Даш-Шиви Шорана Уйнуковна

сайт учителя начальных классов

Будь рядом и вместе с учениками

Профессия: учитель начальных классов

Профессиональные интересы: Интересуюсь всем новым по учительской работе

Увлечения: спорт

Страна: Россия

Регион: Республика Тыва (Тува)

Населенный пункт: с. Суг-Аксы Сут-Хольского кожууна

Место работы: МБОУ Суг-Аксынская СОШ

Навигация

Ссылка на мой мини-сайт:
https://nsportal.ru/dash-shivi-shorana-uinukovna
"Учитель, будь солнцем, излучающим человеческое тепло, будь почвой богатой ферментами человеческих чувств, и сей знания не только в памяти и сознании твоих учеников, но и душах и сердцах"
Ш. Амонашвили

Тува - страна бескрайних просторов, естественных, нетронутых лесов, гор, озёр и рек, с бесчисленными видами фауны и флоры, а также Родина исторических событий , едва   ли не игравших решающее значение в развитии всего человечества.

О себе

Я, Даш-Шиви Шорана Уйнуковна, родилась 11 февраля в1972 году, работаю в Суг-Аксынской средней школе. Общий стаж работы  20 лет, педагогический стаж 13 лет. Работаю над самообразованием "Формирование устных вычислительных навыков младших школьников". Имею 2 квалификационную категорию.

Книги, которые сформировали мой внутренний мир

"Педагогическая поэма" А.Макаренко

Мой взгляд на мир

Увидеть прекрасное вокруг.

Мои достижения

Почетная грамота  сумона с. Суг-Аксы

Почётная грамота профкома учителей начальных классов

"Учитель года - 2008" - 1 место

"Учитель года - 2010" - 1 место

"Учитель года - 2011" номинация "Учитель исследователь"

Конкурс "Самый классный, классный" - номинация "Учитель оптимист"

Моё портфолио

 

Беседа «Ада кижиниё уруглар кижизидилгезинге салдары»

Сорулгазы:Ада кижиниё уруглар кижизидилгезинге ролюн бедидер, ажы- т=л\нге ынак болурунга чаёчыктырар.

Ажы- т=л кижизидилгезинге янзы-б\р\ ч\\лдер: лекция, беседа, конкурс… база материалдар: солуннарга, журналдарга, номнарда х=й\-биле бижиттингенин болгаш радио, телевидениеде дамчыдып турарын к=р\п-даа, номчуп-даа турар болгай бис.

   Тыва чон бодувустуё =гбелеривистиё безин артырып каан м=з\ - б\д\шт\г аажы-чаёын, чаёчылдарын эвээжи-биле амыдыралда ажыглап чоруур болгай бис.

   Уругнуё кижизидилгезин, аажы-чаёын, туружун =г-б\леге быжыы-биле хевирлээр болза, ынчан ол х=й-ниитиниё =ске багай салдарынга, ниити агымнарга алыспас ийик. азы =скээр чугаалаарга кижизидилгениё  кол =зээ =г-б\ле ада-ие дугайында дыка х=й ч\\лдерни чугаалажып турар бис.

   Ындыг болганда, бо х\н бис ч\ге «Ада кижиниё уруглар кижизидилгезинге салдары» деп теманы шилип алган бис.

   Ада кижи =г-б\лениё баштыёы, бичии коллективтиё удурткчузу болур. Баштыёы деп с=ст\ эё-не кысказы-биле бодап к==рге, б\г\ ч\вени башкарып шыдаар, туруштуг, тывынгыр, сагынгыр кижи дээн утка бар. +г-б\леге ч\\ херегин, ч\н\ кылырын, ч\н\ канчаарын шиитпирлээр, кылыр. +г-б\лениё б\г\ кежиг\ннери б\г\ талазы-биле билир, олары дээш сагыш салыр ужурлуг.

   Бистерниё башкыларныё \рг\лч\ эскерер ч\\л\в\с адалар ажы-т=л\нче эвээш кичээнгей салып турар. Уруглар кижизидилгези дээрге ч\гле ава кижиниё херээ, а ада кижи =г-б\лезин чугле материалдыг хандырары деп бодаар. Ада-ие хуралдарынче х=й кезиинде херээжен улус болур. Ынчалза-даа чамдык иелерден артык адалар база бар болгай. Активчи, \рг\лч\ уругларыныё ооредилге кижизидилгезинче кичээнгейни угландырып, хурал-суглааже келир, урок-кичээлге олуржуп турар адаларны чок деп болбас.

   Амгы \еде адалар кижизидилгези эё кол болуп турар. Ч\ге? Ч\ге дээрге эр улустуё эр м=з\ шынарлары кошкак. Азы бичи оолдар эрзивес, ыглаган, кыссыг, ш\шпеё-даа болуп турар болгай.

