып четкеш алды- арганы тып тургаш дилеп тыпас болзувуса  чер-ле хоржок боор аъттаныптаалынар че-ве уруглар!

(Уруглар залды бир тырыкыландыр аъттарлыг шаап келирге ,ай балдылыг  Балдыр-Бээжек оолга таваржы бээр. Холунда дошпулуур дудуп алган «Дошпулуурум  –деп ырыны ырлап чоруур»)

Дон-Хоожук : Амыр-ла бе!

Балдыр-Бээжек: Амыр-ла амыр!  (чолукшуп мендилежир)

Башкарыкчы:  А силерни кым дээр ирги?

Балдыр-Бээжек:  Ай балдылыг Балдыр – Бээжек дээрзи мен-дир мен ийин.

А силер кайнаар углап, кайнаар бар чоруурунар ол ирги?

Дон-Хоожук : Ада-иемни,  мал-маганымны Чылбыга алгаш барыптыр. Ону дилеп, сураглап чоруурувус бо.

Оол: Орук ара чылбыганы корбедин бе?

Балдыр-Бээжек: Баштай мээн биле чеченнежип каар бис бе? Удуп алыр болзуназа Чылбыганын оруун айтып бергей мен.

Дон-Хоожук : Че-ве кайывыс чер-ле чечен-мерген эвес коргей-ле бис.

1 деп чул-?

Хоорайывыс бир узун хоолайындан ыш унмес болза, каът бажын  чылыыр деп бе?

2-деп чул ?

 ИЙИ карак  биле  коргенин  уттур  деп   бе?

3-деп чул ?

Уш дашты салыпса ожук дажы болбас деп бе?

4-деп чул?

ийи каът садигивиске ийи каътты немей тутса  дорт каът  болбас?

деп бе?

5-деп чул ?

 Бир холда беш салаа  бар эвес деп бе?

6 –деп чул ?

 -Алды арганы  ажыглаза  моге болбас деп бе?

7-деп чул-?

7-ди акшага 7-ди акшаны катса кара хлеб  ортэ? унмес деп бе?

8-деп чул?

-Хоорайывыска 8 каът бажынны тудуп болбас деп бе?

9-деп чул?

-9 чузун малды азыраза тодуг –догаа болбас деп бе?

10-деп?

 чул-бешке бешти  катса он деп сан унмес деп бе?

Дон-Хоожук:Кайывыс-даа чечен дир бис!

Балдыр-Бээжек: Чечен-мергенинер – даа  кежээ-ле дир.

Ам канчаар боор оруунар ак-ла болзун чоруунар чогузун шак бо орук биле чорсунарза  дурген чедер боор силер.

(Тыва аялганын адаа-биле улаштыр уруглар чоруп орда орук ара Бора-Шээлей уткуштур унуп келир)

Бора-Шээлей: Экии уруглар кайнаар углап бар чор силер?

Башкарыкчы:  А силерни кайызы  дээр ирги?

Бора-Шээлей:

Тыва тоолдун маадыра

Тывызыксыг чараш уруг

Начын кыс Бора-Шээлей дээрзи мен_дир мен ийин уруглар. А силер кайнаар углап бар чор силер.

Дон-Хоожук : Ада-иемни,  мал-маганымны Чылбыга алгаш барыптыр. Ону дилеп, сураглап чоруурувус бо.

Башкарыкчы: Дон-Хоожукке дузадан кадып  корем Бора-Шээлей.

Бора-Шээлей: Дуза кадарым кайбаарыл ол? Баштай мээн салган сорулгамны кууседиптер болзунарза?Оруунарны айтып бээр мен

                                         Ыры: Хоглуг шагаа

Бора-Шээлей: Четтирдим уруглар! Кандыг кончуг ырлаар  уруглар боор чараштарын сагыш-сеткилим ал-ла чаяйгаар ооруй хона бериптир.

Чинчи чажырар- деп оюну ойнай кааптар бис бе уруглар кайывыс тиилер эвес коргей-ле бис?

                                     Оюн: Чинчи чажырар.

(Оюнда Бора-Шээлей уттуруптар)

Бора-Шээлей: Оруунаны айтып бээр апарган-дыр мен. Шак бо кокпа орук биле уламчылазынарза чер-ле Чылбыгага чедер боор силер уруглар. Байылыг уруглар Менди-чаагай!(Оруун уламчылап бар чоруур)

Дон-Хоожук :  Ой уруглар бир-ле дааш дынналы дыр! Каям мен коруптейиню. ( ору-куду харагылаар) Чылбыга кел чор боле турунар!

(Коргунчуг дааш биле Чылбыга кирип келир).

  Чылбыга: Хаа бо чуу мындыг бараксаннарыл?  Мээн оруумда шаптыктап турарболарларны канчаптайын . (Аай-дедир долгандыр харагылаар химиреннип илбилээр).Мээн оруумдан болар ырап чортсун.

Башкарыкчы: (Когудуп чугаалаар) .Кужур Кыран-авай Чылбыга! Багай чуулдер кылырга кайыын боорул . Хоокуй Дон-Хоожукту кээргеп кор. Ада-иезин, мал-маганын эгидип кор.

  Чылбыга: ( Уен-даян катырар). Амыр-дыр болар! Чок, чок! Баштай мээн биле моорейлежип маргыжар силер.Уттуруп алыр болзунарза Дон-Хоожуктун ада-иезин, мал-маганнын эгитпес мен.

Башкарыкчы: Чуу дээр болдур сенЧылбыга кууседир бис.

Чылбыга: Тывызыым дытта, тоолум дошта-дижир болгай

Тывызыктан ыдайын че.

                                   Тывызыктар

1. Сен ынай олур, мен сээн орнунга олурайн.

Баажызы: бойдуста (дун-биле хуннун солчуру)

 

2. Узун кудуруун ал,

Улуг кулаам салырым ол.

