Путешествие в Великобританию
методическая разработка по теме
Целью методической разработки урока «Путешествие в Великобританию» является ознакомление студентов со страноведческим материалом по теме: с географическим положением Великобритании, населением, городами, традициями. Целями урока являются:
- Ознакомление студентов с лексическим материалом по теме: «Путешествие».
- Ознакомление с Великобританией, её географическим положением, городами,
традициями.
- Развитие диалогической, монологической речи студентов, умения высказывать
своё мнение и использовать лексику урока для коммуникативных задач.
Воспитательными целями данного урока являются патриотическое, нравственное и эстетическое воспитание.
Изучение данного материала предлагается на 2 курсе.
Урок комбинированный. В рамках занятия используются различные виды работы, которые взаимосвязаны. Это образцы диалогической и монологической речи, широкая система упражнений, тестирование, работа над видеофильмом, которые я активно использую на своих занятиях. Смена деятельности повышает интерес к теме. У студентов есть возможность ознакомиться с новой лексикой по теме «Путешествие», написать письма английским друзьям, из теста узнать любит ли он путешествовать, домосед он или нет, получить много интересной информации о Великобритании, городах, традициях.
На уроке также присутствует и игровой момент, что очень сильно повышает активность и интерес студентов.
Методическая разработка помогает развить коммуникативные навыки, лексико-грамматические знания и умения, развивать внимание, наблюдательность и прививать речевую культуру на иностранном языке, что является целью обучения иностранным языкам.
Выбор этой темы позволяет расширить кругозор студентов, научить их умело общаться в рамках изучаемой темы.
Межпредметные связи: история, география.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
puteshestvie_v_velikobritaniyu.doc | 429.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Пояснительная записка
Целью методической разработки урока «Путешествие в Великобританию» является ознакомление студентов со страноведческим материалом по теме: с географическим положением Великобритании, населением, городами, традициями. Целями урока являются:
- Ознакомление студентов с лексическим материалом по теме: «Путешествие».
- Ознакомление с Великобританией, её географическим положением, городами,
традициями.
- Развитие диалогической, монологической речи студентов, умения высказывать
своё мнение и использовать лексику урока для коммуникативных задач.
Воспитательными целями данного урока являются патриотическое, нравственное и эстетическое воспитание.
Изучение данного материала предлагается на 2 курсе.
Урок комбинированный. В рамках занятия используются различные виды работы, которые взаимосвязаны. Это образцы диалогической и монологической речи, широкая система упражнений, тестирование, работа над видеофильмом, которые я активно использую на своих занятиях. Смена деятельности повышает интерес к теме. У студентов есть возможность ознакомиться с новой лексикой по теме «Путешествие», написать письма английским друзьям, из теста узнать любит ли он путешествовать, домосед он или нет, получить много интересной информации о Великобритании, городах, традициях.
На уроке также присутствует и игровой момент, что очень сильно повышает активность и интерес студентов.
Методическая разработка помогает развить коммуникативные навыки, лексико-грамматические знания и умения, развивать внимание, наблюдательность и прививать речевую культуру на иностранном языке, что является целью обучения иностранным языкам.
Выбор этой темы позволяет расширить кругозор студентов, научить их умело общаться в рамках изучаемой темы.
Межпредметные связи: история, география.
I. Организационный момент
Greetings
II. Начальная мотивация учебной деятельности
The aim of our lesson is to learn some information about the UK, its population, cities and customs.
III. Беседа на тему: «Traveling».
T: Many people throughout the world like to spend their holidays differently.
but the majority of them think that travelling is the best way to have rest, to get fun
during their holidays and what is your opinion about travelling? What does it mean?
ST 1: Travelling? I think travelling is great. For me it’s the best way to spend
holidays, to have rest and enjoy free time.
ST 2: I believe travelling is terrific. It’s fun and a learning experience also, be-
cause while travelling I get to know a lot about the places I visit, meet
new people and learn a lot about new cultures and traditions.
ST 3: But I don’t like to travel. Travelling is so troublesome. You have to think
about booking tickets, packing all the necessary things, choosing the place to go and
plan everything in advance.
ST 4: More than that, travelling is dangerous nowadays. I’ve heard a lot about
air-crashes, wrecked ships and many people killed in car accident.
Some people call me a «couch potato».
T: You don’t like to travel. You are a “couch potato”.
Translate this word. What does it mean?
Well, we have different opinions. The tastes are different.
