ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку

Даржаина Мыдыгма Барадиевна

материал для подготовки к ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку

Скачать:

Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Новое в ОГЭ и ЕГЭ в 2016 и 2020 гг. по АЯ

Слайд 2

Новое в ОГЭ 2016 года Введение компьютерной устной части: -введение новых заданий соответствующих ЕГЭ; -введение новых критериев оценивания устной части; -отказ от экзаменаторов-собеседников.

Слайд 3

Устная часть в ОГЭ включает 3 задания. Задание 1 (2 балла, подготовка 1,5 мин.). The ninth planet of the solar system was discovered not long ago. It happened in 1930. Scientists had been hunting for the planet for a long time. They had calculated its probable position but there was no proof that the planet really existed. It was too far away for the telescopes of that time to find it. It’s worth mentioning that the first photos of the planet were taken by a very young researcher. He was only twenty-four and had no formal education in astronomy. However he was deeply involved in the search for the ninth planet. The planet at the edge of the solar system was called Pluto, after the Roman god. The name for the planet was suggested by an 11-year-old British girl. Task 1. You need to read the text aloud . You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

Слайд 4

Критерии задания 1 Фонетическая сторона речи 2 Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов практически без нарушений нормы: допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл 1 Речь воспринимается достаточно легко, однако присутствуют необоснованные паузы; фразовое ударение и интонационные контуры практически без нарушений нормы; допускается не более семи фонетических ошибок, в том числе три ошибки, искажающие смысл 0 Речь воспринимается с трудом из-за значительного количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ допущено более семи фонетических ошибок, ИЛИ сделано четыре и более фонетических ошибок, искажающих смысл

Слайд 5

Задание 2 (6 баллов подготовка 1,5мин) Task 2. Take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 4 0 seconds to answer each question.

Слайд 6

Задание 2 Tapescript for Task 2 Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Dolphin Sports Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about doing sports in our region. Please answer six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started. Electronic assistant: How old are you? Student: ________________________ Electronic assistant: How many times a week do you do sports? Student:_________________________ Electronic assistant: What sport is the most popular with teenagers in your region? Student: ________________________ Electronic assistant: What sports facilities are available in the place you live? S tudent: _________________________ Electronic assistant: Why do you think it is important to keep fit? Student: ________________________ Electronic assistant: What would you advise a person who wants to keep fit? Student: ________________________ Electronic assistant: That is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.

Слайд 7

Критерии задания 2 Баллы Ответ на вопросы 1-6 1 балл – Дан полный ответ на поставленный вопрос; допущенные отдельные фонетические, лексические и грамматические погрешности не затрудняют понимание 0 баллов – Ответ на вопрос не дан ИЛИ ответ не соответствует заданному вопросу ИЛИ ответ дан в виде слова или словосочетания И/ИЛИ допущены фонетические и лексические и грамматические ошибки, препятствующие пониманию ответа

Слайд 8

Задание 3 (7 баллов, подготовка 1.5 мин) Task 3. You are going to give a talk about photography. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes. Remember to say: why people like taking pictures why taking photos is more popular today than it was in the past what the best photo you have ever taken is You have to talk continuously. (1—12 фраз)

Слайд 9

Критерии задания 3 Решение коммуникативной задачи Организация высказывания Языковое оформление высказывания Баллы Задание выполнено полностью: цель общения достигнута; тема раскрыта в полном объеме (полно, точно и развернуто раскрыты все аспекты, указанные в задании). 3 Задание выполнено: цель общения достигнута; но тема раскрыта не в полном объеме (один аспект раскрыт не полностью). Высказывание логично и имеет завершённый характер; имеются вступительная и заключительная фразы, соответствующие теме. Средства логической связи используются правильно. Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более четырех негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более трех негрубых фонетических ошибок) 2 Задание выполнено частично: цель общения достигнута частично; тема раскрыта в ограниченном объеме (один аспект не раскрыт ИЛИ все аспекты задания раскрыты неполно ИЛИ два аспекта раскрыты не в полном объеме, третий аспект дан полно и точно). Высказывание в основном логично и имеет достаточно завершённый характер, НО отсутствует вступительная ИЛИ заключительная фраза, имеются одно-два нарушения в использовании средств логической связи Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более шести негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более четырех негрубых фонетических ошибок) 1 Задание не выполнено: цель общения не достигнута: два аспекта содержания не раскрыты. Высказывание нелогично, вступительная и заключительная фразы отсутствуют; средства логической связи практически не используются Понимание высказывания затруднено из-за многочисленных лексико-грамматических и фонетических ошибок ( семь и более лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ шесть и более фонетических ошибок) ИЛИ более трех грубых ошибок* 0

