В настоящее время изменился социокультурный контекст изучения иностранного языка, значительно возросла профессиональная значимость иностранного языка на рынке труда.. Из предмета второстепенного он стал в один ряд с наиболее востребованными дисциплинами в России, в частности на Кубани, расширяются экономические связи с англо-говорящими странами (Америка, Англия и др.). В настоящее время на предприятиях Кубани требуются специалисты, владеющие английским языком. Материалы на английском языке, представленные в данной научно-исследовательской работе, служат одним из способов формирования технического мышления будущих специалистов.
Научно-исследовательская работа по английскому языку предназначена для студентов технических специальностей, а также всех, кто интересуется техникой и хочет расширить свои знания английского языка.
В научно-исследовательскую работу вошли 3 раздела, каждый раздел содержит несколько текстов, к каждому тексту даются словарь и упражнения. Упражнения построены на базовом лексико-грамматическом материале. Представленные задания построены на основе дифференцированного отбора языкового и текстового материалов с учётом особенностей иноязычного общения специалистов в области техники и машиностроения.
Цель научно-исследовательской работы – познакомить изучающих английский язык, с различными вопросами устройства автомобилей, а также основными понятиями и терминами машиностроения.
Основная информация – устройство автомобилей.
Материалы работы могут использоваться как в ходе самостоятельной работы студентов над языком, так и на практических занятиях под руководством преподавателя.
Вложение | Размер |
---|---|
rabota._vinicyn.doc | 978 КБ |
МИНИСТЕРСТВО СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВА РФ
ФГОУ ВПО БРЮХОВЕЦКИЙ ФИЛИАЛ «КУБАНСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО АГРАНОГО УНИВЕРСИТЕТА»
Научно – практическая конференция на тему «Лучшая научно-исследовательская, экспериментально-конструкторская, творческая работа»
Тема работы: «Устройство современного автомобиля»
(на английском языке)
Автор: Виницын Сергей, студент 1 курса, механико-экономического факультета
Руководитель: Якуба Н.А, преподаватель иностранного языка.
ст. Брюховецкая-2010г.
В настоящее время изменился социокультурный контекст изучения иностранного языка, значительно возросла профессиональная значимость иностранного языка на рынке труда.. Из предмета второстепенного он стал в один ряд с наиболее востребованными дисциплинами в России, в частности на Кубани, расширяются экономические связи с англо-говорящими странами (Америка, Англия и др.). В настоящее время на предприятиях Кубани требуются специалисты, владеющие английским языком. Материалы на английском языке, представленные в данной научно-исследовательской работе, служат одним из способов формирования технического мышления будущих специалистов.
Научно-исследовательская работа по английскому языку предназначена для студентов технических специальностей, а также всех, кто интересуется техникой и хочет расширить свои знания английского языка.
В научно-исследовательскую работу вошли 3 раздела, каждый раздел содержит несколько текстов, к каждому тексту даются словарь и упражнения. Упражнения построены на базовом лексико-грамматическом материале. Представленные задания построены на основе дифференцированного отбора языкового и текстового материалов с учётом особенностей иноязычного общения специалистов в области техники и машиностроения.
Цель научно-исследовательской работы – познакомить изучающих английский язык, с различными вопросами устройства автомобилей, а также основными понятиями и терминами машиностроения.
Основная информация – устройство автомобилей.
Материалы работы могут использоваться как в ходе самостоятельной работы студентов над языком, так и на практических занятиях под руководством преподавателя.
Введение 3
Раздел 1. « The types of engines” 4
Topic “ENGINE” 4
Topic “STEAM ENGINE.” 5
Topic “DIESEL ENGINE” 7
Topic “WНАТ IS AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE?” 9
Раздел 2 «STARTER MOTOR. DRIVER’S CABIN. THE CHASSIS» 12
Topic “STARTER MOTOR. HOW THE DRIVER STARTS THE CAR?”12
Topic “DRIVER’S CABIN. THE CHASSIS AND THE BODY. “ 14
Раздел 3 “Systems in the construction of a automobile” 16
Topic “ Cooling system” 16
Topic “FUEL SYSTEM. BRAKES”. 18
Topic “DRIVIHG SYSTEM” 20
Технический перевод 23
Используемая литература 27
Приложение 28
Раздел 1. « The types of engines”
Topic “ENGINE”
1. Vocabulary.
to make – заставлять
to be referred to as – именоваться, называться
to term – называть
to cause – заставлять, вызывать, причинять
although – хотя
to create – создавать
shaft – вал
engine – двигатель
source – источник
wheel – колесо
internal combustion engine – двигатель внутреннего сгорания
combustion chamber – камера сгорания
to take place – происходить
2. Read and translate the text.
ENGINE
The engine is the source of power that makes the wheels go around and the car move. It is usually referred to as an internal combustion engine because gasoline is burned within its cylinders or combustion chambers.
