Непосредственно-образовательная деятельность

Шанмак Шончалай Олеговна

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение детский сад «Хунчугеш»

с. Ак-Дуруг Чаа-Хольского кожууна РТ

Непосредственно-образовательная деятельность

 по художественно-эстетическому развитию

Конструирование на тему 

«Кораблик»

в подготовительной к школе группе

Выполнила: воспитатель 1 категории

Шанмак Шончалай Олеговна

Ак-Дуруг-2022г

НОД  по конструированию

Тема занятия: «Кораблик» (подготовительная группа)

Программное содержание:

Образовательная область «Социализация»:

1) Продолжать знакомить детей с праздником, посвящённым Дню Защитника Отечества (23 февраля) . Уточнить и расширить знания детей о видах военной техники, познакомить с одним из видов военных машин – кораблем.

2) Формировать первичные гендерные представления (воспитывать в мальчиках стремления быть сильными, смелыми, стать защитниками Родины) . Формировать умение равномерно располагать вырезанные элементы на листе бумаги.

3) Воспитывать любовь к Родине.

Образовательная область «Художественное творчество» (конструирование) :

2) Учить детей предварительно выкладывать (в определённой последовательности) на листе бумаги готовые детали разной формы, величины, цвета и наклеивать их.

3) Закреплять умение аккуратно пользоваться клеем: намазывать его  тонким слоем на обратную сторону наклеиваемой фигуры, прикладывать стороной, намазанной клеем, к листу бумаги и плотно прижимать салфеткой.

4) Формировать навыки аккуратной работы.

5) Вызывать у детей радость от полученного изображения.

Образовательная область «Коммуникация»:

1) Развивать свободное общение с взрослыми и детьми.

2) Расширять и активизировать словарный запас детей (Защитник, Родина, сильный, смелый, «бескозырка», «тельняшка») .

Образовательная область «Здоровье»:

1) Формировать начальное представление о здоровом образе жизни.

Оборудование для детей: круглые листы картона разного цвета;  круги белые черные маленькие, прямоугольные листы белого и синего цветов, клей, салфетки.

Ход занятия:

В: Дети, какой праздник мы недавно отпраздновали?

– День защитников Отечества.

В: А что такое – Отечество? Это страна, Родина, село, в котором мы с вами живём.

В: Вы, знаете, как называется наша Родина?

Ответы детей.

В: Ваши папы, дедушки были солдатами, служили в Армии, и вы мальчики, когда подрастете тоже пойдете в армию служить, защищать нашу Родину. Дети, как вы думаете, солдаты, которые, служат в Армии они какими должны быть? Ответы детей.

В: Они должны быть сильными, а смелыми? А здоровыми?. Мы с вами, чтобы быть здоровыми, сильными что делаем?

Ответы детей.

В: Правильно, зарядку. Давайте немного разомнёмся и тоже сделаем зарядку.

Физкультминутка «Зарядка»

Каждый день по утрам

Делаем зарядку,

Очень нравится нам

Всё делать по порядку:

Весело шагать, весело играть,

Руки поднимать, руки опускать,

Прыгать и скакать.

(Движения выполняются по ходу стихотворения) .

В: Вот мы с вами и получили заряд бодрости, настроение у нас отличное.

Дети мы с вами говорили о солдатах, которые служат в Армии. А знаете, солдаты – это военнослужащие. Солдаты бывают тоже разные. Какие военные профессии есть у солдат?

-Как называют солдата, который управляет танком? (Танкист)

-Как называют солдата, который управляет самолетом? (Летчик)

- А как называют солдата, который охраняет границу? (Пограничник)

-Солдат, который служит на море как называют? (Моряк)

Танкисты, летчики, пограничники, моряки – это представители родов войск Российской армии. Вооруженные силы РФ входят: сухопутные войска, военно-воздушные силы и военно-морской флот.

В- А теперь посмотрите все сюда. У меня есть картинки. Что это? Облако, небо; вода, и земля. На небе кто служит? Моряк, танкист или летчик? А кто служит на земле? (танкисты, пограничники и тд.) На морях кто служит?  (Моряки). Правильно, вот моряк, посмотрите. Какой у него наряд красивый. У него на голове шапка называется «бескозыркой», а рубашку полосатую называют «тельняшкой».  

В: Ребята, красивый наряд у моряка? (Да). А кто хочет быть моряком, когда подрастете?

Тогда давайте, сделаем вот такой кораблики для моряка!

В: У вас на столах лежат кружочки разных размеров и прямоугольники. Для того, чтобы сделать кораблик, мы возьмем большой круг, и складываем его пополам. У нас получилось такой полукруг. У всех получилось? Это корпус кораблика. А теперь взяли большой белый прямоугольник и намажем клей внизу. Наклеиваем его на корпус. Это у нас борт корабля. На борту есть окна. Сколько окон у корабля? Окна мы сделаем из черных маленьких кругов. Взяли круг и аккуратно намажем клей. Вот одно окно, а теперь вторую и третью также сделаем. А теперь возьмите прямоугольник синего цвета. Аккуратно также намажем клеем и наклеиваем. А на самом верху корабля что есть? (Трубы корабля). Вот мы сделали кораблик. А теперь что осталось нам делать? Что это?

В: Это спасательный круг. Возьмите белый кружочек, поставьте в середину белого кружка красный круг и нарисуем карандашом по шаблону, в середине спасательного круга кружочек. Красным карандашом мы нарисуем на трубах и на спасательном круге красные полоски. Вот у нас получились очень красивые кораблики.

В: А теперь все подходите сюда со своими корабликами. Покажите всем свои работы. Вот какие красивые у нас получились корабли. Корабль- это военный транспорт моряков.

Итог занятия:

В: О чем мы поговорили сегодня на занятии?  (О военных профессиях )

- Какие военные профессии вы запомнили? (моряки, танкисты, летчики и т.д.)

- Где служат моряки? (на корабле, на морях)

Молодцы, дети. Все вы очень хорошо занимались сегодня.  

 



Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение детский сад «Хунчугеш» с. Ак-Дуруг Чаа-Хольского кожууна Республики Тыва

Непосредственно-образовательная деятельность

  в старшей группе

на тему:

«Любимое время года»

Провела: воспитатель

Шанмак Шончалай Олеговна        

Ак-Дуруг

Конспект НОД по русскому языку в старшей группе.

Тема: Любимое время года

Цель: формирование и развитие умений и навыков практического владения русским языком в устной форме. Продолжать  знакомить детей со словами означающих времена года – осень, зима, весна, лето. Учить составлять краткие предложения по картинке, различать времена года, понимать и употреблять слова, обозначающих времена года. Повторить слова темы: Цвета.  Развивать связную речь, обогащать словарный запас детей. Воспитывать интерес и уважение к русскому языку.

Работа над произношением звонких и мягких согласных.

Наглядные пособия: кукла, изображения времен года; вырезанные из бумаги снежинки, цветочки, зеленый и желтый листики.

Ход занятия:

Фонетическая зарядка:

Обезьяна чи-чи-чи

Продавала кирпичи.

Сюрпризный момент. (Приходит кукла Катя):

В- Здравствуйте, ребята! Кукла Катя, ты не забыла, как зовут детей.

К- Тебя зовут Маша?

Р- Нет. Меня зовут Женя.

(Кукла подходит к каждому ребенку.)

В- Давайте расскажем кукле Кате, какие новые слова мы выучили на прошлом занятии. Посмотрите на картинку и назовите время года.

Д-Весна, лето, осень, зима.

В- А теперь каждый из вас скажет кукле, какое время года ему нравится (с куклой подходит к каждому ребенку.)

Д- Мне нравится осень. Мне нравится зима.

К- Миша, тебе нравится зима?

Миша: Да/нет

К- Айдан, тебе нравится весна?

В- Молодцы! Каждое время года имеет свой цвет. Какой цвет у зимы? Правильно, белый (ак). Повторяйте за мной. Зима белая. Какой цвет у весны? Конечно, весна зеленая. А лето какого цвета? У лета красный, желтый, синий и зеленый цвета. Осень тоже имеет свой цвет. Осень желтого цвета.

Физкультминутка

Буратино подтянулся,

Раз-нагнулся, два нагнулся

Руки в стороны развел,

Ключик видно не нашел.

Чтобы ключик нам достать,

Нужно на носочки встать.

В- А теперь поиграем в такую игру, у меня 4 предмета. Каждый из них напоминает время года. Я буду показывать вам предмет, вы называете время года по-русски. (В-ль показывает снежинку. Дети говорят зима, Желтый лист – осень, зеленый лист – весна, цветочки - лето).

В- А теперь поменяемся, я буду называть время года, а вы поднимаете соответствующий предмет. (В-ль называет Лето, дети поднимают – цветочки, весна – дети поднимают – зеленые листики, ит.д)

В- Молодцы ребята! А теперь кукла Катя тоже хочет с вами поиграть. Игра называется «Путаница».

