Разработки уроков
В. Серен-оол Донгурак
Презентация к уроку
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
В. Серен-оол Донгурак | 27.42 КБ |
vlad_seren-ool_dongurak.ppt | 471 КБ |
tanaa-hereldin_churtunda.docx | 23.69 КБ |
Предварительный просмотр:
Владимир Серен-оол
«Доёгурак»
+=редиглиг сорулгазы: ==реникчилерге чогаалчынын дугайында тайылбырлап, с=з\глелден \з\нд\лерни уругларга аянныг номчудар; аёаа даянгаш, чогаалдыё кол маадырларыныё овур-хевирлерин, аажы-чаёын тодарадыр; уран-чеченин сайгарар;
Кижизидер сорулгазы: маадырларныё овур-хевиринге даянгаш, кижизиг м=з\-шынарга, эрес-дидим, соруктуг болурунга кижизидер;
Сайзырадыр сорулгазы: уругларныё харылзаалыг болгаш бижимел чугаазын, чогаадыкчы чоруун сайзырадыр; с=с курлавырын байыдар.
Дерилгези: мультимедийлиг проектор, компьютер, үлелге материалы, видеоролик, үлегер домактар.
Ажыглаан технологиязы: ИКТ технологиязыныё элементизи, проблемниг ==редириниё технологиязы.
Кичээлдиё хевири: Чаа тема тайылбыры
Эртемнер аразында харылзаазы: орус чогаал, тыва дыл.
Кичээлдин чорудуу:
- Организастыг кезээ.
Башкы: Экии, уруглар, таныжып алыылыёар. Мени Донгак Лира Тырыкыевна дээр. Мугур-Аксы дугаары 2 ортумак школазыныё тыва дыл, чогаал башкылап ажылдап турар мен.
Кыдырааш, номнарны ажыткаш, б=г\нг\ ай-х\нн\ бижип алыёар.
(Самбырага тема бижиир хостуг черни арттырып алыр.)
Башкы: Чаа темаже кирер мурнунда слайдыже к=р\птээлиёер
- Видеосюжет-биле ажыл (Видеосюжетти к=рг\зер.) Б=г\н ч\н\ё дугайында тема ==ренир-дир бис? (Оор чорук дугайында.)
Теманы кыдыраашка бижидер.
2. Эпиграф-биле ажыл (бир ==реникчиге номчудар.)
- Эпиграфта чогаалдыё кол айтырыын болгаш бодалын бижээн. Бо кичээлде сорулгавыс: орлан-эрес оолактыё овур-хевирин с=з\глел дамчыштыр сайгарып, бадыткап ажылдаар бис. А эпиграфче келир кичээлде катап эглип кээр бис.
3. Чогаалдыё кыска утказын 1-2 ==реникчиге чугааладыр.
4. Чогаалдыё с=з\глели-биле ажыл.
а) 1-ги абзацты номчудар.
- Болуушкун кандыг \еде, кайда болуп турар-дыр? Кымнарны автор чуруп к=рг\з\п турарыл?
б) 2-ги абзацты номчудар.
– Орланныё бажынга «садыгда оорлар бар чадавас» деп бодал кире д\шкен. Ч\ге? Бадыткап к=р\ёерем.
- Моон Орланныё м=з\-шынарыныё кандыг талазын билип аар-дыр бис?
в) Диалогту \ш кижиге аянныг номчудар.
- Бо диалогтан Орланга кандыг характеристика берип болурул?
Оолдуё сагынгыр-тывынгырын ч\\ деп с=стер бадыткап турарыл?
А шиитпирлиин кайы домактардан билип алыр бис?
А Сергей кандыг кижи-дир? Оолдуё корга бергени шын бе?
– Ам кыдыраашка Орлан биле Сергейниё овур-хевирин тодарадып турар демдек аттарын бижип алыылыёар (тыва дыл эртеми-биле харылзаа.)
(Орлан эскериичел, сагынгыр-тывынгыр, дидим, шиитпирлиг; Сергей сезиктиг, кортук, ындыг-даа болза сагыш-човангыр, д\в\рээр сеткилдиг.)(Кыдыраашка бижидер.)
г) – Абзацтардан (арын 152, 1-ги, 2-ги абзацтар) ылап-ла оорлар-дыр деп шынзыдып турар домактарны тып, номчуптуёарам.
– Орлан ч\ге туттуруп алганыл?
5. Орус чогаал-биле холбаа.
Оорлар дугайындаорус азы =ске-даачоннарныё чогаалдарын номчаан улус бар бе? 5-ки класстыё орус литература номунда улуг орус чогаалчы Алексей Горькийниё он харлыг итальян оол дугайында бижээн чогаалы бар (Сактып тур силер бе, ==ренген силер бе?) Чогаалдан \з\нд\н\ номчуп к=рээлиёер.