We’ll try to sure our students that:
Travelling is the best way to see the world.
Travelling is the best topic to talk about.
Travelling is the best way to have rest.
Travelling is the best way to do business with foreign partners.
IV. Тест.
Do you want to know whether you are a "couch potato' or not? Do the quiz and find it out. Tell your mates about the results.
Your friend invites you to go to Moscow in summer; you
say you don't want to go go without | 1 |
go without any hesitation | 2 |
say that you have to think | 3 |
2 Your mum says that you spend too much time at home; you
switch on the TVset, because an interesting programme is going to start | 1 |
say that you don't want to go out, because your friends are at homo too | 2 |
phone your friends and invite them for a walk | 3 |
3 Your group is going for an outing; you
are very excited and happy | 1 |
go because your best friend wants you to go | 2 |
think that it is rather dangerous | 3 |
4 It is raining, but your friend invites you for a walk; you
say the weather is bad and invite him to your place | 1 |
say that you'd better watch TV | 2 |
say that you'll come as soon as possible | 3 |
5 Your friend has just come from St. Petersburg; you
envy him much and decide to go there too | 1 |
say that you've also spent the time well with your friends | 2 |
think that he has spent his time uselessly | 3 |
6 Your summer holidays are coming; you
plan your trip to Novgorod | 1 |
think that you'll have a lot of time for reading and watching TV | 2 |
don't know what you're going to do | 3 |
7 Your friend tells you that he's going to Rostov and he does not know what to take with him; you
say that you'll find it out for him (you know some experienced trav-ellers) | 1 |
tell him how to get ready for the trip, what to take, how to pack the things up, etc. | 2 |
say that you don't know and he'd better ask somebody else to help him | 3 |
Now sum up you score and find the results
If your score is 7-11 you are a "couch potato". You like to read books and to watch TV. Travelling is not for you. New places, foreign ^ countries? You can read about them - there's no problem. Hey! But Л don't you want to see them with your own eyes? They say "One eyewit- ness is better than two hear-so's." Try it. Perhaps you'll like it?
If your score is 12-16 you're not a "couch potato", but you are also not very excited about travelling. If you have a chance to go somewhere vou think twice before you go. Aren't you too cautious? Remember - nobody will do it for you. Try not to miss your chance next time. Sure, you'll enjoy it.
If your score is 17-21 you've got a "travel bug". You are an experienced traveller. You know a lot about journeys and trips, because you've trav-elled a lot. For you travelling is thrilling and terrific. But don't you think that sometimes it's worth reading a book or watch a programme about the place you want to visit. Just in case not to get on risk. Believe, some-times it works.
V. Беседа: «Виды транспорта».
Повторение грамматической структуры:
«Степени сравнения прилагательных и наречий».
T: A car or a plane,
A ship or a train.
Travelling always means going from one place to another and you always use different
means of transport to move from place to place. Different people prefer to use different
means of transport. And what about your favoutite way of travelling? Do you like like to
travel by car, plane, train or ship? Explain why or why not. Use the following model.
I (don’t ) like to travel by … because I think that it’s …
What’s more, I believe that …
Moreover, while travelling by … you can …
That’s why travelling by … is my favourite way of travel.
ST 1: There is nothing better than travelling by plane.It is more convenient, comfortable.
ST 2: I like to travel by train.
ST 3: I prefer to travel by car.
ST 4: I like to travel by ship.
ST 5: I am fond of travelling by plane.
T: Let’s compare means of transport. Which is better and the best. You may use the next
Words:
expensive;
convenient;
quick;
safe;
comfortable
pleasant;
dangerous;
troublesome.
Example:
The train is more expensive than the coach.
The plane is the quickest mean of transport.
T: All of these can carry passengers.
VI. Работа над диалогами.
T: Make up dialogue based on this situations: «Travelling by plane».
Dialogue: Student 1---Student 2.
A. Hello, Peter. Here you are safe and sound. Did you enjoy your trip by air?
B. Oh, it was an exiting trip. I think there’s nothing like flying. It’s so convenient and besides
it’s the quickest way of travelling. It took me only five hours to get here.
A. And how long would it have taken by train?
B. Three days, I think. I shall never by train now if I can fly.
A. And what about a ticket? Was it easy to get?
B. Oh, quite easy. I booked my ticket in advance at travel booking office. It took me
only a few minutes to do that. The very next day I had it delivered to the hotel I was stay-
ing at.
