Здоровьесберегающие технологии

Элеонора Ильясовна Хусаинова

Физкультминутки в начальной школе

 

https://www.art-talant.org/publikacii/3510-sbornik...

https://multiurok.ru/files/viesiolyie-fizminutki-n...

Тематические физкультминутки

Физкультминутки на уроках английского языка помогут не только развлечь детей, дать им возможность отдохнуть, но и ввести и закрепить лексику ,по различным темам:части тела,части лица,цвета, глаголы движения, предметы в классе, еда, времена года, музыкальные инструменты, виды спорта, животные, числительные, распорядок дня.

Во время проведения физкультминуток необходимо проговаривать и демонстрировать то, что мы говорим.
Дети должны повторять за нами все действия. Не надо заставлять их повторять за нами слова ― первый раз им это будет очень трудно. Достаточно, чтобы дети поймали смысл действий.
Когда это задание будет повторяться на будущих уроках, дети постепенно начнут сами повторять слова и запоминание пройдет естественно.

Физкультминутки необходимы на занятиях, на которых не планируется более одной подвижной игры.

Попробуем разделить физкультминутки по темам, изучаемым во 2-4 классах начальной школы.

Начинаем с простейших стишков, вводящих команды во 2-м классе:

                            Stand up!  Clap! Clap!

                            Hands up!  Clap! Clap!

                            Step! Step! Hands down!

                            Clap! Clap! Sit down!        

          Затем усложняем:

                             Stand up! Hands up!  

                             Hands down! Hands on hips!

                             Hands to the sides!

                             Bend left! Bend right!

                             Hands up!  Hands down!

 Hands on hips! Sit down!

***

Hands up! Hands down!
Hands on hips! Sit down!
Hands up! To the sides!
Bend left! Bend right!
One, two, three! Hop!


One, two, three! Stop!
Stand still!

***

Hands up! Clap, clap.

Hands on the hips! Step, step!

Bend your left,

Bend your right,

Turn yourself around.

Hands up! Hands down!

Hands at sides and sit down!

 

 

 

      

Отрабатывая лексику по теме «Семья», можно использовать песенку

                                         Finger family.

         Father finger, Father  finger

         Where are you?

         Here I am. Here I am.

         How do you do?

         Mother  finger, Mother finger

         Where are you?

         Here I am. Here I am.

         How do you do?

         Brother finger, Brother finger

         Where are you?

         Here I am. Here I am.

         How do you do?

         Sister finger, Sister finger

         Where are you?

         Here I am. Here I am.

         How do you do?

         Baby finger, Baby finger

         Where are you?

         Here I am. Here I am.

 How do you do?  

Физкультминутки на повторение глаголов и выражения «I can».

Игра-разминка.

   Скажите детям, что вы будете называть действия, которые вы умеете делать, а они должны изображать выполнение этих действий.

Например, вы говорите: I can fly! — дети изображают, что они летают, проговаривая слово fly.

Сначала, возможно, вам надо будет демонстрировать действия детям.

 

Стихотворение

I have fingers (hold up both hands, fingers spread)
And they all belong to me, (
point to self)
I can make them do things –
Would you like to see?
I can shut them up tight (
make fists)
I can open them wide (
open hands)
I can put them together (
place palms together)
I can make them all hide (
put hands behind your back)
I can make them jump high (
hands over head)
I can make them jump low (
touch the floor)
I can fold them up quietly (
fold hands in lap)
And hold them just so.

Когда вы увидите, что дети могут все выполнять правильно без вашей помощи, можно будет сделать вывод, что они уже узнают эти слова.

Закрепить лексику по теме «Числительные" помогут следующие физкультминутки:

One, two – tie your shoe! (Try to tie shoes)
Three, four – mop the floor! (
Move as you mop the floor)
Five, six – pick up bricks! (
Make an imaginary wall)
Seven, eight – wash a plate! (
As you wash plates with a duster)
Nine, ten – begin again!

(That’s the end!)
(
повторяется несколько раз с увеличением темпа выполняемых действий)

Эту разминку можно выполнять под любую в меру активную музыку. 
Проговаривая стишок, выполняйте с детьми соответствующие действия.

Teddy Bear, Teddy Bear, turn around 
(дети поворачиваются вокруг себя)

Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground 
(дети касаются пола)

Teddy Bear, Teddy Bear, tie your shoe 
(дети притворяютсячто завязывают шнурки на ботинках)

Teddy Bear, Teddy Bear, how old are you?
(после этого вопроса покажите детям какое-либо число до 10. 
Они должны досчитать по-английски до этого числа)

1-2-3-4-5-6...