а) Диалогту аянныг номчудар (арын 81, 3 кижиге)
- Он? Я думаю – богаче короля.
- Ну, оставим глупости соседям! А сколько брюк у твоего хозяина?
- Это трудно сказать.
- Десять?
- Может быть, больше…
- Поди-ка принеси мне одни не очень длинные и теплые, - сказал Пепе.
- Зачем?
- Ты видишь – какие у меня?
Видеть это было трудно – от штанов Пепе на ногах его оставалось совсем немного.
- Да, - согласилась сестра, - тебе необходимо одеться! Но он ведь подумает, что мы украли.
Пепе внушительно сказал ей:
- Не нужно считать людей глупее нас! Когда от многого берут немножко, это не кража, а просто дележка!
– Пепениё бодалы шын бе? (- Шын эвес, бай ээзиниё ч\в\рлерин ч=пшээрел чокка эккээр кылдыр чалча угбазын к=г\д\п, аайынга киирип алган. Ол дээрге \лежиишкин эвес, а оорлааны болур.)
б) Диалогту 3 ==реникчиге номчудар.
Американец, спокойно выслушав его, заметил:
- А я думаю, молодчик, что надобно позвать полицию.
- Да-а? – очень удивился Пепе. – Зачем?
- Чтобы тебя отвели в тюрьму…
- Пепе оор \\лгедиин билген-дир бе? Ч\ге билбээн-дир? (- Билбээн, ч\ге дээрге ону чагып-сургап турар кижи чок, кудумчуоглу.)
– Ч=пшээрел чокка =ске кижиниё =нч\-х=реёгизинге дээр болза, ону ч\\ дээрил? – Оорлаашкын.)
- А «Доёгурак» деп чогаалда улуг кижилер канчап оор апарган деп бодаар силер?
- Оор чорук амгы \еде кайда-даа эё чидиг проблемаларныё бирээзи. Школачыларныё аразында оорланыр багай чорук бар бе, кандыг деп бодаар силер? (чижээ, соталыг телефоннар чидип турган таварылгалар бар.)
- Оор кижилерни канчаар кезедип турарыл, билир силер бе? (Россия Федерациязыныё Кеземче хоойлузунуё 158 дугаар статьязы Кража – Оор чорук. Оор кем-херек дээш акшага торгаар азы албадал-биле ажылдадыр, херек аартаар болза, 2 чылга, 5чылга, 2-ден 6 чылга, а онза улуг хемчээлге оор херек кылганы дээш 5-тен 10чылга чедир хосталгазын казып шиидер.)
Кижи эки чаёчылдарга кажандан эгелеп ==ренир ужурлуг-дур, бо дугайында тыва чоннуё ч\\ деп \легер с=з\ барыл? (- Кижи болуру чажындан, аът болуру кулундан.)
6. Словарьлыг ажыл.
- Ынчангаш, уруглар, б=г\нг\ кичээлде лексикавыста чаа с=стерни немеп алдывыс.
/\лгедиг – багай кылдыныг
Дележка - \лежиишкин
Кража - оорлаашкын
Уголовный кодекс – Кеземче хоойлузу
7. Онаалга.
- Келир кичээлде чогаалды улаштыр ==ренир бис. Чогаалды т=нд\р номчуп, мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш кээр:
- Оорларга кандыг характеристика берип болур-дур?
- Орлан канчап дириг артканыл?
- Оорлар-биле кымнар, канчаар демисел чорудуп турарыл?
- «Оорнуё оруу мунгаш» деп \легер домак чогаалда кымнарга хамааржырыл, утказын тайылбырлаар.
- Чогаалыё адын ч\ге «Доёгурак» деп адааныл?
8. Рефлексия.
Кичээлден кандыг т\ёнел \нд\р\п болурул? Кичээл силерге ажыктыг болду бе?
9. Демдек салыры.
Тыва Республиканыё ==редилге болгаш эртем яамызы
М=ёг\н-Тайга кожууннуё муниципалдыг бюджеттиг ==редилге чери
Мугур-Аксы №2 ортумак школазы
Владимир Серен-оол
«Доёгурак»
( Чаа тема тайылбырыныё кичээли)
Мугур-Аксы, 2014
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Серен-оол Владимир Седипович Доёгурак
Оорлар Орлан Чогаал маадырлары Эскериичел, дидим, сагынгыр-тывынгыр, шиитпирлиг Сергей Сезиктиг, кортук, ындыг-даа даёнангыр
Словарьлыг ажыл /\лгедиг - Багай кылдыныг Уголовный кодекс - Кеземче хоойлузу Оор чорук Кража- Делёжка - /лежиишкин
Бажыёга онаалга Чогаалды т=нд\р номчуур. Мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш кээр: - Оорларга кандыг характеристика берип болур-дур? - Орлан канчап дириг артканыл? - Оорлар- биле кымнар, канчаар демисел чорудуп турарыл? - «Оорнуё оруу мунгаш» деп \легер домак чогаалда кымнарга хамааржырыл, утказын тайылбырлаар? - Чогаалдыё адын ч\ге «Доёгурак» деп адааныл?