(Кукла показывает на снежинку). Лето?

Д- нет, зима.

(Кукла показывает на цветочек). Весна?

Д- нет, лето. Ит.д

Кукла: вам нравится лето? Почему вам нравится лето? Все дети любят … что? Правильно, лето.

В- Что можно делать летом?

Д- Я могу бегать. Я могу плавать. Я могу прыгать. Я могу играть.

В- А сейчас мы поиграем в игру «Пантомима». Я покажу вам с помощью жестов, что делаю в это время года, а вы назовете это время года.

В-ль подпрыгивает, бегает, ходит на лыжах, плавает, ходит на коньках, ит.д.

В- А теперь наше занятие подошло к концу. Вам интересно было занятие?

Итог занятия:

В -Какие времена года мы узнали? Какие времена года есть назовите!

В – Сколько всего времен года? (Четыре.)Молодцы, а теперь нам пора прощаться с куклой Катей.

К- До свидание, ребята!

Д- До свидание, кукла!



Предварительный просмотр:

Темазы:«Оорушку» деп сагыш-сеткил хайныышкынынын дугайында таныштырылга кичээли.

Улуг болук уругларынга

Ак-Дуруг суурнун «Хунчугеш» уруглар садынын улуг болуктун кижизидикчи башкызы Шанмак Шончалай Олеговна эртирген.

Сорулгазы:        

1. Уругларга «оорушку» деп сагыш-сеткил хайныышкынынын дугайында таныштырар;
2. Уругларны эки, хоглуг сагыш-сеткилин коргузерин сайзырадыр;
3. Уругларны ийи-ийи болуп алгаш ажылдап билирин быжыглаар.
4. Уругларнын ажылынга проект методу-деп технологияны ажыглап ооредир.

Материал:

Ойнаарак - койгунчугаш, саазыннар, оннуг карандаштар, фломастерлер, ватман, клей.

Ажылдын чорудуу:

Башкы:

-Экии уруглар!Бот-боттарывысты мендилежирде долгандыр турупкаш кижи бурузу хулумзуруун эжинге дамчыдар.

Эр-хейлер, хулумзуруг дузазы-биле эки,хоглуг настроениевисти бот-боттарывысче дамчыдып алдывыс.

Башкы:

-Уруглар дем эртен садикче ажылдаар дээш кел чыткаш, арганын койгунаанга таваржы бердим. (Койгунакты уругларга коргузер).

-Уруглар, аргада мындыг айыыл болган-дыр: аргада чурттап турар шупту дириг амытаннар амыраар, ооруур деп чуве билбес аппарганнар-дыр. Оорушку деп чуу чувел уттупканнар шей.

-Ам ынчаар болза бис боданып корээлинерем, канчаар койгунакка дузалаар болзувусса эки-дир! (уругларнын харыылары: - канчаар ооруурун, амыраарын коргузуп берип болур; - солун, хоглуг ыры ырлап, оюн ойнап, танцы танцылап, солун ном номчуп бээр, солун чугаа чугаалап берип болур;- арганын ан-менинге «Оорушку деп чул!» деп  хана солун кылып берип болур.)

Койгунак:

- Ой, четтирдим уруглар, менээ дузалажыр деп бодай бергенинер дээш.

Башкы:

– Эр-хей, уруглар силер дыка-ла ковей чуулдерни чугааладынар, койгунакты оортуп, хогледип алыр кылдыр. А мен силерге «Хуннун херелдери дег койгунак» деп оюн ойнаарын сактып келдим.

Оюн «Хуннун херелдери дег койгунак»

Башкы:

-Эптиг кылыр олургулап алынар уруглар, сула салдыныптынар. Хуннун херелдери дег койгунчугаш силернин карактарынарже топтап коруп эгелээн. Карактарынар шийип алынар. Койгунчугаш улаштыр-ла силернин арнынарже маннап чоруп каан, адыштарынар-биле койгунчугашты аяар cуйбанар, койгунчугаш хаваанарда барды, думчуунарда барган, аскында чеде берген, чаактарында, сегелинде барган, бажын долгандыр маннааш, мойнунда келген, мойнундан чорткаш холдарында келген, холдарын субаар, холдарындан баткаш буттарында келген. Буттарындан чорткаш иштинде келген. Иштинерни суйбанар. Хуннуг койгунчугаш тенек эвес, ол сени чассыдып, эргеледип турары ол-дур, ынчангаш хуннун херелдери дег койгунчугаш-биле оннуктежип алыылынарам уруглар. Ам агаарны эки тынгаш карактарын коруп келгеш бот-боттарывысче коргеш хулумзуруп корээлинерем.

Башкы:

-Шуптунарга эки апарды бе? Оюн солун болду бе!

- Оон оске аалчывысты канчаар хогледип, оортуп болур ик бис! (солун, хоглуг ыры ырлап бээр).

- Уруглар, ам кандыг хоглуг ыры билир ийик бис, койгунакка ырлап бээр бис бе, койгунак база билир боорун канчап билир! (Ыры «Койгунак»).

Койгунак:

- Мен база сактып келдим.

Башкы:

- Ынчаар болза бистин-биле катай ырлаар сен шуве койгунак.

Башкы:

Оюн «Кылдыныгны тып».

Оюннун чорудуу:

     Уруглар долгандыр туруп алыр.

Башкы:

«Мен силерге мячикти оочур езугаар октап бергеш, кылдыныгны чугаалаар мен, а силер кижи канчаарыл, чугаалаар силер»:

  • Авазы-биле цирк коор дээн ( оорушку),
  • Ойнаар дээрге эжи шаптыктап туруп берген (хорадаар),
  • Хирлиг ойнаарак тудупкан ( ческинер),
  • Коргунчуг  ы ты коруп каанда (корга бээр),
  • Мячик-биле ойнап тургаш, сонга бузуп каанда (буруузунар),
  • Чаа хеп саттырып алгаш ( амыраар),
  • Авазынга кончуттуруп алгаш (мунгараар)
  • Бичи чаш уруг чугааланы бээр болза (кайгай бээр)

Оюн «Корунчук».

Оюннун чорудуу:

     Уруглар ийи-ийи кылдыр туруп аар. Бирээзи корунчук боор(оттунер), а бирээзи корунчукке корнур. (ангы-ангы кылдыныглар коргузер).

- Эр-хейлер, корунерем ам-на-ла бистин койгунчугажывыс хоглуг апарды.  

Башкы:

- Эр-хей силер уруглар. А силерге кажан оорунчуг, хоглуг солун апаар-дыр. (уругларнын харыылары).

Башкы:

- Уруглар, койгунчугашты бис оортуп амырадып алдывыс, ам ООН аргада эштерин канчаар бис? («Оорушку деп чул» деп хана солун кылыр).

Башкы:

Хана солун кылып берип болур бис.

Хана солун кылырынга биске чуну херегил, уруглар? (Улуг калбак саазын; чуруктарывысты чыпшырар; чуруттунар бичи саазыннар, оннуг карандаштар).

Башкы:

-Уруглар, ам хана солунувус чараш, солун боор кылдыр чуну чуруп болур бис, чугаалажып алыр бис бе.(Ойнап турар ан-мен чуруп болур; аргада ойнап, маннап турар койгунактарны чуруп болур; чараш чечектер аразында чаштынчып турар дириг амытаннар чуруп болур дээш о.о)

(Башкы уругларга саазыннар улеп бээр, уруглар чуруктарын чурааш, ватманга чыпшырар.)

Башкы:

- Ол-ла дыр Койгунак, хана солунувус доозуптувус, бис бо кылып алган солунувусту cээн аргада артып калган эштеринге белекке берип тур бис, чедирип бээр сен, бо хана солунну коргеш, cээн эштерин сонуургап оорушку деп чуу чувел сактып кээрлер боор.

Койгунак:

- Четтирдим, уруглар. Силер менээ дыка-ла улуг дузаны коргустунер. Силер эвес болза мен чуну-даа канчаар аайын тыппайн турдум. Мээн оорушкум хайнып, хоглеп ооренип алдым. Мен оорушкумну эштеримге база чедирейн.

Башкы:

-Уруглар ам койгунактын чоруур уези чедип келген-дир. Оон база биске аалдап чедип кээр сен, койгунак. Байырлыг!!!

Койгун:

-Байырлыг, уруглар! Ужурашкыже!



