Яптик Ольга написала небольшую статью о своей семье на родном и на русском языках. Статья была опубликована в районной газете "Вести образования" выпуск 4, стр.21, 2019 г. и в окружной газете "Мынико" «Мань мяни” тер - ӈэрм’ тер ненэця”».
Вложение | Размер |
---|---|
yaptik_olga_vladimirovna.docx | 15.98 КБ |
Яптик Ольга Владимировна, 6 класс, Панаевская школа-интернат
Мань мяни” тер - ӈэрм’ тер ненэця”.
Маня” выӈгана иленя ненэцяма” - ӈэрм’ терва”. Нисяхаюн’, небяхаюн’ мале пон’ ты пэртяӈэ тараӈаханзь, теда’ пыди’ нядэӈаха’. Ӈопой вэваку, тецьда похона тына” хаць.
Невхы” иринана” ӈобтарем’ выӈгана илець, пыдо’ ты пэртяӈэ илевандо’ ямбан’ тараць”. Тарем’ ӈод’ пыдо’ халям’ пэрмы”ма”, та’ ёльцьӈгана сямян’ ӈодя’ тэнзм’ маламбавы”, небяв’ тарем’ манзеты.
Мяна” терӈэ малесянва”, ӈули” ӈарка нябаков нюмда Лена, Яр-сале хардахана иле, харта ӈацекыда пэрӈа, ӈани’ ӈопойми ӈарка нями Катя, Панаевской школа-интернатхана манзара. Ӈоб’ не нява” Аня Яр-сале хардахана манзара. Катя няби Аня сидябты” Санкт-Петербургхана тохолкухунзь. Институт народов Севера малеӈаханзь. Пыди’ сидябты ӈацекы” ненэця’ вадан’ тохоламбихи’. Тикы хавна Катя воспитательӈэ манзара. Хасава нями ӈопойри, пыда ӈобтарем’ студент, Салехардахана няхарамдей курсхана тохолку. Нядни’ ӈаркамбой нябакоми’ нюмда Юля, 9 классхана тохолку. Мань няхатани’ нюдядм’, матдамдей классхана тохолкудм’.
Маня” небяна” ня’ ёльце сэдорасетыва”. Сямян’ ӈамгэм’ сэда пир”ӈава”, хусувэй ӈамгэм’ харна” сэдабива”. Тюку та’ мань паныни’ мадавэд сэдадамнзь, ӈопой нябакоми ной паным’ сэдась, небява” сидя мальцям’ сэдась, сидя паным’ сэдась. Катя небяна” ня” няхар не’ пивам’ сэдӈаханзь, тикы хавна сэдвыди” сидя ӈацекы пива”, тобак” ӈэдакы”.
Хасава нява” ӈацяна” ня’ халям’ хадабасетыхы, ханесетыхы. Ӈацяв’ хано” сертабасеты, пыда ӈобтарем’ манзара ёльце тенева. Тюку та” буран’ ханм’ сертась, ӈэдалё ханм’ сертась.
Мань мяни” тер – вы тер ненэця”, мань сиддо’ ӈули” мэнем’.
Моя семья – северяне.
Мы живём в тундре, мы – северяне. Мои родители довольно продолжительное время были оленеводами, но в данный момент они не кочуют, а перешли на оседлый образ жизни. В одну роковую, холодную зиму почти всё наше стадо оленей погибло от холода и голода.
Наши древние предки тоже жили в тундре, они всю жизнь были оленеводами. Кроме оленеводства они занимались рыболовством и собирательством, так говорит наша мама.
Нас в семье несколько человек, моя старшая сестра Лена живёт в селе Яр-сале, воспитывает своих детей, ещё одна моя сестра работает в Панаевской школе-интернат, она когда-то училась в городе на реке Неве Санкт-Петербурге, у них свои семьи, дети. Сестра Аня учится в Санкт-Петербурге на четвёртом курсе на учителя. У нас один единственный брат, он тоже студент, а учится он в городе Салехард, окружной столице. Сестра Юля учится в восьмом классе, она старше меня на два года. А я в своей семье самая младшая, сейчас учусь в пятом классе.
В тундре мы с мамой постоянно шьём национальную одежду. Женщины в тундре весь гардероб шьют сами, своими руками. В это лето, например, я сшила для своей ягушки узоры, сестра сшила летнюю ягушку «ной паны», а наша мама сшила две малицы для папы и брата, и две зимние ягушки.
Отец с братом занимаются охотой и рыбаловством. А ещё мой отец умеет делать нарты, он мастер на все руки.
Я и моя семья – северяне, и всю свою семью я очень люблю.
Хитрый коврик
Иван Васильевич меняет профессию
Распускающиеся бумажные цветы на воде
Весенняя сказка
Зимняя сказка