Для обучающихся
В данном разделе будет размещаться информация для обучающихся школы № 175 (памятки, задания, тесты, списки необходимых слов разной тематики, информация о конкурсах и тому подобное).
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
oformlenie_titulnogo_lista_prezentatsii.pptx | 51.04 КБ |
countries_and_nationalities.doc | 31 КБ |
numerals.doc | 36.5 КБ |
some_occupations.doc | 28.5 КБ |
grammaticheskie_pravila.doc | 84 КБ |
7_klass_dialog_means_of_transport.doc | 26 КБ |
7_klass_dialog_telephone_conversation.doc | 38 КБ |
10_klass_tekst_my_best_friend.doc | 29.5 КБ |
2_klass_colour_the_furniture.docx | 123.2 КБ |
3_klass_pravila_chteniya_glasnyh_bukv_v_otkrytom_i_zakrytom_slogah.doc | 43 КБ |
angliyskie_mestoimeniya.docx | 15.58 КБ |
poyardok_prilagatelnyh.docx | 193.03 КБ |
yaa_9_demo_2016_pch.pdf | 306.79 КБ |
yaa_9_demo_2016_uch.pdf | 267.7 КБ |
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Предварительный просмотр:
Some countries and nationalities
Argentina - Argentinian
Australia – Australian
Brazil – Brazilian
Canada – Canadian
China – Chinese
Egypt – Egyptian
England – English
Finland – Finnish
France – French
Germany – German
Great Britain – British
Greece – Greek
Holland – Dutch
Ireland – Irish
Italy – Italian
Japan – Japanese
Poland – Polish
Portugal – Portuguese
Russia - Russian
Spain – Spanish
Sweden – Swedish
Switzerland – Swiss
Turkey – Turkish
Ukraine – Ukrainian
The USA – American
Some countries and nationalities
Argentina - Argentinian
Australia – Australian
Brazil – Brazilian
Canada – Canadian
China – Chinese
Egypt – Egyptian
England – English
Finland – Finnish
France – French
Germany – German
Great Britain – British
Greece – Greek
Holland – Dutch
Ireland – Irish
Italy – Italian
Japan – Japanese
Poland – Polish
Portugal – Portuguese
Russia - Russian
Spain – Spanish
Sweden – Swedish
Switzerland – Swiss
Turkey – Turkish
Ukraine – Ukrainian
The USA – American
Предварительный просмотр:
Numerals – Числительные
Количественные числительные | Порядковые числительные | ||
0 zero (letter O) 1 one 2 two 3 three 4 four 5 five 6 six 7 seven 8 eight 9 nine 10 ten 11 eleven 12 twelve 13 thirteen 14 fourteen 15 fifteen 16 sixteen 17 seventeen 18 eighteen 19 nineteen 20 twenty 21 twenty-one 22 twenty-two 23 twenty-three… | 30 thirty 40 forty 50 fifty 60 sixty 70 seventy 80 eighty 90 ninety 100 a (one) hundred 1000 a (one)thousand 100 000 a (one) hundred thousand 1 000 000 a (one) million 102 a (one) hundred and two 300 three hundred 450 four hundred and fifty 1340 a (one) thousand three hundred and forty | the 1st first 2nd second 3rd third 4th fourth 5th fifth 6th sixth 7th seventh 8th eighth 9th ninth 10th tenth 11th eleventh 12th twelfth 13th thirteenth 14th fourteenth 15th fifteenth 16th sixteenth 17th seventeenth 18th eighteenth 19th nineteenth 20th twentieth 21st twenty-first 22nd twenty-second 23rd twenty-third… | the 30th thirtieth 40th fortieth 50th fiftieth 60th sixtieth 70th seventieth 80th eightieth 90th ninetieth 100th hundredth 1000th thousandth 1 000 000th millionth 101st hundred and first 102nd hundred and second 300 three hundredth 1005th thousand and fifth |
Numerals – Числительные
Количественные числительные | Порядковые числительные | ||