Баажызы: бойдуста (эрги, чаа чылдарнын солчуру)

 

3. Дорт хуулар чеченим, он ийи хенчектиг.

Баажызы: бойдуста (чыл)

 

4. Аргада ак баштыг ашак олур.

Баажызы: бойдуста (кырында харлыг тош)

 

5. Дендии куштуг,

Девиденчиг уннуг.

Баажызы: бойдуста (динмирээшкин)

 

6. Тии чок торгум,

Дизии чок чинчим. Баажызы: бойдуста (дээр, сылдыстар)

 

7. Ак ширтек хову шыпты.

Баажызы: бойдуста (хар)

 

8. Ог иштинде алдын кадай, ойнап-ойнап удуй берди.

Баажызы: (от)

 

9.Кегженгеш хээптер                               

Дайнангаш таарыптар      (Хачы)

4. Сарыг далай чалчыды

Сайы куму куарарды    (орт)

 

5. Барааны чараш                                       

Башка чымчак ( сыртык)

 

6. Кагарга халыды

Теверге дести   (бомбук)                         

 

7.Дегенде ток дээр

Демир баштыг

Какканда как дээр

Кан баштыг      (балды, маска)              

8. Дериткен кижи дээр манады

Суксаан кижи суг манады  (чъас)

 

9.Чем чивес чарашпай

Черге чорбас чарашпай

Чучак хептиг чарашпай

Чугаазы чок чарашпай    (ойнаар-кыс

   

10. Чыжыр алдын ковайды

Чыжым бажын дуймети (Дан адары)            

 

11. Хем хемнин бажында

Кегжигир кара буура

Даг дагнын бажында

Талыгыр кара бура  (булут)                          

 

12. Аргада ак баштыг ашак олур (тожек)        

 

13. Тоолум –дошта. Тывызыым- дытта (Балык, Диин)

 

14. Дээп болбас- демир орген

Артап болбас- алдын орген.      (чылан)

 

Чылбыга:Шыдаар-ла уруглар-дыр силер. Бир удук силернии-дир.

Ындыг болза кым мени ажыр дурен чугаалаар эвес.

 

 Моорей «Дурген чугаа»

1.Билдим билдим                                       

Биче шынаа                           

Шынаалаза

Шыргай сериин

Сериинезе

Сериин чайлаг

Чайлаглаза

Чаагай сиген                                                              

Сигенезе

Шими далар

Даларлаза-

Доскаар хойтпак

Хойтпактаза-

Хоолулуг чем.

2.Ойназа ойназын

Оолдар шупту ойназын

Оолдар шупту ойнааштын

Ойнаарагын ойнатсыннар

 

 3.Чинчи чинчи чинчилерим

Чинчилерим чинчилезин

Чинчи шуру чинчилезин

Чинчи шуру чинчилээштин

Чинчиваага чинчи берзин

 

4.Хойжулаза хойжулазын                        

Хондур- дундур хойжулазын

Хондур дундур хойжулааштын

Кодан сынмас хойлуг болзун

 

Чылбыга:Болардан чер-ле чыда кагбаайын каям.

Дурген, дурген-дурген чугаа

Шынап, шынап-шынап чугаа  (Доткаай хона бергеш тулуп калыр)

Дурген чугаа –даа ындыг-ла –дыр, Оюндан база ойнаалынарам че!

                                  Оюн: Аскак кадай

Чылбыга: Шупту моорейге утуруп алдым. Ам канчаар кижи боор мен. ( дигеш боданыр).

Дон-Хоожук :  Чугаа чангыс, чудурук ийи! Дон-Хоожуктун ада-иезин эгидер-ле бооп тур сен.

Чылбыга: Ындыг-дыр силерниин биле болган-дыр! (дээш сыгырыпкаш ынай болур. Дон-Хоожуктун ада-иези унуп келирлер. Дон-Хоожук ада-иезинден халып барып куспактаныр)

Ачазы: Амыр-Менди ажы-толум! Бисти Чылбыганын холундан хостап алганнынар дээш четтирдивис уругларым !

Авазы:Кончуг-даа эрес-шудургу уруглар, оолдар-дыр мон эр-хейлер!

Башкарыкчы: Силернин оглунар шага будуузунде аалынче чалаан чуве ынчангаш бар чор бис.

Авазы:    Арга кирген кижи саат дайнаар

                 Аалга кирген кижи аяк эрии ызырардижир  болгай уруглар. Чигир-боорзактан чооглап корунерем уругларым.

Башкарыкчы: Уруглар келген аалчыларывыска шага дугайында шулуктеривисти бараалгадып бээлинер.

                                    Уругларга шулуктер

1-ги уруг:

Шагаа дээрге тыва чоннун

Шагдан тура байырлалы

Тевек, кажык, ойнап ырлап

Дендии солун эртирер бис

Шымдаданар, дургеденер

Шагаа хуну унуп келди

Артыш саны делгевишаан

Аржаан сугну оргуулунер!

2-ги уруг:

Шагнын чаагай эргилдези

Шагаа хуну байырлалда

Сузуглээнин чуу даа чуве

Чуму-биле арыг, ак боор.

Аяс дээр- даа ак-кок оннуг

Аал- чурт-даа ак хар хептиг

Амырлажып чолукшуурда

Ак кадаан солчуп сунчур

 

3-ги уруг:

Частын хунун уткуур

Шагаа хуну келген

Чаагай чемни делгээш

Шайлажыр бис оой ээй

Ачам Ак-сал ирей

Авам ак-кыс угбай

Чаа кылдыр кеттинген

Чараштарын корем.

4-ку уруг:

Тываларнын тыны тудуш

Сузуглели чогум чудел?

Тыва кижи чоргааралы

Сулде-куду. ыдыы чудел?

