ЕГЭ (Единый Государственный Экзамен) по английскому языку

Голышева Елена Николаевна

Тесты по английскому языку предназначены для подготовки учащихся к сдаче Единого Государственного Экзамена и полностью отражают содержание реального экзамена. Также они будут полезны для изучающих английский язык самостоятельно. На нашем сайте есть все необходимое, чтобы самостоятельно и бесплатно выучить английский язык, даже с нулевого уровня, и проверить усвоенные знания с помощью этих тестов. В тестах ЕГЭ по английскому языку есть ответы, пояснения и комментарии, образцы выполнения письменных и устных заданий, аудио материал с текстами, что очень важно для качественной и быстрой подготовки к сдаче тестов.

Тесты состоят из пяти разделов:

1-3. Аудирование - Прослушайте запись два раза и ответьте на вопросы. Далее проверьте свои ответы на странице с ответами, где вы найдете также текст аудио материала. Мы рекомендуем вам прочитать вслух этот текст, перевести на русский язык, (тексты для аудирования достаточно простые) и затем снова прослушать аудио запись.
4-6. Чтение - Прочитайте и переведите текст не пользуясь словарем. Ответьте на вопросы. Проверьте свои ответы. Затем переведите текст, используя словарь (если необходимо) и прочитайте его вслух.
7-9. Грамматика и лексика - выполните необходимые задания и проверьте свои ответы. 
10-11. Письмо - выполните задание, написав письмо и письменное высказывание на заданную тему. В ответах к этим тестам находятся образцы выполненных заданий.
12-13. Разговорные навыки - включает в себя тематическое высказывание и диалог на разные темы. Чтобы лучше подготовиться к этим тестам, рекомендуем воспользоваться помощником, чтобы он/она задавали вам вопросы из карточки экзаменатора.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Ответы и комментарии на тест.

Аудиотекст 1.
Reporters 
are constantly asking people for stories they report. So ask your friends and family questions. Do it on the record. For instance, talk to your grandfather or uncle. I used to ask all my relatives about their real-life experiences. They always had something interesting to say. Then I'd write the stories they told me about, just for fun.

Жирным шрифтом выделены ключевые слова, которые передают основную мысль текста, а именно: приобрести опыт в том, чтобы брать интервью у людей. Правильный ответ D, так как выделенные ключевые слова соответствуют основной мысли "Get practice in interviewing people".

Аудиотекст 2.
Reporters often have to work hard to get interviews. Very often they
 have to travel long distances to get information for their stories. It's good to know that as a reporter, you won't have a couple of days to pack your suitcase. Instead you may have a few hours at best and the next moment you are off to Egypt or some other country. But I think that writing real stories in a real time frame is the best part of the job of a news reporter.

Выделенные в тексте ключевые слова передают основную мысль отрывка о том, что репортерам приходится ездить в командировки, о которых они узнают за несколько часов до выезда. Правильный ответ G, так как выделенные ключевые слова соответствуют основной мысли утверждения "Be ready to travel on business at а moment's notice".

Аудиотекст 3.
Never give up and you'll get a job. After earning a college degree in broadcasting, I got a job with a TV station in New York. But the job wasn't as a reporter. I was an office assistant. But I didn't give up. I kept going to the newsroom and asking if I could do anything. And then one day somebody left, and I got her job. They knew that I had always wanted to be a news reporter.

Основная мысль текста высказана уже в первом предложении: "Никогда не отступай, и ты получишь работу". Далее, ссылаясь на собственный пример, автор подтверждает эту мысль, используя ключевые слова, которые выделены жирным шрифтом. Правильный ответ E, так как выделенные ключевые слова соответствуют основной мысли текста "Try their best to achieve their goal".
Если вы выбрали ответ "Wait patiently for their chance to get a job", то данный ответ не может считаться верным, так как в отрывке ничего не говорится о том, что надо набраться терпения и ждать своего шанса получить работу.

Аудиотекст 4.
At the beginning of your career as a news reporter you will be looking for a job in a local newspaper. News directors want to know 
if you can turn these common stories into something exciting, and if you can the job is yours. So my advice is to look in your local newspaper for local community social occasions. There are always festivals, meetings, fairs or things like these happening. Do your best to turn them into exciting stories.

Такие ключевые слова, как "common stories", 'turn into", 'something exciting", соответствуют основной мысли, выраженной в утверждении "Write about ordinary events in an interesting way". Правильный ответ А.

Аудиотекст 5.
Some of the best advice I got was 
to develop my abilities and learn as many skills as possible. One of the things that helped me get my first job was taking part in a meteorology programme to earn a second degree. It allowed me to apply for more jobs than most people because the more things you can do, the more opportunities you have to get a job in the news industry.

Ключевые слова данного отрывка выделены жирным шрифтом. Они передают основную мысль текста, а именно: "Чем больше у вас квалификаций, тем вам легче найти работу в качестве репортера". Правильный ответ С "Have as many qualifications as possible".

Аудиотекст 6.
You won't just get a job in news reporting a few days after graduating from college. The process of getting a job in the news-reporting field can be difficult and annoying. It can take a while, but 
wait your turn, don't get upset or angry, if you have a talent for something, opportunities will happen. It may not happen exactly when you want it, but something will happen in your favour. Take your time and don't rush.

Выделенные жирным шрифтом ключевые слова подчеркивают мысль, что "Надо набраться терпения, и шанс получить работу обязательно появится". Правильный ответ B "Walt patiently for their chance to get a job".



Предварительный просмотр:

Вы услышите разговор между друзьями. Определите, какие из приведенных утверждений A1-A7 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - Not stated).
Прослушайте запись дважды. Занесите ваши ответы 
(поставив галочку (v) в нужный квадрат).

A1 Charlie is going to arrive at Gatwick airport at 7.30.
l) true 
 2) false  3) not stated 

A2 Charlie is looking forward to going sightseeing in Tunisia.
l) true 
 2) false  3) not stated 

A3 Charlie's wife usually buys a lot of new clothes when she is on holiday.
l) true 
 2) false  3) not stated 

A4 Annie is a member of a trekking club.
l) true 
 2) false  3) not stated 

A5 Annie is going to visit different countries.
l) true 
 2) false  3) not stated 

A6 Annie finds camping enjoyable.
I) true 
 2) false  3) not stated 

A7 Annie is coming back home earlier than the other members of the group.
1) true 
 2) false  3) not stated 

 

Ответы и комментарии на тест.

Аудиотекст 1.
Annie: Hey Charlie, what are you doing for your holiday?
Charlie: We're going to Tunisia for a couple of weeks.
Annie: Oh yes? When are you going?
Charlie: Well, we're leaving on Saturday August 16th and we're getting back on Sunday 31st.
Annie: You're leaving from London, are you?
Charlie: Yes. that's right. From Gatwick airport, early in the morning... the flight leaves at 7.30, in fact.

Charlie is going to arrive at Gatwick airport at 7.30.
Ключевые слова в утверждении выделены жирным шрифтом. В аудиотексте говорится, что время вылета рейса Чарли в 7.30 "...the flightleaves at 7.30...", поэтому утверждение "Charlie is going to arrive at Gatwick airport at 7.30" неверно, он должен приехать в аэропорт раньше 7.30. Правильный ответ
 2 (False).

Аудиотекст 2.
Annie: What are you going to do in Tunisia, then? Sunbathe on the beach?
Charlie: Well. I'm going to spend a lot of my time on the beach, if I can, but my wife Gill's got lots of ideas about visits. So we're going to see the Sahara desert, and the Roman ruins, and she wants to go into Tunis to buy a carpet or something.

Charlie is looking forward to going sightseeing in Tunisia.
Ключевые слова в утверждении: "іs looking forward to going sightseeing". Правильный ответ 
2 (False) "неверно", так как в тексте говорится, что Чарли собирается провести много времени на пляже, если сможет. Последняя фраза говорит о том, что он не жаждет осмотра достопримечательностей, в то время как его жена хочет посмотреть много достопримечательностей.

Аудиотекст 3.
Annie: You're going to have some heavy luggage when you come back, then!
Charlie: I suppose so. We usually do! What about you, then? Where are you going on holiday?

Charlie's wife usually buys a lot of new clothes when she is on holiday.
Ключевые слова: "buys" и "а lot of new clothes". Но в аудиотексте говорится о покупке ковра и ничего не говорится о том. что жена Чарли обычно покупает много одежды, находясь в отпуске. На данное утверждение мы не находим ответа в тексте, значит, правильный ответ 
3 (Not stated) "не дано".

Аудиотекст 4.
Annie: Well, we're going trekking in the Pyrenees.
Charlie: Trekking, are you? That sounds energetic. Are you going in a group, then?
Annie: Yes, about ten of us.

Annie is a member of a trekking club.
Ключевые слова: 'a member of а trekking club". Но в аудиотексте говорится о том, что Анни идет в поход с группой из 10 человек, и ничего не говорится о том, является ли она членом данного клуба. Правильный ответ 
3 (Not stated) "не дано".

