Разработки уроков

Донгак Лира Тырыкыевна

В. Серен-оол Донгурак

Презентация к уроку

Скачать:


Предварительный просмотр:

Владимир Серен-оол

«Доёгурак»

+=редиглиг сорулгазы:  ==реникчилерге чогаалчынын дугайында тайылбырлап, с=з\глелден \з\нд\лерни уругларга аянныг номчудар; аёаа даянгаш, чогаалдыё кол маадырларыныё овур-хевирлерин, аажы-чаёын тодарадыр; уран-чеченин сайгарар;

Кижизидер сорулгазы:  маадырларныё овур-хевиринге даянгаш, кижизиг м=з\-шынарга, эрес-дидим, соруктуг болурунга кижизидер;

Сайзырадыр сорулгазы: уругларныё  харылзаалыг  болгаш  бижимел чугаазын, чогаадыкчы чоруун сайзырадыр; с=с курлавырын байыдар.

Дерилгези: мультимедийлиг проектор, компьютер, үлелге материалы, видеоролик, үлегер домактар.

Ажыглаан технологиязы: ИКТ технологиязыныё элементизи, проблемниг ==редириниё технологиязы.

Кичээлдиё хевири: Чаа тема тайылбыры

Эртемнер аразында харылзаазы: орус чогаал, тыва дыл.

Кичээлдин чорудуу:

  1. Организастыг кезээ.

Башкы: Экии, уруглар, таныжып алыылыёар. Мени Донгак Лира Тырыкыевна дээр. Мугур-Аксы дугаары 2 ортумак школазыныё тыва дыл, чогаал башкылап ажылдап турар мен.

Кыдырааш, номнарны ажыткаш, б=г\нг\ ай-х\нн\ бижип алыёар.

(Самбырага тема бижиир хостуг черни арттырып алыр.)

Башкы: Чаа темаже кирер мурнунда слайдыже к=р\птээлиёер

  1. Видеосюжет-биле ажыл (Видеосюжетти к=рг\зер.) Б=г\н ч\н\ё дугайында тема ==ренир-дир бис? (Оор чорук дугайында.)

Теманы кыдыраашка бижидер.

2. Эпиграф-биле ажыл (бир ==реникчиге номчудар.)

- Эпиграфта чогаалдыё кол айтырыын болгаш  бодалын бижээн. Бо кичээлде сорулгавыс: орлан-эрес оолактыё овур-хевирин с=з\глел дамчыштыр сайгарып, бадыткап ажылдаар бис. А эпиграфче келир кичээлде катап эглип кээр бис.

3. Чогаалдыё кыска утказын 1-2 ==реникчиге чугааладыр.

4. Чогаалдыё с=з\глели-биле ажыл.

а) 1-ги абзацты номчудар.

- Болуушкун кандыг \еде, кайда болуп турар-дыр? Кымнарны автор чуруп к=рг\з\п турарыл?

б) 2-ги абзацты номчудар.

– Орланныё бажынга «садыгда оорлар бар чадавас» деп бодал кире д\шкен. Ч\ге? Бадыткап к=р\ёерем.

 - Моон Орланныё м=з\-шынарыныё кандыг талазын билип аар-дыр бис?

в) Диалогту \ш кижиге аянныг номчудар.

- Бо диалогтан Орланга кандыг характеристика берип болурул?

Оолдуё сагынгыр-тывынгырын ч\\ деп с=стер бадыткап турарыл?

 А шиитпирлиин кайы домактардан билип алыр бис?

А Сергей кандыг кижи-дир? Оолдуё корга бергени шын бе?

– Ам кыдыраашка Орлан биле Сергейниё овур-хевирин тодарадып турар демдек аттарын бижип алыылыёар (тыва дыл эртеми-биле харылзаа.)

(Орлан эскериичел, сагынгыр-тывынгыр, дидим, шиитпирлиг; Сергей сезиктиг, кортук, ындыг-даа болза сагыш-човангыр, д\в\рээр сеткилдиг.)(Кыдыраашка бижидер.)