Предварительный просмотр:
Николай Куулар
«Танаа-Херелдиё чуртунда»
+=редиглиг сорулгазы: ==реникчилерге чогаалчынын дугайында тайылбырлап, чогаалдыё баштайгы ийи эгезин уругларга шилилгелиг кылдыр аянныг номчудар, аёаа даянгаш, чогаалдыё кол маадырларыныё овур-хевирлерин, аажы-чаёын тодарадыр;
Кижизидер сорулгазы: уругларныё аажы-чаёында сонуургак, сагынгыр-тывынгыр, эскериичел талаларын илередир;
Сайзырадыр сорулгазы: уругларныё боданыр аргазын чогаадыкчы чоруун илередип, ону сайзырадырынга идигни бээр;
Дерилгези: ном «Т=рээн чогаал» 5 класс, Мультимедийлиг проектор, компьютер, экран, үлелге материалы.
Ажыглаан технологиязы: информас-коммуникативтиг, проблемниг ооредиринин технологиязы.
Кичээлдиё хевири: чаа тема тайылбыры
Эртемнер аразында харылзаазы: тыва дыл эртеми, эртем-биле холбаа, чоннар арзыныё харылзаазын ажыглап турар.
Кичээлдин чорудуу:
Организастыг кезээ
Башкы: Экии, уруглар, таныжып алыылыёар. Мени Донгак Лира Тырыкыевна дээр. Мугур-Аксы дугаары 2 ортумак школазыныё тыва дыл, чогаал башкызы бооп ажылдап турар мен.
Онаалга хыналдазы.
- Эрткен кичээлде кым деп авторнуё ч\\ деп чогаалын ==ренген ийик силер, уруглар, сагындыра кааптыёарам.
- Чогаалдыё кол маадырларын адаптыёарам. Ч\н\ё дугайында бижип турар ийик.
Эрес-хейлер, чогаалды кончуг эки билип алган-дыр силер.
- Чаа тема тайылбыры
- Кыдырааш, номнар ажыткаш, б=г\нг\ ай-х\нн\ болган б=г\нг\ теманы бижип алыёар, уруглар.
Слайды-биле ажыл.
Башкы: Дараазында слайдыже к=р\птээлиёер. (Слайдыда чайлаг чуруктарын уругларга к=рг\зер).
- Бо чараш чуруктарда ч\н\ к=р\п тур силер, уруглар?
- Ч\н\ё дугайында эгелерни ==ренир хевирлиг-дир? Чайлаг.
- Ынчангаш б=г\нг\ кичээлде сорулгавыс «Чайлагга таныжылга», «Аян-чоруктуё эгези» деп эгелер-биле ажылдаар бис. Чаа чогаалды билип алыры-биле с=з\глелдиё иштинден чугула черлерни тып, шилип, номчуп сайгарар-дыр бис.
3. Чогаалдыё с=з\глели-биле ажыл.
а) 1-ги абзацты номчудар
- Бо абзацтан ч\н\ билип алдывыс?
- Бо абзацта кым деп маадырлар-биле таныжып алдывыс, уруглар? (Белек-Байыр малчын, Танаа-Херел).
- Белек-Байыр кандыг кижи-дир? (Малчын)
- Танаа-Херел деп кымыл ол? Белек-Байырныё хеймер оглу.
- Аалдыё турар чери кайда-дыр? Торгалыг хемниё ооруунда турар.
- Бо абзацта Танаа-Херелдиё овур-хевиринде мындыг с=с каттыжыыкыннары-биле ажылдаптаалыёар:
- Додуккан арынныг
- Тырыё мага-боттуг
- Хоюг карактарыныё
-П=р\кс\мээр
- Додуккан х\реёзимээр аранныг, тырыё мага-боттуг… оол. Бо кандыг уран-чечен арга-дыр, уруглар? Эпитет.
- Оолдуё аажы-чаёында чаныган чоруун ч\\ деп чараш деёнелге-биле к=рг\скен-дир? Чаныган аът дег, чаёгыс-даа х\н ызырынмаан.
- Аалдыё турар чери кайда-дыр, уруглар? Торгалыг хемниё ооруунда.
б) 2-ги абзацты номчудар(ар.150 2-ги абзац)
- Танаа-Херелдиё аалында оон =ске кымнар бар-дыр? Шын-дыр, Аржай акый, Билчиё угбай, оол, уруг.