Аудиотекст 5.
...We're meeting at Dover on Saturday evening, August 9th, at eight o'clock; that's the Saturday before you go. We're taking the ferry to France and then going by train to Toulouse and then by bus to Andorra.
Charlie: So you're going to start walking in Andorra, are you?
Annie: Yes, that's it. And we're going to walk westward, go into Spain and then into France, and aim for Lourdes and Pau.

Annie is going to visit different countries.
Ключевые слова: "visit different countries". Правильный ответ 
1 (True) "верно", так как даже если вы не знаете тех географических названий, которые звучат в аудиотексте, по словам "Spain' и "France" вы можете сказать, что Анни собирается посетить разные страны: "...go into Spain and then into France".

Аудиотекст 6.
Charlie: Are you camping, then?
Annie: Oh, yes, that's part of the fun.

Annie finds camping enjoyable.
Ключевые слова: "camping" и "enjoable". Правильный ответ 
1 (True) "верно", так как Анни говорит: 'that's part of the fun".

Аудиотекст 7.
Charlie: How long does it take you to walk all that way?
Annie: About twelve nights, we reckon. All being well, we're catching the train back on Saturday 23rd and arriving in Dover on the 24th, the Sunday.
Charlie: That sounds really nice. I hope you have good weather.
Annie: Thanks. I hope so, too. And the same to you.

Annie is coming back home earlier than the other members of the group.
Правильный ответ 
2 (False) "неверно", так как в аудиотексте Анни, говоря о дороге домой, все время употребляет местоимение мы, что означает, что она прибывает вместе с группой, а не раньше.



Предварительный просмотр:

Вы услышите рассказ мужчины о его первых годах пребывания в Англии. Выполните задания A8-A14 вставив цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному варианту ответа. Прослушайте запись дважды.

A8  The Polish lady knew a lot about the property market because she
1) was going to move house soon.
2) worked as an estate agent.
3) got information from her future husband.

A9  Bill and his wife were happy to
1) be able to make use of Mr Black's contacts.
2) have their landlady's support and advice.
3) have a variety of houses to choose from.

A10  The house the couple was going to buy
1) proved to be profitable for them.
2) needed little repair work.
3) belonged to a local building society.

A11  The couple couldn't move into the house right away because
1) it was hard to get money to move house.
2) Bill was too busy working for the BBC day and night.
3) the house was not suitable for living in yet.

A12  When the couple had finally moved into the house, they
1) couldn't get over the nervous stress.
2) had to carry on improving it.
3) invited their friends to come round.

A13  Bill cycled to work because
1) the bus fare was unreasonably high.
2) the buses were unreliable.
3) cycling was environmentally friendly.

A14  Bill doesn't feel like an Englishman because
1) he prefers to lead the lifestyle he is used to.
2) his heavy accent makes it difficult to understand him.
3) he has strained relationships with his English neighbours.

 

Ответы и комментарии на тест.

Фрагмент аудиотекста 1.
Interviewer: Bill, tell me a bit about your first impressions of the UK.
Bill: I arrived in London with my wife in the late 198os and obviously our first problem was to find a place to stay. For a while we stayed with a Polish landlady who worked for the British Museum. She was about to be married to Mr Black, a gentleman of very useful contacts in varied spheres of life. 
She was looking for a bigger property for herself and her future husband. She kept careful records of what she had seen and what the potential of property was. She knew so much about it that one could think that she was working for some company which dealt with buying and selling houses.
Правильный ответ - 1 "was going to move house soon". Слова, выделенные жирным шрифтом, подтверждают, что данный вариант ответа верный. Вариант ответа 2 неверный, так как в тексте говорится, что она работает в Британском музее. Предложение "She knew so much about it that one could think that she was working for some company which dealt with buying and selling houses" делает вариант ответа 2 очень привлекательным для выбора, но слова "one could think" говорят, что это не факт, что она работает в компании по продаже недвижимости. Вариант ответа 3 тоже неверный, так как, хотя в тексте упоминается о будущем супруге как о человеке со связями во многих сферах жизни, ничего не говорится о том, что она получала информацию о домах у него.

Фрагмент аудиотекста 2.
She found a couple of houses, which she and Mr Black thought had great potential and which were within our price range. They were also in a nice area and the right size for us. 
At her suggestion we looked at these properties to get the feel of the market. I think it would have taken us a long time to find something suitable that we could afford. You know I think we really landed on our feet when we stayed with her.
Выделенные жирным шрифтом слова доказывают, что правильный ответ - 2 "have their
landlady's support and advice". Вариант ответа 1 неверный, так как в тексте ничего не говорится о том, что Билл и его супруга воспользовались контактами мистера Блэка. Вариант ответа 3 тоже неверный, так как в тексте говорится о паре домов, которые посмотрели Билл и его супруга, что не соответствует словам 'variety of houses".

Фрагмент аудиотекста 3.
Interviewer: So you found a more permanent place to stay after that?
Bill: Well, we set off to see one of the houses our landlady had suggested. It was near York. What a wonderful address! The house was run down though, so no building society would lend us any money to buy it. But after a while I found a local building society, which was planning to buy the house for their needs. After some negotiations, they agreed to lend me part of the money provided that I completely rewired the house, fixed the roof and made good the wall that was falling down at the back of the house. I couldn't believe it at first, but I had to agree to do it, though because there was no other way I would have been able to get any finance. 
I suppose I realized though that the property had lots of potential and was a good investment because when we sold it four years later, it doubled the value.
Выделенные жирным шрифтом слова свидетельствуют о том, что правильный ответ - 1 "proved to be profitable for them". Вариант ответа 2 неверный, так как в тексте говорится о том, что дом требовал больших ремонтных работ. Вариант ответа 3 тоже неверный, так как в тексте говорится, что строительная компания собиралась покупать этот дом, значит, она им не владела.

Фрагмент аудиотекста 4.
Interviewer: Bill, are you much of a handy man yourself? Do you like the store Do It Yourself?
Bill: You know there are times in your life when you just have to grit your teeth and get on with things if you want to succeed. That was one of those moments. I had no money left, so I had to do it all myself and l didn't have any of the necessary skills for that either. However, I could use my hands and had a basic idea how things were done. For six months I would get up early in the morning, cycle to the firm I was working for. After eight hours of work 
I would cycle to the house in York and I would work like crazy on all the jobs till one in the morning. Then I would cycle back home, sleep, and then it would start all over again. Six months later the kitchen and the living room were ready and we were able to move in.
Правильный ответ - 3 "the house was not suitable for living in yet", это видно из слов, выделенных жирным шрифтом. Вариант ответа 1 неверен, потому что в тексте ничего не говорится о том, что пара не могла переехать из-за отсутствия денег. Вариант ответа 2 тоже неверен, так как в тексте говорится о том, что Билл работал на фирму 8 часов в день, а затем уезжал ремонтировать дом.

Фрагмент аудиотекста 5.
At that time I was covered all over with some unsightly sort of red pimples. It was nervous stress plus overwork, plus probably bad diet or whatever, but l did manage to get this house right. So when we moved in, I felt relieved and happy although 
we had to continue the renovation over the next two years. Our friends, who felt sorry for us, were willing to help. They said that they had been worried about us during the heavy building phase particularly.
Правильный ответ - 2 "had to carry on improving it". Билл говорит: '...we had to continue the renovation...", что подтверждает правильность ответа 2. Вариант ответа 1 неверен, так как в тексте ничего не говорится о том, что пара не могла справиться с нервным стрессом. Говорится лишь о состоянии здоровья Билла, о его нервном перенапряжении до переезда в новый дом. Вариант ответа 3 тоже неверен, так как, хотя друзья упоминаются, ничего не говорится о том, что пара пригласила их домой.

Фрагмент аудиотекста 6.
Interviewer: Bill, you mention using your bike a lot. Are you a keen cyclist?
Bill: I refused to take public transport in London after a couple of months, although the bus fare was quite reasonable. 
I was late for work several times in the early days and I was still on my probation period, so I decided to avoid the buses altogether. You know, I am convinced that the bus drivers were not really interested in providing a good service for passengers. So I became a cyclist out of necessity. But to be honest, I do like the freedom it gives me and if you cycle early in the morning there is very little traffic to disturb you or to pollute the air.
Выделенные жирным шрифтом слова свидетельствуют о том, что правильный вариант ответа - 2 "the but" were unreliable".
Вариант ответа 1 неверен, так как в тексте говорится, что стоимость проезда на автобусе вполне приемлемая. Вариант ответа 3 тоже неверен, так как Билл стал ездить на работу на велосипеде не из-за того, что это экологически чистый вид передвижения, а из-за того, что он опаздывал на работу.

Фрагмент аудиотекста 7.
interviewer: You've been here for some time now, so do you feel completely integrated into the British way of life?
Bill: I think complete integration can only be a distant aim or objective, if you want it. and I'm not so sure that it's desirable anyway. You know that 
to integrate completely would mean that I would have to give up some of my own personality and some of my own ways of doing things. I would have to change things that I have been doing since childhood. I'm not so sure that I want to do that. And anyway I feel well settled in at work and have good contact with my immediate English neighbours and friends. I speak English well enough to communicate in all social and professional contexts, so language is no longer a barrier. in fact, i think most people find my foreign accent charming, so I wouldn't ever want to lose that.
Правильный ответ - '1 "he prefers to lead the lifestyle he is used to". Это видно из выделенных жирным шрифтом слов. Вариант ответа 2 неверен, так как по тексту акцент Билла не препятствует его общению с другими людьми, более того, многие находят его очаровательным - '...so language is no longer a barrier. In fact, I think most people find my foreign accent charming". Вариант ответа 3 тоже неверен, так как Билл говорит о хороших отношениях с соседями: '...have good contact with my immediate English neighbours'.