0 zero (letter O) 1 one 2 two 3 three 4 four 5 five 6 six 7 seven 8 eight 9 nine 10 ten 11 eleven 12 twelve 13 thirteen 14 fourteen 15 fifteen 16 sixteen 17 seventeen 18 eighteen 19 nineteen 20 twenty 21 twenty-one 22 twenty-two 23 twenty-three… | 30 thirty 40 forty 50 fifty 60 sixty 70 seventy 80 eighty 90 ninety 100 a (one) hundred 1000 a (one)thousand 100 000 a (one) hundred thousand 1 000 000 a (one) million 102 a (one) hundred and two 300 three hundred 450 four hundred and fifty 1340 a (one) thousand three hundred and forty | the 1st first 2nd second 3rd third 4th fourth 5th fifth 6th sixth 7th seventh 8th eighth 9th ninth 10th tenth 11th eleventh 12th twelfth 13th thirteenth 14th fourteenth 15th fifteenth 16th sixteenth 17th seventeenth 18th eighteenth 19th nineteenth 20th twentieth 21st twenty-first 22nd twenty-second 23rd twenty-third… | the 30th thirtieth 40th fortieth 50th fiftieth 60th sixtieth 70th seventieth 80th eightieth 90th ninetieth 100th hundredth 1000th thousandth 1 000 000th millionth 101st hundred and first 102nd hundred and second 300 three hundredth 1005th thousand and fifth |
Предварительный просмотр:
Some occupations
accountant – бухгалтер
actor, actress
cashier - кассир
clerk - клерк, офисный служащий
computer programmer - компьютерный программист
consultant
designer
editor - редактор
electrician - электрик
engineer
factory worker
journalist - журналист
lawyer - адвокат
mechanic – механик
office worker - работник офиса, служащий
personal assistant - личный секретарь (помощник руководителя)
receptionist - секретарь приемной, администратор
salesperson (salesman, saleswoman)
security guard - охранник
taxi driver
telephone operator
writer - писатель
Some occupations
accountant – бухгалтер
actor, actress
cashier - кассир
clerk - клерк, офисный служащий
computer programmer - компьютерный программист
consultant
designer
editor - редактор
electrician - электрик
engineer
factory worker
journalist - журналист
lawyer - адвокат
mechanic – механик
office worker - работник офиса, служащий
personal assistant - личный секретарь (помощник руководителя)
receptionist - секретарь приемной, администратор
salesperson (salesman, saleswoman)
security guard - охранник
taxi driver
telephone operator
writer - писатель
Предварительный просмотр:
The Present Simple of the verb to be (быть, являться)
Утвердительное предложение | Отрицательное предложение | Вопросительное предложение |
I am | I am not | Am I ? (Yes, I am / No, I am not) |
He She is It | He She is not It | he (Yes, he is / No, he is not) Is she ? (Yes, she is / No, she is not) it (Yes, it is / No, it is not) |
You We are They | You We are not They | you (Yes, you are / No, you are not) Are we ? (Yes, we are / No, we are not) they (Yes, they are / No, they are not) |
В Past Simple глагола to be для ед.ч. используется was, а для мн.ч. were.
When I was ten we were on holiday in Greece.
We weren’t in Germany.
Were you happy?
The verb to have (иметь, обладать)
Вопросительная и отрицательная формы глагола to have в Present Simple образуются без вспомогательного глагола to do или с to do в зависимости от значения, в котором употребляется to have. Если глагол to have употребляется в качестве смыслового глагола со значением иметь, обладать, то вопросительная и отрицательная формы могут быть образованы и со вспомогательным глаголом to do и без него. (Have you got a good watch? или Do you have a good watch?)