Повторяется упражнение несколько раз, каждый раз показывая разные числа.

***

One, two, three-clap , clap, clap! (repeated 3 times)

Listen to the numbers!

Four, five, six-tap, tap, tap! (repeated 3 times)

Listen to the numbers!

One, two, three-clap ,clap, clap.!

Four, five, six-tap, tap, tap!

Listen to the numbers!

***

Ten fingers on my hands , on my hands (twice)

Ten fingers on my hands, on my hands (twice)

Two eyes, one nose -

All on my face.

Ten fingers on my hands, on my hands (twice)

***



 

Five Fingers 
(A fingerplay)

Five fingers on this hand.   hold up one hand 
Five fingers on that: 
hold up the other hand 
A dear little nose. 
point to nose 
A mouth like a rose. 
point to mouth 
Two cheeks so tiny and fat. 
point to each cheek 
Two eyes, two ears 
point to each 
And ten little toes; 
point to toes 
That's the way the baby grows.

***

 Hands

My hands upon my head I'll place, 
Upon my shoulders, on my face, 
At my waist and by my side, 
Then behind me they will hide. 
Then I'll raise them way up high, 
And let my fingers fly, fly, fly, 
Then clap, clap, clap them-- 
One - Two - Three! 
Now see how quiet they can be.

***

Clap your hands
Clap your hands ― one, two, three
Rub your hands ― one, two, three.

(выполняются действия, описываемые в стишке)
Rub your hands just like me.
Clap your hands just like me.
Tap your knees ― one, two, three.
Roll your hands ― one, two, three.
Tap your knees just like me.
Roll your hands just like me.
Shake your hips ― one, two, three.
Shake your hands ― one, two, three.
Shake your hips just like me.
Shake your hands just like me.
Stamp your feet ― one, two, three.
Stamp
 your feet just like me.

Новую лексику по теме «Части лица» можно ввести, показывая движения следующей физкультминутки:

Touch your nose. Touch your knees
Touch your ears. Touch your toes
Touch your mouth. Touch your eyes
Touch your hair. Touch your head
Touch your shoulders,

а по теме «Части тела» подойдёт для этой цели такой стишок:

                Hands on the head, hands on the hips!

                Hands on the table, hands like this. (любое движение)

                Hands on the shoulders, hands up and down,

                Hands behind the heard and sit down!  

***

I’ve got a body, (показать руками)
A very busy body (
потянуться)
And it goes everywhere with me. (
шагаем)
And on that body
I’ve got some
 hands (трясем руками)
And I clap, clap here
Clap, clap there
Clap, clap, clap, clap everywhere.
And on that body
I’ve got some 
feet
And I stamp, stamp here
Stamp, stamp there
Stamp, stamp, stamp, stamp everywhere.

***


 

Oh, it’s going to rain

And we will be wet again.

One raindrop – drip-drop,

And the second one – drip-drop,

Down, down from the sky

All raindrops fly and fly:

On your faces, on your hands,

On your legs. We are wet!

Shake your legs, shake your hands,

Shake your shoulders and your heads!

And let’s go under roof

If it is waterproof!

(дети разминают пальчики, изображая падающие капли, трясут руками, ногами, плечами, головой, изображают крышу у себя над головой)


 

 

Физкультминутки –стихи хорошо чередовать с песенками.

                       With my foot I tap, tap, tap, 
                      With my hands I clap, clap, clap,
                       Right foot first
                       Left foot then
                       Round and round and back again.

***

  

                       Clap, clap, clap  your hands

                       Clap your hands together!

                       Stamp, stamp, stamp your feet

                       Stamp your feet together!

                       Touch, touch, touch your ears

                       Touch your ears together!

                       Touch, touch, touch your cheeks

                       Touch your cheeks together!

                       Shake, shake, shake  your hands

                       Shake  your hands together!

                       Smile, smile at your friends

                       Let us smile together!  

           

Закрепить лексику по теме «Части тела» и названия действий помогут следующие динамические паузы:

Head and shoulders, knees and toes,

Knees and toes, knees and toes!
Head and shoulders, knees and toes,
Eyes, ears, mouth and nose!

(часто “путаем” детей, увеличиваем темп)

***

Clapclapclap your hands,

Clap your hands together.

Spin, spin, spin around,

Spin around together.

Wink, wink, wink your eyes

Wink your eyes together.

Dance, dance, dance about,

Dance about together.

Shake, shake, shake your hands,

Shake your hands together.

Smile, smile at your friends,

Let us smile together.