Предварительный просмотр:

Прочитайте текст. Установите соответствие между заголовками A-H и текстами 1-7. Занесите свои ответы в таблицу (вставив буквы A-H). Используйте каждую букву только один раз. В задании один заголовок лишний.

A. TOURING THE COUNTRY
B. NEW MANAGEMENT
C. SATISFYING DIFFERENT TASTES
D. PLEASURE OF THE HOLIDAY
E. BEGINNING OF THE CAREER
F. GREAT CHANGES
G. LOSS OF INTEREST
H. FINANCIAL POLICY

1. Tourists from all over the world will enjoy their time in London if they plan a visit to one of the capital's famous musicals or plays as an inbuilt part of their holiday in England. The London stage scene has been a big success story for over a hundred years and visitors will appreciate the programme in London theatres, which has not changed for years.
2. Robert Sims is the brilliant new author of the comedy play about student life in Scotland at the Round House Theatre in Glasgow. Robert, who is only twenty four, started to write the play immediately after leaving university. He told our reporter that he couldn't write the play while he was at university, because many of the characters in it were his fellow students or university lecturers. The play is also partly a musical with some very funny songs.
3. The new programme of plays at the Eastboume Winter Garden Theatre contains a very varied and interesting variety of productions. The summer holiday programme starts with a French comedy, continues with the play "The Three Sisters" by Chekhov and ends with the "Rocky Horror Movie Show". I wonder how the conservative Eastboume audiences will cope with this surprising mix.
4. The new winter season at the Hippodrome Theatre is a big break with tradition. There are no musicals, no comedies and no Agatha Chistie thrillers. The new management is staging three Shakespeare plays and two plays by the German playwright Bertolt Brecht, in addition to a very modern pantomime, which doesn't have either a Prince Charming or two ugly sisters. We wish the Hippodrome every success in its efforts to bring culture to the masses.
5. Our winter programme of plays and musicals starts on the first of December. We offer special rates to all students and senior citizens and there are also very good reductions for all theatregoers, who join our theatre club and buy tickets for three or more performances in advance. Theatre programmes with details of each performance and the actors are also free for all members of the theatre club, which is another big saving. Support your local theatre again this season.
6. The long running soap opera "Green Wellies", set in the rural south east of England is scheduled to end in August. The directors of Channel 4 point to decreased enthusiasm for the programme over the last year as the major cause for this decision. Many viewers have complained about the weak story lines and the poor acting of some of the main characters. Also a lot of young people are not interested anymore in hearing about agricultural topics.
7. The new boys' pop group "No Chance" is scheduled to perform at the Liberty Theatre in Clacton. This is part of their journey of England from Bognor in the south to Grimsby in the north. The boys are in big demand after the successful launch of their new CD "Mind over Matter" and it is anticipated that the Clacton venue will be a complete sell out. Buy your tickets now to be sure of a seat.

1

2

3

4

5

6

7

 

Ответы и комментарии на тест.

Текст 1.
Tourists from all over the world will 
enjoy their time in London if they plan a visit to one of the capital's famous musicals or plays as an inbuilt part of their holiday in England. The London stage scene has been a big success story for over a hundred years and visitors will appreciate the programme in London theatres which has not changed for years.
Правильный ответ - D, так как выделенные ключевые соотносятся со словами в заголовке Pleasure of the Holiday.

Текст 2.
Robert Sims is the brilliant 
new author of the comedy play about student life in Scotland at the Round House Theatre in Glasgow. Robert, who is only twenty four, started to write the play
immediately after leaving university
. He told our reporter that he couldn't write the play while he was at university, because many of the characters in it were his fellow students or university lecturers. The play is also partly a musical with some very funny songs.
Предложение "Robert... started to write... after leaving university" выражает основную мысль - молодой автор начинает писать‚- которая подтверждается ключевыми словами, выделенными жирным шрифтом в тексте. Правильный ответ - Е, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Beginning ofthe Career.

Текст 3.
The new programme of plays at the Eastbourne Winter Garden Theatre contains a very varied and interesting 
variety of productions. The summer holiday programme starts with a French comedy, continues with the play "The Three Sisters" by Chekhov and ends with the "Rocky Horror Movie Show". I wonder how the conservative Eastbourne audiences will cope with this surprising mix.
Ключевые слова, выделенные жирным шрифтом в тексте, выражают основную мысль - театр предлагает разнообразные постановки, отвечая различным вкусам. Правильный ответ - С, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Satisfying Different Tastes.

Текст 4.
The new winter season at the Hippodrome Theatre is 
a big break with tradition. There are no musicals, no comedies and no Agatha Chistie thrillers. The new management is staging three
Shakespeare plays and two plays by the German playwright 
Bertolt Brecht, in addition to a very modern pantomime which doesn't have either a Prince Charming or two ugly sisters. We wish the Hippodrome every success in its efforts to bring culture to the masses.
Ключевые слова, выделенные жирным шрифтом в тексте, выражают основную мысль - театр меняет традиционную репертуарную политику. Правильный ответ - F, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Great Changes.

Текст 5.
Our winter programme of plays and musicals starts on the first of December. We 
offer special rates to all students and senior citizens and there are also very good reductions for all theatre goers, who join our theatre club and buy tickets for three or more performances in advance. Theatre programmes with details of each pertormance and the actors are also free for all members of the theatre club, which is another big saving. Support your local theatre again this season.
Ключевые слова, выделенные жирным шрифтом в тексте, относятся к ценовой политике театра, поэтому правильный ответ - Н, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Financial Policy.

Текст 6.
The long running 
soap opera "Green Wellies", set in the rural south east of England is scheduled to end in August. The directors of Channel 4 point to decreased enthusiasm for the programme over the last year as the major cause for this decision. Many viewers have complained about the weak story lines and the poor acting of some of the main characters. Also a lot of young people are not interested anymore in hearing about agricultural topics.
Ключевые слова, выделенные жирным шрифтом в тексте, отражают основную мысль - потеря интереса к программе‚ - поэтому правильный ответ - G, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Loss of Interest.

Текст 7.
The new boys' 
pop group "No Chance" is scheduled to perform at the Liberty Theatre in Clacton. This is part of their journey of England from Bognor in the south to Grimsby in the north. The boys are in big demand after the successful launch of their new CD "Mind over Matter" and it is anticipated that the Clacton venue will be a complete sell out. Buy your tickets now to be sure of a seat.
Ключевые слова, выделенные жирным шрифтом в тексте, отражают основную мысль - планы группы путешествовать по Англии с концертами‚- поэтому правильный ответ - А, так как выделенные ключевые слова соотносятся со словами в заголовке Country Tour.



Предварительный просмотр:

Прочитайте текст и заполните пропуски 1-6 частями A-G (вставив буквы A-H). Одна из частей в списке A-G - лишняя.

A substance produced by disease-transmitting insects could 1  . Mosquitoes and black flies transmit malaria and river blindness respectively, both of` which 2  . However, scientists have discovered, in some of these insects, a substance called a peptide which can 3  .
Recently introduced techniques have allowed researchers to study these minute insects in order to 
4  . Professor John Wells said that his team had discovered that the peptides 5  . He pointed out that if they could identify the genes responsible for producing the substance, they could introduce into the world genetically altered mosquitoes which 6  .
In the wake of these exciting developments, it is hoped that science will be able to eradicate some major tropical diseases sooner rather than later.

A. were incapable of` spreading the disease.
B. kill the viruses and parasites they carry.
C. provide the key to fighting these same diseases.
D. cause a large number of deaths every year.
E. find out more about the peptides.
F. were active against parasites.
G. were able to spread the disease.

 

Ответы и комментарии на тест.

1-й пропуск. А substance produced by disease-transmitting insects could provide the key to
fighting these same diseases.

До пропуска в тексте стоит глагол 'could', который грамматически может сочетаться с В, С, D, E, но по смыслу и логике подходит только С, так как "these same diseases" в части предложения уточняют "disease-transmitting insects" в тексте. Правильный ответ С.

2-й пропуск. Mosquitoes and blackflies transmit malaria and river blindness respectively, both of which cause a large number of deaths every year.
До пропуска в тексте стоит местоимение "which", которое заменяет существительные "malaria and river blindness", что по смыслу сочетается с D, так как эти болезни вызывают большое количество смертей каждый год. Правильный ответ D.