Предварительный просмотр:

Ажык кичээл

БИЛИРБЕЙНИН ААЛЫНЧЕ АЯН-ЧОРУК

 (Улуг болук уругларынга тыва аас чогаалы-биле холбашкан сан кичээли)

Шончалай Олеговна Шанмак ,

Чаа-Хол кожууннун Ак-Дуруг суурнун

«Хунчугеш» аттыг

 уруглар садынын кижизидикчи башкызы

Ак-Дуруг -2012

Кичээлдин хевири: кичээл-аян-чорук

Сорулгазы:

  1. Улустун аас чогаалын сан кичээлинге ажыглап тургаш уругларны ооредири. Уругларга 1-ден 7-ге чедир саннарны катаптадыры, тыва огнун эт-херекселдери-биле таныштырарын уламчылаар; геометрилиг хевирлерни болгаш «эн бедик, оон чавызы, эн-не бичези» деп билиглерни катаптаары; тывызыксыг бодалгаларны тып ооредири;
  2. Уругларнын угаан-бодалын; кичээнгейин аас чогаалын таварыштыр сайзырадыры;
  3. Улустун аас чогаалынга уругларнын сонуургалын бедидери; тыва эт-сепке сонуургалдыг болгаш камныг болурунга кижизидер.

Коргузуг материалдары: ойнаар-кыс-Билирбей, тыва аялгалар-каргыраа, арга-арыг македи, саннар бижээн даштар, ог, огнун дериг-херекселдери, аяктар, суттуг шай.

Словарлыг ажыл:шырыш-мунгаш, хой ыяштарлыг.

Кичээлдин чорудуу:

Организастыг кезээ:

(Уруглар залче кирип кээр.)

Башкы: Экии, уруглар!Мен силер-биле кады аян-чорук кылыр дээш келдим. Мээн-биле аян-чорук кылыр силер бе?

Уруглар: Ийе.

Башкы: Чараш, тааланчыг ырыны джыннап тур силер бе? Ол дээрге тыва улустун ада огбезинден дамчып келген ырызы - каргыраа-дыр.Ам шупту тааланчыг  аялганы дыннавышаан карактарывысты шийип алгаш, ыракта даглар аразында аалды сактыптаалынарам.

( Уруглар карактарын шийип алгаш аалды карактарынга чуруур.)

Башкы: Аалды долгандыр арга-арыг, даглар, кушкаштар ам мыжыражып турар. Бистин арыннарывысты сериин салгын сергедир хадып турар.

- Ам карактарынар ажыдыптынар, уруглар! Бисте богун чараш, чаптанчыг ойнаар-кыс аалдап келген-дир. Мендилежип корунерем, уруглар!

Ойнаар-кыс: Экии, уруглар! Мээн адымны Билирбей дээр.

Башкы: Чуге ойнаар-кысты Билирбей деп адап кааны ол, уруглар? Кым чуу деп бодап тур? (Чуге дизе шупту чувени билир боорга, угаанныг боорга.)

Башкы: Ам таптыг топтап корунерем, кандыг ойнаар-кыс-тыр, кандыг хептиг-дир? (тыва, тыва хептиг.)

Ойнаар-кыс: Мен силерни кайы-хире кичээлдеп билиринерни, угааныынарны коор дээш келдим. Мен дыка ыракта аалымдан, арга-арыг, хемнер-суглар кежип чорааш чедип келдим. Мээн аалымче баар бис бе? Орук ара хоорежип, ойнап-хоглеп алыр бис.

Башкы: Билирбейнин аалынче аян-чорук кылыр бис.Орук ара Билирбей силерге ангы-ангы даалгалар бээр, бир эвес ол даалгаларны билбейн баар болзувусса, оон аалынга чедип шыдавайн баар бис. Ам чоруптаалынар, Билирбей биске орукту айтып бээр.

Башкы: Мында бичии хемчигеш агып чылар-дыр уруглар, ковуруг чок. Канчап кежер бис? Бо даштарны салып тургаш, ковуругден кылып аалынар деп турар-дыр, Билирбей. Солунун даштарда саннар бар-дыр, кашка чедир саннарлыг даштар бар-дыр, корунерем уруглар!

(1-ден 7-ге чедир саннар бижип каан даштар бар.)

Башкы: Эн-не баштай 2-нин мурнунга турар сан бижээн дашты экээр силер уруглар, деп Билирбей чугаалады. 2 деп саннын мурнунга каш деп сан турар ийик? (1)

Ам 3 деп саннын мурнунга турар сан бижип каан дашты экээр-дир силер. (2-ни бижээн дашты экээр.)

2 биле 4-тун ортузунга каш деп сан турарыл? Ол санны бижээн даш херек-тир. (3)

(7-ге чедир саннарнын кожаларын адап тургаш уругларга даштарны чурум аайы-биле хемни кежир даштарны салыр)

Башкы: Ам шупту бо кылып алган ковуруувустун даштарын ыыткыр санап тургаш сугну кежер бис. (Уруг бурузу 1-ден 7-ге чедир дашты баскаш саннын адаар.)

Башкы: Эр-хей силер, уруглар шупту даштарны кырлап тургаш сугну кежип келдивис, улаштыр-ла чоруптаалынар. Ой, арганын шырыш деп чувезин! «Шырыш» дээрге кандыг дээни ол, уруглар? (Шырыш дээрге мунгаш, ковей, хой-хой ыяштарлыг дээни ол-дур, уруглар.)

Билирбей: Мен ам силерге мындыг онаалга берейн:

-Бо аргада эн бедик ыяшты аданар!

- Оон чавыс ыяш кайы-дыр?

- Эн-не бичии ыяш чуу-дур?

Башкы: Бо арганы эртерде, бо ковей ыяштарнын будуктары бистин арны бажывысты шыйбактав кылдыр, унгеп чорааш арганы эртер бис. (Канчаар унгээрин башкы айтып бээр)

Башкы: Арганы эртип келдивис, ам Билирбейнин аалы бо коступ келди. Оглерге кире бергеш аалчы кижи кайы хамаанчок черге олурбас. Аалчы кижи огнун солагай талазынга олурар. Бис ындыг болза Билирбейнин оонге кире бергеш, огнун кайы талазынга олурар-дыр бис? (огнун солагай талазынга)

Билирбей: Огже кирип моорланар, эштерим!

(уруглар огже кире бээр)

Башкы: Шупту эптиг кылдыр олуруп алыр. Огге канчаар олурарынсактып таныштырыптайн.

Бо дээрге огнун дору-дур. Манаа огнун эр ээзи олурар, а огнун он талазынга херээжен ээзи, уруглары олурар. Аалчылар огнун солагай талазынга олурар.

Бо огнун чараш деп чувезин корунерем, уруглар! Ог кандыг хевирлиг-дир? (тогерик хевирлиг.)

Огнун азыглары бар бе?(Чок.)

Ог иштин таптыг хайгаарап коор болзувусса, дыка ковей геометрилиг хевирлер мында бар.

Бо дээрге ожук-тур. Одук дээрге от салыр херексел-дир. Ожуктун кыры кандыг хевирге домей-дир? (тогерикке.)

Оон оске ог иштинде чулер бар-дыр? (аптара.) Аптарага огнун ээлери хереглээр эт-севин шыгжаар. Аптара кандыг хевирлиг-дир?

Бо чул, уруглар? (орун.) Орун кандыг хевирлиг-дир? Сыртык кандыг хевирлиг-дир?

Бо эдилелди «Бала-согааш» дээр. Манаа чуну канчаарыл, кым билирил? (Арбай, тараа соктап чиир.)

Башкы: Шын-дыр, бо дээрге тыва улустун шагдан тура эдилеп келген эдилели-дир, арбай-тараа соктап чиир эдилел-дир.Бо дээрге бала-дыр, а моон адын согааш дээр. Топтап корунерем, бала кандыг хевирлиг-дир? (шойбек.) Баланын бажы кандыг хевирлиг-дир? А согаашты кырындан коорге кандыг хевирлиг-дир?

Сула шимчээшкин:

Арбай-тараа соктап чиир,

Аажок кежээ, эрес мен.

Бала-согааш эдим бо-

Бирээ, ийи, уш!

Башкы: Аалга кирген кижи аяк эрии ызырар дээр-ле болгай. Билирбейнин чаагай суттуг шайын ижээлинер, уруглар! Бо улугер домактын утказы бо шей уруглар, аалынга келген улуска огнун ээзи аякка шайын кудар. Дыка-ла чаагай шай-дыр. Бис ыры кичээлинде шай дугайында чуу деп ыры ооренген бис? (Ыры «Шайывыс») (уруглар ырыны ырлаар.)

Башкы: Адыр, оожум уруглар, Билирбей мээн кулаамга бир чуве сымыраны каапты. Билирбей силерге тывызыктар тыптырар дээн-дир. Кичээнгейлиг дыннанар!

1.Уне калбаш, кире калбаш. (эжик)

2. Дорт булун, донгур аас. (аптара)

3. Чыткан бызаам каас хавактыг. (сыртык)

Башкы: Тывызыкка-даа кончугдурлар, тыва тыртып кагдылар, Билирбей.