Утвердительное предложение | Отрицательное предложение | Вопросительное предложение |
I You We have got … They | I You have not got ... We (haven’t got) They | I (Yes, I have / No, I haven’t) you (Yes, you have / No, you haven’t) Have we got …? (Yes, we have / No, we haven’t) they (Yes, they have / No, they haven’t) |
He She has got ... It | He She has not got … It (hasn’t got) | he (Yes, he has / No, he hasn’t ) Has she got …? (Yes, she has / No, she hasn’t) it (Yes, it has / No, it hasn’t) |
Предложение с оборотом there is/are
Оборотом there is/are начинаются предложения, сообщающие о наличии или существовании (или отсутствии) в определенном месте или отрезке времени лица или предмета (лиц, предметов), еще неизвестного собеседнику.
Предложение строится следующим образом: There is/are + подлежащее + обстоятельство
There is a chair at the table. У стола стоит стул.
There are a lot of apples on the plate. На тарелке много яблок.
Сказуемое - глагол to be согласуется грамматическим числом с первым из следующих за ним существительных:
There is a table and two chairs in the room. В комнате стол и два стула.
There are flowers and a box of chocolates on the table. На столе цветы и коробка шоколадных конфет.
Отрицательные предложения образуются при помощи отрицательной частицы not, которая с to be всегда образует сокращенные формы isn’t, aren’t. При этом после not исчисляемое существительное в ед. числе употребляется с неопределенным артиклем, а исчисляемое во множественном числе и неисчисляемое - с местоимением any:
There isn’t a telephone in this room. В этой комнате нет телефона.
There aren’t any books in the desk. На столе нет книг.
В вопросительных предложениях глагол to be ставится перед there:
Is there a telephone in your room? Есть ли телефон в вашей комнате?
Yes, there is.; No, there isn’t. Да; Нет.
Are there any letters for me? Для меня есть письма? Yes, there are.; No, there aren’t. Да; Нет.
В Past Simple оборот there is/are меняется на there was/were:
There were many nice days last month. В прошлом месяце было много хороших дней.
There wasn’t any water in the bottle. В бутылке не было воды.
Verbs + V-ing
После глаголов like, love, hate, don’t mind (не возражать), enjoy (наслаждаться, нравиться) используется глагол с окончанием -ing или существительное.
She likes cycling.
They hate golf.
We don’t mind swimming.
The Present Simple Tense (Настоящее простое время)
Употребляется для выражения обычных, постоянных действий, происходящих вообще, а не в момент речи. Для данного времени характерны следующие обстоятельства:
always (всегда), usually (обычно), often (часто), sometimes (иногда), seldom (редко), never (никогда), every day (Monday, week, month, year), on Mondays (по понедельникам).
Время образуется: V / Vs,es в 3-ем лице ед.числе (he, she, it); вспомогательные глаголы: Do / Does
We often watch TV in the evening.
We don’t often watch TV in the evening.
Do we often watch TV in the evening? (Yes, we do. / No, we don’t.)
He writes letters every day.
He doesn’t write letters every day.
Does he write letters every day? (Yes, he does. / No, he doesn’t.)
When does he write letters?
Who writes letter every day?
The Present Continuous Tense (Настоящее длительное время)
Употребляется для выражения длительного действия, совершающегося в момент речи (now, at this moment).
Время образуется: to be (am, is, are) Ving; вспомогательный глагол: to be (am, is, are)
He is writing a letter now.
He is not writing a letter now.
Is he writing a letter now? (Yes, he is. / No, he is not.)
What is he doing now?
Who is writing a letter?
Глаголы, выражающие чувства, восприятия и умственные состояния не употребляются во временах группы Continuous. Их нужно употреблять в Present Simple, даже если действие происходит в момент речи. Это глаголы: to be, to know, to understand, to think, to recognize (узнавать), to want, to like, to see, to hear, to feel, to have (только в своем прямом значении «иметь»), to believe, to forget.
I know German quite well.
They have a farm and a house in the mountains. (Но: They are having dinner now.)
The Past Simple Tense (Прошедшее простое время)
Употребляется для выражения действия, совершившегося в прошлом. Для данного времени характерны следующие обстоятельства: yesterday, last week (Monday, month, year), а day ago, in 1917.
Время образуется: Ved правильный гл. / V2 неправильный гл.; вспомогательный глагол: Did
On Friday Martine worked late and came home at 1 a.m.