Сагыызын дег хумагалыг

Чанчылдарда ужурларда

Бурун шагнын, шагаазында

Буян оргээн шажынында.

5-ку уруг:

Чаламага агын баглаар

Чажыг чажып, ак сут оргуур

Чалбарыглар, йорээлдерге

Чаагай кежик кежик курайлап каар

6-гы уруг:

Адыг чарыш моорейлиг

Амданыг чем найыр-дойлуг

Ада-огбем ыдыкшылы-

Ак чолдуг бурун шагам

7-гы уруг: Чылдын солгу эргилдези

Чыккылама кышты солуур

Чылыг чырык часты солуур

Шагаа дээрге байырлал-дыр.

Башкарыкчы:

Узун чажын чавагалаан

Уран кыстар бисте ковей

Ээлгир чараш уругларнын

Танцы самын корээлинер

 

Танцы сам

 

Дагаа чылы: - Амыр-ла бе уруглар !

Уруглар: - амыр-ла амыр !

Дагаа чылы:

Будун чылды силерге

Бугудеге бараан болдум.

Мени танып корунерем

Кым –дыр мен уруглар?

Уруглар:-Дагаа!

Дагаа чылы:

 Дагаа чылда амыдырал

Чынчын хайнып турар деп бил

Арыг ажык аш-чут Шупту

Арлы Берген оршээ! Оршээ!

Мен анаа дагаа эвес, эртип турар дагаа чылынын демдээ-дир мен. Силернин удеп турар чылынар-дыр мен. Силернин–биле байырлажыр уем келди уруглар чоруур бертинд уруглар биле ойнап хоглеп алыр дээш келдим.

Башкарыкчы: Дагаа чылы чоруур бертинде бистин биле ойнап хоглеп алыр дээш дээшкелген-дир, уруглар. Дагаа чылынга чарашырывыс ырлап берээлинерем. Унуп турар чылда тараа-быдаа элбек болзун дээш «Юрта »- деп ырывысты белек кылдыр бадырып бээр бис бе уруглар.

                               Ыры: «Юрта»

Дагаа чылы: Ажыл-херээм будурдум

А мээн чоруур ойум келди

Эки ойнап хогленер уруглар, байырлыг !

дагаа чылдын бергелерин

Мен-даа,сен-даа кым-дааутпас

Дагаа чылынын оруу ак –ла болзун. ( кадакты соннеп кедириптерге)

Байырлыг уруглар ээлчээм кээрге катап ужуражы бээр бис Менди-чаагай!

 

 

 

Аялга адаа-биле ыт чылы кирип келир.

Башкарыкчы:

Кузеп манаан чылывыс

 Ыт чылын уткуулунар

Ыт чылы:

Экии уругар

Мени танып тур силер бе мен чаа кирип турар Сарыгсымаар ыт чылы ышкажыл мен . Бертинерде бараалгап тур! (ээрер)

 

Унуп келген Ыт чылда

 Ууленер будер болзун!

Ажыл-ишке чедиишкиннер

Ала сайгаар будер болзун

Ашка тогерик хавын ажыр

Санап ханмас элбек болзун

Аас-кежик аалынарны

Кажандадаа ойбайн  чорзун

Камгалакчы дээрде бурган

Хайыралдап карактазын

Авазы: Кирип моорлаан чылывыстын йорээл состери доктаапла турзун – оршээ, оршээ!

(кадак кедирер)

Ыт: Силерге хол куруг келбээн болгай мен уруглар бо чылдын сонун хулээп ап корунерем уругларым.

Башкарыкчы: Четтирдивис аът чылым. Кирип келген ыт чылынга чараш ырдан ырлажып берээлинер уруглар.

 

Ыры: « Шагаа , шагаа»

 Чолукшуп-даа ,ойнап –хоглеп хоорештивис

Чонувустун шага байыр–найырынга

Сеткил-сергек омак-хоглуг кириштивис

Черивисте оорушку дег узулбезин !

Чаа-чылда чаа часты уткуп оштаан

Шагаавысты келир чылын катап эргиил !

Башкарыкчы: Ынчангаш байырлалывысты моон- биле доозуп, Бугу-ле чуулдерге экини кузедивис!

(уруглар хоглуг аялганнын адаа –биле унуп чоруур)

 

 

 

 

Кичээл «Монгун – Тайгаже аян-чорук»

                        (улуг болук уругларнынга холушкак кичээл)

Сорулгазы: тыванын онзагай чараш чурумалдыг чери Монгун-Тайга биле таныштырары.

Ооредир:  Монгун – Тайганын кодээ ажыл-ишчилери болгаш ховар ан-мени (сарлык, ирбис, те - чунма, тарбаган ) дугайында  билиндирери.

Кижизидер: торээн черинин каас - чараш чурумалдыг черинге чоргаарланып чоруурунга кижизидери, ан –менинге хумагалыг болурунга  ооредири.

Сайзырадыр: Тыва - езу чанчылдарны таварыштыр уругларнын угаан-медерелин сайзырадыр, уругларнын дыл-домаан кыска шулуктер таварыштыр сайзырадыр.

                                             Кичээлдин чорудуу:

I.Организастыг кезээ.

(бызаанчыда ойнап турар аяалга дыналып кээр)..

Башкы: - Ой, уруглар,  кандыг кончуг чараш уян аялга дыналы - дыр. Ол дээрге дагнын аялгазы бисти аян-чорук кылыры биле кыйгырып турары ол дыр. Аян-чорук баарынга белен силер бе уруглар?

Уруглар: - Ие!

Башкы: -Уруглар, бис Тыванын бир онзагай чараш булуну Монгун-Тайгаже аян-чорук кылып баар бис.

Башкы: Че чоруптаалынар!

Шимчээшкинниг оюн

Аян – чорук чорууруче

Оолдар кыстар шупту белен

Бутарывыс шылагыже

Шупту демниг азыптар бис

1,2,3,4,5

Удавас бис дагга келгеш

Кады денге дыштаныыр бис.