- А ол аалчы оол, кыстыё аттарын кымнар дээр ийик, кым тып номчуптарыл?
- Шын-дыр, аалчы оолдуё адын Айдаш дээр, а уругнуё адын Аёгырмаа дээр.
Кыдыраашка ажыл. Чогаалдыё маадырлары: Белек-Байыр малчын…
- Танаа-Херелдиё ада-иезиниё езулуг чайлаа кайдал, уруглар? (ар.151 1-ги абзац).
- Ол черлерин атьтарыныё тайылбырын бо эртем номундан номчуптаалыёар.
Деспек –
Торгалыг –
Шаалаш –
Ынчаарга бо черлер аттарыныё тайылбырын к=рд\в\с, уруглар, ам дараазында Деспек деп черниё чурумалын тып номчуптаалыёар, уруглар. («Аян чоруктуё эгези» деп эгениё бирги абзазында.)
- Бо чер кандыг чер-дир? Ч\ге мону хорулааш Шаалааш деп адаан деп бодаар силер? (Кызаадан шурап баткан суг-дур).
- Силер чайлагга барган силер бе? Аёаа баргаш, ч\н\ канчаксаар-дыр силер? Аалдыё чоок-кавызында черлерни к=р\ксээр-дир силер бе?
- А бо чогаал маадыры Танаа-Херелдиё сагыжы каяа чоруп турган-дыр, тып номчуптаалыёарам (ар. 151 3-к\ абзац).
- Чогаалда черлер аттары: Кара-Суг, Ак-Хем, Будуктуг-Чадыр (кыдыраашка бижиир.)
- Силер бодаарыёарга, Танаа-Херелдиё к\зели б\дер деп бодаар силер бе? Ол чараш черлерже баар бе кандыгыл?
- Бадыткал кылдыр дараазында абзацтан тып номчуптаалыёар, кым тып алды? (ар.151, 5-ки абзац).
- А бо уруглар кандыг сорулгалыг, кайнаар бар чыдар ол?
- Танаа-Херел чоруп олура, ч\н\ тып алганыл база кымга тутсуп кааныл?
- Хенертен ч\\ болу бергенил?
- Бо уругларныё аразында кым дидим болганыл? Ар.152 6гы абзац.
- Силерниё араёарда куй к=рген кижи бар бе, каяа к=рд\ё? кандыг куй болду?
Дараазында слайдыже к=рээлиёер. Бо кижи кайда орар-дыр?
- А бо куй кандыг куй-дур. (ар 153, 6-гы абзац) рольдап номчудар.
Эжик ышкаш хая бар болган.
- Мында Танаа-Херел ч\н\ к\зей бергенил?
- 154-к\ арында 1-ги абзацта кандыг хуулгаазын болу бергенил? Тып номчуптар.
- Канчап ол хая ажыттына бергени ол? «Ажыттын-ажыттын, аёгай-аёгай».
5. Физминутка
- А бис база шенеп к=рээлиёерем. Карактарывысты шийип алгаш, баарывыста хая турар кылдыр сагыштап алгаш, даянгыыш-биле соккаш ажыдып к=рээлиёер. Канчалды, уруглар, ажаттынды бе?. Ынчаарга бис кандыг чогаал ==ренип турар-дыр бис. (хуулгаазын чогаал).
6. +ске чогаал-биле холбаа
- Оон =ске мындыг хуулгаазын чогаалдар номчаан силер бе азы кино к=рген силер бе, адап к=р\ёерем. «Алиса в стране чудес», Али-Баба и 40 разбойников»
- Ол чогаалдарныё кол маадырлары кымнарыл?
- Бо чогаалды сайгардывыс, уруглар. Чогаал маадырларыныё характеристиказын деёнептээлиёер. Уругларныё аажы-чаёында ылгалдыг ч\\лдер бар бе?
- Бо уруглар хаяныё ындыы талазынга баргаш, каяа чеде бээр деп бодап тур силер, уруглар?
Ынчангаш бо чогаалда кол маадырларныё аажы-чаёын, чугаа-домаан дараазында таблица езугаар кылып эккээр силер, уруглар.
8. Онаалга.
- Келир кичээлде чогаалды улаштыр ==ренир бис. Чогаалды т=нд\р номчуп, мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш келир:
- Чогаалдыё адын ч\ге «Танаа-Херелдиё чуртунда» деп адаанын тодарадыр?
- Хаяныё ындыы талазында кандыг амыдырал барыл?
9. Рефлексия.
- Бо кичээлде берге ч\ве ч\\ болду?
- Бо кичээлде ч\н\ё дугайында ==рендивис?
- Кичээл силерге солун болду бе?
10. Демдек салыры.