г) – Абзацтардан (арын 152, 1-ги, 2-ги абзацтар) ылап-ла оорлар-дыр деп шынзыдып турар домактарны тып, номчуптуёарам.

 – Орлан ч\ге туттуруп алганыл?

5. Орус чогаал-биле холбаа.

Оорлар дугайындаорус азы =ске-даачоннарныё чогаалдарын номчаан улус бар бе?  5-ки класстыё орус литература номунда улуг орус чогаалчы Алексей Горькийниё он харлыг итальян оол дугайында бижээн чогаалы бар (Сактып тур силер бе, ==ренген силер бе?) Чогаалдан \з\нд\н\ номчуп к=рээлиёер.

а) Диалогту аянныг номчудар (арын 81, 3 кижиге)

 - Он? Я думаю – богаче короля.

 - Ну, оставим глупости соседям! А сколько брюк у твоего хозяина?

 - Это трудно сказать.

 - Десять?

 - Может быть, больше…

 - Поди-ка принеси мне одни не очень длинные и теплые, - сказал Пепе.

 - Зачем?

 - Ты видишь – какие у меня?

Видеть это было трудно – от штанов  Пепе на ногах его оставалось совсем немного.

 - Да, - согласилась сестра, - тебе необходимо одеться! Но он ведь подумает, что мы украли.

Пепе внушительно сказал ей:

 - Не нужно считать людей глупее нас! Когда от многого берут немножко, это не кража, а просто дележка!

– Пепениё бодалы шын бе? (- Шын эвес, бай ээзиниё ч\в\рлерин ч=пшээрел чокка эккээр кылдыр чалча угбазын к=г\д\п, аайынга киирип алган. Ол дээрге \лежиишкин эвес, а оорлааны болур.)

б) Диалогту 3 ==реникчиге номчудар.

Американец, спокойно выслушав его, заметил:

 - А я думаю, молодчик, что надобно позвать полицию.

 - Да-а? – очень удивился  Пепе. – Зачем?

 - Чтобы тебя отвели в тюрьму…

- Пепе оор \\лгедиин билген-дир бе? Ч\ге билбээн-дир? (- Билбээн, ч\ге дээрге ону чагып-сургап турар кижи чок, кудумчуоглу.)

– Ч=пшээрел чокка =ске кижиниё =нч\-х=реёгизинге дээр болза, ону ч\\ дээрил? – Оорлаашкын.)

- А «Доёгурак» деп чогаалда улуг кижилер канчап оор апарган деп бодаар силер?

 - Оор чорук амгы \еде кайда-даа эё чидиг проблемаларныё бирээзи. Школачыларныё аразында оорланыр багай чорук бар бе, кандыг деп бодаар силер? (чижээ, соталыг телефоннар чидип турган таварылгалар бар.)

 - Оор кижилерни канчаар кезедип турарыл, билир силер бе? (Россия Федерациязыныё Кеземче хоойлузунуё 158 дугаар статьязы Кража – Оор чорук. Оор кем-херек дээш акшага торгаар азы албадал-биле ажылдадыр, херек аартаар болза, 2 чылга, 5чылга, 2-ден 6 чылга, а онза улуг хемчээлге оор херек кылганы дээш 5-тен 10чылга чедир хосталгазын казып шиидер.)

Кижи эки чаёчылдарга кажандан эгелеп ==ренир ужурлуг-дур, бо дугайында тыва чоннуё ч\\ деп \легер с=з\ барыл? (- Кижи болуру чажындан, аът болуру кулундан.)

6.  Словарьлыг ажыл.

 - Ынчангаш, уруглар, б=г\нг\ кичээлде лексикавыста чаа с=стерни немеп алдывыс.