She didn’t work late. She didn’t come home at 1 a.m.
Did she work late and come home at 1 a.m. on Friday? (Yes, she did. / No, she didn’t.)
When did she work late?
Who worked late on Friday?
Количественные местоимения
с исчисляемыми существительными | с неисчисляемыми существительными | |
количественные местоимения | many - много few мало (недостаточно) a few - несколько, немного | much - много little - мало (недостаточно) a little - немного |
другие определители количества | a lot of – много, большое количество разговорные формы: lots of – множество; plenty of – много |
Many и much в основном употребляются в отрицательных и вопросительных предложениях, a lot of - в утвердительных.
Have you many English books on the shelf?
I haven’t much time.
I’ve got a lot of questions.
Оборот to be going to
Образуется глаголом to go в форме Present Continuous (am/is/are going - собираюсь, намерен) и инфинитивом смыслового глагола с частицей to.
Употребляется для выражения намерения совершить действие в будущем:
I’m going to work in summer. Я собираюсь работать летом.
We’re going to get married in June. Мы собираемся пожениться в июне.
How long are you going to stay with us? Сколько времени ты собираешься пробыть у нас?
Во избежание тавтологии форму с be going to не употребляют с глаголами to go и to come. Вместо нее обычно используют форму Present Continuous этих глаголов:
вместо He is going to come here. Он собирается прийти (придет) сюда.
говорят: He is coming here.
When are you going home? Когда ты собираешься (пойдешь) домой?
They’re going on holiday. Они собираются в отпуск.
Предлоги времени
at – в (при указании определенного момента времени)
а) at four o’clock - в четыре часа, at 7 o'clock - в семь часов, at 10.30 am - в 10:30;
б) at midnight/noon - в полночь/полдень лишь at night – ночью;
в) at lunch/dinner (time) - во время ленча/обеда, at tea-time - за чаем, во время чая;
г) at Christmas/Easter - в Рождество/Пасху; at the end of the month/January - в конце месяца/января;
д) at present – в настоящее время; at the moment – сейчас, в данный момент; at this/that time - в это время; at the age of 20 - в возрасте 20 лет; at the beginning (of) - в начале (чего-л.);
in - в, через (при указании отрезка времени)
1 С частями суток, неделями, месяцами, временами года, годами, веками:
а) in the morning/afternoon/evening - утром, днем, вечером, in the evenings по вечерам/вечерами;
б) in January/February/April/May - в январе/феврале/апреле/мае;
в) in winter/spring/summer/autumn - зимой/весной/летом/осенью;
г) in 2005 - в 2005 году; in the 1990s - в 1990-х годах; in the past/future - в прошлом/будущем.
2 Что-либо произойдет через некоторое время: in a few minutes/an hour/two hours/ two days/a month/a year - через несколько минут/час/два часа/два дня/месяц/год.
on - в (с названиями дней недели и датами)
а) on Sunday/Monday - в воскресенье/понедельник, on Tuesdays - по вторникам, on Wednesday morning/Thursday afternoon/Friday evening/Saturday night - в среду утром/четверг днем/пятницу вечером/субботу ночью;
б) on the 1st of September - 1 сентября
в) on Christmas Day/Independence Day - в Рождество/День независимости;
Предлоги времени не употребляются:
а) в выражениях со словами next следующий и last прошлый:
next Tuesday, last June – в следующий вторник, в прошлом июне;
б) в выражениях с this этот (и иногда с that тот/этот):
We'll call you this evening. (not in this evening) Мы позвоним тебе сегодня вечером.
в) перед tomorrow завтра, yesterday вчера, the day after tomorrow послезавтра, the day before yesterday позавчера:
Модальные глаголы
Can (прошедшее время could) - употребляется с инфинитивом смыслового глагола без частицы to.
Употребляется:
1 Для выражения физической или умственной способности, возможности выполнить действие, выраженное инфинитивом - могу, умею.