3-й пропуск. However, scientists have discovered, in some of these insects. a substance called а peptide which can kill the viruses and parasites they carry.
До пропуска в тексте стоит "can", грамматически сочетающийся с В, C, D, E. Но правильным ответом может быть только В. Дать правильный ответ помогает сама структура предложения, которое начинается с "however". Это значит, что в этом предложении будет дана информация, противоположная информации предыдущего предложения. Глагол 'can' соотносится с глаголом 'kill' в части предложения В, в которой местоимение "they" заменяет существительное 'insects'. По смыслу вещество может убить вирусы и паразитов, которые разносятся насекомыми.

4-й пропуск. Recently introduced techniques have allowed researchers to study these minute insects in order to find out more about the peptides.
"In order to" сочетается c B, C, D, E. Правильный ответ E, так как по смыслу изучать можно для того, чтобы что-то выяснить.

5-й пропуск. Professor John Wells said that his team had discovered that the peptides were active against parasites.
До пропуска в тексте стоит "peptides", сочетающееся только с F. Правильный ответ F.

6-й пропуск. He pointed out that if they could identify the genes responsible for producing the
substance, they could introduce into the world genetically altered mosquitoes which 
were incapable of spreading the disease.
Цель ученых - генетически изменить комаров, для того чтобы они не распространяли болезнь. Правильный ответ А.



Предварительный просмотр:

Прочитайте текст и выполните задания A15-A21, вставив цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую номеру выбранного вами варианта ответа.

I think I'm a good librarian. I love books, and the people who read them, and if that makes me intolerant of the video and computer age, it doesn't matter much in here. Paul was embarrassed by my job. It didn't fit in with his creative Director image at dinner parties. He'd rather I had either stayed at home, and then he could continue to make jokes about me being the last housewife in captivity; or else that I had found some trendy, highly-paid job in the media. When I pointed out that I did work in the media, it just wasn't very highly paid, he would look pained.
I've always been addicted to the printed word. A former headmistress once said, "If Constance had nothing else to read, she'd read the label on a jam jar!"
She meant to be scathing, and the other girls tittered sycophantically, but I thought she was being silly. You could learn a lot from the labels on jam jars... and besides, the other girls would only gaze into space and moon. Was that supposed to be better?
So my first thought, when Kate started school and I decided I could now take a job with a clear conscience, was something to involve me with books. I would have been quite happy in a bookshop, but the humiliation of having his wife working as a shop assistant was more than Paul could contemplate. I tried to argue that all advertising is only selling. I'd heard him propound the argument often enough at dinner parties, when smart women fresh out of university and burning to write had asked him if it wasn't an awful come down, when you'd got a First in English, to wind up working in advertising? The moment he heard that contemptuous stress on the first syllable, advertising, adman, Paul would assume his patient, sophisticated smile and take them through his catechism about selling. But evidently the same didn't apply to me and bookshops.
"Not even Hatchards?" I'd said. "Then I'd be near your office and we could meet for lunch sometimes. That would be nice..."
"My dear girl, you wouldn't stand a chance of getting a job in Hatchards!" Paul had answered.
So I did get a year's course in librarianship, and started work within a month of completing it. There aren't that many librarians with a First from Oxford, and although I didn't tell my colleagues, it showed up on my CV and must have impressed the selection committee. They probably thought I wouldn't stay, but I have spent nearly nine years now in the same public library. It helped to tide me over the utter disorientation I felt when Paul left me, and my raging sense of pain and injustice over the divorce. My incredulity at the distortion of our marriage as expressed in solicitors' letters, and later my fury over the court proceedings, were tamed and made bearable by the sweet unvarying routine of the Dewey classifying system and the old ladies, the truanting children and the coffee breaks.

A15  Paul disapproved of his wife's job because it
1) deprived him of a chance to show off.
2) had nothing to do with computers.
3) made her look like a housewife.
4) was not acceptable in their circles.

A16  According to the text, the narrator was critical of her school environment as
1) the headmistress had disapproved of her love for books.
2) the headmistress had teased her for her obsession.
3) the other girls had never shared her love for reading.
4) it had never been a source of excitement for her.

A17  The narrator decided to take a job in a bookshop because
1) it could offer her vast career opportunities.
2) she knew it would bring her a lot of money.
3) her daughter had grown up and did without her help.
4) it was a great place to meet people who read books.

A18  According to the text, the narrator thought "advertising" to be NOT
1) effective.
2) profitable.
3) successful.
4) creative.

A19  In order to start the work in a library the narrator needed
1) a First from Oxford.
2) a year of job experience.
3) professional qualifications.
4) a reference enclosed in CV.

A20  The narrator felt completely confused because of
1) splitting up with her husband.
2) financial difficulties.
3) injustice on the part of old ladies.
4) the disappointment with her job.

A21  The narrator survived the trauma because
1) she and her husband remained friends.
2) she found satisfaction in her job.
3) the court proceedings were just.
4) her own children supported her.

 

Ответы и комментарии на тест.

A15
Paul 
disapproved of his wife's job because it
l) 
deprived him of a chance to show off.
2) had nothing to do with computers.
3) made her look like a housewife.
4) was not acceptable in their circles.
Ответ на поставленный вопрос можно найти в первом абзаце.
Ответ 1 "deprived him of а chance to show off? " - правильный, так как работа жены лишала его возможности красоваться на приемах.
Ответы 2, 3 и 4 не могут быть правильными, так как в тексте нет информации, а следовательно, мы не можем сделать вывод, хотел ли он, чтобы работа жены была связана с компьютером, выглядела ли его жена типичной домохозяйкой из-за своей работы, была ли работа библиотекаря приемлемой в их кругах.

A16
According to the text. the narrator 
was critical of her school environment as
l) the headmistress had disapproved of her love for books.
2)
 the headmistress had teased her for her obsession.
3) the other girls had never shared her love for reading.
4) it had never been a source of excitement for her.
Правильный ответ - 2, так как в нем чувствуется критическое отношение автора к школе, директору и ученицам. В тексте не говорится, что директор не одобряла любви автора к чтению, но она подшучивала над ее увлечением (teased). В тексте нет достаточной информации, чтобы дать положительный ответ на 3-й и 4-й варианты ответа.

A17
The narrator decided 
to take a job in a bookshop because
l) it could offer her vast career opportunities.
2) she knew it would bring her a lot of money.
3)
 her daughter had grown up and did without her help.
4) it was a great place to meet people who read books.
Автор решила найти работу в книжном магазине, так как она любила книги, о чем мы
узнали из предыдущего абзаца. Но она смогла пойти на работу после того, как дочка
выросла, и ключевые слова (now, clear conscience) помогают нам выбрать правильный ответ 3.

A18
According to the text, the narrator thought
 "advertising" to be NOT
l) effective.
2) profitable.
3) successful.
4)
 creative.
l tried to argue that 
all advertising is only selling. I'd heard him propound the argument often
enough at dinner parties, when smart women fresh out of university and burning to write had asked him if it wasn't
 an awful come down, when you'd got a First in English, to wind up working in advertising?
В тексте нет достаточной информации, чтобы дать ответ на 1, 2, 3-й варианты ответа
Слова, выделенные жирным шрифтом, объясняют отношение автора к рекламе. Для нее реклама не может стать творческим процессом, так как это только продажа. Правильный ответ 4.

A19
In order 
to start the work in a library the narrator needed
l) a First from Oxford.
2) a year of job experience.
3) 
professional qualifications.
4) a reference enclosed in CV.
Иногда выбрать правильный ответ помогают грамматические формы. Так инверсия (did get) в предложении 'I did get a year's course in librarianship' говорит о том, что автор прошла курс по библиотечному делу, так как это было необходимо, чтобы получить квалификацию профессионального библиотекаря. Правильный ответ 3.

A20
The narrator felt 
completely confused because of
1)
 splitting up with her husband.
2) financial difficulties.
3) injustice on the part of old ladies.
4) the disappointment with her job.
It helped 
to tide me over the utter disorientation I felt when Paul left me, and my raging sense of pain and injustice over the divorce.
Ключевые слова "completely confused" в вопросе соотносятся c "utter disorientation" и "splitting up with her husband" (1) c "divorce" в тексте. Поэтому правильный ответ 1.

A21
The narrator 
survived the trauma because
1) she and her husband remained friends.
2)
 she found satisfaction in her job.
3) the court proceedings were just.
4) her own children supported her.
My incredulity at the 
distortion of our marriage as expressed in solicitors' letters, and later my fury over the court proceedings, were tamed and made bearable by the sweet unvarying routine of the Dewey classifying system and the old ladies, the truanting children and the coffee breaks.
Ключевые слова "survived the trauma' в вопросе соотносятся с "were tamed", "made bearable", "distortion of our marriage" в тексте, а "by the sweet unvarying routine of the Dewey classifying system' в тексте соотносятся с 'satisfaction in her job" во 2-м варианте ответа. Поэтому правильный ответ 2.



Предварительный просмотр:

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B4-B10 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B4-B10.

The Rock Wall.