Слайд 10

Новое в ЕГЭ 2016 года уточнена формулировка задания 3 устной части

Слайд 11

Задание 3 устной части ЕГЭ Task 3. Imagine that these are photos from your photo album. Choose one photo to present to your friend. Y ou will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences) . In your talk remember to speak about: where and when the photo was taken what/who is in the photo what is happening why you keep the photo in your album why you decided to show the picture to your friend You have to talk continuously, starting with: "I’ve chosen photo number … "

Слайд 12

Картинки к заданию 3 Photo 1 Photo 2 Photo 3

Слайд 13

Новое в ЕГЭ и ОГЭ 2020 Новая экспериментальная модель проведения ОГЭ и ЕГЭ Авторы модели: Вербицкая М.В. Махмурян К.С. Симкин В.Н. Соловова Е.Н. Трубанева Н.Н.

Слайд 14

Общие методологические и методические подходы и принципы Деятельностный (доминирующие принципы: речевой деятельности, функциональный, активности); личностно-ориентированный (доминирующие принципы: индивидуализации, дифференциации, доступности); компетентностный (доминирующие принципы: научности, сознательности, интеграции, межкультурного взаимодействия и межпредметной координации); коммуникативно-когнитивный (доминирующие принципы: коммуникативности, мотивации, поэтапного формирования знаний, умений, навыков); культуросообразный (доминирующие принципы: соизучение языка и культуры, диалог культур); текстоцентристский (доминирующие принципы: аутентичность, соотнесенность со сферой общения и темой)

Слайд 15

Учет инноваций ФГОС нового поколения в экспериментальной модели личностная ориентированность, субъектность; метапредметность заданий; большее внимание различным видам работы с информацией и ее трансформациям; интегративность заданий; комбинирование разных видов речевой деятельности в рамках одного задания (без нарушения психометрических законов); практико-ориентированность и аутентичность

Слайд 16

Новое в ОГЭ и ЕГЭ: Изменение объектов контроля; контроль новых умений, в первую очередь, интегративных, которые ранее в ОГЭ или ЕГЭ не проверялись; контроль новых элементов содержания; новые для предмета формы заданий; новые критерии оценивания.

Слайд 17

ОГЭ 2020: Аудирование и письмо В заданиях 6-10 (раздел «Задания по аудированию») учащимся предстоит прослушать рассказ героя о себе и на основании предоставленной информации заполнить таблицу. Затем, пользуясь занесенными в таблицу сведениями, написать короткий рассказ о герое (задание 11)

Слайд 18

Вы услышите рассказ Джона Грина о себе. Заполните таблицу (задания 7–11 ), используя информацию из прослушанного текста. Используйте не более двух слов для ответа на каждое задание. Вы услышите запись дважды. Name John Green Current place of living (name of the city/town/village) Occupation Number of children Hobby Favourite food

Слайд 19

Задание по письменной речи На основе прослушанного текста напишите короткий рассказ о Джоне Грине. Включите в свой рассказ всю информацию, представленную в заполненной Вами таблице (см. задания 7 – 11 ). Объём рассказа 100–130 слов.

Слайд 20

ОГЭ 2020: Чтение и лексика для проверки умения находить в прочитанном тексте запрашиваемую информацию учащимся необходимо прочитать текст и восстановить данные после него предложения подходящими по смыслу словами из текста.

Слайд 21

Чтение и лексика 21 22 23 24 25 26 27 _______________ are computer operated machines that look like people. Experts are looking for new sources of _______________ for robots, to give them more freedom. The branch of technology that deals with creating robots is called _______________. The main advantages of industrial robots are their speed and _______________. Doctors could use nanorobots to _______________ their patients’ health problems. A nanorobot could deliver the necessary _______________ exactly to the place where it is needed. Human-computer _______________ is based on algorithms, and it is not a natural conversation.

Слайд 22

ОГЭ 2020: грамматика и лексика В разделе «Задания по грамматике и лексике» (задания 23-27) учащимся предлагается найти и исправить языковые ошибки в коротком тексте.