I can swim across this river. Я могу переплыть эту реку.
I can’t answer this question. Я не могу ответить на этот вопрос.
Can you do it/that? Сможешь ли ты сделать это?
Who can speak French? Кто говорит по-французски?
2 Глагол can (could) в вопросах и просьбах. В вежливой форме используется could, в разговорном, стиле – can.
Can/Could I take your dictionary? Можно мне взять твой словарь? (с could более вежливо)
Can I have the menu? Можно попросить меню?
Can I have a pizza, please? Можно пиццу, пожалуйста?
Can также используется для того, чтобы запретить или разрешить что-нибудь.
I’m sorry you can’t park here. Прошу прощения, но здесь нельзя парковаться.
You can use this phone. Ты можешь воспользоваться этим телефоном.
Have to - выражает необходимость совершения действия, вызванную обстоятельствами – должен, придется, вынужден. Он имеет формы времени: have / has – настоящее время, had – прошедшее время, will have – будущее время.
Вопросительная и отрицательная форма модального to have в Present и Past Indefinite образуются всегда с помощью вспомогательного глагола do.
I have to go there. Я должен идти туда. (мне приходится, я вынужден)
I have to get up the next morning at seven. Завтра утром я должен встать в семь часов.
Do I have to help them? Я должен помогать им?
Yes, you do. / No, you don’t.
I don’t have to go there. Мне не нужно идти туда.
He doesn’t have to help them. Он не должен помогать им.
Should – выражение совета, желательности, рекомендации относительно настоящего или будущего.
You should see her. Тебе следует (ты должен) повидать ее.
You should tell me the truth. Тебе следует сказать мне правду.
You should not do it. Тебе не следует этого делать.
Should I ask him about it? Мне (следует) спросить его об этом?
Yes, you should. / No, you shouldn’t.
The Present Perfect Tense (Настоящее совершенное время)
Употребляется для выражения действия, совершившегося в прошлом, но связанного с настоящим.
При употреблении Present Perfect говорящий обращает внимание собеседника на результат, вытекающий из совершенного действия, а не на время его совершения. Типичные обстоятельства для данного времени: already (уже), just (только что), never, ever (когда-либо), for ages (two months, five years), since last week (I was a child, April, 2009).
Время образуется: have / has V3 (Ved или V2); вспомогательные глаголы: Have / Has
He has already written a letter.
He hasn’t written a letter yet.
Has he already written a letter? (Yes, he has. / No, he hasn’t.)
Характерные для Present Perfect предложения:
I have never been to France.
Have you ever been to London?
I haven’t seen you for ages.
I haven’t been to Moscow since last year.
I have known him for three years.
The Future Simple Tense (Будущее простое время)
Употребляется для выражения действия, которое совершится в будущем. Для данного времени характерны следующие обстоятельства: tomorrow, next week (Monday, month, year), in a year (через год), in two weeks (через 2 недели).
Время образуется: will V; вспомогательный глагол: Will
He will write a letter tomorrow.
He won’t write a letter tomorrow.
Will he write a letter tomorrow? (Yes, he will. / No, he won’t.)
What will he do tomorrow?
Who will write a letter tomorrow?
Предварительный просмотр:
A dialogue
A: Hello Kate!
K: Oh, hello Andrew! How are you?
A: Fine, thank you. And you?
K: Not too bad, thank you. I say, Andrew, spring holidays are coming soon. I want to go to Moscow with my father.
A: That’s great! And how will you go there?
K: I don’t know. My father says that we will go by train. It’s convenient and cheap.
A: By train? But it’s so boring! You’d better go by plane. It’s fast and exciting.
K: But it’s expensive and dangerous!
A: In this case you can go by car. It’s very comfortable and not expensive.
K: You are right. But there are so many traffic jams in Moscow!
A: Then going by train is the best for you.
K: Sure, I think my father will buy the tickets and I will pack the things.
A: I see. Have a nice trip!
K: Thank you. Good bye!
A: Good bye!
A dialogue
A: Hello Kate!