 /\лгедиг – багай кылдыныг

Дележка - \лежиишкин

Кража - оорлаашкын

Уголовный кодекс – Кеземче хоойлузу

7. Онаалга.

- Келир кичээлде чогаалды улаштыр ==ренир бис. Чогаалды т=нд\р номчуп, мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш кээр:

- Оорларга кандыг характеристика берип болур-дур?

- Орлан канчап дириг артканыл?

- Оорлар-биле кымнар, канчаар демисел чорудуп турарыл?

- «Оорнуё оруу мунгаш» деп \легер домак чогаалда кымнарга хамааржырыл, утказын тайылбырлаар.

- Чогаалыё адын ч\ге «Доёгурак» деп адааныл?

8. Рефлексия.

Кичээлден кандыг т\ёнел \нд\р\п  болурул?  Кичээл силерге ажыктыг болду бе?

9. Демдек салыры.

Тыва Республиканыё ==редилге болгаш эртем яамызы

М=ёг\н-Тайга кожууннуё муниципалдыг бюджеттиг ==редилге  чери

Мугур-Аксы №2 ортумак школазы

Владимир Серен-оол

«Доёгурак»

( Чаа тема тайылбырыныё кичээли)

Мугур-Аксы, 2014


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

М=ёг\н-Тайга кожууннуё муниципалдыг бюджеттиг ==редилге чери «Мугур-Аксы №2 ортумак школазы» Кичээлди эрттирген башкы: Донгак Лира Тырыкыевна

Слайд 3

Серен-оол Владимир Седипович Доёгурак

Слайд 4

Оорлар Орлан Чогаал маадырлары Эскериичел, дидим, сагынгыр-тывынгыр, шиитпирлиг Сергей Сезиктиг, кортук, ындыг-даа даёнангыр

Слайд 5

Словарьлыг ажыл /\лгедиг - Багай кылдыныг Уголовный кодекс - Кеземче хоойлузу Оор чорук Кража- Делёжка - /лежиишкин

Слайд 6

Бажыёга онаалга Чогаалды т=нд\р номчуур. Мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш кээр: - Оорларга кандыг характеристика берип болур-дур? - Орлан канчап дириг артканыл? - Оорлар- биле кымнар, канчаар демисел чорудуп турарыл? - «Оорнуё оруу мунгаш» деп \легер домак чогаалда кымнарга хамааржырыл, утказын тайылбырлаар? - Чогаалдыё адын ч\ге «Доёгурак» деп адааныл?



Предварительный просмотр:

Николай Куулар

«Танаа-Херелдиё чуртунда»

+=редиглиг сорулгазы: ==реникчилерге чогаалчынын дугайында тайылбырлап, чогаалдыё баштайгы ийи эгезин уругларга шилилгелиг кылдыр аянныг номчудар, аёаа даянгаш, чогаалдыё кол маадырларыныё овур-хевирлерин, аажы-чаёын тодарадыр;

Кижизидер сорулгазы: уругларныё аажы-чаёында сонуургак, сагынгыр-тывынгыр, эскериичел талаларын илередир;

Сайзырадыр сорулгазы: уругларныё боданыр аргазын чогаадыкчы чоруун илередип, ону сайзырадырынга идигни бээр;

Дерилгези: ном «Т=рээн чогаал» 5 класс, Мультимедийлиг проектор, компьютер, экран, үлелге материалы.

Ажыглаан технологиязы: информас-коммуникативтиг, проблемниг ооредиринин технологиязы.

Кичээлдиё хевири: чаа тема тайылбыры

Эртемнер аразында харылзаазы: тыва дыл эртеми, эртем-биле холбаа, чоннар арзыныё харылзаазын ажыглап турар.

Кичээлдин чорудуу:

Организастыг кезээ

Башкы: Экии, уруглар, таныжып алыылыёар. Мени Донгак Лира Тырыкыевна дээр. Мугур-Аксы дугаары 2 ортумак школазыныё тыва дыл, чогаал башкызы бооп ажылдап турар мен.