Слайд 23

Выполнение заданий: 9 класс

Слайд 24

ЕГЭ, экспериментальная модель, аудирование, базовый уровень 1) Pat 2) Alan 3) Neither Who wants to borrow the friend’s lecture notes? Who is a vegetarian? 1) Pat 2) Alan 3) Both

Слайд 25

ЕГЭ: экспериментальная модель, аудирование и письменная речь, базовый уровень

Слайд 26

ЕГЭ: экспериментальная модель базовый уровень

Слайд 27

ЕГЭ: экспериментальная модель, грамматика и лексика, базовый уровень Заполните пропуски в предложениях 49-58 недостающим предлогом. I plan to see him _____ Monday.

Слайд 28

Выполнение заданий: 11 класс, базовый уровень

Слайд 29

ЕГЭ, углубленный уровень, интегрированные аудирование +письмо / чтение Прослушав фрагмент звуковой экскурсии, заполните пропуски в тексте предложенных утверждений необходимой информацией. Прослушайте рекламное объявление о некоем устройстве широкого пользования (компьютер, принтер, радиоприемник, телевизор и т.п.) и прочитайте текст (например, письмо от пользователя того же устройства). Просмотрите ряд утверждений, характеризующих это устройство. Отметьте, какие из характеристик упоминались в звучащей рекламе, какие – письменном тексте, какие – в обоих и какие не упоминались ни в одном из источников информации.

Слайд 30

Экспериментальная модель, углубленный уровень

Слайд 31

Экспериментальная модель ЕГЭ, углубленный уровень 21. I haven’t seen her since our graduation. Last time I ___ ___ ___ our graduation. 22. She is two years older than her brother. She has ___ ___ brother.

Слайд 32

ЕГЭ: экспериментальная модель углубленный уровень

Слайд 33

ЕГЭ: экспериментальная модель углубленный уровень

Слайд 35

Выполнение заданий: 11 класс, углубленный уровень

Слайд 36

Благодарю за внимание! Есть ли вопросы?

Слайд 37

Symptoms of stress 1 2 3 4 5 6 7 What to do revising for the exam? What to do at the exam? What is the major advice? Fill in the table and write how to prepare for the exam

Слайд 38

Баллы Решение коммуникативной задачи Организация текста Языковое оформление текста К1 К2 К3 2 Задание выполнено полностью: содер­жание отражает все аспекты, указанные в задании (даны пол­ные ответы на все вопросы, заданы три вопроса по указанной теме); стилевое оформ­ление речи вы­брано правильно с учётом цели выска­зывания и адресата; соблюдены принятые в языке нормы веж­ливости Высказывание ло­гично; средства ло­ги­ческой связи ис­пользованы пра­вильно; текст вер­но раз­делён на абзацы; структур­ное офор­мление текста со­ответст­вует нор­мам, при­ня­тым в стране изучае­мого языка Используемый словар­ный запас и граммати­ческие структуры соот­ветствуют поставлен­ной задаче; орфо­гра­фические и пунк­туаци­онные ошибки практи­чески отсутст­ву­ют (до­пускается не более двух негрубых лексико-грам­матиче­с­ких ошибок или/и не более двух не­гру­бых орфографиче­ских и пунктуационных оши­бок) 1 Задание выполнено не полностью: со­держание отражает не все аспекты, ука­занные в задании (более одного аспек­та раскрыто не пол­ностью, или один ас­пект полностью от­сутст­вует); встре­ча­ются наруше­ния стилевого оформ­­ле­ния речи или/и принятых в языке норм вежли­вости Высказывание не всегда логично; име­ются недос­тат­ки/ошибки в ис­пользовании средств логиче­ской свя­зи, их вы­бор ограничен; де­ле­ние текста на аб­зацы нело­гич­но/отсутствует; имеются отдель­ные нарушения принятых норм оформления лич­ного письма Имеются лексические и грамматические ошиб­ки, не затрудняю­щие понимания текста; име­ются орфографические и пунктуационные ошиб­ки, не затруд­няющие ком­муникации (допускается не более четырёх негрубых лексико-грамматиче­с­ких оши­бок или/и не более четырёх не­грубых орфографиче­ских и пунктуационных оши­бок) 0 Задание не выпол­нено: содержание не отражает тех аспек­тов, которые указаны в задании, или/и не со­ответствует требу­е­мому объёму Отсутствует ло­гика в построении высказывания; принятые нормы оформления лич­ного письма не соблюдаются Понимание текста за­труднено из-за мно­жества лексико-грам­матических ошибок Критерии оценивания выполнения задания 39 (максимум 6 баллов)