II.Кол кезээ.

Монгун-Тайга – Тыванын девискээри барык бугу талаларындан бедик сыннар, тайгалар-биле хурээлеттинген. Эн бедик даглар республиканын кыдыг-кызыгаарында чыдар.  Тыванын эн бедик даа республиканын барыын талазында Монгун-Тайга районнун девискээринде чыдар. Дагнын бажы чайын безин монге харлар, менилер-биле шыптынган болгаш хун караанга монгуннелдир чайынналып чыдар. Ынчангаш ону Монгун-Тайга деп адаан. Хой-хой менгилер дагнын кадыр ийлеринде хемнер уннарын тавартыр халайып бадып чыдар. Ол доштар чайын изигде эрээш,  дааш-шимээниг, хая-дашты чууктай шаап чыдар, шапкын хемнернин «торээн иези» бооп турар.  Монгун-Тайганын бажын мочек-мочек ховен ышкаш ак булуттар дуй алып турар. Дагнын монгунелчек бажынче туристер хойу биле чыл санында унуп турарлар. Тыва улустун чугаазы биле алырга бедик даг, сын кырынга унген кижинин сулдези,хей аъды бедиир дээр болгай уруглар.

 

Тыныш органнарынга мергежилге «Хунчугежим , хоглубейим!»

Сорулгазы: Эриннерни хулумзурээн байдалга тудуп ооредири.

Хунчугежим, хоглубейим

Хулумзуруп коступ кээрге,

Чараш бойдус оттуп келир,

Чаштар хоглеп амыраарлар!

Башкы: Ол ышкаш Монгун-Тайгада  ховар дээн сарлыкты кожуунун кодээ ажыл – ишчилери  азырап турарлар.  Сарлык малы Монгун – Тайгажыларнын чоргааралы. Олар сарлыктын судун,  саржаан, быштаан, эъдин болгаш дугун ап турарлар. Монгун – Тайганын бедик дагларында Тыванын кызыл дептеринче киир бижитинген ховар дээн аннар бар: оларга те-чунма, ирбис, тарбаган хамааржып турар. Ол ан-мени хумагалап камгалаар ужурлуг бис.

 (Башкы уругларны слайдыда чурукче кичээнгейин угландырар).

Башкы: - Уруглар силер шылай берген боор силер оюндан ойнаптаалынар.

Оюн «Ирбис биле те-чунма»

Башкы: Уруглар даглар кандыг боор дыр?

Уруглар: Даглар бедик, чавыс боор.

Башкы: Дагнын бедик бажы кандыг боорул? (Коргузуг материалдары биле ажыл)

Уруглар: Дагнын бажы шиш-даа боор, борбак-даа боор.

Башкы: Эр-хейлер уруглар.

III. Практиктиг кезээ.

Коллективный ажылдын чорудуу уран- чурулга.

Башкы: - Уруглар, бис ам Монгун-Тайганы силернин сактып алганынар  биле саазынга чуруп коргузер бис. Чурулгага ажыглаар чуулдеривис: хурен оннуг краска, хырба, поролоннар болгаш дустун дузазы биле чуруп эгелээр  бис.

 

Сула шимчээшкин

Часпайн чараш чуруп тур бис,

Салаалар ам шылай берди.

Чангыс угда туруп келген

Зарядка кылып тур бис.

Деп – ле денге шалыпкын бис

Тепсеп тур бис: топ-топ, то-топ.

Бирээ, ийи, уш катап-ла

Чурутунуп кириптер бис.

 

  1.  Монгун-Тайганын шышпык бажын дустун дузазы-биле чуруп коргузери. (Дагнын овур- хевирин дурзулеп чураан соонда, дагын бажындан эгелеп оннеп эгелээр. Дагда харны чуруурда хырбаны чаапкаш, оон соонда  кырынче дусту бызап тургаш урар. Харны  чураан соонда, дагны поролоннун дузазаы – биле будуп эгелээр).

 

IV.Туннел кезээ. Бо хун бистер чуу деп черге аян - чорук кылгаш келдивис. Монгун- Тайганын бажында чуу барыл? Кандыг ан – мен ында чурттап турарыл? Монгун-Тайгаже аян-чорук силерге солун болду бе уруглар? Эр-хейлер!

 

 

 

Тыва национал Шагаа байырлалы: «Хөглүг өг».

Сорулгазы: Улустуң аас-чогаалының жанрларын таварыштыр уругларның  харылзаалыг чугааазын сайзырадыр болгаш төрээн дылынга ынак болурунга, чараш мөзү-шынарга, бот башкарлып билиринге болгаш тыва чоннуң культуразын хүндүлеп, үнелеп билиринге кижизидер. Уругларның угаап бодаарын сайзырадыр, мерген угаанныг болурунга кижизидер.

Дерилгези: дерип каан өг, плакаттарда бижээн үлегер-домактар, тыва оол, уруг чуруу.

Уруглар «Челер ой» деп танцы самны теппишаан, өг чанынга кээрлер.

Башкы : Уруглар, бо хун бистин байырлалывыста  хой  аалчылар  келген-дир. Мендилежип  корээлинерем.

Амыргын –на амыргын!

Амыр-менди солчуп тур бис.

Хунчуугешти экии дээр бис,

Хулумзүрүүн тааланчыын.

Силерлерге аалчыларга

Алдын - чырык херелдерин

Аас-кежиин шаннап тур бис.

Башкы:   Бирле дугаар аалчыга тыва чон суттуг шайын кудар турган.

Ыры «Шайывыс».

Ам тыва чемнер дугайында шулуктерни дыннап корээлинер. (Байыр,

Аюжана, Тахир,Надмина,Аэлита,Демирлан, Алим, Славик,Чайырана)

Өгнүң кыс ээзи:  Хөглүг өгге чыглып алгаш,

                            Хөглээлиңер, ойнаалыңар.