This burning, or combustion, takes place an a high speed termed as an ”explosion”. The high pressure thus created causes a shaft to turn or rotate.
This rotary motion is transmitted to the car so the wheels rotate and the car moves. Most automobile engines have four or six cylinders, although some eight-, twelve- and sixteen cylinder engines are in use.
3. Answer the questions:
1. What is transmitted to the car so the wheels rotate?
2. How many cylinders have most automobile engines?
3. What is the source of power?
4. What can you say about internal combustion engine?
4. Fill in missing words:
1. This burning, or combustion, takes place an ( большая скорость).
2. Gasoline is (сгорает внутри цилиндров) or combustion chambers.
3. Power that makes the ( колёса вращаются) and the car move.
4. The high pressure thus created causes a ( вал поворачивается) or rotate.
5. Most (автомобильные двигатели) have four or six cylinders.
5. Translate into Russian:
Topic “STEAM ENGINE.”
1. Vocabulary.
steam chest – паросборник
the more...the more - чем больше….тем больше
mostly - главным образом, большей частью
to invent – изобретать
to boil - кипеть
pipe - труба
steam - пар
valves - клапана
piston - поршень
to reach - достигать
pressure - давление
stroke - ход
speed - скорость
opening - отверстие
2. Read and translate the text.
STEAM ENGINE.
The steam engine was the first high-speed engine ever invented. The principle of the steam engine is simple. When water is boiled, it changes in to steam. The more the steam is heated, the more pressure it has.
A steam engine has some important parts. One is a boiler where fire turns water into steam. The steam goes through a pipe to the other important part - the steam chest with a cylinder and a piston in it. There are valves, or openings, in the steam chest. As the piston moves in the cylinder, it opens and closes the valves automatically, so that fresh steam enters just when the piston has reached the end of its stroke. A rod from the piston is connected to a wheel.
Now steam engines are mostly used in locomotives.
3. Answer the questions:
1. What is connected to a wheel?
2. What are some important parts of a steam engine?
3. What can you say about the principle of the steam engine?
4. Are there are valves, or openings, in the steam chest?
5. How now steam engines are mostly used?
4. Fill in missing words:
1. One is a boiler where __________water into steam.
2. A rod from the piston ___________to a wheel.
3. The steam engine was the first ____________ever invented.
4. As the __________in the cylinder, it opens and closes the_____________, so that fresh steam enters just when the piston has reached the end of its stroke.
Missing words: fire turns, valves automatically, high-speed engine, is connected, piston moves.
5. Translate into English:
Topic “DIESEL ENGINE”
1. Vocabulary.
gallon - галлон - англ. (4,54 л); амер. (3,78 л).
besides – помимо, кроме
to last - длиться, продолжаться, сохраняться
screw – винт
like - похожий, подобный
directly - прямо, непосредственно
alone - один, только
immediately - немедленно, тотчас же
spray - брызги, струя, разбрызгивать, распылять
fuel – топливо
spark plug – искра свечи
to connect - соединять
charging – загрузка
to inject – впрыскивать
to ignite – зажигать
to use – использовать
2. Read and translate the text.
DIESEL ENGINE
A diesel engine is like a gasoline engine but simpler. Diesel engines are usually larger and can do more work. The fuel used in a diesel engine is oil. In diesel engines only air is blown into the cylinder. It does not need spark plugs. Diesel engines can be four - stroke ones and two - stroke ones.
Diesel engines use a cheaper kind of fuel and give more power for each gallon of fuel burned than gasoline engines. Besides they last much longer. In new trains and ships diesel engines run large generators which make electricity. The electricity runs motors which are connected to the wheels of the train or to the ship's screws.
The diesel engine is an internal combustion engine. It uses oil as a fuel. The fuel is introduced in the form of spray and the engine requires no special ignition device.
In the four-stroke cycle Diesel engine air alone is drawn into the cylinder on the charging stroke. This air is being compressed on the return stroke to a very high pressure. The result of the combustion is that the air is heated to a high temperature.
The heavy oil injected into the air at the end of the stroke will be immediately ignited by It. The oil burns rapidly, but without explosion. The compression pressure is much higher than that in any other oil or gas engine.