Слайд 39

Баллы Решение коммуникативной задачи Организация текста К1 К2 3 Задание выполнено пол­ностью: содержание отражает все аспекты, указанные в задании; стилевое оформление речи выбрано правильно (соблюдается нейтральный стиль) Высказывание логично; структура текста соответствует предложен­ному плану; средства логической связи использованы правильно; текст разделён на абзацы 2 Задание выполнено: некото­рые аспекты, указанные в задании, раскрыты не пол­ностью; имеются отдельные нарушения стилевого оформ­ления речи Высказывание в основном логич­но; имеются отдельные отклоне­ния от плана в структуре выска­зывания; имеются отдельные недос­татки при использовании средств логической связи; име­ются отдельные недостатки при деле­нии текста на абзацы 1 Задание выполнено не пол­ностью: содержание отра­жа­ет не все аспекты, указанные в задании; нарушения стилевого оформления речи встречаются достаточно часто Высказывание не всегда логично; есть значительные отклонения от предложенного плана; имеются многочисленные ошибки в ис­пользовании средств логи­ческой связи, их выбор ограничен; деле­ние текста на абзацы отсутст­вует 0 Задание не выполнено: со­держание не отражает тех аспек­тов, которые указаны в задании, или/и не соответствует требуемо­му объёму, или/и более 30% ответа имеет непродуктивный характер (т.е. текстуально совпадает с опуб­ликованным источником) Отсутствует логика в построении высказывания, предложенный план ответа не соблюдается Критерии оценивания выполнения задания 40 (максимум 14 баллов)


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Start the test 1 2 3 4 5

Слайд 2

Task 1 Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. There is an established stereotype among foreigners that Russia is a country of eternal frost and snow-covered streets. This is all because for many years foreigners have been frightened by the phrase "Russian winter". But it's not all that simple, Russia is a vast country and the weather in different areas can be completely different. Russia consists of several continental zones. For example, in the north winters are long and harsh, in some places there is lots of snow and temperatures fall below -40 degrees Celsius . These winters are normal, not only in the northern regions of the country but even in the Far East. Summers in these areas don't even see three warm months out of the year. The closer you get to the south the warmer the Russian climate gets. In the central part of the country summer becomes warm, e ven hot, which makes it possible for a good harvest of grain, fruit and vegetables. Winters here are not extremely cold and the average winter temperature does not fall below -15 degrees Celsius. By the way, in Russia the real warmth does not start until the middle of April. And only at the end of May does everything start to bloom and people go without their warm c lothing .

Слайд 3

Read aloud 1 2 3 4 5

Слайд 4

Task 1

Слайд 5

Task 2. Study the advertisement. You are going to join fitness club Zebra . You are calling to make some clarifications. In a minute you are to ask five questions to find out the following: 1. location of the fitness club 2. opening hours 3. fitness club facilities 4. annual price 5. if a swimming pool is included You have 20 seconds to ask each question

Слайд 6

Start speaking 1 2 3 4 5

Слайд 7

location of the club 2) opening hours 3) fitness club facilities 4) annual price 5) if the swimming pool is included Question

Слайд 8

Task 3. Imagine that while travelling during your holidays you took some photos. Choose one photo to present to your friend. 1 2 3 You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes ( 12-15 sentences). In your talk remember to speak about: · when and where the photo was taken · what/who is in the photo · what is happening · why you keep this photo in your album · why you decided to show the picture to your friend You have to talk continuously, starting with: "I've chosen photo number...” Click on the chosen photo

Слайд 9

Start speaking 1 2 3 4 5

Слайд 10

Photo 1 In your talk remember to speak about: · when and where the photo was taken · what/who is in the photo · what is happening · why you keep this photo in your album · why you decided to show the picture to your friend Start with: "I've chosen photo number..."

Слайд 11

Photo 2 In your talk remember to speak about: · when and where the photo was taken · what/who is in the photo · what is happening · why you keep this photo in your album · why you decided to show the picture to your friend Start with: "I've chosen photo number..."

Слайд 12

Photo 3 In your talk remember to speak about: · when and where the photo was taken · what/who is in the photo · what is happening · why you keep this photo in your album · why you decided to show the picture to your friend Start with: "I've chosen photo number..."