                            Чаңчылдарны сагывышаан -

                            Чугаавысты, домаавысты сайзырадыыл.

Эр ээзи:   Амырлажып, мендилежип.

                Чыглып келген аалчыларга.

                Байырлалды   бараалгадыыл!

Башкы:  Бо хүн бистер Шагаа байырлалын тыва улустуң өөнге эрттирер бис. Бо дээрге «Хоглуг ог» – дүр, уруглар. Өг дээрге бистиң ада-өгбелеривиситиң чурттап чораан оран-савазы - дыр.

-  Өг кандыг болур уруглар?

- Өг чылыг, ак, делгем, төгерик.

Шагаа дээрге тыва улустун чаа чылды уткуур байырлалы – дыр.

Уругларнын шулуктери.

     Найыр  

 Шагаа  хүнү уругларга

 Шагның чаагай байыры-дыр.

 Оюн – тоглаа, каткы, чугаа

 Ол хүн черле үзүлбес – тир.

Виктория аът болган,

Бичии Дүгер ону мунган

Боят моортай куспактапкан –

 Бо-даа хөглүг уруглар – дыр.

    Тумен  

        Шагаа көрүп, ойнап турда,

  Шаа безин үзүлбес – тир.

  Чаңчыл сагып, аъш – чем өргүп,

  Чалажып-даа тургулаар – дыр.

  Кажык, даалы, тевек, шанак

  Хамык оюн оларда – дыр.

  Маргылдажып мөөрейлежип

  Мага хандыр хөглеп кээр – дир.

  Хавак чергек чуңгузундан

 Караңнадып бадыптар – дыр.

Харга чуглуп, ыймактажып,

Харын өөрүп  турарлар-дыр.

Аюна

Уругларга шагаа  хүнү –

Уттундурбас байырлал-дыр.

Улуг улус ону деткип,

Улам солун болдуруңар.

                

Сугбат        

                Аът чыл.

Тыва кижи аътка ынак,

Тынын берген чувези ол.

Ынчалза-даа Аът чыл болза,

Ындыг амыр эвес чыл-дыр.

Чуве тоовас, туттунмас – даа,

Чугле чангыс бодун бодаар,

Аажы – чаны – кажар, оптуг,

Аътта черле чуве – ле бар.

Ынчалза-даа оон оозу

Ындыг ханы база эвес:

Алызындан кижээ оннук,

Ажылгыр-даа, шыдамык-даа.

Хой, пар, Ыт деп эвилелчи

Кончуг эштер – Аът чылда.

Аът чылдыг кижилерге

Аас – кежик кузээлинер!

Өгнүң кыс ээзи:

Тыва улустун аас-чогаалынга чүлер хамааржырыл?

- Бо хөглүг өгге бистер хөглээр, ойнаар, тывызыктаар, дүрген чугаалар чугаалап, чеченнежип ойнаар бис.

- Тыва улустуң аас-чогаалының хевирлеринге мөөрейлежир бис.

Эр ээзи: Дылывысты сайзырадыр.

                   Дүрген чугаа мөөрейинден

               Дүңгүредир эгелээлиңер.

Долума

 Ховулаза

Ховулазын

Хоор чылгы

Коданназын.

Чаашкынназа

 Чаашкынназын

 Чаагай сиген

Чаптып  үнзүн.

  Алтынчы            

Оруктаза

Орукталзын

Очум чонум

Серен- Чимит

Теве малым

Тергиин малым

Чаажы аажок

Чараш малым.

Ачын

Көвей чүзүн чылгы

Хөлбең шыкка туру

Хоор кулун ында

Хоюп, самнап туру.

Олап чорзун.

Салгынналза  

Салгынналзын

Сарыг чечек

Саглаңназын.

                

Кыс ээзи: Дүрген чугаага - даа тергиин -дир силер. Чеченнежип ойнаар бис бе?

Оюн «Чеченнежири».

- Чоп кончуг чечен сен?

- Чечен менде, чечек черде.

- Чоп кончуг сөскүр сен?

- Сөс менде, сөөскен ойда.

- Хемчикти канчап кештиң?

- Хеме-биле салдап кештим.

- Шапкын-дыр бе?

- Эскербедим.

- Кажан кештиң?

- Кавайлыымда.

- Бээр кээрде кайыын келдиң?

- Бээжинден бээр келдим.

- Ырак-дыр бе, чоок-тур бе?

II п. - Чоп кончуг уран сен?

- Уран менде, урук багда.

- Сайзанактап ойнаалам.

- Сайзанааң ырак бе?

- Шавар болза ырак эвес.

- Шавар аъдын багда бе?

- Баглаваан мен, дазылында.

- Уваа, чиктиин билбейн-дир мен.

- Урук аът ийин, ам-даа кеспээн.

- Ырлап чорааш эскербедим.

Эр ээзи: Угаан-бодал сайзырадыр

                    Улустун аас чогаалы

               Тывызыкты тываалыңар

               Дыка солун ойнаалыңар

               Тыппаан кижини дөрт согуур.

 Тывызыктажып ойнаары.

1. Кегженгеш хээптер.

    Дайнангаш таарыптар. (хачы)

2. Кагарга халыды.

    Теверге дести. (бөмбүк)

3. Деггенде түк дээр

    Демир баштыг

    Какканда хак дээр.

    Каң  баштыг. (балды, маска)

4. Дериткен кижи дээр манады.

    Суксаан кижи суг манады.

(чаъс)

5. Кара ыдым

    Хаалга кадарды. (шооча)

6. Чем чивес карашпай

    Черге чорбас чарашпай

    Чучак хептиг чарашпай

    Чугаазы чок чарашпай.

