Методическая разработка урока
методическая разработка

Слабова Татьяна Леонидовна

Представлен урок по теме для 1 курса

Скачать:


Предварительный просмотр:

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ХАБАРОВСКОГО КРАЯ

Краевое государственное бюджетное  профессиональное

образовательное учреждение

 «Хабаровский технический колледж»

Методическая разработка урока

английского языка по теме

«Научно-технический прогресс»

                                                        Преподаватель иностранного языка                                                          Слабова Т.Л.

2024

Аннотация.

Методическая разработка урока «Научно-технический прогресс» рассчитана на студентов 1 курса среднего профессионального учебного заведения. Используется методика построения современного урока иностранного языка: «учение с интересом». Урок является нетрадиционным, поскольку включает в себя метод проектов с использованием информационных технологий.  Соответствует ФГОС. Целью урока является формирование и совершенствование навыков диалогической и монологической  речи, аудирования , чтения. Отрабатывается техника выполнения компьютерных тестов. По ходу занятия организуются различные формы работы: фронтальная, индивидуальная, коллективная и групповая. Кроме плана-конспекта урока представлены дополнительные материалы, которые можно использовать на занятиях для повышения интереса и познавательной активности студентов в процессе изучения темы.

Разработка может быть полезна преподавателям иностранного языка.

Цели:

Социокультурный аспект: знакомство с рекламой на предметы повседневного спроса, с выдающимися изобретателями и изобретениями.

Развивающий аспект: развитие догадки, способности к анализу, классификации, планированию своего высказывания.

Воспитательный аспект: формирование потребности и способности к критическому мышлению, воспитание чувства сопричастности к мировой истории, чувства гордости за достижения своих соотечественников.

Учебный аспект: формирование лексических навыков говорения, развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации, развитие умения работать в парах и группах, использовать в работе компьютерную программу Microsoft Excel  и выполнять тесты в тестовой оболочке Test 2000.

Оснащение урока: карточки для каждого студента, компьютеры.

Тип урока: комбинированный.

Ход урока

I. Организационный момент

Good morning, students. Glad to see you.

Look at the screen and try to guess what we are going to do at the lesson. What we will discuss. (Students tell their suggestions).

You are right. We’ll make dialogues, do the test, discuss the adverts, play, make a short research and a diagram with the help of Microsoft Excel. Let’s start!

II. Фонетическая зарядка

Repeat after me some words and word combinations.

Microwave oven, mobile telephone, vacuum cleaner, body building machine, Dishwasher, entertain, urgent message, etc.

III. Речевая зарядка

1) Say why people use these gadgets and machines in everyday life.  ... is used for ... . (T-P1, P2, P3)

2) Try to make sentences. ( составить предложения из двух частей)

A computer is used for ...  finding useful information.  Etc. (P1-P2)

3) Try to guess what gadget B. tells us about. (Загадка) (P1, P2, P3, P4 – P)

Begin your sentences with: Can we use it for...? Is it used for...?

You may ask only 10 questions.

4) Imagine you are in Britain and have a problem in the shop. Try to explain the  salesperson what you want to buy. First listen to the tape-recorder. (P1-P2)

(Одновременно 2 ученика выполняют тест на компьютерах.

IV. Учебный разговор: “Advertisments”

A lot of people use different gadgets and machines in everyday life. Of course, there are a lot of reasons why they buy them. Let’s discuss these reasons.

a) Try to make sentences and say about good reasons when you buy and use a computer.

Example: A computer is easy to operate. Life is exciting with it. It allows you to find and use the information you need. It is a necessity rather than a luxury.

I can’t live without it. Computer brightens my life. (P1, P2, P3)

b) Try to make sentences and say about bad reasons when you buy a computer. (P1, P2, P3)

c) While watching TV you can see many commercials. They advertise different things and of course among them there are different gadgets. Listen to the tape-recorder and try to understand what thing is being advertised.

d) Now you must make an advert yourselves but don’t say the name of it. Your classmates will guess what you are speaking about. (P1 – P2, P3)

V. Ролевая игра (homework)

Your home-task was to make your own adverts. Now we’ll have a role-play. Imagine you want to work in a large international advert’s agency. Nastya will be a director of this agency. Your task is to advertise your gadget more interesting than the others. If you are the best, the director will give you a wonderful job with a high salary. Let’s begin!