Узун тынышка кандыг силер? Баштай шупту денге оожум санаптаалынарам: бирээ бала, ийи бала, уш бала…  чеди бала.

(2-3 уругну санадыптар)

Башкы: Билирбей ам силернин кайы-хире бодалга бодап билиринерни хынап коор дээн-дир. Бодалганы чугааларымга, силер дыка дурген харыызын адаар силер.

  1. Чангыс ошкунун мыйызы кажыл?
  2. Дорт ошкунун мыйызы чежел?
  3. Алды хойнун думчуу чежел?
  4. Беш инек каш кудуруктугул?

Башкы: Эр-хей силер, уруглар, Билирбей чилерни дыка угаанныг уруглар-дыр деп мактап тур.Ам бистин чоруур уевис келди, Билирбей ойнаар-кыс-биле байырлажыр уевис келди.

Кичээлдин  туннели:

Башкы: Кымнын аалынче аян-чорук кылдывыс, уруглар?(Билирбейнин)

Кашка чедир даштар санадывыс?(1-ден 7-ге чедир)

Огде кандыг дериг-херекселдер бар-дыр?(аптара, ожук, орун, сыртык, бала-согааш)

Кандыг хевирлерге домей болду?(тогерик, дорт булунчук)        

Билирбей: Кончуг угаанныг уруглар-дыр силер, оон база мээн аалымга аалдап кээр силер, уруглар. Байырлыг!

Башкы: Ам дедир-ле келген оруувус-биле чоруур бис, уруглар.



Предварительный просмотр:

Ажык кичээл. Чугаа сайзырадылгазы.

Темазы: «Мээн ог-булем»

Сорулгазы: Уругларга ог-буле дээрге чангыс бажында чурттап турар кижилер дээрзин билиндирер; уругларны торелдерин шын адап ооредир; уругларнын ог-булезинин дугайында билиндирбишаан сос курлавырын байлакшыдар; уругларнын сайгарып билирин болгаш угаан-медерелин сайзырадыр;  ог-булезинге ынак болгаш дузааргак чоруун кижизидер, ог-булезинге чоргааралын оттурар. 

Словарлыг ажыл: ог-буле, кырган-ава, кырган-ача, даайы, даай-авазы, чээни, уйнуу.

Материалы: «Мээн ог-булем» деп уругларнын чураан чуруктары, «Репка» деп тоолдун маадырлары, сюжеттиг чуруктар, дидактиктиг оюн «Кым кандыг ажыл кылырыл».

Кичээлдин чорудуу:

Организастыг кезээ:

(уруглар долгандыр туруптар)

Четтинчипкеш долгандыр

Чергелештир туруптаал,

Чернин онгур чечээ дег

Чараш онза уруглар бис,

Кандыг ,чуну кыла-дыр

Кайгамчыктыг демниг бис

Мен сээн оннуун, сен мээн оннуум

Холдарывыс дынзыг туткаш,

Куспакташкаш, хулумзуруул.

(уруглар сандайларже олуруп аар)

Б- Богун бистин билиривис бир тоол-биле аян-чорук кылыр бис. Ол чуу деп тоол дээрзин силерге салган айтырыымдан билип каар силер уруглар.

Ол тоолда, ында чурттап турар ог-буле бот-боттарынын аразында демниг болгаш найыралдыг болганы-биле ол ногааны ажаап, тура тыртып алган, чуу деп тоолул? (Репка)

(уругларнын харыызы)

Б- Шын-дыр, «Репка» деп тоол дээрге найыралдыг, демниг ог-буленин дугайында тоол-дур. Ол ог-буледе кымнар чурттап турар ийик?

Б- Богун май 15-тин хуну ог-буле хуну-дур. Ынчангаш бис база богун ог-буле дугайында чугаалажыылынар шуве! Ог-буле деп состун утказын кым чугаалаптарыл, ог-буле деп чул ол?

(Ог-буле дээрге кижинин чурттап турар бажыны болгаш ында чурттап турар кижилер болур. Ог-буле дээрге кижинин бичи курунези, делегейи. Ог-буледе кижилер аразында бот-боттарынга ынак, бот-боттарын хундулежир болгаш дыннажыр база демниг болур. Ог-буле дээрге кижинин эн унелиг, эргим чери ынчангаш, анаа кижи ооруп чоруур, кижи ог-булезин камнаар, хумагалаар, карактаар) .

Б- Бо «Репка» деп тоолда база бо ог-буле кандыг болган-дыр? (харыылар)

Репка ог-буле дугайында тоол болганда бистин кичээливисте репка боду аалдап чедип келген-дир.

Р-Экии уруглар!

 Мен остуруп каан бодумнун ог-булем дугайында силерге чугаалап бээр дээш келдим дыннаар силер бе,уруглар.

Репка- Мени кырган-ачам довуракты чымчаткаш, эки хорзунге тарып каан. Чайладыр мээн ог-булем мени суггарып турда, мен кузун аажок улуг кылдыр озуп кээримге, кырган-ачам мени чааскаан тыртташ-тырткаш чадап кааш, кырган-авамны кый дээн. Кырган-авам кырган-ачамга дузалажыр дээш кел чыткаш, силернин чуруктарынарны сонуургап коруп эгелээн. Кымнарнын чуруп каан чуруктары боор, чуну чуруп каан чуруктар боор деп бодап коруп туруп берген.

Б- Чураан чуруктарынар дугайында кырган-авазынга чугаалап бээр силер бе, уруглар?  Кым чугаалаптарыл?

Репка: -Дыка  чараш, солун чуруктар-дыр  дээш,- кырган-авам кырган-ачамнын соондан ийилээн тырткан-тырткан чадап кааш, кырган-авам уруунун уруун (уйнуун) кый дээн.

Уйнуу баштай силер-биле оюндан ойнаптайн дээн-дир.

Оюн: Кым кандыг ажыл кылырыл?

1.Бичии уруу эртен эрте тургаш, от салгаш, аъш-чемин кылыр, а авазы, ачазы удуп чыдар.

2. Уруглары чемненген соонда авазынга дузалажып аяк-саваны чуп кааптар.

2. Кырган-авазы школага баргаш ооренир.

4. Даайы даштын ыяшты чаргаш чыып каар.

3. Кырган-ачазы бажынынга ойнаарактар-биле ойнаар.

4. бичии уруу чемни кылгаш ачазын чемгерер.

Репканы улаштыр дыннаалынар уруглар.

- Мени кырган-ачам, кырган авам, уйнуу ужелээн тырткаш-тырткаш база куш четпээннер, Уйнуу Жучка дээр ыдын кый дээн.

Ыт маннап кел чыткаш, самбырада  азып каан дириг амытаннар чуруктарын коруп кааш, доктаай берген.

Чуруктар-биле ажыл:

-Чуруктарда чуну чуруп каан-дыр, ыт айтырып аар деп турар-дыр силерден.

-Бо кандыг дириг амытаннар чувел, уруглар.

-Бо чурукта ошкунун ог-булези деп болур бис бе? Чуге? Оолдарын чулер дээрил.

-Бо ошкулер ог-буле болза, олар кайда чурттап турар чувел, уруглар?

-Ам бо чурукта чуну чуруп кааны ол?

- Аъттын оглун чуу дээр чувел? (кулунчак)

- Каяа чурттаар боорул аъттар?

-Ам ынчаарга адыгнын ог-булези каяа чурттаарыл? А дилгилер каяа чурттаар?

Ж: Силерден дыка-ла ковей чуулдер билип алдым уруглар, ам мен кырган-авам, кырган-ачамга дузалажып чоруптайн.

- Ам улаштыр-ла тоолувус дыннаалынар уруглар.

Репка- Кырган-ачам, кырган-авам, уйнуу, ыды дортелээн тырткаш-тырткаш база-ла куш четпээннер. Жучка деп ыды тургаш дииспейин кый дээрге, дииспей баштай силер-биле кужу немежир кылдыр сула шимчээшкин кылыптаалынар деп турар-дыр.

Сула-шимчээшкин:

Чазын-даа, чайын-даа

Кузун-даа, кыжын-даа

Арыг-агаар тынып

 кадыкшылды быжыглап

Ог-булевис догере

шимчээшкиннер кылыр бис

Авам холун  кодурер,

Ачам хоглуг олурар,

Дунмам оолчук тургаш,

Ол-бо талаже эглиир,

А мен бодум хоглуг

Чиик-чиик шураар мен.

Б- Эр-хейлер, улаштыр-ла репканын тоолун дыннаалынар.

Репка- Мени кырган ачам, кырган-авам, уйнуу, ыды, моортайы – бежелээн тырткаш база куш четпейн кускежикти кый дээрге, кускежик силерге тывызык салыпкаш баар мен дээн-дир.

- Кускежиктин тывызыын дыннаалынар уруглар.