B4 In the morning the colonists took food and weapons and started along the beach toward the south. It was not necessary for one of them to stay behind. Since the arrival of the big box the day before they  no difficulty in lighting a fire. HAVE

B5 Not very far from the rock house there were some forest trees, and then a high wall of rock  straight up to a height of about fifty metres. On the other side of it there was a big lake. "Let's go and see where the water goes out of the lake," said Jack. RISE

B6 They went round the end of the rock wall. It was a very difficult journey, but at last they came to the side of the lake. The boys tried  fish in the lake, but there seemed to be very few. CATCH

B7 Jack  the way. LEAD

B8 They heard the noise of  water. FALL

B9 It grew  . Suddenly they came to an opening in the trees.
In front of them was a river flowing out of the lake almost to the rock wall. LOUD

B10 A big hole  in the wall, about ten metres above the place where they were standing. MAKE

 

Ответы и комментарии на тест.

B4
Для того чтобы правильно заполнить пропуск, нужно определить, какое именно время глагола требуется.
Для того чтобы понять, какое именно время глагола требуется, необходимо внимательно прочитать текст и определить:
- время, к которому относится описанное каждым глаголом действие (прошлое, настоящее, будущее) ;
- последовательность и взаимосвязь действий (если действия перечисляются в прошлом употребляем Past Simple; если одно действие является в настоящем результатом другого употребляем Present Perfect, и т. п.);
- характер действий (длительное - значит, глагол ставится в соответствующее время Progressive (Continuous); повторяющееся - нужное время Simple; законченное - соответствующее время Perfect);
- указатель времени, употребленный в предложении с пропуском. Например, "usually" указывает на необходимость употребления Present Simple, "already" - Present или Past Perfect н т. п.
Правильный ответ - had had.

Общий смысл текста показывает, что действие происходило в прошлом. Поскольку ящик со снаряжением для колонистов прибыл раньше, чем они отправились в путешествие, необходимо употребить Past Perfect для обозначения действия, предшествовавшего другому действию в прошлом.

B5
Правильный ответ - rose.
Повествование ведется в прошедшем времени, следовательно, для описания окрестностей нужно использовать глагол в форме Past Simple (Indefinite).

B6
Правильный ответ - to catch.
Глагол 'try' в значении "пытаться что-либо сделать" требует употребления за ним глагола в инфинитиве с частицей 'to'.

B7
Правильный ответ - led.
Весь рассказ построен на перечислении действий, совершенных колонистами. Для обозначения последовательных действий нужно использовать глагольную форму Past Simple.

B8
Правильный ответ - falling.
Пропущенное в тексте слово является определением к существительному "water", так как стоит между предлогом, и этим существительным, а значит, от глагола 'fall' необходимо употребить причастие I, выполняющее функцию определения.

B9
Правильный ответ - louder.
Из контекста следует, что сначала колонисты услышали шум падающей воды, а по мере их продвижения он становился сильнее. Употребление глагола "grew" также говорит о нарастании шума. Значит, от прилагательного "loud" требуется использовать сравнительную степень "louder".

B10
Допустимы 2 правильных варианта ответа: was made или had been made. Если констатировать факт наличия отверстия в стене, сделанного кем-то, то можно употребить Past Simple Passive.
Если иметь в виду, что отверстие было сделано в стене раньше того времени, как путешественники нашли ее, то возможно употребление Past Perfect Passive для обозначения действия, совершенного над предметом раньше другого действия в прошлом.



Предварительный просмотр:

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B11-B16 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B11-B16.

A New Park.

B11 The entrance to the Rother Valley Country Park is on the right  after you leave the tiny village of Wales. SHORT

B12 For the local people this new park is a  area of open space,
where a lot of leisure activities are provided, including canoeing, rowing, sailing, sail boarding, grass-skiing and riding. SUCCESS

B13 For the motorized passer-by there are walks and picnic  . POSSIBLE

B14 This area is becoming  popular. There is also a visitor centre at Bed Greave Mill, where there is working machinery and a cafe. But don't expect too much in the way of good scenery. EXTREME

B15 The area was for long a mess of old coal mines and an  railway line. More recently an ambitious and continuing special programme has converted the former mines to lakes. USED

B16 The displays in the  visitor centre explain how grass and wetland for wildlife are being established. ATTRACT

 

Ответы и комментарии на тест.

B11
Правильный ответ - shortly.
Из контекста следует, что входа в парк можно достичь вскоре после того, как покинешь поселок, следовательно, от "short" нужно употребить наречие, добавив к нему суффикс наречия -ly, которое и передает требуемое значение "вскоре".

B12
Правильный ответ - successful.
Речь в тексте идет о территории парка, которая с успехом используется для различного рода развлечений и спорта. Положение пропущенного слова между артиклем "a" и существительным "area" свидетельствует о том, что это слово выполняет в предложении функцию определения. Данную функцию выполняет прилагательное, образованное от существительного 'success' c помощью суффикса -ful.

B13
Правильный ответ - possibilities.
Из контекста следует, что для посетителей отведены пешеходные зоны и места, предоставляющие возможности для организации пикников. Из структуры предложения следует, что пропущенное слово является однородным членом предложения с существительным 'walks', значит, тоже является существительным во множественном числе.

B14
Правильный ответ - extremely.
Содержание всего текста говорит о том, что парк предоставляет различные возможности для отдыха, а следовательно, становится чрезвычайно популярным. Наречие, образованное от "extreme" с помощью суффикса -ly. относится к прилагательному "popular" и передает степень популярности парка.

B15
Правильный ответ - unused.
В тексте рассказывается о прошлом района, когда старые угольные шахты соседствовали с неиспользовавшейся железнодорожной веткой. Пропущенное слово расположено между артиклем "an" и существительным "line", которое является определяемым словом. Для передачи отрицательного значения к образуемому прилагательному добавляется приставка un-.

B16
Правильный ответ - attractive.
Из контекста понятно, что выставки в центре для посетителей предоставляют интересующую их информацию и потому являются привлекательными для посещения. Пропущенное слово, стоящее между артиклем 'the' и существительным 'centre', является прилагательным, определяющим слово 'centre '. В данном случае подходящее прилагательное образовано от глагола с помощью суффикса -ive.



Предварительный просмотр:

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными А22-А28. Эти номера соответствуют заданиям А22-А28, в которых представлены возможные варианты ответов. Вставьте номер 1-4 выбранного вами варианта ответа.

Worthless food.

An odd thing has happened when it comes to food. Even though having the best, freshest, most wholesome food possible is one of the most significant considerations of daily life frequently food does not receive the attention it A22  . Because of vested commercial interests, greed, convenience and apathy, misinformation about food has made far too many people feel A23  about it, believing that anything they can swallow is okay for them. It's not. You may be A24  to buy someone's product through advertising, false claims or promises of value. But much of the food is as worthless as eating crushed bricks. Far more ill health can be traced to what people eat than you might expect. The greatest A25  to your health on this planet is not the increase of nuclear weapons, it is processed foods!
There is more devitalized worthless "food" 
A26  to people today than real, authentic food that is necessary for our sustenance; and we have the food manufacturers to thank.
We use the term "processed food" so routinely that for many of us it has come to 
A27  "just another kind of food". Understand what it really means.
Processing is the practice of taking a perfectly good food, one that contains the nutrients necessary to prolong life, stripping it of anything of value and then offering it for sale. Understand that when the word "processed" is used, it 
A28  to procedures that undermine your health. It is a term that you can easily and accurately interchange with the word "destroyed".

A22 1) draws 2) devotes 3) attracts 4) deserves

A23 1) confident 2) aware 3) familiar 4) accustomed

A24 1) forced 2) convinced 3) required 4) obliged

A25 1) risk 2) warning 3) precaution 4) threat

A26 1) suggested 2) proposed 3) offered 4) meant

A27 1) represent 2) apply 3) refer 4) relate

A28 1) defines 2) refers 3) concerns 4) determines

 

Ответы и комментарии на тест.

A22
Правильный ответ - 4.
Из контекста понятно, что автор противопоставляет две мысли. С одной стороны, качество пищи существенно важно, а с другой - оно не получает внимания. Из приведенных слов значение "заслуживать" имеет глагол "deserve", который в сочетании с существительным 'attention' передает подходящее по смыслу значение "внимание, которое оно заслуживает".

A23
Правильный ответ - 1.
Смысл контекста сводится к тому, что по указанным причинам люди уверены, что могут употреблять любую пищу. Только прилагательное 'confident' передает значение "уверенный". K тому же, остальные слова требуют употребления после них предлогов, которые отсутствуют в предложении (aware of, familiar with, accustomed to).

A24
Правильный ответ - 2.
Цель рекламы и обещаний хорошего качества товаров - убедить покупателя приобрести их. Значение "убедить" передает глагол 'convince', в то время как 'force' означает "заставить", 'require' - "требовать", 'oblige' - "обязать".

A25
Правильный ответ - 4.
В тексте отмечается, что плохое здоровье может быть связано с питанием, поэтому определенные продукты могут представлять угрозу для здоровья. Значение "угроза" имеет слово 'threat', в то время как остальные слова из предложенных означают "риск", "предупреждение", "предостережение".

A26
Правильный ответ - 3.
Поскольку в тексте говорится о предложении людям определенного вида пищи, то следует употребить "offered". Глаголы "suggested" и "proposed" не могут быть выбраны, поскольку подразумевают предложение какого-либо рода деятельности. "Meant" означает "предназначенный", но в данном значении требует употребления после себя предлога 'for'.