K: Oh, hello Andrew! How are you?
A: Fine, thank you. And you?
K: Not too bad, thank you. I say, Andrew, spring holidays are coming soon. I want to go to Moscow with my father.
A: That’s great! And how will you go there?
K: I don’t know. My father says that we will go by train. It’s convenient and cheap.
A: By train? But it’s so boring! You’d better go by plane. It’s fast and exciting.
K: But it’s expensive and dangerous!
A: In this case you can go by car. It’s very comfortable and not expensive.
K: You are right. But there are so many traffic jams in Moscow!
A: Then going by train is the best for you.
K: Sure, I think my father will buy the tickets and I will pack the things.
A: I see. Have a nice trip!
K: Thank you. Good bye!
A: Good bye!
A dialogue
A: Hello Kate!
K: Oh, hello Andrew! How are you?
A: Fine, thank you. And you?
K: Not too bad, thank you. I say, Andrew, spring holidays are coming soon. I want to go to Moscow with my father.
A: That’s great! And how will you go there?
K: I don’t know. My father says that we will go by train. It’s convenient and cheap.
A: By train? But it’s so boring! You’d better go by plane. It’s fast and exciting.
K: But it’s expensive and dangerous!
A: In this case you can go by car. It’s very comfortable and not expensive.
K: You are right. But there are so many traffic jams in Moscow!
A: Then going by train is the best for you.
K: Sure, I think my father will buy the tickets and I will pack the things.
A: I see. Have a nice trip!
K: Thank you. Good bye!
A: Good bye!
Предварительный просмотр:
Read and act out the dialogue.
- Hello.
- Hi, this is Tom. Can I speak to Sue?
- Sorry, she isn’t here at the moment. Can I take a message? (Ей что-нибудь передать?)
- Yes, please. Could you ask her to call me back? It’s Tom.
- Call Tom. Has she got your number?
- It’s 01632 895506.
- So that’s 01632 895506.
- Thank you very much. Goodbye.
- Bye.
In pairs, call your friend and leave a message.
A: B:
Hello. | |
Peter? | |
No! Out. Message? | |
Call me back. | |
Got number? | |
0191 498 0004 | |
0191 498 0004? | |
Goodbye. |
Read and act out the dialogue.
- Hello.
- Hi, this is Tom. Can I speak to Sue?
- Sorry, she isn’t here at the moment. Can I take a message? (Ей что-нибудь передать?)
- Yes, please. Could you ask her to call me back? It’s Tom.
- Call Tom. Has she got your number?
- It’s 01632 895506.
- So that’s 01632 895506.
- Thank you very much. Goodbye.
- Bye.
In pairs, call your friend and leave a message.
A: B:
Hello. | |
Peter? | |
No! Out. Message? | |
Call me back. | |
Got number? | |
0191 498 0004 | |
0191 498 0004? | |
Goodbye. |
Предварительный просмотр:
My best friend
Frankly speaking, I am rather sociable and I have a lot of friends. Most of them are my classmates. I like getting together with them.
My best friend is Lisa. We are the same age, we are both 16. We study in the same class. Lisa is very attractive. She has an oval face, a straight nose, fair hair, big green eyes and a pleasant smile.
Lisa is open and sympathetic. She is a very trustworthy and loyal friend. I can always turn to her for help and she will never let me down. In other words, I can rely on Lisa. Besides, my friend is cheerful and easygoing. She is fun to be around because she has a good sense of humour.
Lisa is smart and studies very well. Our teachers say she will be able to enter a good university after school. Her favourite subjects are Mathematics and Chemistry. Apart from school, Lisa does sport. She plays tennis and swims. To add to this, Lisa is fond of reading adventure and detective stories. Cooking is also her hobby.
In conclusion, I can say that Lisa is an interesting person. We have much in common and that’s why we get along with each other. My friend and I spend much time together. We watch films, listen to music, go for a walk in the park or go to the cafes. I’m happy to have such a friend as Lisa.