A. And how did you like the plane? It’s wonderful inside, isn’t it?
B. Oh, yes. It’s very comfortable. The hostess, a very nice-looking girl, took great care of the
passengers and offered us some snacks and soft drinks.
A. I see that you travelled in comfort. At what height did you fly?
B. At a height of eight thousand to nine thousand metres. I say, why don’t you try to fly by
plane?
A. I will try it by all means.
VII. Составление письма-ответа.
You have just received a letter from your friend. Your friend invites you to go to London with him\her.
Write answer and accept the invitation start the letters that way.
VIII. Аудирование текста:
«The United Kingdom of Great Britain».
T: So many countries, so many customs. How much do we know about Britain. You have al-
Ready known a lot about Britain and it’s peole, but some things are easily forgotten.
Let’s brush up our knowledge. Before listening to the text remember some words and exp-
ressions:
Topical Vocabulary
- the United Kingdom of Great Britain Соединённое Королевство Великобри-
and Nothen Ireland тании и Северной Ирландии;
to be situated on быть расположенным на;
to consist of smth. состоять из чего-либо;
total area общая площадь;
population население;
urban городской;
to be made up of smth. состоять из чего-либо;
to include smth. включать что-либо;
to be separated from … by отделяться от (чего-либо чем-либо);
to be washed by омываться (чем-либо);
surface поверхность;
to vary варьировать, меняться;
mountainous гористый;
a valley долина;
a plain равнина;
to influrence smth. оказывать влияние на что-либо;
mild умеренный;
a highly developed industrial country высокоразвитая промышленная страна;
to produce smth. производить что-либо;
to export smth. экспортировать что-либо;
machinery станки;
electronics электроника;
textile текстиль;
the chief industry ведущая отрасль промышленности;
shipbuilding судостроение;
a constitutional monarchy конституционная монархия;
Head of State глава государства;
The Queen королева.
The United Kingdom.
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated on the British Isles. The British Isles consist of two large islands, Great Britain and Ireland, and about five thousands small islands. The total area is over 244 000 square kilometres.
The United Kingdom is one of the world’s smaller countries. It’s population is over 57 million. About 80 percent of the population is urban.
The United Kingdom is made up of four countries: England, Wales, Scotland and Northern Ireland. Their capitals are London, Cardiff, Edinburg and Belfast respectively. Great Britain consists of England, Scotland and Wales and does not include Northern Ireland. But in everyday speech “Great Britain” is used in the meaning of the “United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”. The capital of the UK is London.
The British Isles are separated from the Continent by the North Sea, the English Channel and the Strait of Dover. The western coast of Great Britain is washed by the Atlantic Ocean and the Irish sea.
The surface of the British Isles varies very much. The north of Scotland is mountainous and is called Highlands. The south, which has beautiful valleys and plains, is called Lowlands. The north and west of England are mountainous, but the eastern, central and south-eastern parts of England are a vast plain. Mountains are not very hight. Ben Nevis in Scotland is the highest mountain (1,343m). There are a lot of rivers in Great Britain, but they are not very long. The Severn is the longest river, while the Thames is the deepest and the most important one. The mountains, the Atlantic Ocean and the warm waters of the Gulf Stream influence the climate of the British Isles. It is mild the whole year round.
The UK is a highly developed industrial country. It produces and exports machinery, electronics, textiles. One of the chief industries of the country is shipbuilding.
The UK is a constitutional monarchy with a parliament and the Queen as Head of State.
T: Answer the questions:
What islands is the United Kingdom situated on?
What is the country’s population?
What is the United Kingdom made up of?
What is the United Kingdom washed by?
How can you characterize the surface of the British Isles?
What is the climate of the British Isles?
What are Britain’s chief industries?
What is Britain’s political system?
Imagine that you are a teacher of geography and tell us about Great Britain.
IX. Видеофильм «Introducing Britain»
Now we’ll watch the film about Great Britain.
Introducing Britain
Documentary 5’00
You arrive at an airport in Britain.
The first thing you see are the similarities. A lot of things look the same here as at home. You could be anywhere in Europe.
The shops are an international mixture. The people don’t look any different. The clothes are same. The hair is the same. People do the same things. The British can be polite and friendly… but not always.
When you leave the airport, you will see that everyone drives on the left. Be careful when you cross the road!
One of the differences you’ll see in the style of t he houses. Each house generally has just a ground floor and a first floor and is surrounded by a small garden. Looking after the garden is one of the main British pastimes. In suburbs like this, there are not many blocks on flats. Everything looks neat and tidy.