 (ойнаар кыс)

   

7. Баар – баар

Базым шокар.

   Чүүл – чүүл

   Чүзүн шокар. (хевис).

8. Чартыы чок хоюм

    Чыда семирди. (деспи).

9. Ак, кара чүзүннүг

   Алдан дөрт хонаштыг

   Алыр, бээр аргалыг.

   Алды янзы шолалыг.

шыдыраа)

10. Кежээ келир.

      Эртен чанар. (өреге)

11. Хүрең бугам хүннүң кусту

(хөнек)

Эр ээзи:  Орук улузу чугаалажып хөөрээр.

                 Чорук улузу ырлажып хөөрээр

               Ада-өгбелеривистиң ырлажып чорааны

                   Аян ырларындан бадырыптаалыңар.

Кыс ээзи: Бичии бөлуктуң  уругларының кожаңнарын дыңнаар бис бе?

Башкы: Бистиң ада-өгбелеривис малчын уктуг болгаш мал-маганын кадарып чорааш сагыш-сеткилин ыры дузазы-биле ажыдып ап чорааннар. Олар ырларынга чер чуртун мактап, мал-маганын алгап-йөрээп ырлап чорааннар.

- Бисте богун оон-оске аалчы база келген. Кым деп бодаар силер? Ол аалчының дугайында тывызыктан тыптырыптайн. Кичээнгейлиг дыңнанар че.  Кым тып каар эвес.

Чем  чивес  чарашпай,

Чучак  хептиг  чарашпай.

Черге  чорбас  чарашпай,

Чугаазы  чок  чарашпай. (ойнаар кыс).

- Шын-дыр, уруглар. Ол болза ойнаар-кыс-дыр. Бо ойнаар-кыстын адын Өпеймаа дээр. Ол болза бичии бөлуктен биске аалдап келгени бо.

Ам болза силерге мен ыры ырлап берейн. Силер ол ырыны холдарынар сыртанып   алгаш, карааңар шийип алгаш, дыңнаар силер. Өпеймаа база дыннаар, бо сыртыкка чыдып алыр. Дыңнанар че.

Өпей, өпей, оой

Өпей, уруум оой.

Өөру көр даан оой

Айнын чырыын оой.

Увай, увай, оой

Удуй берем оой

Удуп өскен оой

Кавайымны оой

- Чаа, карактарын ажыдып, туруп келинер. Мен силерге кандыг ыры ырлап бердим, уруглар?

- Уругларнын харыызы.

- Ийе, ол болза өпей ыры-дыр. Өпей ырыны чүге ырлаарыл, уруглар? Чүү деп бодаар силер?

- Уругларның харыызы.

- Ийе шын-дыр. Ава кижиниң төлунге чылыг сеткилин илереттинген ырыны – өпей ыры дээр бис.

- Силерниң аваларыңар силерге өпей ыры ырлап бээр-дир бе уруглар?

Уругларнын харыызы.

- Авазынын опей ырын кым сактыырыл, кым ырлап бээрил?

Орай дээрде сылдыс караа четчи берген

Ойнаар - кызым удаан болгай.

Чаагай өйде труттунген мээн кызым

Чассыгбайым удуп көрем.

- Эр хей уруглар. Оон кым ыры билир?

Баю, баю, баю, бай

Спи мой зайка, засыпай

Ты скорей закрой глазок

Ты поспи, поспи часок.

- Эр хей. Авазы орус дылда опей ырырны ырлап турар-дыр. Аваңар опей ырыны силерге ырлап турда үнү кандыг-дыр, уруглар?

- Силерни аванар чассыдар-дыр бе?

- Аванар чуу деп, канчаар чассыдар-дыр?

- Магалыын, онзазын, кайгамчыктыг, чараш состер-биле силерни чассыдып турар-дыр!

- Силерниң аваларыңар аас-кежиктиг улус-тур, мындыг чараш, чаптанчыг уруглуг, оолдуг.

Эр ээзи: Үлегер сөсте нүгүл чок.

               Үер суунда балык чок.

               Чонувустуң чиге сөглээн

               Суртаалдарын дыңнаалыңар.

Чоннун суртаалдыры.  Айуржаан.

Улуг улус мурнундан эртпес,

Хая көрүп алгаш, чемненмес.

Харам кижиниң чаңы ындыг.

Улуг улус чугаазы үзе кирбес,

Дириг амытаннар хилинчектевес.

Ок-боо, балды, бижек, от-биле ойнавас.

Турамык, кылыктыг болбас.

Улуг улус ады адавас.

Кыс ээзи: Ам ава дугайында улегер домактардан чугаалаптаалыңар.

Кужур ава, хун караа дег эргим. 

Авага ажы-толу артык, анчыга алды-киш артык. 

Булут аразындан хун кара чылыг, улус аразындан ийе караа чымчак. 

Ава кижи толум дээр, ажы-төлу шолум дээр.

Кижи төлунге ынак, ыт коданынга ынак.

Ийелиг кыс шевер, адалыг оол томаанныг. 

- Угааныгбайларымны. Ам  боттарыңарның дугайында үлегер домактардан чугаалап көруңерем уруглар.

Чаваа аътты түредип болбас, чаш кижини коргудуп болбас. (Найыр)

Боду ушкан уруг ыглавас. (Демирлан)                                                                                                  

Чарышта туруш чок, чашта чашпаа чок. ( Чайырана)

Чаш малдын оюну чараш, чаш уругнун чаңы чараш. (Аелита)

Чаш дээш аттынма, чавыдак дэш шоотпа. (Аюжана).

Башкы: Үлегер домактар бистерни сургап өөредип турар.

- Бо хөглүг өгге чүнү канчалдывыс, уруглар?

- Өпей ыры ырлаан, үлегер домактар чугаалаан, дүрген чугаага мөөрейлешкен, тывызыктар тыпкан бис.