3. Answer the questions:
1. What happened at the end of the stroke?
2. Is in the four-stroke cycle Diesel engine air or petrol drawn into the cylinder on the charging stroke?
3. What is the result of the combustion?
4. What is fuel used in a diesel engine?
5. A diesel engine is like a gasoline engine but simpler, isn’t it?
6. How diesel engines are used in new trains and ships?
4. Fill in missing words:
1. The ___________is an internal combustion engine.
2. This air is being ________on the return stroke.
3. The electricity ________which are connected to the wheels of the train or to the _________.
4. Diesel engines use a cheaper _________and give more power for each gallon of ________than gasoline engines.
5. In diesel engines only air ______into the cylinder.
Bank of words: compressed, fuel burned, diesel engine, ship's screws, runs motors, kind of fuel, is blown.
5. True or false:
Topic “WНАТ IS AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE?”
1. Vocabulary.
detachable - съемный
secure - укреплять, прикреплять
to exert – влиять, оказывать влияние
duration - продолжительность, длительность
succession – последовательность
to comprise - включать, заключать в себе
to succeed - следовать за чем-либо
admission – поступление, доступ, вход
motion – движение
to take place – происходить, случаться
to secure – охранять, предотвращать
internal combustion engine – двигатель внутреннего сгорания
mechanical energy – механическая энергия
to consist of – состоять из…..
inside – внутри
crankshaft – коленвал
rotary – вращающийся
flywheel – маховик
inlet valve – впускной клапан
exhaust valve – выпускной клапан
camshaft – распредвал
constantly – постоянно
majority – большинство
revolution – поворот
2. Read and translate the text.
WНАТ IS AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE?
The gasoline engine is that type of machine where power generated within the cylinders. The engine is set in motion by the explosions of a mixture of gasoline and air.
Combustion takes place above the pistons. The detachable head is secured to the top of the cylinder block. It encloses the cylinder block and forms the combustion chamber. When the fuel is burnt within the cylinders the expansion of gases is used for producing piston movement. Such a type of engine is called the internal combustion engine.
In any internal combustion engine the gas charge is drawn into the cylinder.
The internal combustion engine converts heat into mechanical energy by burning a mixture of oil fuel and air within its cylinder or cylinders. The internal combustion engine consists of the following: 1. A cylinder (there may be several). 2. A piston which moves up and down inside cylinder. 3. A crankshaft connected to the piston by a rod known as a connecting rod. The connecting rod turns the up-and-down motion of the piston into a rotary motion of the crankshaft. 4. A flywheel which keeps the crankshaft moving when the pressure is exerted upon the top of the piston. 5. Two valves known as the inlet valve and the exhaust valve. 6. A camshaft which is used to open and close the valves. 'Combustion engines may be divided into types according to the duration of the cycle on which they operate. By a cycle is meant the succession of operations in the engine cylinder which constantly repeats itself. The great majority of modern automobile engines operate on the four-stroke cycle.
It is completed in four strokes of the piston, or during two revolutions of the crankshaft. Engines are also being built to operate on a cycle which is completed in two piston strokes. The four-stroke cycle comprises the following four phases or operations, which succeed one another in the order in which they are given: Admission of the charge to the cylinder. Compression of the charge. Combustion of the charge. Expulsion of the products of combustion.
3. Answer the questions:
1. What are the operations in the four-stroke cycle?
2. What can you say about gasoline engine?
3.Discribe the internal combustion engine.
4. A camshaft which is used to open and close the valves, isn’t it?
5. Why is such a type of engine called the internal combustion engine?
6. What energy does the internal combustion engine convert?
7. How many valves are there in the internal combustion engine? What are they?
4. Fill in missing words:
1. It is completed in (четыре хода) of the piston, or during two revolutions of the crankshaft.
2. In any internal combustion engine the (топливо) charge is (всасывается) the cylinder.
3. The detachable head is secured to the top of the (блок цилиндров).
4. The (двигатель) is set in motion by the explosions of a (смесь) of gasoline and air.
5. A (маховик) which keeps the (коленвал) moving when the pressure is exerted upon the top of the piston.
6.It is completed in four strokes of the (поршень) or during two
( поворота) of the crankshaft.
5. Translate into Russian:
Раздел 2 «STARTER MOTOR. DRIVER’S CABIN. THE CHASSIS AND THE BODY. “
Topic “STARTER MOTOR. HOW THE DRIVER STARTS THE CAR?”