The big city centres are different, things are not always very pretty.
Life is faster, harder, noisier. Cars, lorries, buses and taxis dominate city life. Many British cities have changed to make things better for the car, but to make things worse of the people.
British food can be different too. You will enjoy some of the food, it’s quite delicious. Roast beef and Yorkshire pudding. But other kings of British foods are not quite as delicious. Chips, sausage and beans. Perhaps not for the visitor. And there’s tea and coffee! Tea and coffee with everything!
It’s your first evening in Britain. You can go out to a pub, if you want. There are many different kinds of pub. Some nice, some not so nice. Choose a nice one. But don’t stay too late. You must be tired. It’s the end of your first day in Britain.
Знакомство с Британией.
Документальный сюжет 5’00
Вы прибываете в аэропорт в Британии.
Первое, что Вы видите, -это сходство. Многие вещи выглядят здесь так же, как и дома. Вы могли бы быть в любой точке Европы.
Магазины – это интернациональная смесь. Люди ничем не отличаются. Одежда такая же. Люди делают тоже самое. Британцы могут быть вежливыми и дружелюбными… но не всегда.
Когда Вы будете уезжать из аэропорта, Вы увидите, что все едут по левой стороне. Будьте внимательны, когда переходите дорогу!
Одно из отличий, которые Вы увидите, - стиль домов. Каждый дом обычно имеет только первый этаж и второй этаж, и окружен маленьким садиком. Присматривать за садом – одно из главных британских времяпрепровождений. В таком пригороде, как этот немного многоквартирных домов. Все выглядят чистыми и аккуратными.
Центры больших городов отличаются, там не всегда очень красиво. Жизнь быстрее, сложнее и беспокойнее. Машины, грузовики, автобусы и такси доминирую городской жизнью. Многие британские города изменились, чтобы машинам было удобнее, но людям от этого стало хуже.
Британская пища тоже может отличаться. Вам понравятся некоторые блюда, они довольно вкусные. Ростбиф и йоркширский пудинг. Но другие британские блюда не столь вкусны. Чипсы, сосиски и бобы. Может быть не для приезжих. А чай и кофе! Чай и кофе совсем!
Это Ваш первый вечер в Британии. Вы можете пойти в паб, если хотите. Здесь много различных пабов. Некоторые хорошие, некоторые не очень. Выберите хороший. Но не задерживайтесь допоздна. Вы, должно быть, устали. Конец вашего первого дня в Британии.
T: Do you like this film? What do you like best of all?
ST 1: I like the style of the houses. Each house generally has just a ground floor and a
first floor and is surrounded by a small garden.
ST 2: I like British food. It’s quite delicious. Roast beef, chips, sausage and beans.
ST 3: I like pubs. There are many different kinds of pubs.
X. Игра по теме “Cities”
Name the Cities
The passenger plane touched down at seven cities in the UK. See if you can find the names of those cities by putting together the jumbled word pieces correctly in pairs.
XI. Презентация работы: «Обзор городов».
XII. Заслушивание творческих работ.
Student 1: “London”
Student 2: :An ancient town” с сопровождением видеофильма.
An ancient town.
Documentary 3’30.
Many visitors to Britain do not go outside London. But for those who explore the country it is quite easy to move around. An excellent network of free motorways links all parts of the country.
For those who prefer rail travel, you can choose the kind of accommodation that suits your budget. There are excellent hotels in every city, but these can be expensive. Guest Houses and “Bed and Breakfast” accommodation is cheaper and a very pleasant way to spend a holiday. You can ask at the Tourist Office for information about a good “Bed and Breakfast”.
One city which tourists like to visit is Bath.
Bath lies on seven hills. In the eighteen century magnificent streets and crescents were built for the visitors who came to the city to enjoy the medicinal qualities of the spa. Fine Georgian architecture on such a scale makes Bath unique in England.
Bath first became important as a Roman city. The hot water of the Roman Bath was as popular then as it is today.
Tourists to the city will find many other pleasant things to do. A boat trip on the River Avon will give you time to admire one of England’s most beautiful and elegant cities.
Древний город.
Документальный сюжет 3’30
Многие приезжающие в Британию не выезжают за пределы Лондона. Но тем, кто изучает страну , очень легко передвигаться. Прекрасная система бесплатных скоростных дорог связывает все части страны.