My best friend
Frankly speaking, I am rather sociable and I have a lot of friends. Most of them are my classmates. I like getting together with them.
My best friend is Lisa. We are the same age, we are both 16. We study in the same class. Lisa is very attractive. She has an oval face, a straight nose, fair hair, big green eyes and a pleasant smile.
Lisa is open and sympathetic. She is a very trustworthy and loyal friend. I can always turn to her for help and she will never let me down. In other words, I can rely on Lisa. Besides, my friend is cheerful and easygoing. She is fun to be around because she has a good sense of humour.
Lisa is smart and studies very well. Our teachers say she will be able to enter a good university after school. Her favourite subjects are Mathematics and Chemistry. Apart from school, Lisa does sport. She plays tennis and swims. To add to this, Lisa is fond of reading adventure and detective stories. Cooking is also her hobby.
In conclusion, I can say that Lisa is an interesting person. We have much in common and that’s why we get along with each other. My friend and I spend much time together. We watch films, listen to music, go for a walk in the park or go to the cafes. I’m happy to have such a friend as Lisa.
Предварительный просмотр:
Правила чтения гласных букв в открытом и закрытом слогах
Открытый слог | Закрытый слог | |
a | [ eɪ ] name | [ æ ] sad |
o | [ əu ] nose | [ ɒ ] not |
e | [ i: ] he | [ e ] pen |
u | [ ju:] pupil | [ ʌ ] but |
i, y | [ aɪ ] like, my | [ ɪ ] slim, myth |
Правила чтения гласных букв в открытом и закрытом слогах
Открытый слог | Закрытый слог | |
a | [ eɪ ] name | [ æ ] sad |
o | [ əu ] nose | [ ɒ ] not |
e | [ i: ] he | [ e ] pen |
u | [ ju:] pupil | [ ʌ ] but |
i, y | [ aɪ ] like, my | [ ɪ ] slim, myth |
Правила чтения гласных букв в открытом и закрытом слогах
Открытый слог | Закрытый слог | |
a | [ eɪ ] name | [ æ ] sad |
o | [ əu ] nose | [ ɒ ] not |
e | [ i: ] he | [ e ] pen |
u | [ ju:] pupil | [ ʌ ] but |
i, y | [ aɪ ] like, my | [ ɪ ] slim, myth |
Предварительный просмотр:
АНГЛИЙСКИЕ МЕСТОИМЕНИЯ | ||||||
ЧИСЛО | ЛИЦО | ЛИЧНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ | ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ | ВОЗВРАТНО- УСИЛИТЕЛЬНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ** | ||
ИМЕНИТЕЛЬ-НЫЙ ПАДЕЖ (кто, что) | ОБЪЕКТНЫЙ ПАДЕЖ (кого, что, кому) | ОСНОВНАЯ ФОРМА (чей) | АБСО-ЛЮТНАЯ ФОРМА* | |||
Единственное | 1-е 2-е 3-е | I - я you - ты, вы he - он she - она it - оно, он, она (неодуш.) | me - меня, мне you - тебя, тебе him - его, ему her - ее, ей it - его, ему, ее, ей | my - мой your - твой, ваш his - его her - ее its - его, ее | mine yours his hers its | myself yourself himself herself itself |
Множественное | 1-е 2-е 3-е | we - мы you - вы they они | us - нас, нам you - вас, вам them - их, им | our - наш your - ваш their - их | ours yours theirs | ourselves yourselves themselves |
* Абсолютная форма притяжательных местоимений переводится так же, как и основная, и употребляется вместо определяемого существительного во избежание повторения: This is her pen and this is mine. Это ее ручка, а это моя.
** Возвратно-усилительные местоимения в зависимости от числа и рода переводятся: сам, сама, само (единственное число), сами, самих (множественное число), себя, себе (единственное и множественное число) и т. п. или возвратным глагольным суффиксом "-ся(-сь)". Например:
She washed herself. Она умылась.
They talked about themselves. Они говорили о себе.
I can take care of myself. Я могу позаботиться о себе сам.