1. Vocabulary.
STARTER MOTOR - Электрический стартер
to be put into engagement (зд.) – сцепляться
toothed ring – зубчатый венец
periphery – обод
disengagement gear – выключаемая шестерня
to project – выдаваться, выступать
moisture – влага
to arrange – встраивать
dust – грязь
driver’s cabin – кабина водителя
action – действие
to release pressure on the clutch pedal -отпустить сцепление
to disengage - выключить
direct drive - прямая передача
speed – скорость
hand brake – ручной тормоз
lever - рычаг
clutch pedal – педаль сцепления
lightly – слегка
accelerator pedal – педаль газа
to press – нажимать
to increase – увеличивать
gear shift lever –рычаг переключения скоростей
2. Read and translate the text.
STARTER MOTOR
The starter motor is mounted on the left side of the engine. It is a small motor enclosed to prevent the dust and moisture from entering. The gear on the starter shaft is so arranged that. It can be put into engagement with a toothed ring cut on the periphery of the flywheel. The starter is only required to work for a few seconds. An automatic disengagement gear is used to put it out of action when the engine is started.
A steel rod connects it with the pedal that projects through the floor of the driver’s cabin. All that is necessary to start the car, is to press the starting pedal.
HOW THE DRIVER STARTS THE CAR?
Low Speed. The driver releases the hand brake lever and presses on the clutch pedal in order to disengage the clutch. He moves the gear shift lever to the left and back. It is the low speed position. He releases pressure on the clutch pedal and at the same time presses lightly on the accelerator pedal. Now the car is started. He releases the second speed.
Second Speed. The driver released pressure on the accelerator and again disengages the clutch. He moves the gear shift lever through the neutral position. He returns the clutch pedal to its normal position and presses on the accelerator pedal. That is all. He engages the high speed.
High Speed. The driver disengages the clutch as before. He pulls the gear shift lever back from the second position. He increases the speed of the engine. He looks at the speedometer.
3. Answer the questions:
1. How starter motor is mounted?
2. What can you say about an automatic disengagement?
3. How the car is started?
4. Does the driver move the gear shift lever through the neutral position?
5. The driver increases the speed of the engine at the high speed, doesn’t he?
6. What connects it with the pedal that projects through the floor of the driver’s cabin?
4. Fill in missing words:
The gear on the _________is so arranged that.
A steel _______it with the pedal that projects through the floor of the driver’s cabin.
The driver disengages the ______as before.
He ________the gear ________lever through the neutral position.
He ______pressure on the clutch pedal and at the ___________presses lightly on the accelerator pedal.
An automatic ___________gear is used to put it out of action when the _______is started.
Bank of words: moves ,starter shaft, engine, clutch, releases, disengagement, rod connects, shift, same time,
5. True or false:
The gear on the starter shaft is so arranged that.
The starter motor is mounted on the right side of the engine.
It cannot be put into engagement with a toothed ring cut on the periphery of the flywheel.
He releases pressure on the clutch pedal and at the same time presses lightly on the brake pedal.
He moves the gear shift lever through the neutral position.
Topic “DRIVER’S CABIN. THE CHASSIS AND THE BODY. “
1. Vocabulary.
burn button – кнопка сигнала
throttle lever – рычаг дроссельной заслонки
lighting switch – выключатель освещения
gear shift lever – рычаг перемены скоростей
head brake lever – рукоятка ручного тормоза
to Jet in motion - приводить в движение
drive shaft - карданный вал
according to - согласно
capacity (зд.) - величина, емкость, вместимость
steering wheel – руль
steering column – рулевая колонка
chassis - ходовая часть
frame – рама
spring - пружина
gear box – набор шестерён
propeller shaft – вал винта
2. Read and translate the text.
DRIVER’S CABIN
There are many control levers in the driver’s cabin. In front of the driver’s seat there are the steering column and the steering wheel. In the middle of the steering wheel there is the horn button. There is also a lighting switch on the steering wheel. What pedal is this? It is the brake pedal. What pedal is to the left of it? It is the clutch pedal. Where is the accelerator pedal? It is to the right of the brake pedal. What pedal is at the foot of the steering column? It is the starter pedal. There is a gear shift lever to the right of the driver. The hand brake lever is beside it.
THE CHASSIS ASD THE BODY.
We divide the car into two capital parts: the chassis and the body. The chassis is the lower part of the car. It consists of a frame with axles, wheels and springs, and an engine which transmits the motion through, the transmission, to the wheels. The engine consists of a, cylinder block, crankcase, crankshaft and many other parts. The crankshaft sets in motion the flywheel.
Transmission consists of. the clutch the gear box, drive shafts and propeller shafts. The body is the upper part of the car. It is designed according to the capacity of the frame.
3. Answer the questions:
1. What levers are there in the driver’s cabin?
2. Where is the hand brake lever?
3. Where is the steering wheel?
4. Where is the lighting switch?
5. Where is the gear shift lever?
6. Into what two capital parts we divide the car?
7. What can you say about transmission?
4. Fill in missing words:
The (ходовая часть) is the lower part of the car.