- Бистиң тыва дылывыс чараш-тыр бе, уруглар?

- Төрээн тыва дылывыска ынак болгаш камнаар ужурлуг бис. Тыва дылывыска эки чугаалажыр болгаш өске дылдың сөстери-биле холуй чугаалавас ужурлуг бис.

Кыс  ээзи: Ам дараазында моорейлер.

Канат тырттары.

Аът чарыжы.

Эр ээзи: Кандыг-даа байырлал «Хүрэш» чокка эртер эвес.

Оолдар «Эзирниң» самын теверлер.

Кыс ээзи:   Айым чаазы хунум эртени 

                   Уткуп турар Чаа чылым

                   Уттундурбас кежиктиг,

                   Ууттунмас буянныг болзун!                        (Тос -  карак – биле 4 чукче чажыын чажар)

        

        Шупту:  Ындыг – ла болзунам!

        

Кыс ээзи:        Ам бо унген аът  чылда

                        Амыдырал – чуртталганар

                        Аас - кежик  бургээр болзун!

                        Сагыш – сеткил  шуптунарга

                        Сагган  сут  дег ак – ла болзун!

        

Шупту:          Буянныг чуве бодаразын!

                Курай! Курай!

 

- Шуптунарга Шагаа – биле!  Байырлалды кончуг эки эрттирдивис.

Улегер домактар

1. Оглунга иези болушпаска эки.

    Кызынга адазы болушпаска эки.

2. Ийи кижи аразынга с=с с=глеве.

    Ийи ыт аразынга с==к октава.

3. Узун эдек бутка ораажыр.

    Узун дыл башка ораажыр.

4. Ажылчын болзуёза

    Тараа чиир сен.

    Чалгаа болзуёза

    Хонак чиир сен.

5. Кортуу ховаган дег.

    Дезии дээлдиген дег.

    Чалчыраажы сааскан дег.

    Сарыыл чогу мезил дег.

6. +жеш ==нделевес.

    +тт\нчек ==ренир.

7. Балды чокта ыяш берге.

    Башкы чокта эртем берге.

    Кыскаш чокта – кызыл-демир берге.

8. Т=рээн чуртун кижи кагбас.

    Т=рээн ада-иезин кижи утпас.

9. Ак чем хоолулуг.

    Ава с=з\ \нелиг.

10. Эки аданыё оглу сергек.

      Эки иениё кызы шевер.

11. Иелиг кыс шевер.

      Адалыг оол томаанныг.

12. Биче сеткилдиг кижи

      Бир-даа багай ч\веге таварышпас.

13. Оол уруг отка д\шпес болза

      Орланы эки дижир.

       Кыс уругнуё аксы чыдывас болза.

      Ыыттавазы эки дижир.

 

 

 

 

Тема«Обычаи и традиции тувинского народа»

Цель: приобщение детей к обычаям и традициям тувинского народа.

Задачи:

1. Обогатить и расширить знания детей об обычаях и традициях тувинского народа.

2. Развивать образность речи с помощью лексических и грамматических упражнений.

3. Обогащать словарь детей малыми формами фольклора: пословицами, поговорками, чистоговорками, загадками.

4. Формировать у детей навыки коллективной игры, интерес к культуре тувинского народа

5. Воспитывать уважение к людям коренной национальности, интерес, любовь и уважение к обычаям и традициям.

Оборудование: войлочная юрта, тувинская шапка, куклы, мешок с костями. Занятие сопровождалось показом слайдов на мультимедиа.

Предварительная работа:

1. Оформление развивающей среды «Мой край родной»

2. Рассматривание иллюстраций: животных, птиц, национальной одежды, посуды, иллюстраций быта тувинцев.

Воспит. Сегодня на занятии мы с вами попадем в культуру и быт тувинского  народа. То о чем вы узнаете, сами расскажите, вы должны запомнить, чтобы запомнить и продолжить обычаи и традиции наших предков.

- Кто такие предки? (Это наши дедушки, бабушки, прадедушки, прабабушки - это кто нас родил)

- Отгадайте мою загадку:

Дом без крыши и окон,

А живут в нем дружно люди (юрта)

- Посмотрите на эту юрту, в таких юртах жили тувинцы. По тувинскому обычаю мальчики садитесь с правой стороны, а девочки с левой. Дети рассаживаются.

 Воспит. Давайте вспомним, как мы были в гостях в музее. истории Тувы. Что видели в юрте? (очаг, божница, где размещались священные книги, тувинские  предметы; кровати, орудия труда).

- А как называлось поселение, где жили тувинцы? (Аймак). Каждый аймак состоял из нескольких юрт. В одном аймаке  жили одни родственники, один род. Все вместе занимались хозяйством, дружно жили. В аймаках  тувинцы  жили только зимой и летом.

- А из чего строили юрту? (основа деревянная, деревянные рейки, а сверху прикреплялся войлок). Самыми лучшими кусками покрывали северную сторону от холодного ветра.

- Летом, осенью, зимой и весной часто переежают с места на место,  юрты делают из  дерева, легко разбираются  и собираются.

- Я предлагаю поиграть в очень интересную игру.

Игра "Юрта " (ог).

Дети становятся на красную ленту, у каждого ребенка своя дорожка, дорожка составлена из цветных прямоугольников. Кто ответит, на вопрос переходит на следующий прямоугольник.

- Внимание на экран (на экране - юрта)

1. - Что это? (юрта)

2. - Какая она? (круглая, белая, красивая и т. д.)

3. - Что делают в юрте? (живут, отдыхают, играют и т. д.)

4. - Кто живет в юрте? (тувинцы, люди)

- Составим красивое предложение их ваших слов - ответов.

В круглой красивой юрте живут тувинцы.