Куске- Авамнын кады  торээн угбазын мен (кым дээр мен) даай-авай дээр мен.

- Ол мээн ачамнын ачазы боор, а мээн … (кырган-ачам)

- Авамнын кады торээн эр дунмазын мен (… даайым) дээр мен.

- Ачамнын кыс дунмазын мен …(угбам) дээр мен.

- Даайым мени … (чээним) дээр.

Б- Эр-хейлер уруглар. Дыка солун тывызыктарны куске биске тыптырды. Ам тоолувусту улаштыр дыннаалынарам.

Р- Куске моортайнын соондан, моортай жучканын соондан, жучка уйнуунун соондан, уйнуу кырган-авазынын соондан, кырган-авазы кырган-ачазынын соондан тырткаш-тырткаш… Тура тыртып алганнар-дыр уруглар.

Б- Чуу деп бодаар силер, канчап, чуге  тура тыртып алганнар ол? (Чуге дизе демниг болгаш, найыралдыг болгаш).

Кичээлдин туннели:

-Чуу деп тоолдун дузазы-биле кичээливис эртирдивис?

-Бо тоолда кымнар киржип турар-дыр?

-Ам силернин ог-буленерде кымнар чурттап турарыл?

Даайы дээрге кымны ынча дээр бис?

Уйнуу дээрге кымны ынча дээр бис?

Кымнарнын кырган-авазы, кырган-ачазы бар?

Силернин ог-буленер бар бе, уруглар?

-Ог-булелиг болурга эки бе?

- Ийе, харын-даа бис шупту ог-булелиг бис. Ог-булеге эн-не кол чуве чуу херегил? (тайбын, эп-найырал, хундуткел болгаш бот-боттарывыска ынак болур болзувусса шупту чуве эки болур).

- Силер ог-буленерге чуну кузээр силер, кандыг болза эки силернин ог-буленер?

Эр-хейлер, моон-биле бистин кичээливис доозулган.

Анализ занятия:

Я провела сюжетное занятие по развитию речи на тему: Моя семья, в старшей группе.

Передо мной было поставлено следующая цель занятия: формировать представление о семье, как о людях, которые живут вместе;

учить строить элементарные родственные связи;

активизировать словарь детей на основе углубления знаний о своей семье;

развитие умения рассуждать и доказывать, развитие мышления;

воспитывать любящее заботливое отношение к членам своей семьи, чувство гордости за свою семью.

Были использованы следующие методы и приемы обучения: Методы:

словесный; объяснения, загадки

игровой; игры,

объяснительно-иллюстративный; показ,

репродуктивный;

проблемный.

Была проведена словарная работа, на слова дедушка бабушка, дядя, тетя, внук, внучка.

В организационной части использовала игру. Затем идет сообщение темы и после этого провела беседу на тему: семья. Затем рассказывание сказки от имени репки. Каждый персонаж сказки дает детям задания. Бабушка дала детям задание: рассказы детей по рисунку моя семья. Дети сами рассказывали о своей семье, о нарисованном рисунке. После этого провела дидактическую игру «Кто какую работу делает». Чтобы повысить интерес и внимание детей. Дети с удовольствием играли, отвечали. После этого идет работа с  иллюстрациями. Вопросы задаются от имени собаки. Провела физкультминутку. Затем вопросы в форме загадок. Дети понимают смысл, отвечают на вопросы. И в конце провела итог занятия. Закрепляла тему. Я думаю что передо мной поставленная цель достигнута.



Предварительный просмотр:

Муниципальное дошкольное образовательное учреждение детский сад «Хунчугеш» села Ак-Дуруг

Конспект

Беседы по ЗОЖ на тему:

 «Простуда и Зарядка»

Провела: Шанмак Ш.О

  воспитатель

с. Ак-Дуруг, 2015 г

ХОД БЕСЕДЫ:

Ребята, отгадайте загадку: « Её мы делаем по утрам, она бодрость  и здоровье дарит нам» (ответы детей – зарядка). Правильно, а сейчас  послушайте, я расскажу вам одну историю.

В одном небольшом городке жила – была Зарядка. Симпатичная, молодая, с волосами, собранны-ми в задорные хвостики. Ранним утром она пружинящим шагом спешила к ребятам в детский сад. В руках у Зарядки – то яркий большой мяч, то спортивный обруч, то теннисные ракетки. Ребятишки с нетерпением ждали Зарядку, хорошенько проветривали комнату, включали бодрую, весёлую музыку. Каждое утро Зарядка занималась с малышами упражнениями: ходьбой, бегом, прыжками, игрой в мяч. В этом же городке жила вредная востроносая старушонка. Она вечно хлюпала покрасневшим носом, чихала, кашляла, вытирала слезящиеся глаза и норовила всех вокруг заразить. Звали эту старуху  Простудой.

Однажды Простуда прочитала объявление в газете, что детскому саду требуется уборщица. Она повязала клетчатый платок, надела тёмно – синий застиранный халат и отправилась в детский сад наниматься на работу.

 - Очень хорошо, что вы пришли! – обрадовалась заведующая детским садом, - нам как раз нужна уборщица, а заодно и дворник по совместительству. Вы согласились бы исполнять эти должности?

 - Согласна. Согласна! – закивала головой Простуда и тут же громко чихнула. – Ап – чхи! Ап –чхи!

 - Будьте здоровы! – вежливо пожелала ей заведующая. – Может быть, вы нездоровы?

 - Нет, нет! – возразила Простуда. – Я совершенно здорова, это у меня аллергия на пыль. Больно уж у вас тут пыльно! Давно уборку никто не  проводил.

На следующее утро она пришла в детский сад, взяла ведро, тряпку, швабру и сделала вид, что бе-рётся за уборку. А сама принялась кашлять, громко сморкаться и чихать прямо на ребятишек. День чихала, два чихала, три чихала, а толку никакого! Никто из детей не заболел. Ведь ребятишки в этом саду закалёнными были, любили делать физические упражнения и зарядку.

Разозлилась востроносая старуха Простуда, а потом призадумалась. Думала она, думала и догада-лась, что всё дело в Зарядке!

С утра пораньше вышла Простуда к воротам детского сада и давай пыль  метлой поднимать. Мимо как раз Зарядка пробегала. Только она хотела войти в ворота, как Простуда ей преградила путь. – Пустите, бабушка, а то я опаздываю! – попросила Зарядка Простуду. – И – и – и, милая! Зря торопишься, деток – то в саду нет!

- Как – нет? А куда же они делись? – удивилась Зарядка.

- Их в другой сад перевели, а здесь ремонт намечается. Так – то ! – сказала Простуда и снова взя-лась за метлу.

 - Что ж, жаль! – ответила Зарядка и повернула назад. Напрасно ждали её ребята. Зарядка к ним больше не приходила…  А вредная  Простуда между тем старалась вовсю: непрерывно чихала, кашляла и сморкалась в огромный грязный платок. Что же было дальше, спросите вы? А вот что.

Сначала заболела одна девочка, за ней другая, потом ещё один мальчик, и скоро вся группа слегла с температурой, насморком и кашлем.

Как вы думаете, почему заболели дети?

Верно! Всех заразила вредная старушонка Простуда. Только с одной девочкой Таней – Простуда не справилась! Та не кашляла, не чихала, а продолжала ходить в детский сад бодрая, как всегда.

 - В чём тут дело? – недоумевала Простуда.

А как вы думаете, почему Таня не заболела?

А всё было очень просто! Таня утром обливалась холодной водой, а потом вместе с мамой и папой занималась физическими упражнениями. Вот Простуда и не смогла девочку свалить! Как  - то Таня шла по улице и встретила Зарядку. Девочка поздоровалась с ней и спросила, почему Зарядка не ходит в детский сад. – Как? – удивилась Зарядка. – А разве ваш садик не переехал?

- Конечно нет! Никуда мы не переехали, а вот без тебя ребята заболели.

- Хорошо, что ты мне об этом сказала. Сейчас же пойдём в детский сад! – воскликнула Зарядка. Те ребята, что уже поправились, очень обрадовались, когда улыбающаяся Зарядка вошла в зал. Она сейчас же включила музыку, и занятие началось. Зловредной Простуде это очень не понравилось: она стала ещё сильнее чихать, кашлять и шмыгать носом. Наконец, это заметила заведующая. Она вызвала уборщицу в свой кабинет. – Уважаемая! – обратилась она к Простуде. – Вы сказали мне, что совершенно здоровы, а сами всех обкашливаете и обчихиваете, это не дело! Вы мне всех ма-лышей перезаразили! Отправляйтесь – ка домой и лечитесь. Вызовите врача, возьмите больнич-ный лист. Пока совсем не поправитесь, на работе лучше не появляйтесь. Это мой приказ! – строго добавила заведующая.

Простуде ничего не оставалось, как убраться восвояси.