The engine consists of a, (блок цилиндров), crankcase, (коленвал) and many other parts.
It is designed according to the (величина) of the frame.
It is to the (справа) of the brake pedal.
Transmission (состоит из) the clutch the gear box, drive shafts and (вал винта).
5. Translate into Russian:
in motion the flywheel.
Раздел 3 “Systems in the construction of a automobile”
Topic “ Cooling system”
1. Vocabulary.
seat (зд.) - гнездо
to force (зд.) - гнать
hollow - полый
water packet - водяная рубашка
entirely - полностью, всецело
as long as - пока
tubular - трубчатый
honey comb (зд.) – сотовый
variety (зд.) – разновидность
hexagonal - шестиугольный
sock – спускной кран
to drain off – спускать, осушать
close (здд.) - кристальный
service brakes - рабочие тормоза
emergency brake - ручной тормоз (стояночный тормоз)
side by side – рядом
majority – большинство
to fill – наполнять
bottom – дно
pump – насос, помпа
to rise – подниматься
variety – сорт, вид, разновидность
2. Read and translate the text.
HOW THE ENGINE IS WATER-COOLED?
The majority of engines are cooled by means of water. The cylinder head, the combustion chamber and the valve seats are surrounded by hollow spaces known as water jackets. They are filled with water. These jackets are connected by pipes to the top and to the bottom of the radiator. The radiator is mounted at the front of the car. There are two circulating methods: pump and thermo-syphon. In the pump system, the pump is placed in the bottom water passage. It is driven by the engine and forces the cooled water into the jackets. It forces the heated water to the top of the radiator where it is cooled again.
In the thermo-syphon system of water cooling there is no pump. The system is based on the fact; that hot water is lighter than cold water and has a tendency to rise. So when the water in the jackets of a thermo-syphon cooled engine gets hot, it rises to the top and enters the radiator through the upper pipe. Here it is cooled and goes to the bottom of the radiator and from there back to the jackets. The circulation is entirely automatic and continues as long as there is a difference in temperature between the water in the radiator and that in the jackets. There is a variety of designs in the structure of the radiators The two main types are tubular and honey comb type.
In the tubular type а series of flat vertical tubes connect two tanks. The honey comb type is built up of short tubes placed horizontally. Their ends are soldered together, making a labyrinth of narrow spaces between the tubes. These spaces are filled with cooled water. Tubes of various shapes are used round, square, hexagonal. A cock is placed at the lowest point of the radiator to drain off water when it is necessary. Behind the radiator a fan is provided to blow cool air on the tubes containing water. It is driven by a belt from a pulley on the crankshaft.
3. Answer the questions:
1. What are surrounded by hollow spaces known as water jackets?
2. Is there pump in the thermo-siphon system?
3. The honey comb type is built up of short tubes placed horizontally,
isn’t it?
4. Is there a variety of designs in the structure of the radiators?
5. What can you say about connecting of these jackets ?
4. Fill in missing words:
These _______are connected by pipes to the top and to the _______of the radiator.
The system is based on the fact; that hot water is _______than cold water and has a ________to rise.
Here it is ______and goes to the bottom of the ________and from there back to the jackets.
In the _________а series of flat __________tubes connect two tanks.
_______the radiator a fan is ________to blow cool air on the tubes containing water.
Bank of words: bottom, behind, jackets, cooled, lighter, tendency, radiator, vertical, tubular type, provided.
5. Translate into English:
Topic “FUEL SYSTEM. BRAKES”.
1. Vocabulary.
to vary – изменять(ся), менять(ся)
to meet the requirements – удовлетворять нужды, требования
pound – фунт
operating conditions - условия работы, режим работы, рабочие условия
close (зд.) - кристальный
service brakes - рабочие тормоза
emergency brake - ручной тормоз (стояночный тормоз)
side by side – рядом
to store – хранить
to deliver – передавать, доставлять
intake stroke – ход всасывания
vapour – пар
fuel – топливо
requirement – требование
tank – бак
importance – важность
ordinary – обычный
2. Read and translate the text.
FUEL SYSTEM
The fuel system is designed, to store liquid gasoline and to deliver it to the engine cylinders on the intake strokes in the form of vapour mixed with air. The fuel system must vary the proportions of air and gasoline vapour to meet the requirements of the various operations conditions. The fuel system consists of a tank in which the liquid gasoline is stored, a fuel line, or tube, through which the gasoline can be brought from the tank to the engine, a pump, which pulls the gasoline through the fuel line, and a carburetor, which mixes the gasoline with air. The carburetor is designed to mix each pound of gasoline with 9 to 15 pounds of air under various operating conditions.