***

This is my right hand,
I’ll raise it up high (
Raise the right hand)
This is my left hand,
I’ll touch the sky. (
Raise the left hand)
Right hand, (
Show the right palm)
Left hand, (
Show the left palm)
Roll them around. (
Roll hands around)
Left hand, (
Show the left palm)
Right hand, (
Show the right palm)
Turn around, turn around.

***

Hands on shoulders, (ладони на плечи)

Hands on knees. (ладони на колени)

Hands behind you, (руки за спину)

if you please;

Touch your shoulders, (снова ладони на плечи)

Now your nose, (пальцем дотронуться до носа)

Now your hair and now your toes; (дотронуться до волос, затем до пальцев на ногах)

Hands up high in the air, (руки вверх)

Down at your sides, and touch your hair; (руки по швам,  дотронуться до волос)

Hands up high as before, (снова руки вверх)

Now clap your hands, one-two-three-four! (хлопаем в ладоши 4 раза)

***

 

Show me your shoulders, (руки на плечи)

Show me your neck, (руки на шею)

Clap, clap your hands (хлопаем в ладоши)

And show me your back. (поворачиваемся спиной, и снова разворачиваемся)

Show me your head (руки на голову)

Show me your neck,

Clap, clap your hands

And show me your back.

***

Clap, clap, clap your hands as slowly as you can
(выполняем и проговариваем это действие очень медленно)
Clap, clap, clap your hands as quickly as you can
(а это действие выполняется и проговаривается очень быстро)
Tap, tap, tap your knees as slowly as you can
Tap, tap, tap your knees as quickly as you can
Shake, shake, shake your hips as slowly as you can
Shake, shake, shake your hips as quickly as you can
Stamp, stamp, stamp your feet as slowly as you can
Stamp, stamp, stamp your feet as quickly as you can

После того как дети запомнят эти слова, увеличиваем количество выполняемых действий:

Tap, tap, tap your knees as slowly as you can
Clap, clap, clap your hands as slowly as you can
Tap, tap, tap your knees as quickly as you can
Clap, clap, clap your hands as quickly as you can
Shake, shake, shake your hands as slowly as you can
Shake, shake, shake your hands as quickly as you can 
Shake, shake, shake your hips as slowly as you can
Shake, shake, shake your hips as quickly as you can
Rub, rub, rub your hands as slowly as you can,
Rub, rub, rub your hands as quickly as you can. 
Stamp, stamp, stamp your feet as slowly as you can
Stamp, stamp, stamp your feet as quickly as you can.

Лексику по теме «Мой дом» введём с помощью такой физкультминутки:

Look at the window, look at the door,

Look at the chair, look at the floor,

Look at the blackboard,

look at the lamp.

Look at the table, this is the end.

I look at the window, I open the door,

I sit on the chair. I jump on the floor.

I go to the blackboard,

I look at the lamp, I stay at the table

And this is the end.


 

Закрепляем лексику по теме, выполняя такое упражнение:

 

Stand up, sit down (встаемсадимся)

Clap, clap, clap. (хлопаем в ладоши)

Point to the window, (показываем пальцем на окно)

Point to the door,  (показываем пальцем на дверь)

Point to the board,  (показываем пальцем на доску)

Point to the floor.  (показываем пальцем на пол)

Stand up, sit down (встаемсадимся)

Clap, clap, clap. (хлопаем в ладоши)


 


 

Физкультминутка на запоминание названий музыкальных инструментов.

Произнося фразу 'This is the way we do it', дети делают вид, что играют на соответствующем музыкальном инструменте.

We can play the big bass drum
This is the way we do it.

We can play the violin
This is the way we do it.

We can play the flute
This is the way we do it.

 We can play the piano
This is the way we do it.

 We can play the guitar
This is the way we do it.

Подобную физкультминутку можно использовать для изучения видов спорта. Например:

We can play football
This is the way we do it.

Физкультминутка, помогающая запомнить слова low-highfastslow, а также глаголы движения:

 Jump the rope, Jump the rope. Jump, jump, jump. 
(прыгаем через скакалку)

Jump it high, And jump it low. Jumpjumpjump.
(прыгаем выше и ниже)

Jump it fast, And jump it slow. Jumpjumpjump
(прыгаем быстро и медленно)

Walk tiptoewalk tiptoe
(ходим на цыпочках)

Very slow, very slow. Jump, jump, jump. 
(прыгаем через скакалку на цыпочках)

 Clap your hands,
(хлопаем в ладоши)

And stamp your feet. 
(топаем ногами)

 

Jumpjumpjump. 
(прыгаем)