А ребята снова стали заниматься по утрам с Зарядкой и совсем перестали болеть.

А сейчас, ребята, давайте с вами тоже разомнёмся. Дети встают врассыпную.

Физкультминутка:

1,2,3,4,5 – хлопаем руками,

1,2,3,4,5 – топаем ногами,

1,2,3,4,5 –прыгаем мы высоко,

1,2,3,45 – дышим мы глубоко (повторить 3 раза).

ВОПРОСЫ К ДЕТЯМ:

1.Кто приходил к ребятам в детский сад каждое утро?

2.Кто ста работать в детском саду?

3.Почему дети не заболели?

4.Как Простуда обманула Зарядку?

5.Как вы думаете, почему, перестав заниматься с Зарядкой, дети заболели?

6. Почему не заболела девочка Таня?

7.Кто объяснил Зарядке, что случилось?

8.Почему заведующая детским садом отправила Простуду домой?

9. Чем закончилась сказка?

Литература:

 Роберт Ротенберг «Расти здоровым». Детская энциклопедия здоровья. Москва «Физкультура и спорт» 1992.


Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

  Кичээлдин темазы: «Азырал дириг амытаннар».

Сорулгазы: 

Ооредиглиг:

1. Уругларга тыва улустун шаг – тоогуден бээр азырап чораан дириг амытаннарын таныштырар; Азырал амытаннарны аалда азырап турар кижинин мергежилин уругларга таныштырар. Азырал амытаннар дугайында билиин байыдар.

2. Азырал амытаннар кижилернин чанында чурттап чоруур деп чуулду билиндирер.

3. Азырал дириг амытаннарнын толдеринин аттарын шын адап, оларнын алгырарын танып ооредир.

Сайзырадыглыг:

Уругларнын сос курлавырын, дыл домаан, кичээнгейин, угаан – медерелин сайзырадыры.

Кижизидиглиг:

Малга ынак болурунга, оларны азыраксаар сеткил – сагышты ооредири.

Дерилгези:

Азырал амытаннарнын чуруктары болгаш бичии ойнаарактар, хуулгаазын хапчыгаш, ойнаар-кыс.

Методу:

Беседа, тайылбыр, анализ, чуруктар – биле ажыл.

Кичээлдин чорудуу:

Башкы: Экии, эргим уруглар.

      Богун бисте дыка чараш аалчы келген-дир. Бо дээрге Кара-Кыс деп ойнаар-кыс –тыр. Кара-кыс малчын. Аалында мал-маган, азырал дириг амытаннар азырап турар. Кара-кыстын аалынче дириг амытаннарын коруп баар бис бе, кандыг-кандыг азырал дириг амытаннары бар эвес. Бо Кара-кыстын аалы коступ келди уруглар. Чууде чурттап туар-дыр, Кара-кыс? (Огде).

-Азырал амытаннар дээрге чулер чувел, адап корунерем! (инек, аьт, хой, ошку, ыт, хаван.)

- Шын-дыр, ам Кара-кыс кандыг дириг амытаннар азырап турар эвес корээлинерем! Ону тыварда мындыг оюн ойнаар бис. «Хуулгаазын хапчыгаш» депо юн. Мээн бо хуулгаазын хавымда азырал дириг амытаннар бар. 1 уруг келгеш мээн бо хавым иштинде 1 ойнааракты тудупкаш танып коор, оон чуу-дур адаптар.

(Уруглар хапта ойнаарактарны адааш стол кырынче салыр)

-Бо шей Кара-кыстын азырап турар дириг амытаннары. Чулер азырап турар-дыр? (Инек, ошку, хой, ыт, аьт, хаван.)

- Чуге бо дириг амытаннарны бис чанывыска, бажынга азыраар бис, уруглар? (Чуге дээрге судун ижер дээш, эьдин чиир дээш, дугу, кежи-биле чылыг, чараш хеп даарап алыр дээш).

- А ынчаарга, чуге бо амытаннарны албан азыраарыл, анаа аргага чуге чурттавазыл бо амытаннар уруглар? (Чуге дээрге боду чем тып чип чиири берге, оске араатан амытаннар тудуп чиптер. Ынчангаш бис бо амытаннарны уругулчу кадарар, азыраар, чемгерер бис.)

Бо мал-маганы азыраарга биске ажыктыг. Мындыг улегер домакты бистин огбелеривис чугаалап чорааннар:

Инектиг кижи- тодуг,

Хойлуг кижи- каас.

-А хойнун дугунден чуну кылып ап болурурл? (Тон, уктар, хол-хавы, чылыг чувур, борт д.о.)

- Инектин судунден бис дыка чаагай чемнерни кылып алыр бис. Чулерни кылып алыр бис суттен? (Шай, Сметан, творог, быштак, ореме, саржаг, ааржы, курут, божа)

Сула шимчээшкин:

Инек малым таан чараш               (мыйыстыг инекти оттунер)

Итпек-хойтпак, быштакты бээр   (холун былгаар)

Эъдин, судун, кежин алыр            (инек сагганын оттунер)

Эн-не эки ажыктыг мал.                 (улуг эргээн коргузер)

Мыйызындан хырба кылыр            (мыйыстыг инек оттунер)

Магалыг-ла инек малым

Кежин хергеш чадыг кылыр

Кезе дилгеш баг-даа кылыр.

 (Хенертен анай алгызы дынналыр. Уругларны дириг амытаннарнын алгызындан, оон толун, авазын шын адап ооредир.)

- Ой, кайда, чуу алгыра берди, уруглар? (анай) Чунун оглу, чуну толу авазын тыппайн турары ол? (Ошкунун толу). Ошкунун толун чуу дээр ийик бис. (анай).

- Шын-дыр, анай дээр. Авазы бо – ошку.

(Бызаа алгызы дынналыр). Ам чуунун оглу, толу алгыра берди, уруглар? (Инектин)

- Инектин оглун чуу дээр ийик бис? (бызаа.). Шын-дыр.

- Ол чуу алгыра берди? (Кулунчак). Кулунчак дээрге чунун толу чувел уруглар? (Аьттын.)

- Чуу ээре берди? (Эник). Авазын тыппайн барган-дыр. Авазы кайы-дыр, айтып беринер че.

- Ам чуу авазын тыппайн турар-дыр? (Хураган). Хураган чунун толу чувел, уруглар? (Хойнун).

- Ам чуу алгырар эвес, дыннананрам! (Хаван оглу). Авазын хаван дээр, оглун хаванчук дээр.

- Эр-хейлер, аваларын, оолдарын база адап билир-дир силер.

Ам мен силерге кудуруктар коргузер мен. Силер бо чунун кудуруу-дур тывар силер.

Оюн «Чунун кудуруул?»

(Самбырада дириг амытаннар кудуруктары бар, уругларга чангыстап тыптырар. Бо чунун кудуруу-дур, дээрге уруглар азырал дириг амытаннарны адаар.)

- Эр-хейлер, уруглар. Силер база Кара-кыс ышкаш азырал дириг амытаннарны дыка эки билир-дир силер. Бистин дедир садигивисче чоруур уевис келди. Байырлашкаш чоруулунар.

 

Кичээлдин туннели:

- Богун бис кымнын аалынга барып чордувус? Чулерни азырап турар-дыр, Кара-кыс аалында?

- Оларны шуптузун чангыс сос-биле чулер дээр-дир бис?



Предварительный просмотр:

2-ги бичии болук уругларынга тыва дыл кичээли

Темазы: Тыва хевим- чоргааралым.

Сорулгазы: Уругларга тыва улустун национал хеви-биле  таныштырар. Оон аттарын адап ооредир. Тыва мен деп чоргааралды уругларга оттурар. Оске чоннарнын националь хептерин деннеп коор. Уругларнын угаан-медерелин, сактып алырын, кичээнгейин сайзырадыр. Тыва хевинге чоргааралды, сонуургалды оттурар. Тыва кижи -кижизиг мозу-будуштуг, чоргаар болур деп уругларга кижизидип ооредир.

Ажыглаар аргалары: айтырыг-харыы, беседа, оюннар.

Ажыглаар материалдары: Тыва хептер чуруктары, оюн «Эжин тып».

Кичээлдин чорудуу:

Экии, уруглар!

- Мен кандыг хеп кедип алган-дыр мен? (Тыва хеп кедип алган)

- Адаптынарам, чулер кедип алган мен. (Тыва платье, тыва борт, тыва идик)

- Бо мээн кедип алган хевим тыва улустун кандыг хеви чувел? (тыва улустун национал хеви-дир).

Шын-дыр, уруглар, кандыг-даа улустун, кандыг-даа чоннарнын боттарынын национал хеви бар болур. Тыва улус кандыг хептиг-дир? (Тыва Национал хептиг), орус улус (орус национал хептиг) дээш оон-даа оске.