BRAKES
It is not necessary to explain the importance of brakes. It is clear that without brakes the car is quite helpless. They must be well and strongly made. It is necessary to give them close and careful attention. There are two sets of brakes, one for ordinary service, called the service brakes, and the other for emergency use, called the emergency brakes. Sometimes both are mounted inside the same drum. Sometimes one is outside and the other - inside The service brake is operated by a pedal. The emergency brake is operated by a lever.
3. Answer the questions:
1. Describe the fuel system.
2. What are the functions of the carburetor?
3. Why the fuel system is used?
4. What are there are two sets of brakes?
5. Is the service brake operated by a pedal or by lever?
6. Why the car is quite helpless without brakes?
4. Fill in missing words:
1. (Топливная система) consists of a (бак) in which the (жидкий) gasoline is stored, a (топливо) line, or tube, through which the gasoline can be brought from the tank to the (двигатель).
2. The carburetor is (создан) to mix each pound of gasoline with 9 to 15 pounds of (воздух) under various operating conditions.
3. It is (необходимо) to give them close and careful (внимание).
4. Sometimes both are mounted(внутри) the same drum.
5. The (стояночный) brake is operated by a (рычаг).
6. It is not necessary to (объяснять) the (важность) of brakes.
5. True or false:
Topic “DRIVIHG SYSTEM”
1. Vocabulary
driving system - силовая передача
at his will - по своему желанию
cone clutches - конусные сцепления
disc clutches - дисковые сцепления
former- первый (из перечисленных)
coil spring – спиральная пружина
multiple disc - многодисковый
single plate – однодисковый
a number of – ряд, несколько
driving – ведущий
driven - ведомый
to mesh - сцепляться
spline - продольный паз
surface – поверхность
coil – катушка
spring – пружина
outer – внешний
to revolve – поворачиваться
to attach – прикрепляться
fixed – неподвижный
to continue - продолжать
2. Read and translate the text.
DRIVIHG SYSTEM
When the motor - car has to be sat in motion first of all it is necessary to start the engine. When the engine is running you start the car. By means of a pedal, the operator at his will, connects or disconnects the engine with the transmission. This device is called a clutch. Clutches are divided into two main groups: cone clutches and disc clutches. In the former group two cone surfaces are used to convey the drive. The cones are normally pressed into contact with one or another by means of a single powerful coil spring. This type of clutch is old and is now used only to a limited extent. There exist two types of disc clutches: the multiple disc type, and the single plate type.
There exist two types of disc clutches: the multiple disc type and the single plate type. The, multiple clutch is composed of a number of driving and driven discs. The driving discs have teeth on their outer diameter. They mesh with the internal teeth of: the internal teeth of the flywheel, sliding and turning it. When the flywheel revolves these discs revolve with it. The driven discs have teeth on their inner diameter. They are attached to the clutch shaft by means of splines. They can slide on the shaft. They are so fixed that they must rotate when the clutch shaft revolves. The driving discs continue to revolve with the flywheel while the driven discs rotate at the same speed as the clutch shaft.
3. Answer the questions:
1. Into what groups are clutch divided?
2. What is the cone clutch?
3. What is the disc clutches?
4. Does the flywheel revolve these discs?
5. Is multiple clutches composed of a number of driving and driven discs?
6. They mesh with the internal teeth of the internal teeth of the flywheel, sliding and turning it, don’t they?
4. Fill in missing words:
Bank of words: necessary , flywheel , divided into ,splines, is composed, driving, attached to, car, discs, cone, clutch.
5. Translate into Russian:
Технический перевод:
Двигатель
Двигатель- это источник энергии, которая заставляет колёса двигаться и автомобиль перемещаться. Его также относят к двигателям внутреннего сгорания, потому что газ сгорает внутри цилиндров или камер сгорания.
Это горение или сгорание происходит с большой скоростью называемое «взрывом». Таким образом, создаётся высокое давление, которое заставляет вал поворачиваться или вращаться.
Это вращательное движение передаётся колёсам автомобиля и автомобиль
перемещается. Большинство автомобильных двигателей имеют 4 или 6 цилиндров, хотя применяются и 8, 12 и 16-ти цилиндровые двигатели.
Паровые двигатели были первыми изобретёнными высокоскоростными двигателями. Принцип работы парового двигателя очень прост. Когда вода закипает, то она превращается в пар. Чем выше пар нагревается, тем больше давление он имеет. Паровой двигатель имеет некоторые важные части. Одна из них – это паровой котёл, где огонь превращает воду в пар. Пар проходит через трубу в другую важную часть – паросборник с цилиндром и поршнем в нём.