A27
Правильный ответ - 1.
Только глагол "represent" передает подходящее по смыслу значение "отражать понятие термином". Кроме того, остальные глаголы в схожих значениях требуют употребления предлогов, отсутствующих в предложении (apply to - относиться к чему-либо, refer to - описывать что-либо, relate to - соотноситься).

A28
Правильный ответ - 2.
Контекст говорит о том, что слово обработанный используется для описания определенных процессов. Значение "описывать что-либо" присуще глаголу "refer'. После остальных глаголов не может быть употреблен предлог 'to", стоящий после пропуска.



Предварительный просмотр:

Сочинения для самостоятельной подготовки к ЕГЭ по английскому языку. 3aдание C1. Личное письмо.

Языковое оформление письма.

Для того чтобы правильно оформить письмо личного характера необходимо соблюдать следующие правила:

1. В правом верхнем углу следует написать свой адрес в краткой форме, например, Moscow, Russia.

2. Под адресом указывается дата написания письма.
Британский вариант (дата/месяц/год): 18th September 2018.
Американский вариант (месяц/дата/год): September 18th, 2018.

3. Обращение пишется на отдельной строке, личное письмо начинается словами: Dear+имя адресата. После обращения ставится запятая, например, Dear John, Dear Ann.

4. После обращения идет абзац с благодарностью за полученное письмо: Thanks for your letter; или абзац с ссылкой на предыдущие контакты (благодарность за полученное письмо и/или извинение, что давно не писал), например: Hope to hear from you soon , How nice of you to write back so soon , I was awfully glad to get your letter, I must apologise for not writing, I really should have written sooner ...

5. Основная часть письма может составлять один или несколько абзацев в зависимости от содержания, например: один абзац содержит ответы на вопросы друга по переписки, а другой - вопросы, которые задает автор письма. Все вопросы, указанные в задании должны быть отражены в письме.

6. После основной части должна быть фраза о дальнейших контактах: I am looking forward to healing from you soon, etc.

7. Завершающая фраза пишется на отдельной строке и должна соответствовать неофициальному стилю письма личного характера, например: Best wishes, All the best, Love,. После нее ставится запятая.

8. Подпись ставится на отдельной строке. В личном письме это только имя автора. Например: Alexandra.

9. Требуемый объем для личного письма 100-140 слов. В письме следует правильно использовать средства логической связи - союзы и местоимения. Не должно быть грубых грамматических, лексических, орфографических и пунктуационных ошибок.

 

 

Пример выполнения теста.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Colin who writes:
… We are doing a project on Christmas celebrations in different countries, so I'd like to ask you some questions about this holiday. Do you usually have a Christmas tree at home and how do you decorate it? What presents are the most popular with teenagers? Do children write letters to Santa Claus? Where are Christmas presents put?
By the way, I am going on a tour to Russia with our school orchestra during the summer holidays...

Write a letter to Colin.
In your letter:
- answer his questions
- ask 3 questions about his orchestra tour

Write 100 - 140 worlds.
Remember the rules of letter writing.

Письмо и комментарии.

St Petetsburg
Russia 
(1)
12 January 2017 
(2)

Dear Colin, (3)
Thank you for your letter. I was so glad to receive it. 
(4)
You ask me to tell you a few things about Christmas. Well, we do have a Christmas tree at home and decorate it (9) with ornaments and (10) lights. We do not have hand-made ornaments nowadays but (10) Granny says they (9) used to make them (9) themselves. (5.1)
Russian children write letters to Father Frost, who 
(9) brings them presents which (9) he leaves in a bag under the Christmas tree. As for the most popular presents, they (9) are computer games, CDs and DVDs. Girls also like jewellery such as necklaces, chains and rings. (5.2)
It's great that you are coming to Russia. How long will the tour last? What places in Russia are you planning to visit? Do you think we'll have a chance to meet? 
(5.3)
Write back soon. 
(6)
Best wishes, 
(7)
Misha 
(8)

(1) B правом верхнем углу правильно написан адрес пишущего в краткой форме.
(2) Под адресом правильно указана дата написания письма.
(3) Используется правильное обращение к другу по переписке (по имени). Обращение стоит на отдельной строке. После обращения стоит запятая.
(4) Первый абзац после обращения с ссылкой на предыдущие контакты (благодарность за полученное письмо и/или извинение, что давно не писал).
(5) В основной части письма даны ответы на все вопросы, поставленные в задании:
(5.1) ставят ли в домах елку и как ее украшают;
(5.2) какие подарки наиболее популярны у подростков; пишут ли дети письма Санта- Клаусу; куда складываются подарки;
(5.3) заданы 3 вопроса о поездке школьного оркестра.

Автор логично высказывает свои мысли, основная часть письма правильно разделена на абзацы.
(6) После основной части письма имеется фраза о дальнейших контактах.
(7) Завершающая фраза написана на отдельной строке и соответствует неофициальному стилю письма личного характера.
(8) Подпись соответствует неофициальному стилю письма и стоит на отдельной строке.
(9) Местоимения правильно используются, заменяя существительные.
Например: it - tree; them - ornaments; they, themselves - Granny and her friends; who - Father Frost; which - presents; they - presents.
(10) Правильно используются союзы. Например:
- для противопоставления мыслей - but;
- для добавления информации - and.

 

 

 

Упражнение 1.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Roy who writes:
...From your letter I know that you are fond of travelling. Which places have you been to? Do you prefer to travel with your parents, with friends, or alone? Why? What places would you like to see in Great Britain?
By the way, we have a new technology teacher. He is O.K....

Write a letter to Roy.
In your letter:
— answer his questions
— ask 3 questions about his teclmology lessons and his new technology teacher.

 

Впишите словосочетания вместо пробелов, выбрав из приведенного ниже списка:
How often; great to hear; dreamt to visit; The same thing; make you laugh; parents is rather boring; Why are you; to have fun with; looking forward; that you have a new; being there; been to many places;

 

Moscow,
Russia
20th of June, 2018

Dear Roy,
Thank you for your letter. It was 
 from you again.
I have 
 such as Egypt, Turkey, Montenegro and Spain. But I've  London for ages. So,  , I'm going to see the Stonehenge and the London Eye. As for me, travelling with  because you can't do everything you want.  happens when you travel alone - you have nobody  . To my mind, it's a great pleasure to travel with friends because they can always  and happy.
That's great 
 teacher! Is he kind or strict?  do you have technology lessons?  so interested in them?
I'm 
 to hearing from you soon.
Yours,
Ivan.

 

Показать словосочетания Скрыть словосочетания

 

 

Упражнение 2.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Jane who writes:
... I like to go shopping with my friends when we have free time. There is a big mall not far from where l live, but sometimes I prefer small show-rooms and shops to buy clothes there. I'm fond of discussing fashion with my friends.
How often do you go shopping? What do you like buying when you go shopping? What kind of shops are there in the place where you live?

Write a letter to Jane.
In your letter:
— answer her questions;
— ask 3 questions about her holiday plans.

 

Писать сочинение на английском языке будет проще, если сначала написать его на русском языке. Именно этот навык мы сейчас потренируем. Напишите письмо на английском языке, используя русский текст и английские слова и словосочетания в качестве подсказки. Проверьте, нажав кнопку "Показать письмо на английском языке".

 

Я была чрезвычайно рада получить твое письмо. Что ты собираешься делать на каникулах? Ты решила, куда отправиться? Ты отправляешься за границу или просто остаешься дома?
В любом случае, ты спросила меня о моих предпочтениях в покупках. Ну, я хожу по магазинам дважды в месяц или даже еще чаще. Мне нравится покупать что-то оригинальное и необычное, а также мне нужно покупать еду и одежду.

about my preferences;
and unusual;
Anyway;
Are you going abroad;
as well as;
do on holidays;
food and clothes;
Have you decided;
I go shopping;
I like to buy;
I need to buy;

 

I was extremely glad;
in shopping;
or even more frequently;
or just staying at home;
something original;
to receive your letter;
twice a month;
Well;
What are you going to;
where to go;
you've asked me;

 

У меня есть много мест, где я могу купить все, что я хочу, но я обожаю большие торговые центры и торговые комплексы, потому что ты можешь купить все, что ты хочешь в одном месте, что очень удобно. Я живу прямо возле большого торгового комплекса и делать покупки там (быть) очень отнимает много времени.
Ну, я должна сделать много домашней работы, так как день моего экзамена приближается.
Надеюсь получить весточку (услышать) от тебя скоро.

a big mall;
and doing shopping there;
as the day of my exam;
because you can purchase;
big shopping centres and malls;
but I adore;
everything you want;
Hope to hear from;
I have many places;
I have to do;

 

I live just near;
in one place;
is coming;
is very time-consuming;
lots of homework;
Well;
where I can buy all I want;
which is very convenient;
you soon;

 

Показать письмо на английском языке Скрыть

 

 

Упражнение 3.

Для тренировки письменных навыков, возьмите бумагу и ручку и перепишите письмо от руки, исправив ошибки, допущенные в письме. Чтобы проверить, нажмите кнопку "Показать правильное письмо".