VI. Исследование

a) I want you to answer my question:” Which features are essential for you as customers?”

Don’t forget to use the following phrases: In my opinion, I think, Maybe, etc.

 Now we’ll make a small research. You’ll work in 2 groups.O ne student from each group will ask questions to every member and fill in the table.  You have to make clear which features highlighted in the adverts are essential, absolutely essential, useful but not essential  for you . Your task is to ask every pupil from another group  about it and than, using  Microsoft Excel, make a diagram of preferences. After that we’ll discuss our results.

Now let’s see how many students in another group think that price is essential for the customer. Etc. (Discussion). (P1, P2, P3)

Keep your diagrams in your computers. Then you can use them while making your projects.

VIII. Подведение итогов урока, домашнее задание

So, our lesson comes to the end. Tell me what things were interesting and useful for you. Have  you known anything new? (Students share their opinions).

 Your work was good. Thank you.

Homework:

Levels:

1) Tell us about your preferable  gadget with reasons ofcourse. 2) Make a crossword «inventions» (for others)
3) Exchange your diagrams and be ready to give full information about the preferences of all members of your group.

Дополнительный материал

Alexander Graham Bell

  1. Прочитайте и переведите текст.

Alexander Graham Bell invented the telephone.

Bell was born in Edinburgh, Scotland, on March 3, 1847. Both his father and his grandfather were experts on how people speak. After finishing university, Bell worked with his father. He taught deaf people how to speak and studied the sounds people make when they talk.

In 1870, Bell and his family moved to Brantford, Ontario [ɔn'teərɪəu].

 In 1871, he moved to Boston to teach at the first-ever school for the deaf.

 In 1873, he became a professor at Boston University. There, he taught deaf people and encouraged others to become teachers of the deaf.

From 1873 to 1876, Bell developed several devices for sending sounds through electric wires. One of these was an early form of the telephone. Bell thought up the idea for the telephone and Thomas Watson built it.  On June 2, 1875, Bell and Watson sent and received a musical note.

On March 7, 1876, Bell was granted a patent for the telephone. The first sentence “Watson, come here. I want you” was sent three days later. Bell showed his new invention at a scientific convention in May 1876 and at the Philadelphia Centennial Exposition in June. It caused great excitement.

 In October 1876, Bell talked to Watson on the device and Watson answered him.

In 1877, a telephone was put into a private home, a long-distance conversation was carried over telegraph wires, and the Bell Telephone Company was formed. Bell also demonstrated the telephone in England and France.

In 1884, Bell Telephone built the first long-distance line. Soon, others were built and put into service.  

For many years, other people said the idea for a telephone was theirs, but the courts and many scientists and researchers supported Bell’s work.

 His invention led to the invention of many other types of communication devices.

Bell also invented the gramophone record player and experimented in many other areas, including sheep breeding and aviation.

He died in 1922.

Пояснения к тексту:

Edinburgh ['edɪnb(ə)rə] ; Эдинбург (столица Шотландии)

Brantford ['bræntfəd] ; Брантфорд (город в Канаде, провинция Онтарио)

long-distance line междугородная линия

gramophone; record player патефон

sheep breeding овцеводство

  1. Верно (true (T) или неверно (false (F). Исправьте неверные утверждения.

1. Alexander Graham Bell was born in Canada.

2. Alexander Graham Bell was deaf.

3. Thomas Watson came up with the idea for the telephone.

4. A telephone was first put into a private home in 1876.

5. Alexander Graham Bell invented the gramophone record player.

  1. Ответьте н а вопросы по тексту:

1. What did Alexander Graham Bell’s father and grandfather know a lot about?

2. What did Alexander Graham Bell do when he finished university?

3. Where was the first school for the deaf?

4. What did Bell do between 1873 and 1876?

5. What was Bell’s first sentence on the telephone?

6. What was the reaction to Bell’s invention at the 1876 science convention and the Philadelphia Centennial Exposition?

7. When was the Bell Telephone company formed?

8. In what other areas did Bell experiment?
1. What would life be like without the telephone?

4. Подберите  определение к словам  в левой колонке.