Дизельный двигатель
Дизельный двигатель похож на бензиновый двигатель, но проще. Дизельные двигатели обычно больше и способны выполнять больший объём работы. Топливом для них является дизельное топливо. В дизельных двигателях только воздух поступает в цилиндр. В нём не используются свечи зажигания. Дизельные двигатели могут быть четырёх или двухтактные.
Дизельные двигатели, в отличии от бензиновых, используют более дешёвое топливо и производят больше энергии за каждый галлон сгоревшего топлива. Кроме того они более долговечны в использовании. В новых поездах и кораблях дизельные двигатели запускают большие генераторы, которые производят электроэнергию. Электроэнергия запускает моторы, которые соединены с колёсами поездов и винтами кораблей.
Дизельные двигатели - это двигатели внутреннего сгорания. Топливо распыляется и двигателю не требуется специального воспламеняющего устройства.
В четырёхтактных дизельных двигателях воздух всасывается в цилиндр на ходе загрузки. Этот воздух сжимается на возвратном ходе при очень высоком давлении. В результате сгорания воздух нагревается до высокой температуры.
Что такое двигатель внутреннего сгорания?
Бензиновый двигатель – вид механизма в котором энергия производится внутри цилиндров. Двигатель приводится в действие за счёт сгорания смеси бензина и воздуха.
Сгорание происходит над поршнями. Съёмная головка прикрепляется к блоку цилиндров. Это, включая блок цилиндров, создаёт камеру сгорания. При сгорании топлива внутри цилиндров, расширение газа создаёт движение поршня. Такой вид двигателя называется двигателем внутреннего сгорания.
В любом типе двигателя внутреннего сгорания порция топлива поступает в цилиндр.
Двигатель внутреннего сгорания преобразовывает тепло в механическую энергию за счёт сгорания смеси топлива и воздуха внутри цилиндра или цилиндров. Двигатель внутреннего сгорания состоит из: 1. Цилиндр ( их может быть несколько). 2. Поршень, который двигается вверх и вниз внутри цилиндра. 3. Каленвал соединённый с поршнем шатуном. Шатун двигает поршень вверх или вниз при вращательном движении каленвала.
Электрический стартер.
Электрический стартер находится с левой стороны двигателя. Это маленькое устройство защищённое от попадания грязи и влаги от двигателя. Шестерня вала стартера расположена так, что она сцепляется с зубчатым венцом маховика. Работа стартера требуется только в течении нескольких секунд. Автоматически выключаемая шестерня применяется для выключения его действия, когда двигатель уже запущен.
Низкая скорость ( первая). Водитель выключает ручной тормоз и нажимает на педаль сцепления. Затем он двигает рычаг переключения передач влево и назад. Это положение низкой скорости. Он отпускает сцепление и одновременно слегка нажимает на педаль газа. Теперь автомобиль движется. Он включает вторую скорость.
Вторая скорость. Водитель отпускает давление на педаль газа и снова нажимает на сцепление. Он двигает рычаг переключения передач в нейтральное положение. Затем он возвращает педаль сцепления в нормальное положение и нажимает на педаль газа. Вот и всё. Он достигает высокой скорости.
Как двигатель охлаждается водой?
Большинство двигателей охлаждаются с помощью воды. Головка цилиндра, камера сгорания и клапана окружены водяными рубашками. Они заполнены водой. Эти рубашки соединены трубками с верхней и с нижней частью радиатора. Радиатор расположен спереди автомобиля. Существует два способа циркуляции: помпа и терма-сифон. В помповой системе , помпа расположена в нижней части водного прохода. Она приводится в движение двигателем и гонит холодную воду в рубашки. Также она загоняет горячую воду в верхнюю часть радиатора, где происходит охлаждение.
В терма-сифоновой системе вода охлаждается без помпы. Эта система основана на том, что горячая вода легче холодной и может подниматься. Таким образом, когда вода в рубашках терма-сифона охлаждается, двигатель разогревается, и вода поднимается к верху и поступает в радиатор через верхнюю трубку. Здесь она охлаждается и поступает в нижнюю часть радиатора и оттуда обратно в рубашки. Циркуляция полностью автоматическая и продолжается столько, сколько существует разница температур между водой в радиаторе и в рубашках.
Карбюратор и тормоза.
Первой причиной появления мощности является сгорание смеси бензина и воздуха в двигателе внутреннего сгорания. Карбюратор обеспечивает смесь, которая всасывается в цилиндр впускным клапаном на такте всасывания. Карбюратор расположен с одной стороны блока цилиндров. Он соединяется с камерой сгорания с помощью впускного коллектора и впускного клапана. Карбюратор забирает бензин и воздух, распыляет бензин на самые мельчайшие частицы, смешивает их с воздухом, таким образом создаёт смесь. Итак, первой функцией карбюратора является превращение жидкого бензина в топливо, которое будет гореть. Вторая функция – регулировать поток топлива.