 

Avenida Campinas 361 ap. 45
01238 San Paulo, Brasil,

29 December

Dear Ken,
Is now just two week and I will be with you. I can no belief it? I looking forward very much stay with you and your family and see London the first time. I'm very exciting.
My city, San Paulo, is biggest and noisyest city in Brasil. Is not very well for tourists is more commercial city. Also it have very much traffic and pollution. Maybe London have the same. I like best here in San Paulo the entertainment. You can find good bars and restaurants, who no close until the latest customer leave.
My friend Toao he came in London the last year and he has gone to the theatre see "The Buddy Holly Story". He say me it was wonderfull. I like to see also.
My plane arrive Heathrow, Terminal 
3 at 6.30 am. Is very kind you meet me so early morning! Thank you.
I hope very much improve my English when I come to London.
See you soon and Happy New Year!
Fernando

 

Правильное письмо

Avenida Campinas 361 ap. 45
01238 San Paulo, Brasil,
29th December

Dear Ken,
It is two weeks and I will be with you. I can not believe it! I am looking forward very much to staying with you and your family and seeing London for the first time. I'm very excited.
My city, San Paulo, is 
the biggest and noisiest city in Brasil. It is not very good for tourists as it is more commercial city. Also, it has very much traffic and pollution. Maybe, London has the same. I like entertainment in San Paulo most of all. You can find good bars and restaurants, which do not close until the latest customer leaves.
My friend Toao 
_ came to London _ last year and he went to the theatre to see "The Buddy Holly Story". He told me it was wonderful. I like to see it too (either).
My plane arrive
s at Heathrow, Terminal 3 at 6.30 am. It is very kind of you to meet me so early in the morning! Thank you.
I hope 
to improve my English when I come to London.
See you soon and Happy New Year!
Fernando

 



Предварительный просмотр:

Comment on the following statement.

Computers play an important role in our life. However, some people worry about their negative influence on the younger generation.

What can you say for and against using computers?
Write 
200-250 words.

Use the following plan:
- make an introduction (state the problem)
- give arguments FOR
- give arguments AGAINST
- draw a conclusion

 

 

Ответы и комментарии на тест.

Задание С2. Образец ответа с комментариями.

Computers, the greatest invention of the 20th century, have greatly changed our life and (2.1) today we cannot do without them. Many people think computers are good but (2.1) others do not agree. Let us consider what the advantages and disadvantages of computers are. (1.1)

To begin with (2.2), computers are more convenient than books. It is faster and easier to surf the Net, which (2.1) is full of information, than to go to the library. You can also keep a lot of information in your computer and (2.1) find it quickly when you need it. (1.2)

Another good thing (2.2) about computers is that using e-mail you can keep in touch with people all over the world. You can improve your language skills by exchanging e-mails with students from English-speaking countries or just chatting on the Internet. (1.2)

What is more (2.2), students do better work using a computer as an additional information and learning resource. Besides (2.2), their written work looks neat and tidy because (2.1) it is easy to correct all the mistakes with the help of special computer programs. (1.2)

On the other hand (2.2), computers have some disadvantages. Although (2.1) computers provide good entertainment, your eyes may hurt or your back may give you pain if (2.1) you spend much time in front of a computer. Besides (2.2), playing computer games is passive entertainment. It keeps you away from active life and you do not have enough exercise. Moreover (2.2), a lot of people get addicted to modern computer games which (2.1) can cause serious problems. (1.3)

In conclusion (2.2), I can say that although (2.1) computers have some disadvantages, they are very useful in different spheres of life. They have already changed our life for the better. So why not make them work to our advantage in the future? (1.4)


B содержании отражены все аспекты задания:
(1.1) в первом абзаце автор правильно ставит проблему, о которой будет рассуждать:
(1.2) во втором - четвертом абзацах автор приводит аргументы "за" с примерами и пояснениями:
(1.3) в пятом абзаце автор приводит 3 аргумента "против";
(1.4) в шестом абзаце автор делает вывод о целесообразности использования компьютеров с учетом преобладания аргументов "за", приведенных во втором - четвертом абзацах.

Высказывание построено в соответствии с предложенным в задании планом, автор последовательно излагает свои мысли, не перескакивая с одной мысли на другую. Каждая новая мысль выделена в отдельный абзац.
(2) Автор правильно использует средства логической связи (союзы, союзные слова, вводные слова):
(2.1) внутри предложений (and, but, which и т. д.);
(2.2) между предложениями и абзацами (to begin with, another good thing, what is more, besides, on the other hand, moreover, in conclusion).
(3) Автор продемонстрировал богатый запас слов, слова правильно выбраны в соответствии со стилем речи, нет ошибок на сочетаемость слов.
(4) Автор использовал разнообразные грамматические конструкции, а не только простые предложения; соблюдается правильный порядок слов, правильно употребляются видовременные формы глаголов, правильно употребляются артикли.
(5) Соблюдаются орфографические правила, все слова правильно написаны в соответствии с нормами английского языка.
(6) Текст разделен на предложения и каждое из них оформлено соответствующим пунктуационным знаком (.,!,?).



Предварительный просмотр:

Give a talk on shopping.

Remember to say:
- if it is fun for you to go shopping, why/why not
- if you prefer shopping on your own or with someone else, why
- if you prefer shopping in small shops or big supermarkets and department stores, why
- if you plan what things to buy before going shopping or just buy the things you see and like while shopping, why

You will have to talk for 2-2.5 minutes. The examiner will listen until you have finished.
Then she/he will ask you some questions.

Карточка экзаменатора-собеседника раздела "Говорение" вариант 1
Карточка экзаменатора-собеседника задание C3

INTERLOCUTOR CARD
Warm up
l. Do you like going to school?
2. What are your favourite classes/subjects?
3. What do you like doing in your free time?

Task l (3-3.5 minutes)
Let the student talk for 2-2.5 minutes.
Ask only those questions which the student has not covered while giving the talk.
l. Is it fun for you to go shopping? Why/why not?
2. Do you prefer shopping on your own or with someone else? Why?
3. Do you prefer shopping in small shops or big supermarkets and department stores? Why?
4. Do you plan what things to buy before going shopping or just buy the things you see and
like while shopping? Why?

All of these ideas must be covered.
Finally, you must ask each student the following question:
Do you decide on buying things because they have been very widely advertised or for
other reasons? Explain why.

SKILLS TO BE TESTED
The student is expected to demonstrate her/his ability to:
- speak at length elaborating on the topic
- produce coherent utterances
- give reasons

 

 

Ответы и комментарии на тест.

Задание C3. Образец ответа с комментариями.

(1) Shopping is fun (1.1). I enjoy going to different shops, looking at different things, trying on skirts, blouses, dresses, shirts before I decide what would like to buy (1.1.1). Quite often shop assistants very polite and helpful (1.1.2). I like the nice music they play in shops (1.1.3). I know that some say shopping is boring because there are a lot of people and you have to stand in queues. I don't think so (1.2).
There are very many shops of different kinds so that it is possible to find the ones you like (1.2.1). Besides, there are a lot of cosy cafes in most big shops or nearby where you can relax if you get tired (1.2.2). I can't say that I like shopping for food (1.3) but I do it when I am asked to (1.3.1).

(2) I like shopping with my friends (2.1). We can chat, discuss all kinds of things, share our secrets while going from shop to shop (2.1.1). When I try some piece of clothing on I ask my friend to tell me if it looks nice, if it fits or not. I almost always take the advice my friends give me (2.1.2). I also enjoy shopping with my Mum (2.2). She has a lot of style and I can learn a lot from her (2.2.1).

(3) I like buying things in small shops (3.1). Usually there aren't many people in them and you can take your time choosing things (3.1.1). Shop assistants are friendly and you can ask them for advice (3.1.2).
I don't like the impersonal service in big department stores (3.2) where you have to wait before you can get into the fitting room. Then if the thing does not fit, you have to walk around the shop again to pick up another thing you would like to try on (3.2.1).
However, there is a much wider range of goods (3.3), so you have a better chance of finding something you really need (3.3.1). As for discounts, they are offered both in big and small shops (3.4).

(4) When I go shopping for food I usually make a shopping list (4.1) because it saves time and you will buy everything you have planned (4.1.1). Besides, you
won't be tempted to spend too much buying what you actually don't need (4.1.2). However, when I shop for clothes, it's normally just one or two things I need to buy (4.2) and I try my best to go for them and not to pay attention to all the other very beautiful stylish things telling myself that I will buy them next time (4.2.1).

Образец ответа на дополнительный вопрос:
Do you decide on buying things because they have been very widely advertised or for some other reasons?

(5) Well, I sometimes buy a thing, even if I don't actually need it (5.1). You know, advertising is so powerful. It makes you remember and look at the thing that has been advertised more carefully (5.1.1). This is the way advertising works. However, more often I decide to buy something if I like it a lot (5.2), if I see that it is good quality (5.2.1).