Онаалга хыналдазы.

 - Эрткен кичээлде кым деп авторнуё ч\\ деп чогаалын ==ренген ийик силер, уруглар, сагындыра кааптыёарам.

 - Чогаалдыё кол маадырларын адаптыёарам. Ч\н\ё дугайында бижип турар ийик.

Эрес-хейлер, чогаалды кончуг эки билип алган-дыр силер.

  1. Чаа тема тайылбыры

 - Кыдырааш, номнар ажыткаш, б=г\нг\ ай-х\нн\ болган б=г\нг\ теманы бижип алыёар, уруглар.

Слайды-биле ажыл.

Башкы: Дараазында слайдыже к=р\птээлиёер. (Слайдыда чайлаг чуруктарын уругларга к=рг\зер).

 - Бо чараш чуруктарда ч\н\ к=р\п тур силер, уруглар?

 - Ч\н\ё дугайында эгелерни ==ренир хевирлиг-дир?  Чайлаг.

 - Ынчангаш б=г\нг\ кичээлде сорулгавыс «Чайлагга таныжылга», «Аян-чоруктуё эгези» деп эгелер-биле ажылдаар бис. Чаа чогаалды билип алыры-биле с=з\глелдиё иштинден чугула черлерни тып, шилип, номчуп сайгарар-дыр бис.

3. Чогаалдыё с=з\глели-биле ажыл.

         а) 1-ги абзацты номчудар

 - Бо абзацтан ч\н\ билип алдывыс?

 - Бо абзацта кым деп маадырлар-биле таныжып алдывыс, уруглар? (Белек-Байыр малчын, Танаа-Херел).

 - Белек-Байыр кандыг кижи-дир? (Малчын)

 - Танаа-Херел деп кымыл ол? Белек-Байырныё хеймер оглу.

 - Аалдыё турар чери кайда-дыр? Торгалыг хемниё ооруунда турар.

 - Бо абзацта Танаа-Херелдиё овур-хевиринде мындыг с=с каттыжыыкыннары-биле ажылдаптаалыёар:

 - Додуккан арынныг

 - Тырыё мага-боттуг

 - Хоюг карактарыныё

 -П=р\кс\мээр

 - Додуккан х\реёзимээр аранныг, тырыё мага-боттуг… оол. Бо кандыг уран-чечен арга-дыр, уруглар? Эпитет.

 - Оолдуё аажы-чаёында чаныган чоруун ч\\ деп чараш деёнелге-биле к=рг\скен-дир? Чаныган аът дег, чаёгыс-даа х\н ызырынмаан.

- Аалдыё турар чери кайда-дыр, уруглар? Торгалыг хемниё ооруунда.

        б) 2-ги абзацты номчудар(ар.150 2-ги абзац)

 -  Танаа-Херелдиё аалында оон =ске кымнар бар-дыр? Шын-дыр, Аржай акый, Билчиё угбай, оол, уруг.

 - А ол аалчы оол, кыстыё аттарын кымнар дээр ийик, кым тып номчуптарыл?

 - Шын-дыр, аалчы оолдуё адын Айдаш дээр, а уругнуё адын Аёгырмаа дээр.

  Кыдыраашка ажыл. Чогаалдыё маадырлары: Белек-Байыр малчын…

 - Танаа-Херелдиё ада-иезиниё езулуг чайлаа кайдал, уруглар? (ар.151    1-ги абзац).

- Ол черлерин атьтарыныё тайылбырын бо эртем номундан номчуптаалыёар.

 Деспек –

Торгалыг –

Шаалаш –

Ынчаарга бо черлер аттарыныё тайылбырын к=рд\в\с, уруглар, ам дараазында Деспек деп черниё чурумалын тып номчуптаалыёар, уруглар. («Аян чоруктуё эгези» деп эгениё бирги абзазында.)