Нет необходимости объяснять важность тормозов. Ясно, что без тормозов автомобиль совершенно беспомощный. Они должны быть надёжными и хорошо сделанными. Необходимо уделять им пристальное внимание. Существует два вида тормозов: обычные (рабочие) и ручные (стояночные) тормоза. Иногда они оба вмонтированы внутри одного барабана. Иногда один вмонтирован снаружи, а другой – внутри. Рабочий тормоз приводится в действие с помощью педали. Ручной тормоз приводится в действие с помощью рычага.
Ходовая часть и кузов.
Мы делим автомобиль на две главные части: ходовую часть и кузов.
Ходовая часть – это нижняя часть автомобиля. Она состоит из рамы и осей, колёс и пружин, двигателя, который передаёт колёсам движение с помощью трансмиссии. Двигатель состоит из блока цилиндров, картера, коленвала и многих других частей.
Трансмиссия состоит из сцепления, коробки передач и карданного вала. Кузов - это верхняя часть автомобиля. Она создаётся в соответствии с величиной рамы.
Задний мост – это простая конструкция. Он является самой важной частью трансмиссии. Так как передаёт энергию на задние колёса и соединяется с карданом карданным валом. Задняя ось состоит из: 1. Кожух моста несущий автомобиль. 2. Полуось, которая приводит в движение колёса. 3. Коронная шестерня с помощью, которой движение карданного вала передаётся направо и налево. 4. Дифференциал, который позволяет одному колесу поворачиваться быстрее другого. С внутренней стороны каждой полуоси находится ведомая шестерня
Силовая передача.
Когда необходимо привести автомобиль в движение, прежде всего нужно запустить двигатель. При работающем двигателе вы приводите автомобиль в движение. С помощью педали водитель по желанию соединяет и разъединяет трансмиссию. Это устройство называется сцепление. Сцепление делится на две главные группы: конусные и дисковые сцепления. Первые используют две конусные поверхности для передачи силы. Конусы обычно прижаты для контакта друг с другом с помощью одной мощной спиральной пружины. Этот вид сцепления устарелый и сейчас используется только в ограниченной степени. Существует два типа дисковых сцеплений: многодисковые и однодисковые.
Многодисковое сцепление состоит из ряда ведомых и ведущих дисков. Ведущие диски имеют зубья на внешнем диаметре. Они сцепляются с внутренними зубьями маховика, скользя и поворачивая его. Когда маховик вращается, эти диски вращаются вместе с ним.
Поршень и функции поршневых колец.
Двигатель может иметь 4, 6 или более цилиндров, в которых сгорает смесь. Внутри каждого цилиндра находится поршень. Для предотвращения трения между двигающейся частью поршня и стенками цилиндра, поршни расположены свободно в цилиндре и таким образом не могут полностью удерживать смеси в камере сгорания. Каждый поршень снабжён спиральными поршневыми кольцами, расположенными в канавках поршня.
Эти кольца служат для предотвращения попадания смеси из поршня на стенки цилиндра. Они создают компрессию в цилиндре и предотвращают проникновение смеси. После применения кольца необходимо вынимать для осмотра и чистки. Они защищают поршень от износа вызванного быстрым движением. Легче заменить дешёвые поршневые кольца, чем поршень.
Для чего применяют контрольную трубку?
В каждом радиаторе находится маленькая трубка, которая проходит от внутреннего наполнителя к основанию радиатора. Она называется контрольная трубка. Её главное назначение – отводить пар, когда радиатор разогреется. В некоторых автомобилях на панели инструментов вмонтирован индикатор, показывающий температуру воды в системе охлаждения.
Используемая литература:
Основная
1.А.В. Гниненко. Современный автомобиль. Как мы его видим? Английский язык для студентов автомобильных, автодорожных и машиностроительных специальностей - Москва, 2005 г.
2. Т.Ю. Полякова «Английский язык для инженеров» - Москва, 2004 г.
3. Сеть Интернет
Дополнительная
1. П.И. Коваленко « Английский для технических вузов» - Ростов-на Дону, 2002 г.
2.Под. ред. Чернухина А.Е. Англо-русский политехнический словарь – Москва, 2000 г.
3. Modern English – Russian dictionary - Москва, 2006 г.
Приложение.
Сверчок
Сладость для сердца
Мост Леонардо
Снежная зима. Рисуем акварелью и гуашью
Центральная часть Млечного пути приоткрывает свои тайны