-Уенин аайы-биле амгы уеде улус тыва хепти канчаар-даа чараштыр даарап турар апарган. А шаанда шагда бистин кырган-ачаларывыс, кырган-аваларывыс мындыг хеп кедип чораан. (Чурукту коргузер).

Тыва тон ангы-ангы болур:  кыжын соокта чылыг дуктуг алгыдан дааран тон кедер. Ону негей тон дээр. А чылыг уеде хар эрип час дужуп эгелээрге – шыва тон кедер. Ону чаш анай хураган кежинден даараан болур.

Тыва тоннун моюндуруу турум, тургуза даарап кааан, ооктээрде чангыс талазынче ооктээр.  База албан тыва тон курлуг боор- эр улус кок кур куржаныр, кыс улус кызыл кур куржаныр.

А бо чуу дурр? (Тыва борт)

Тыва борт кырынче шиштейип уне берген. Эн кырында баглап каан дошка бар. Чуу дээр дир моон адын? (Дошка) (Башкы чангыстап чугааладыр).

Ам бичии сула шимчээшкинден кылыптаалынарам!

- Ам мен силерге тывызык тыптырайн, силер тып корунерем!

Элеп туреп-даа чораааш, эдержип чоруур алышкылар. (2 идик)

-Чуу дурр, уруглар? (Идиктер)

- Тыва идиктер бо –дур. (Чуруун коргузер).

- Тыва идиктер чууге домей-дир? (лыжага домей)

-Шын-дыр лыжага дыка домей-дир, идиктер база ангы болур.

Чымчак тыва идикти бичи уруглар кедер. Ону бопук дээр. (Чуруун коргузер). Ол дыка чылыг дуктуг алгыдан даарааш даштын тодарлап каан болур.

А кадыг идикти улуг улус кедер.

Ам дараазында мындыг обндан ойнаптаалынарам. «Идиктернин эжин тып»

Мээн столум кырында тыва идиктер чуруктары бар. Ону мен холуштур суп алгаш эжин тып чадай бердим уруглар. Силер менээ дузалажып беринерем.

Бо идиктин эжин Чингис келгеш тып берем! (Уругларны чангыстап самбыраже ундурер).

Шын тыпты бе, уруглар корунерем.

-Эр-хей силер, дыка кичээнгейлиг уруглар дыр силер.

Туннел:

- Богун бис чуну кордувус, чуу дугайында чугаалаштывыс уруглар? (Тыва хептер чуруу, оон дугайында чугаалашкан бис.)

- Силернин тыва хевинер бар бе?

-  Тыва идик чууге домей болду? (Лыжага)

- Шын-дыр. Хеп дээрге кандыг-даа чоннун эн коску, чон бурузунун кедип чоруур националь хеви бот-боттарынга домей эвес, кандыг-ла бир ылгалдыг болур.



Предварительный просмотр:

2-ги бичии болукке тыва дыл кичээли

Темазы: Тыва чемнер.

Сорулгазы: Уругларга тыва улустун чемнери-биле таныштырар. О. Делгер-оолдун «Тыва чемнер» деп шулуктерин номчуп  таныштырар. Оларнын чуден кылырын тайылбырлаар. Оларнын амданын танып база адын адап ооредир. Тыва чемнернин оннерин танып ооредир. Уругларнын сактып алырын, кичээнгейин, сайзырадыр. Тыва национал чемнерге сонуургалын оттурар.

Ажыглааар аргалары: коргузуг материалдары, кезек тыва чемнернин дээжизи.

Словарлыг ажыл: тыва далган, тара, быштак, саржаг.

Кичээлдин чорудуу:

- Уруглар силер чем чииринге ынак силер бе? (Ийе)

- Кандыг чемнер чииринге ынак силер? Айдын сен чуу чииринге ынак сен? (Уругларны айтырар).

Шаанда улус чугле тыва чемнер чиир чораан. Тыва улустун боттарынын кылып чип чораан чемнери бар.

- Бо дээрге тыва далган дыр. Тыва далганы кым чигенил уруглар? Чаагай-дыр бе? Тыва далганы арбайдан кылыр. Арбайны хооргаш, соктааш дээрбеге тыртыптарга тыва далган унуп кээр.  Амзап корунерем уруглар. Кандыг амданныг дыр? Чигирзиг-дир, бе? (Чок). Тыва далганга чуну-даа холуп алагаш чип болур. Чигирлеп-даа чиир, сутке хоюдуп-даа чиир, саржаглап-даа чиир.

- А бо дээрге тараа-дыр. Тараа кандыг-дыр? (Бичии-бичии, борбак-борбак ) Кандыг оннуг-дур? Сарыг

Тарааны база соолдургаш, хоорар, соктаар, челбиир. Тарааны кылып чиири амыр эвес. Шаанда тыва улус дыка кежээ ажылдаар чораан. Ынчангаш куштуг шыырак чораан. Арбай-тарааны соктап, кылып чип чораан.

Амзап корунерем, амданы кандыг-дыр, уруглар? Чаагайй-дыр бе? (Дыка чаагай). Хайындырган сутке хоюдуп чиирге мырынай чаагай динь уруглар.

- А бо дээрге саржаг-дыр. Саржагны сметан азы оремеден кылыр. Сметана  ажып карга  хайындырыптарга узу ангыланып кээр, ону савага уруп алыр. Ол саржаг болур.

Саржаг кандыг оннуг-дур? (сарыг оннуг)

Бо дээрге быштак-тыр. Адап корунерем уруглар! (Уругларга ададыр.)

Быштакты суттен кылыр. Быштакты шойген быштак баскан быштак деп ангылап кылыр. Баскан быштак борбайтыр бастырып каан болур, а шойген быштакты чингеледир шоюп каан болур.

Бо чурукта кандыг быштак тыр уруглар? Ону кандыг болур-дур/ (ак)

А бо чемни силер ургулчу чип турар силер, чуу дурр уруглар? (боорзак)

Ам сула шимчээшкинден кылыптаалынарам уруглар! Шупту туруп кээр!

Арбай-тараа соктап чиир

Аажок кежээ, эрес мен

Бала-согааш эдим бо

1-2-3

Эр-хейлер, ам оожум олуруп алынар!

Ам мындыг юндан ойнаалынарам! «Тараа бе, далган бе» деп оюн.

Шупту олурар. Мээн чанымга 1 кижи чедип кээр, караан шийип алыр. Мен аксынче ложка-биле далганы азы тарааны суп бээр мен, а ол кижи чуу-дур тывар.

(3-4 катаптап ойнадыр)

-Ойнаарга солун дур бе?

- Ам шулукту номчуп берейн, силер чунун дугайында шулук-тур тывынарам.

Башкы О.Делгер-оолдун «Чинге-тараа» деп шулуун номчуур.

Чуну дугайында шулук-тур уруглар? (Тараа дугайында)

- тараны чуу деп турар-дыр? (Чиксенчиг, амданныг)

- Согаашка ургаш канчаарыл уруглар? (Соктаар)

Кылып алыры белен-дир бе тараны? (Чок берге)

- Эр-хей, силер. Богун чуну кордувус, чуну дугайында чугаалаштывыс? (чемнер)

- Кандыг чемнер дугайында чугаалаштывыс (Тыва чемнер)

Эр-хейлер, шын-дыр.



Предварительный просмотр:

Муниципалдыг бюджеттиг школа назыны четпээн уруглар ооредир албан чери

Ак-Дуругнун «Хунчугеш» уруглар сады

 Тыва дыл кичээли

«Черлик дириг амытаннар»

Тургускан башкызы: Шанмак Ш.О

Ак-Дуруг-2020

                Кичээлдин темазы: Черлик дириг амытаннар

Сорулгазы: Уругларга кыжын арганын дириг амытаннарынын даштыкы овур-хевирин болгаш канчаар амыдырап турарынын дугайында билиглерни бээр. Кадыг дошкун амыдыралга канчаар чанчыгып турарын, канчаар чем тып чип турарын, сооктан болгаш бодунун араатаннарындан канчаар камгаланып турарын таныштырар. Уругларнын чугаазын сайзырадыр, салдынган айтырыгларга долузу-биле харыылап ооредир, сонуургалын оттурар, сос курлавырын байлакшыдар.

Словарьлыг ажыл: чылып турар, адыра теп, дыннангыр кулактар.

Ажыглаар материалдары: чуруктар, чочагай, балык, чадан ыяштар.

Кичээлдин чорудуу:

Башкы: -Уруглар, кижилер чуге кыжын соокта чылыг хеп кедер боорул? (Чуге дизе кыжын соок, донмас дээш).

- А ынчаарга дириг амытаннар сооктан канчаар камгаланырыл?