 - Бо чер кандыг чер-дир? Ч\ге мону хорулааш Шаалааш деп адаан деп бодаар силер? (Кызаадан шурап баткан суг-дур).

 

 - Силер чайлагга барган силер бе? Аёаа баргаш, ч\н\ канчаксаар-дыр силер? Аалдыё чоок-кавызында черлерни к=р\ксээр-дир силер бе?

 - А бо чогаал маадыры Танаа-Херелдиё сагыжы каяа чоруп турган-дыр, тып номчуптаалыёарам (ар. 151 3-к\ абзац).

 - Чогаалда черлер аттары: Кара-Суг, Ак-Хем, Будуктуг-Чадыр (кыдыраашка бижиир.)

 - Силер бодаарыёарга, Танаа-Херелдиё к\зели б\дер деп бодаар силер бе? Ол чараш черлерже баар бе кандыгыл?

 - Бадыткал кылдыр дараазында абзацтан тып номчуптаалыёар, кым тып алды? (ар.151, 5-ки абзац).

 - А бо уруглар кандыг сорулгалыг, кайнаар бар чыдар ол?

 -  Танаа-Херел чоруп олура, ч\н\ тып алганыл база кымга тутсуп кааныл?

 - Хенертен ч\\ болу бергенил?

 -  Бо уругларныё аразында кым дидим болганыл? Ар.152 6гы абзац.

 - Силерниё араёарда куй к=рген кижи бар бе, каяа к=рд\ё? кандыг куй болду?

Дараазында слайдыже к=рээлиёер. Бо кижи кайда орар-дыр?

 - А бо куй кандыг куй-дур. (ар 153, 6-гы абзац) рольдап номчудар.

Эжик ышкаш хая бар болган.

 - Мында Танаа-Херел ч\н\ к\зей бергенил?

 - 154-к\ арында 1-ги абзацта кандыг хуулгаазын болу бергенил? Тып номчуптар.

 - Канчап ол хая ажыттына бергени ол? «Ажыттын-ажыттын, аёгай-аёгай».

5. Физминутка

 -  А бис база шенеп к=рээлиёерем. Карактарывысты шийип алгаш, баарывыста хая турар кылдыр сагыштап алгаш, даянгыыш-биле соккаш ажыдып к=рээлиёер. Канчалды, уруглар, ажаттынды бе?. Ынчаарга бис кандыг чогаал ==ренип турар-дыр бис. (хуулгаазын чогаал).

        

        6. +ске чогаал-биле холбаа

 - Оон =ске мындыг хуулгаазын чогаалдар номчаан силер бе азы кино к=рген силер бе, адап к=р\ёерем.  «Алиса в стране чудес», Али-Баба и 40 разбойников»

 - Ол чогаалдарныё кол маадырлары кымнарыл?

 - Бо чогаалды сайгардывыс, уруглар. Чогаал маадырларыныё характеристиказын деёнептээлиёер. Уругларныё аажы-чаёында ылгалдыг ч\\лдер бар бе?

 - Бо уруглар хаяныё ындыы талазынга баргаш, каяа чеде бээр деп бодап тур силер, уруглар?

 Ынчангаш бо чогаалда кол маадырларныё аажы-чаёын, чугаа-домаан дараазында таблица езугаар кылып эккээр силер, уруглар.

        

8. Онаалга.

 - Келир кичээлде чогаалды улаштыр ==ренир бис. Чогаалды т=нд\р номчуп, мындыг айтырыгларны сайгарарынга белеткенип алгаш келир:

 - Чогаалдыё адын ч\ге «Танаа-Херелдиё чуртунда» деп адаанын тодарадыр?

 -  Хаяныё ындыы талазында кандыг амыдырал барыл?

        9. Рефлексия.

 - Бо кичээлде берге ч\ве ч\\ болду?

 - Бо кичээлде ч\н\ё дугайында ==рендивис?

 - Кичээл силерге солун болду бе?

 10. Демдек салыры.