- Как можно по-другому назвать юрту? (Жилище, дом, жильё)

- Ребята, юрта - лучшее жилье, придуманное человеком - кочевником. Она легкая, быстро обогревается, легко выдерживает мороз и холод. (Дети садятся)

- Каких животных разводили тувинцы(коз, овец, коров, лошадей и верблюдов)Дидактическая игра: "Детеныши животных"

У козы детеныш. (козленок, а если много. (козлята)

У коровы.

У лошади.

У овцы.

У верблюда.

- Молодцы, очень хорошо знаете детенышей животных. Тувинцы часто кочевали с места на место вслед за стадом.

Проблемная ситуация

Воспит. Почему они кочевали? (искали хорошие пастбища, где росла трава густая и сочная)

- Для чего нужны хорошие пастбища? (животные наедались травой и давали много мясо и молока, шерсти, откармливали детенышей)

- А сейчас мы с вами перекочуем на летнее пастбище. Рассматривание и рассказывание "летнего пастбища"

- Составьте рассказ о животных, которых мы видим на пастбище, (дети садятся на свои места).

- Назовите основные продукты питания тувинского народа?

Дидактическая игра "Молочные продукты и мясные блюда"

Показ на экране молочных продуктов: сметана, молоко, сыр, ореме, масло и т. д. Мясные блюда -бууза, кровяная колбаса, мясная колбаса и т. д.

Итог.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл applikatsiya_tyva_ton_.docx16.48 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное  образовательное учреждение детский сад «Аяс» комбинированного  вида села Кызыл-Мажалык Барун-Хемчикского района Республики Тыва

                                                                                                     

Конспект

непосредственно образовательной деятельности

по аппликации по теме:

«Тыва тон»

Ооржак Байлак Никторовна

Воспитатель 1 квалификационной категории

                                                                             

                                                                             

с. Кызыл-Мажалык 2019 год

Образовательные области: Художественно-эстетическое творчество

Интеграция видов деятельности:  игровая, изобразительная,  коммуникативная, познавательная.

Лексическая тема:  национальная одежда

Вид занятия: интегрированное

Формы образовательной деятельности: практическая

Цель: Продолжать формировать навыки вырезания по шаблону из бумаги, сложенной вдвое и украсить орнаментом.

Задачи

Обучающие:  упражнять в аккуратном вырезании и наклеивании.

Развивающие: развивать творчество.                                                                                                                               Воспитывающие: воспитывать чувство оказывать  помощь другим;

Планируемый результат: изготовление  Тыва тон из бумаги

Оборудование:  ЖК-телевизор или проектор, чемодан,  кукла Кара-кыс,  аудиозапись; магниты, цветная бумага, шаблоны, простые карандаши, клейстер, кисточки, салфетки, тарелочки для клейстера, подставки для кисточек,  ножницы, для украшения тыва тон орнамент на каждого ребенка.

Вводная часть.

I.Организационный  момент.

Сюрпризный момент.  Кто-то стучится в дверь.

Воспитатель: - А, кто это к нам стучится? (Подходит к двери). 

Воспитатель: - У двери стоит чемодан. А как вы думаете, что внутри чемодана? (ответы детей)

(под тувинскую  мелодию  из чемодана  показывает  куклу  в национальном костюме)

Кукла: - Здравствуйте ребята. Меня зовут Кара-кыс. Сегодня я пришла к вам в гости и не с пустыми руками. Сейчас я вам покажу, что в моём чемоданчике есть.  

Кукла Кара-кыс: Что вы видите ребята, скажите мне, пожалуйста? (ответы детей).

Кукла Кара-кыс: - А что будете из цветных бумаг делать? Кто как думает?

Воспитатель: - В  какой одежде кукла Кара-кыс? (ответы)

Проблемная ситуация (или мотивация).

Воспитатель: - А почему  ты грустная  Кара-Кыс?

Кукла Кара-кыс:  - Мне холодно на улице. У меня нет теплой одежды.

Воспитатель: - Чтобы кукла Кара-Кыс не мерзла, давайте, подарим ей,   теплое пальто. Поможем?

Воспитатель: - Мы подарим кукле Кара-кыс, вот такую теплую одежду. Называется тыва тон.

На слайде- картинка «тыва тон».

Воспитатель: - А теперь, из чемоданчика каждый выбирает себе понравившейся ему цветную бумагу.  

II. Основная часть.

Воспитатель: - Сегодня мы будем с вами вырезать из бумаги – тыва тон с помощью шаблона из бумаги, сложенной вдвое.

Воспитатель: - Прежде, чем приступить к работе, давайте сделаем небольшую разминку (под тувинскую мелодию дети повторяют разминку на экране.)

Воспитатель: - А теперь приступим к работе. На столах  каждого у вас есть готовые шаблоны  в виде тыва тон.

1. Воспитатель покажет  готовый образец бумагу сложенной вдвое.

Воспитатель: - А теперь сгибаем бумагу вдвое.

2. Показывает готовый образец обведенный шаблон карандашом тыва тон.

Воспитатель: - А теперь на цветной бумаге по шаблону с тыльной стороны будете обводить  карандашами (тыва тон).

3. Воспитатель показывает образец вырезанный  деталь тыва тон.

Воспитатель: -  Сейчас будете  вырезывать готовую деталь.  Когда будете работать ножницами, соблюдайте правила безопасности. Ножницы держите вниз.

4. Воспитатель покажет  образец тыва тон с орнаментом.

Воспитатель: - А теперь украсим  наш тыва  тон – тувинским орнаментом.  

Воспитатель: - Осталось добавить тыва тон  воротник и пуговицы.

Заключительная часть.

Готовые работы вывешиваются на магнитную доску. Воспитатель вместе с куклой Кара-Кыс приглашает детей,   подойти и рассмотреть их.  

Воспитатель: - Как много тыва тон мы сделали кукле Кара-кыс.  Кто какого цвета тыва тон подарил Кара-кыс?