   Ада кижиниё уругларынга ынак болгаш оларга \легерлиг болур ужурлуг. База ада ч\гле чаёгыс аай негелделиг, чаёгыс чугаалыг болуру болуру чугула. Эр кижиниё \н\ бедик, холу кадыг дээр бис, ынчангаш чаёгыс шынгыы чугаа-ла уругларга чедер болгу дег.

   Оон аёгыда кандыг-даа т=лд\ё адын-сывын, Ук-т==г\з\н айтырыпкаш, кымныё уруу (оглу) деп ч\вени адазыныё адындан билип алыр болгай бис.

   Ынчангаш, ада т==г\з\ алдын, ие т==г\з\ м=ёг\н деп чугаалаарывыс чечен домак дег ада кижи т=л\ дээш чоргаарланыр ужуру-даа ында. Уруглар адаларынга х=лчок чоргаарланыр ужуру ында.  Бир кижи-биле бакташкан болза, дораан: «Сени ачамга чугаалаар мен дээр». Чамдык уруглар адаларыныё дугайында чугаалап тура, аажок чоргаарланыр болза, =скелери чугаалаксавас-даа болгулаар. ол дээрге билдингир, уруг-дарыынга чоок эвес азы шоолуг эвес, арага-дарыже сундугар, каржы-хажагай кижилерниё т=лдери-дир. Ындыг уруглар дыка кээргенчиг.

   Ажы-т=л чанынга эзиртир арага ижери, таакпылаары, долгандыр кижилер-биле аас дыл кылыры, улус эттээри шуут хоруглуг. Ынчангаш, ч\гле ажы-т=л мурнунга эё-не \легерлиг болуру ада кижиниё кол сорулгазы. Адаларга хамаарышкан \легер домактарны слайдылардан номчуп олур боор силер. Ынчаарга кижизидилгени чорудуп турар \еде уругларныё психологиязын ==ренип к=р\п тургаш аёгы-аёгы аргалар-биле кижизидери чугула. Ынчалза-даа мен бодум хуумдан эё-не кол, кижизидилге ада-ие уругларны эттеп, алгырып кончувайн, эмин эрттир чассытпайн, к=г\тпейн анаа чаёгыс оожум с=ст\ дыёнап билир кылдыр кижизидип алыры чугула деп бодаар мен.

  Хуралды эрттирериниё мурнунда 4 дугаар класстыё ==реникчилеринге анкета чоруткан бис.

  1. Ачаёга ынак сен бе? деп айтырыгга уруглар шупту ынак бис деп харыылап турар. Ч\ге? эки боорга, баштак боорга, от салыр боорга, 1 дугаар класска ч\гле ачазы школага чедирип турган боорга, ажылдаар боорга, меёээ ынак боорга.
  2. Сээё ачаё школада ч\\ болуп турарын сонуургаар бе? деп айтырыгга колдуу ийе  деп харыылап турар, 6 ==реникчи чок деп харыы берген. Ол дээрге ада кижиниё ролюн к=рг\з\п турарын барымдаалап турар.
  3. Ачаё сээё ==редилгеёге дузалажып турар бе? Чартыы ийе, чартыы чок деп харыылап турар.
  4. Дыштаныр х\нн\ ачаё-биле кады эрттирип турар сен бе? Колдуу эрттирип турар бис деп турар. 5 ==реникчи чок деп харыы берген, а 3 ==реникчи эвээш \ени эрттирип турар дээн.
  5. Ачаё-биле чёнё кылып турар сен? Балыктаар, онаалга кады кылыр, аштаныр, ыяш чарар, чем кылыр, инек мыяа, херим ишти аштаар деп харыылар берип турар.
  6. Сээё ачаё ч\н\ кылып билирил?
  7. Ачаёга ч\н\ к\зээр сен?

Ынчангаш уругларныё анкеталарындан алгаш к==рге адалар чем кылып билир, балыктап, аёнап, тудуг тудуп, бажыё аштап, дааранып, дарганнап, кичээл кылырынга дузалажып, улусту эмнеп билир, водка база ижип билир, кандыг-даа ажылдарны кылып билир бооп турар.

   Ачазынга уруглар экини, каё-кадыкты, ажылдаарын, ынакшылды к\зеп турар бооп турар.

   Ада кижиниё ролюн уруглар бедии-биле \нелеп, ооё херектиин чугулазын кандыг-даа назынында бодап сактып чоруур.

   Амгы \еде адалар кижизидилгези кол деп чугаалашкан болгаш =г-б\лениё баштыёы дээн болганывыста ада б\р\з\ уруун (оглун) езулуг шаандагы эки, чараш м=з\-б\д\шт\г тыва оол (кысты) кижизидери к\зенчиг.

   Ылаёгыя оолдар бичии чажындан эрес-кежээ, шыдамык, эрсиг, м=ге шыырак болза эки.

Добавить грамоту в портфолио