1. invent              a. official protection of one’s invention

2. expert              b. flying

3. deaf                 c. show

4. encourage        d. test or try something to see what happens

5. device              e. create, think up, make something new

6. grant                f. person with special knowledge or skills

7. patent               g. people who study or look for information

8. convention       h. not able to hear

9. demonstrate     i. support

10. researchers     j. raising animals for reproduction

11. experiment     k. piece of equipment

12. breeding         l. give formally or officially

13. aviation          m. conference, large meeting

5.Прочитайте текст и заполните таблицу:

Scientist’s  (inventor’s)     name

Dates of life

Place of

birth birth

Invention(s)

Field(s) )   of application

C:\Users\Acer\Desktop\УМК 2024\3.Учебно-дидактический блок\плакаты,таблицы\f5eff7c68a0c9909c178bb916b9e3d99--alexander-graham-graham-bell.jpg

C:\Users\Acer\Desktop\УМК 2024\3.Учебно-дидактический блок\плакаты,таблицы\inv.jpg

C:\Users\Acer\Desktop\УМК 2024\3.Учебно-дидактический блок\плакаты,таблицы\invent.jpg

C:\Users\Acer\Desktop\c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGZXNsdmF1bHQuY29tJTJGd3AtY29udGVudCUyRnVwbG9hZHMlMkYyMDIzJTJGMDElMkYyNS1pbnZlbnRpb25zLWNvbnZlcnNhdGlvbi1x.jpg

C:\Users\Acer\Desktop\УМК 2024\3.Учебно-дидактический блок\плакаты,таблицы\invent4.jpg

C:\Users\Acer\Desktop\inventions-and-discoveries-question-cards-clt-communicative-language-teaching-resources-conv_122282_1.jpg


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока истории "Уроки гражданской войны"

Материал представляет собой методическую разработку урока истории "Уроки гражданской войны"с использованием инновационных образовательных технологий для образовательных учреждений системы СПО....

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА урока производственного обучения по профессии продавец, контролёр-кассир Тема урока «Размещение и хранение товаров и тары в подсобном помеще-нии»

Данная методическая разработка – это пособие, показывающее элементы современной педагогической технологии «урок-семинар» применительно к конкретной теме урока производственного обучения по профессии п...

Методическая разработка урока по теме «Урок письма» предмет: МДК 01.01. Технология приём, сортировка, вручение и контроль почтовых отправлений.

Методическая разработка  по теме «Урок письма» предназначена  для проведения урока в группе обучающихся по профессии «Оператор связи».  Знакомит с историей письма. Данная разработка мож...

Методическая разработка урока по дисциплине ОП.04 Основы материаловедения . Тема урока: "Структура поверхности ткани"

Методическая разработка урокка с применением РНС содержит план - конспект урока, опорный конспект для студентов, оценочный лист, карточки  для выпополнения практических заданий по ходу урока, тес...

Методическая разработка урока. Тема урока: «Методика выполнения расчёта теплопотерь через наружные ограждения с помощью ЭВМ».

План-конспект урокапо ПМ 03  УЧАСТИЕ В ПРОЕКТИРОВАНИИ СИСТЕМВОДОСНАБЖЕНИЯ И ВОДООТВЕДЕНИЯ, ОТОПЛЕНИЯ, ВЕНТИЛЯЦИИ И КОНДИЦИОНИРОВАНИЯ ВОЗДУХАМДК 03.02  РЕАЛИЗАЦИЯ ПРОЕКТИРОВАНИЯ СИСТЕМ ВОДОСН...

Методическая разработка урока по ПМ 01 по МДК 01.02. Тема урока: "Построение аксонометрических схем газопроводов жилых домов и общественных зданий с помощью системы автоматизированного проектирования".

Открытый урок по ПМ 01 Участие в проектировании систем газораспределения и газопотребления по МДК 01.02   Реализация проектирования систем газораспределения и газопотребления с использование...