Для тех, кто предпочитает путешествия по железной дороге, существуют различные виды билетов: от одноразового билета в один конец до билета, дающего право на неограниченное количество поездок на поездах в течение одной недели или более.
Когда Вы знаете, как Вы будете путешествовать, Вы можете выбрать, где Вам останавливаться, в зависимости от Вашего бюджета. В каждом городе есть прекрасные гостиницы, но они могут оказаться дорогими. Гостевые дома и размещение “с постелью и завтраком” - более дешёвый и очень приятный способ проживания во время отпуска. Вы можете узнать о хорошем размещении “с постелью и завтраком” в турбюро.
Бат – это один из городов, который любят посещать туристы.
Бат расположен на семи холмах. В XVIII веке были построены великолепные улицы и дома, стоящие полукругом, для тех, кто приезжал в город, чтобы насладиться медицинскими достоинствами курорта. Прекрасный георгианский архитектурный стиль такого размаха делает Бат уникальным для Англии.
Впервые Бат приобрёл значение как римский город. Горячие воды римского Бата были столь же популярны, как и сейчас.
Туристы найдут в городе и много другого интересного. Поездка на кораблике по реке Эйвон позволит Вам насладиться одним из красивейших и элегантных городов Англии.
XIII. Беседа между Российскими и английскими студентами.
T: Let’s play. You are the British students, you are Russian.
I am sure you have a lot of questions to ask each other and if you don’t mind I’ll be-
gin. I hope you have had a good journey, haven’t you.
Russian students answer questions to the British students.
What are the main parts of the UK?(England, Scotland, Wales, Northern Ireland.)
What is the area of the UK? (The UK is one of the worlds smaller countries with an area of some 244,100 square kilometers.)
Which river is associated with the name of Shakespeare? (Avon)
What is the most important river in England? (Thames.)
What is the commonest tree in England and Scotland? (Elm.)
Br. St.: I want to tell you a joke.
I sentimental lady on an excursion in a forest stopped before a big tree.
O, wonderful elm, ‘she said,’ if you could only speak, what would you say to me?
The man accompanying her said: “It would probably say, “Excuse me, but I am an oak.”
What are the national emblems of England? (Red rose)
What is the soft of very small animals with strong teeth, numerous in the UK? (Mouse.)
What is the national bird of the UK? (Robin Redbreast).
What is the most mysterious monument of the British past?-Stonehenge is still a mystery to scientists.
What was it used for?
XIV. Закрепление пройденного материала.
XV. Подведение итогов.
XVI. Домашнее задание.
Find the interesting information about Great Britain.
Do the quiz.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка занятия по английскому языку по теме "Образование в Великобритании"
Методическая разработка занятия предназначена для студентов II курса всех специальностей средних специальных учебных заведений. Занятие направлено на формирование у студентов иноязычной коммуникативно...
Спорт в Великобритании
Данная презентация предназначена для учителей и преподавателей английского языка. В ней представлена информация по теме "Sport in Great Britain"....
Разработка урока английского языка с использованием ЭОР в 7 классе. Тема:" Традиции, праздники и обычаи Великобритании "
Урок проводим в 7 классе по теме " Традиции, праздники и обычаи Великобритании" Я работаю по УМК : » Новый курс английского языка для российских школ» 3-й год обучения ( авт. О.В. Афанасьева, И. ...
Свадебные традиции Великобритании. Королевские свадьбы.
Данное внеклассное мероприятие знакомит студентов со свадебными обычаями, традициями и суевериями Великобритании, а также "королевскими свадьбами" Елизаветы II, принца Чарльза и принца Уильяма. В...
ПУТЕШЕСТВИЕ В ПРОФЕССИЮ – ПУТЕШЕСТВИЕ ВО ВРЕМЕНИ Игра - путешествие
Методическая разработка предназначена для проведения внеурочного мероприятия профессиональной направленности по специальности 35.02.07«Механизация сельского хозяйства» в форме игры-путешес...
Рабочая программа курса внеурочной деятельности социальной направленности "Путешествие в Великобританию"
Рабочая программа курса внеурочной деятельности социальной направленности «Путешествие в Великобританию» - 34 часа в год, 1 час в неделю....
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ЗАНЯТИЯ (Путешествуем по Великобритании)
В совершенствовании коммуникативной компетенции студентов при освоении учебной дисциплины БД.04 Иностранный язык, наряду с традиционными занятиями, большую роль играет внеаудиторная работа. Одним из э...