 Оларнын кедип, уштуп турар хеви чок, ынчалза-даа дириг амытаннарнын дугу кыжын терен болгаш чылыг апаар. Бис ынчаарга аргада чурттап турар черлик дириг амытаннарны канчаар чурттап турарын коруп, сонуургап, аргаже аян чоруктан кылыылынарам!

(Башкы кышкы арганын чуруун уругларга коргузер)

_ Коруп корунерем, кышкы арганын чараш деп чувезин! Шупту чуве ак хар-биле шыптынган. Бир-ле ак чоорган-биле шугланып алган удуп чыдар-биле домей. Шупту чуве шимээн дааш чок. Азы аргада кым-даа чогу о лбе?Шупту амытаннар, куштар чиде берген.

- Ой, корунерем, истер бар дыр? Бо истер чууге домей-дир? (дамдыларга). Ыяштарнын картарын база картап каапкан. Кым манаа кээп чорааны ол. Чуу боор ол уруглар? (Койгун).

- Шын-дыр. Койгун кыжын чуну чиир-дир? (Ыяш карты, бичии-бичии будуктар чиир).

- Мында база истер бар-дыр, чунун истери боор? Чууге домей дир бо истер? (Чечектерге). Ол койгун чууден корга берген-дир. (Дилгиден)

- Шын-дыр, койгун оон оске чуден коргарыл? (Угу, бору, дилги). Ынчалза-даа койгунга чедери белен эвес. Дурген халыырынга, шураарынга койгуннун чузу дузалаарыл? (Буттары). А чуге койгун кыжын ак болурул? (Камгаланыр дээш).

- Уруглар, аргада оон оске чуу –даа эскербединер бе? Шивиже чоокшулап корээлинерем, чузу канчап барган-дыр. Куруг-куруг чочогайлар чыдыр. Кым манаа кээп чорааны ол? (Диин).

Ус-ус-ус – аргага диин кордувус. Бо чочагайнын чузун дилеп турганы ол? (Чуге чемижи херегил?)

Оон оске диин кыжын чунун-биле чемненирил? (кат, тоорук, ыяштарнын чемижи-биле).

- Ой, уруглар, диин бо шей. Диин кандыг оннуг-дур? Дииннин чурттаар бажынын – конгул дээр. Ол кайда-дыр? (Ыяшта). Дииннин уязы кыжын чылыг, кургаг, шупту ойбак черлерин диин чингис-биле сыскып алган боор. Диин дыка ажылгыр, кежээ амытан. Ол кыжын чиир чемин эртежик-ле белеткеп, шыгжап алыр. Кыжын дыка соок апаарга диин конгулундан унмейн баар.

- А канчаар араатаннардан камгаланырыл? (Теректен, терекче шураар, ыяштын будуунга олуруп алгаш чемненир.) Ынчангаш диин база кыжын аргага чурттап билир шей.

- Ам мен тывызыктан тыптырайн, чуу дугайында-дыр, тывынарам уруглар!

Орук баспас, ойтан каас. (Дилги)

Дилгинин ону оскерилбес болур.

(Башкы дилгинин чуруун уругларга коргузер)

Чуркта корунерем, уруглар, дилги хар адаанче чуну чыттап турары ол? (Кускелер дилеп турары ол дур). Дилгиге чем тып чииринге чузу дузалаар-дыр. (Думчуу биле кулаа).

Дилги кускелер тудуп чииринден оске чуну чиирил? (Куштар, бичии амытаннар.) Дилги дыка кажар болгаш серемчилелдиг амытан-дыр. Ховуга дыннааланып кылаштап тургаш кайда кускелер унгурунде дагжап турарын тып алыр.

- Чуге дилгинин кудуруу селбер чувел, уруглар? Чуге дээрге чылыг кылдыр эштинип алыр, оон изин балаарынга дузалаар.

Ам мындыг оюндан ойнаптаалынарам, уруглар

«Дилги болгаш койгуннар»

Шупту туруп келир. 1 уруг дилги болур, артканнары койгунактар болур бис. Хоглуг аялга дынналы бээрге койгунактар ойнаар, шураар, а кажан «Кажар дилги келди-ле»- дээримге койгунактар сандайларже олуруптар. Дилги база 1 сандайже олуруптар, а сандай чок арткан кижи дилги болур.

Кичээлдин туннели:

-Оюн солун болду бе, уруглар? (Ийе)

- Богун чунун дугайында билип алдывыс? (Черлик дириг амытаннар дугайында)

- Богун шупту дыка эки ойнап-хоглеп, черлик дириг амытаннарны билип алдывыс.



Предварительный просмотр:

2-ги бичии бөлук уругларынга Тыва дыл кичээли  

Тургускан башкызы: Шанмак Ш.О.

Темазы: «Көгүдүглер”

Сорулгазы: Уругларга көгүдүглер деп чүл? таныштырар;  Тыва улустун көгүдүглерин ырлап бээр. Уругларны ойнап тургаш, бажыңынга ада-иезинге дузалажып, дунмаларын хайгаарап турар үеде көгүдүглерни ырлап ажыглаарын өөредир.Уругларнын угаан-медерелин, сактып алырын сайзырадыр; Уругларның сөс курлавырын байыдар, чугаазын сайзырадыр.  Тыва улустуң аас чогаалынга сонуургалын, ынакшылын оттурар.

Ажыглаар арга-методтары: тайылбырлаары; көгүдери; чаптаары; айтырыг-харыы; оюн

Ажыглаар материалдары: ойнаар-кыс, аудио ун тыттырган бижик, тыва улустун аас чогаалы

Кичээлдин чорудуу:

Башкы: (Бичии ыглап турар уругнун унун салыр). Уруглар, дыннап тур силер бе, кайда бичии чаш кижи ыглап турар чоор?

(Эжик артында,эжикти ажыдыпкаш коляскада чыттырып каан ойнаар-кысты уругларга коргузер.

Башкы: Кымнын чаш опеязы чоор уруглар, кым хаапкан дээр силер. Ыглап туруп берди уруглар, ам чуну канчапсывысса экил?

Уруглар: Ырлап бээр.

Башкы: Эр-хейлер, кандыг ыры ырлап бээр бис?Силер бажынынарга бичии дунмамнар ыглап туруп бээрге азы удуур деп баарга чуу деп ырлап бээр лир силер?

Уруглар: Опей, опей деп.

Башкы: Эр-хей, ол дээрге опей ыры дыр. Ам ынчаарга бис бо уругга опей ырындан ырлап берээлинерем, удуп дыштаныр кылдыр.

Опей, опей-оой,

Опей сарыг-оой,

Увай, увай-оой,

Удуп корем, оой.

Башкы: Бис ырыны ырлаптарывыска опея удуй берди корунерем уруглар. Ам шимээргевейн оожум чугаалажып олураалынар шуве.

Башкы: Кымнын бичи дунмазы бар уруглар. (Уруглар чугаалаар).

Башкы: дунманарны чемгерерде, идиин кедирерде, ада-иенер чуу деп тургаш кедирер-дир уруглар.

(Уругларнын харыызын дыннаар)

Башкы: Шын-дыр, уруглар. Бичии кижини кончувас, бичи кижинин когудуп чугаалаар. Кончуур болза чаны багай, дедир кижи апарып болур. Бистин кырга-аваларывыс, кырган-ачаларывыс когудуглерни бичи уругларга ырлап берип тургаш чемгери п алыр, кедирип алыр турган шей. Ынчангаш бис бичии дунмаларывыска чем чиртирде, идиин кедирерде канчаар когудерин билип алыр бис бе.

Уруглар: Ийе.

Башкы: Мен силерге когудугден айтып берейн, бажынынарга баргаш дунманарны кылаштап ооредирде аванарга дузалажып когудугден ырлап бээр силер шуве.Кичээнгейлиг дыннанар че.

Бооп-бооп,

Туттун-туттун!

Бооп-бооп,

Тур-тур, тур-тур!

Башкы: шупту мээн соомдан катаптап корунерем.

(Катаптадыр)

Башкы: Ам чем чиртирде, чуу деп когудуп ырлап бээр болза экил уруглар.

Нянам чип ал, шымда-шымда,

Анайлар «Бис чиил» деп тур.

Муукейлер келди шымда,

«Мунун мээ» деп эдип турлар.

Башкы: Мээн сооомдан катаптап корунерем. Кым сактып алды.

Башкы: Богун чунун дугайында чугаалаштывыс уруглар.

Уруглар: Чаш улусту когудеринин дугайында.

Башкы: Эр-хейлер, Бо опеянын авазы даштын чедип келген-дир, апарып берээлинер. Силер чуну  ырлаптарынарга удуй берген ийик уруглар?(Опей ырын ырлаптарга)

Башкы: Эр-хей силер, уруглар. Бажынынарга баргаш аванарга дузалажып дунмаларынарны когудуп ырлап тургаш чемгержир, кедиржир силер шуве уруглар.