Все пункты предложенного плана рассмотрены:
(1) if it is fun for you to go shopping, why/why not
(2) if you prefer shopping on your own or with someone else, why
(3) if you prefer shopping in small shops or big supermarkets and department stores, why
(4) if you plan what things to buy before going shopping or just buy the things you see and like while shopping, why

Каждый пункт полностью раскрыт. так как содержит не простое перечисление фактов или идей (1.1; 1.2; 1.3; 2.1; 3.1; 3.2; 3.3; 3.4; 4.1: 4.2), a развитие мысли в виде приводимых доводов и пояснений (1.1.1; 1.1.2; 1.1.3; 1.2.1; 1.2.2; 1.3.1; 2.1.1; 2.1.2; 2.2.1; 3.1.1; 3.1.2; 3.2.1; 3.3.1; 4.1.1; 4.1.2; 4.2.1)

B целом высказывание связное и логичное, состоящее из целых предложений, а не из обрывочных фраз. Аргументы логически связаны с развиваемой мыслью.

Ответ на дополнительный вопрос (5) содержит не только выражение точки зрения отвечающего (5.1; 5.2), но и ее обоснование (5.1.1; 5.2.1).



Предварительный просмотр:

ou and your friend are discussing possibilities of arranging a farewell party for some exchange students who are going back home soon.

Choose one of the following options that both of you like most:
- karaoke bar
- pleasure boat trip
- school canteen
- countryside

You begin the conversation. The examiner will play the pan of your friend.
Remember to:
- discuss all the options and give good reasons
- be polite

take an active part in the conversation:
- explain the situation
- come up with your ideas
- find out your friend's attitudes and take them into account
- invite your friend to come up with suggestions
come to an agreement

 

Ответы и комментарии на тест.

Карточка экзаменатора-собеседника задания С4
INTERLOCUTOR CARD

Task 2 (3-4 minutes)
You and the student are discussing possibilities of arranging a farewell party for the exchange students.
This is what you think about each option:

Karaoke bar
-
- I don't think it's a good idea to have a farewell party in a crowd of strangers.
- Besides, it might be stuffy and smoky there.
- I'm not sure if many of our friends would feel comfortable singing in public.
+
- It's exciting to be able to sing together.
- We could also have a snack there.
- It's great fun. Many of our friends enjoy singing into the microphone to music.
- Our English friends might like to learn some Russian songs.

Pleasure boat trip
-
- I don't think they serve meals on the boat. We might feel hungry.
- If it gets windy and the waves start rolling the boat, some people may get seasick.
- I think it would be rather expensive.
+
- Our English friends would definitely enjoy the gorgeous views of the river banks.
- I don't think it would be very expensive. If we invite a lot of guests, we could split the bill and everyone wouldn't have to pay much.
- I guess we could hire a boat where they serve meals or we could bring the food with us; it would be much cheaper.

School canteen
-
- I'm afraid we would have to put in canteen a great deal of effort to do the cleaning and cooking.
- А place we go to every day is not inspiring enough. I don't think it would contribute to creating any special atmosphere.
+
- I like this idea. We could decorate the with balloons and farewell posters.
- It sounds great. I could try and make an original English pudding.
- We could have a very good time chatting, dancing and taking pictures in a friendly atmosphere.

Countryside
-
- What is bad about this idea is that the success of the party depends a lot on the weather.
- We would have to carry heavy picnic baskets. I don't think our friends would like that.
- It would be a problem getting there. None of our friends is allowed to drive a car.
+
- It might be so nice and peaceful there.
- I guess we wouldn't disturb anyone shouting and playing loud music.
- Cooking meals over the fire is great fun.
- Besides, we could play games there. I think it would be fantastic.

Note: Make sure all the options have been discussed.

When discussing each option first use the information that is contrary to what the student says.
Do not speak first all the time but ask the student what she/he thinks about the options.
Invite the student to come up with her/his suggestions, especially if she/he readily agrees with the things you say'
If the student says all the time: "What do you think?" without expressing her/his own opinion, say: "Sorry, I don't know" or "I'm not sure. How do you feel about it?"

SKILLS TO BE TESTED

The student is expected to demonstrate her/his ability to:
initiate and maintain conversation:
- explain the situation
- come up with suggestions
- give good reasons
- find out her/his partner's attitudes
-invite the partner to come up with suggestions
- agree or disagree with her/his partner's opinion
reach an agreement by taking into account the partner's attitudes

Задание С4. Образец ответа с комментариями

Student: Well, I think you remember that we have been asked to discuss different ways of arranging a farewell party for the exchange students and choose one of them which we both think would be the best. (4.1)

Interlocutor: Oh, yes. What are the options, by the way?

Student: They are: a karaoke bar, a pleasure boat trip, a school canteen and countryside. Which one do you like most of all? (6.l, 6.2) (3.5.1) I've seen so many people amused doing karaoke. Besides, I think our foreign friends might like to learn some Russian songs. (2)

Interlocutor: Well, 1 still doubt it would be nice to have a farewell party in a crowd of strangers.

Student: You might be right. (5.1) And what about a pleasure boat trip? (4.2) Our foreign friends would definitely enjoy the gorgeous views on the river banks. (2) What do you think about it? (6.1)

Interlocutor: That is true but I'm afraid they don't serve meals on board and the trip might be quite long.

Student: That is a good point. (5.1) However, I think we could book a trip where meals are included. (2)

Interlocutor: OK. But what if it gets windy and the waves start rocking the boat. Some people may get seasick.

Student: Well, that might be a problem. (5.1) Apart from that, it would be rather expensive. (2)

Interlocutor: Well, I don't think so. We could invite a lot of our friends, split the bill and each person wouldn't have to pay much.

Student: So, shall we go for this option? (6.1, 4.3)

Interlocutor: Well, we might but what about the other two options?

Student: OK. Let's look at them as well. (4.2) Which one appeals to you more? (6.1, 6.2)

Interlocutor: I like the idea of arranging the party in the school canteen.

Student: The school canteen? Why? (5.2) I don't think a place we go to every day could contribute to creating any special atmosphere. Besides, we would have to do the cleaning and cooking. (2)

Interlocutor: Well, as far as I'm concerned I like cooking. I could try and make a traditional English pudding.

Student: Oh, that would be great! But still I can't say I fancy the idea. (5.1)

Interlocutor: Well, it's a pity! We could decorate the place the way we like, for example, with balloons and farewell posters. We could have a good time chatting, dancing and taking pictures in a very friendly atmosphere.

Student: 1 see this is definitely your first choice. (5.3) But why don't we try the countryside? (4.2) I think it would be a nice idea. Cooking meals over the fire is great fun. And then we wouldn't disturb anyone shouting and playing loud music. (2)

Interlocutor: You might be right. It's so peaceful there. However, we would have to carry heavy picnic baskets. I don't think our friends would like that.

Student: I don't think it would be a big problem. We could rent a car or ask our parents to drive us to the place. (2)

Interlocutor: To be honest, I have no idea.

Student: Well, what would you say to a karaoke bar? (4.2) My feeling is that it would be fun to go there. We could enjoy singing into the microphone and listening to other people doing so. (2)

Interlocutor: It might be not bad but I'm not sure many of our friends would feel comfortable singing in public.

Student: I'm afraid, I can't agree with you.

Interlocutor: Well, but if it's а place where a car can take us it might be too crowded and in that case it could lose part of its charm.

Student: Oh, that's true. (5.1) On the other hand, our foreign friends would have a chance to enjoy beautiful Russian landscapes. (2)

Interlocutor: Yes, you are right.

Student: What shall we choose then? (4.3)

Interlocutor: That's a difficult question. I really don't know.

Student: As far as I remember we both agreed that a pleasure boat trip could be an enjoyable thing to do. Why don't we try and find a good agency to book the trip? (l)

Interlocutor: OK. Settled.

Student: l think we've done a good job. Hope everyone will say thank you to us.

Interlocutor: Hope so. Bye.

Student: See you. (3)

(l) Принято решение, которое логично вытекает из хода беседы.
(2) Обсуждены все варианты и приведены аргументы в поддержку предлагаемых вариантов, а также доводы в случае несогласия с мнением собеседника или развитие мысли собеседника в случае согласия с ней, при этом высказывания связные и логичные.
(3) Соблюдены нормы вежливости, принятые в изучаемом языке.

(4) Экзаменуемый продемонстрировал активное участие в беседе:
- (4.1) объяснил ситуацию;
- (4.2) предлагал варианты к обсуждению;
- (4.3) предложил решение.

(5) Экзаменуемый продемонстрировал умение
адекватно реагировать на реплики собеседника:
- (5.1) выражал согласие/несогласие;
- (5.2) выражал удивление;
- (5.3) выражал уверенность/неуверенность.

(6) Экзаменуемый продемонстрировал умение соблюдать очередность при обмене репликами:
- (6.1) спрашивал мнение собеседника;
- (6.2) приглашал собеседника предложить тот
или иной вариант.

(7) Используется разнообразная лексика, слова выбираются правильно, в соответствии со стилем речи, нет ошибок на сочетаемость слов.
(8) Используются разнообразные грамматические структуры; соблюдается правильный порядок слов; правильно употребляются видовременные формы глаголов.
(9) Соблюдается правильная интонация; все звуки произносятся правильно.