Слайд 13

Task 4. Study the twо phоtоgraphs . In 1.5 minutes be ready tо cоmpare and c о ntrast the ph о t о graphs: · give a brief description of the photos (action, location) · say what the pictures have in common · say in what way the pictures are different · say which of the tea ceremonies you'd prefer · explain why Yоu will speak fоr nоt mоre than 2 minutes (12-15 sentences). Yоu have tо talk continuously.

Слайд 14

Start speaking 1 2 3 4 5

Слайд 15

· give a brief description of the photos (action, location) · say what the pictures have in common · say in what way the pictures are different · say which tea ceremony you'd prefer · explain why Yоu will speak fоr nоt mоre than 2 minutes (12-15 sentences

Слайд 16

The end of the test



Предварительный просмотр:

Task 1.Put the parts of this letter in the correct order

A.. Anyway, I've got to go now. Loads of homework (unfortunately!) 

B. I'm sorry to hear you've had an argument with your best friend and that you're not speaking at the moment. Yes, it has happened to me too, and it's awful, isn't it?

C. Carol

 D. Dear Sally,

 E. Write back soon!

 F. Thanks for your letter. It was great to hear from you! Well done on passing your exams!

 G. I think you need to ask yourself one question: what's more important- that argument or your friendship? I remember when I asked myself that it all became clear. I realized my friendship with Chris was far more important. I called him immediately and told him. We became friends again immediately. Maybe you should do the same thing. Let me know what happens! Good luck! 

H. 23 Portland Street

     Manchester

      MN3 6YL

     24th September

Key:HDFBGAEC

Rask 2.   You recently started a new job, and you have decided to write and tell a friend  about it. Write your letter, describing the job and the people you work with.

 Who is going to read your letter?    A  someone you know well   В  someone you have never met

Why are you writing the letter?      A  to apply for a new job       В  to tell someone your news

 What will your letter be about?       A  your new job                     Вyour friend's new job

Which three points below would you not include in the letter? Put a cross (х).

  • .....reason for writing
  • .....description of yourself
  • .....brief description of the work you do
  • .....where you went last night
  • .....the people you work with
  • .....news about your holiday
  • .....asking the other person to reply

 Which of the following could you use in the letter?

A. short forms       B. idioms          C. informal vocabulary        D. formal, polite expressions

KEY: 1-A, 2-B, 3-A, 4- X description of yourself, .where you went last night, .news about your holiday, 5-A,B,C

Task 3.You have decided to hold a party at your house on New Year's Eve. Write a letter to a   friend who lives in another town, inviting him/her to your party and telling him/her what you have planned for the occasion.

1    What style would you use for this letter?

2    Who is going to read it?

3    Why are you writing the letter?

4    Which two points below are main topics that you might include in your letter?

.... the reason you are writing

.... why you haven't held a party before

.... a description of your house

.... plans and preparations for the party

.... how much money you will spend on  food and drink ....

….recent changes in your town

5.  If you were holding a party, what plans/preparations would you make? Use these headings to help you.

• food& drink

• guests

• decorations

Key: 1-informal, 2-someone you know well, 3-to invite someone to a party, 4-the reason you are writing, plans and preparations for the party

Task 4.Read the sentences and decide which are from introductions and which are from conclusions.

  1. Please let me know as soon as possible.
  2. I'm writing to invite you to our wedding on 6th May.
  3. I'm  sure it will be fun, and I hope you'll be able to come.
  4. Looking forward to seeing you then.
  5. Were organizing a fancy-dress party and it would be great if you could come.
  6. We'd love it if you could come to our house-warming party on 27th January.

 Key: 1-C, 2-I, 3-C, 4-C, 5-I, 6-I

Task 5.Read the short letter of invitation and correct the mistakes in bold.

 Dear Sally,

I'm writting to invite you to our cottage near Wynton for the first weekend on June, when Wynton has its annual fair. Itsalways great fun, and I'm sure you are enjoy it.    The fair takes place in the Saturday, with    a flower show, a funfair and lots of others     things, and there is usualy a big dance at    the evening.

     The next day Barry and I am going to  have a barbecue if the weather will be fine.  Most of our freindshave been invited, so  you'll meet some interesting people.

Please let us know if you can make it. Looking forward to seeing you.

Lots of love,

Beth


Предварительный просмотр: