Данная работа посвящена социолингвистическому анализу речевого поведения подростоков и взрослых Великобритании. Исследование проводилось на основе анализа соцопросов осени 2014 года, когда Великобритания решала вопрос о независимости Шотландии.
Вложение | Размер |
---|---|
sravnitelnyy_cotsiolingvisticheskiy_analiz_1_-_kopiya.doc | 162 КБ |
Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение
средняя школа №2 городского округа Бор
Конференция НОУ «Интеллект - 2015»
Сравнительный социолингвистический анализ речевого поведения подростков и взрослых.
Учебно-исследовательская работа по английскому языку
Першина Анна Михайловна,
Ученица 9Б класса МАОУ СШ № 2
Масленова Ольга Александровна,
учитель английского языка МАОУ СШ №2
Бор
2015
Оглавление
Введение
Данная исследовательская работа посвящена сравнительному социолингвистическому анализу речевого поведения взрослых людей и подростков на основании видеозаписей соцопросов носителей языка в Великобритании.
Актуальность:
В процессе изучения иностранных языков я заметила, что есть определённая разница в том, как функционирует язык в устной речи и на письме. В свою очередь в устной речи один и тот же английский язык может функционировать очень по-разному, в зависимости от того, кто на нем говорит, например, ребёнок или взрослый. Из этих наблюдений родилась идея исследования. Мне интересно было узнать, как говорят мои сверстники в Великобритании, носители языка, т. к. я сама изучаю английский язык, и говорение как один из видов деятельности на уроке, представляется мне самым сложным. Результаты моего исследования могут быть полезны на уроках английского языка при обучении устной речи, т.к. в принципе преподавание языков основано на словарях и грамматиках, которые фиксируют главным образом внутриструктурные свойства языка и обусловленные самой его системой правила использования слов и синтаксических конструкций. Между тем реальное употребление языка зависит от обстоятельств, в которых происходит речевое общение, и от людей, которые этот язык используют. Следовательно, обучение языку наиболее эффективно тогда, когда учитываются не только лингвистические правила, но и внешние факторы. Тем более это важно сейчас, когда устная часть экзамена по английскому является обязательной и обучение строится в рамках коммуникативного подхода, акцент делается на умение школьника активно участвовать в процессе коммуникации.
Как я выяснила, комплекс внешних факторов, в которых тот или иной язык реально функционирует, изучает такая наука как социолингвистика.
Степень изучености. Такое направление в языкознании как социолингвистика сейчас очень активно развивается. Появляется множество работ на тему функционирования языка в разных социальных ситуациях, исследователей интересует, как по-разному функционирует язык в зависимости от пола, возраста, социального статуса людей, его использующих. Например, я познакомилась c работой к.ф.н. Бакушевой Е. М. Социолингвистический анализ речевого поведения мужчины и женщины: На материале французского языка.[2] В данной работе Бакушева, например, приходит к выводу, что речь женщин более эмоциональна, а речь мужчин более изобилует неологизмами и более конструктивна. В то же время, профессор Калифорнийского университета Сьюзан Эрвин-Трипп отмечает, что при социолингвистическом анализе важны очень многие факторы, как то пол, возраст, профессия, распределение социальных ролей, например, работодатель и работник и пр. : “For most sociolinguistic analyses the important features of participants will be sociological attributes. These include the participants’ status in the society, in terms such as sex, age and occupation; their roles relative to one another, such as an employer and his employee, a husband and his wife” [3, 87].
Социолингвистических иследований на тему различия устной речи подростков и взрослых жителей Великобритании (в лексическом, грамматическом и синтаксическом аспекте) мне не встретилось, и в этом состоит новизна моей работы.
Предметом исследования в данной работе является устная речь подростков и взрослых людей, жителей Великобритании.
Объектом исследования являются отличительные характеристики речевого поведения (на уровне лексики, грамматики, синтаксиса) носителей английского языка в разных возрастных категориях, а именно подросткового возраста и взрослых.
Цель моего исследования: выявить отличительные особенности в речевом поведении людей в разных возрастных категориях в современном английском обществе.
Моя гипотеза:
Поставленная в работе цель определяет следующие задачи:
1. дать определение понятию «социолингвистика», определиться с методами исследования в рамках этой науки
2. найти примеры устной речи носителей английского языка и выявить отличительные особенности речевого поведения подростков и взрослых
В своей исследовательской работе я использовала несколько источников:
1) Бондалетов В. Д. Социальная лингвистика: Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов – М., Просвещение, 1989. – 160с.
2) Бакушева Е. М. Социолингвистический анализ речевого поведения мужчины и женщины: На материале фр. яз. Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat http://www.dissercat.com/content/sotsiolingvisticheskii-analiz-rechevogo-povedeniya-muzhchiny-i-zhenshchiny-na-materiale-fr-y#ixzz3QQymZhWm
3) An analysis of interaction of Language, Topic and Listener. Susan M. Ervin-Tripp.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1525/aa.1964.66.suppl_3.02a00050/pdf
4) Видеозаписи соцопросов (на тему «Независимость Шотландии»), в которых есть речь как взрослых людей, так и подростков:
1 http://www.youtube.com/watch?v=YPgUvIJmDCc
2 http://www.youtube.com/watch?v=_4jIbpmvOog
3 http://www.youtube.com/watch?v=Jz3swzBWjs8
4 http://www.youtube.com/watch?v=qwBKDmhBwXU
5 http://www.youtube.com/watch?v=QX6zMDB0t0c
6 http://www.youtube.com/watch?v=zC0R7h5IG0I
7 http://www.youtube.com/watch?v=5zJfqQjRyWw
8 http://www.youtube.com/watch?v=whZ_4IwiW90
5) Электронный словарь Abbyy Lingvo Х3 Me словарь живого языка.
6) Википедия https://ru.wikipedia.org/
7) http://yuvenologichesky.academic.ru Терминологический ювенологический словарь
8) http://sociolinguistics.academic.ru/ Словарь социолингвистических терминов
Социолингвистика как наука о языке и человеке
Социолингвистика (социальная лингвистика) — направление языкознания, изучающее общественную обусловленность возникновения, развития и функционирования языка, воздействие общества на язык и языка на общество.
Термин «социолингвистика», наиболее употребительный в современной науке, впервые использовал в 1952 г. американский исследователь X. Кэрри. Этим термином было обозначено направление, которое фактически уже существовало в языкознании и свою главную цель видело в исследовании языка как явления общественного. [1, 10]
Вопрос о методах и источниках собирания материала, на мой взгляд, до сих пор не может быть определен достаточно четко, т.к. в век научно-технического прогресса методы и источники могут постоянно пополняться. Тем не менее к методам сбора социолингвистических данных [8, 364] относятся:
1) непосредственное (прямое) наблюдение, которое за последнее время нашло широкое применение;
2) интервьюирование;
3) анкетный опрос;
4) тестирование;
5) анализ собранных социолингвистом данных и документальных источников;
Я использовала в качестве источника реальные видео из интернета, т. к. не имела возможности провести интервью, анкетирование и пр. Вероятно, такой метод исследования можно отнести к анализу документальных источников и к непосредственному (скрытому) наблюдению одновременно.
Сравнительный анализ примеров устной речи подростков и взрослых
Для того, чтобы получить образцы неподготовленной речи англичан разного возраста, подходящие для сравнения, мне нужно было найти видеозаписи, где носители языка находились бы в схожей коммуникативной ситуации и их речь была бы спонтанной, неподготовленной. Просмотрев множество вариантов в интернете, я пришла к выводу, что наиболее мне подходят видеозаписи различных соцопросов. В сентябре 2014 года в Великобритания готовилась к очень важному политическому событию – референдуму о независимости Шотландии, этот вопрос волновал большинство жителей Соединённого Королевства, к тому же было принято беспрецедентное решение – жители Шотландии с 16 лет могли принять участие в голосовании. В английском обществе развернулась оживленная дискуссия о вопросе независимости Шотландии, и в ней принимали участие в том числе и подростки. Поэтому для сравнительного анализа я взяла видео соцопросов на эту тему. Всего мною было просмотрено 8 видеосюжетов, из них я взяла 44 высказывания, из них 22 принадлежат взрослым, 22 подросткам. По вопросу о том, кого считать подростком, в обществе нет единого четкого мнения. Википедия дает усредненный вариант подросткового возраста: от 12 до 17 лет [6, wiki/ Подросток], а комитет экспертов ВОЗ в 1977 г. предложил считать подростками лиц в возрасте 10 - 20 лет, подразделяя его на ранний (10 - 14 лет) и поздний (15 - 19 лет) [7, 215]. В любом случае категория лиц 16-17 лет входит в подростковую группу. Просмотрев данные видеозаписи [4], я заметила несколько особенностей в речевом поведении подростков и взрослых:
Сравним, например:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager boy: I think its fantastic opportunity for young people. I’ll come to vote. Teenager boy: I can say about myself. I’m Scottish. There is nothing wrong with<…> idea, but idea of Scotland as an independent country is so much better. Teenager boy: I’m gonna vote «yes». I feel it would more democratic for Scotland if we win. | Adult man: I think it’s exposed perhaps, another agenda behind Alex songs policy. You know, I also honestly think… I’m «Scotofile». I love Scotland. I honestly think it would be stronger if we stayed… I think we’d in England be stronger with them and Wales and others. They’d be stronger with us. Adult man: Absolutely. Last four years proving it’s capable of running Scotland or continue to do that, and I think they want to get the «stadiа» of demonstrating their advantages of independence. |
Teenager girl: I’m voting «no» because I believe that being part of the union it provides us with stability power that we can’t replicate on our own. | Adult woman: I haven’t got any particular strong feeling either way. However. I think that basically it is not only about Scotland. I’m not sure what they mean by truly independence. They gonna raise at run their own economy free of the English Parliament or do they just want to take the best bits and continue getting funding from the English Parliament as well. |
Даже чисто визуально, по количеству строк, видно, что высказывания подростков короче.
Хотя я встретила и очень лаконичные высказывания взрослых в видео № 3, но это зависело от типа вопроса: “Should there be an independence referendum?”. Это закрытый тип вопроса, который требует лаконичного ответа да или нет, поэтому только в этом видео взрослые были немногословны:
Adult woman: Yes, please. I think that would be an excellent idea. I don’t know…
Adult woman: Not sure about that. Because I think it is waste of money for referendum.
Adult woman: It is waste of time. It. To run a referendum. They need to get on with, looking at to the place, whoever wins.
Adult woman: We should have a referendum… There have been a referendum on independence before, haven’t there?
Adult man: Yes, definitely, SNP (Национальная партия Шотландии – прим. Автора) is the only party who do anything to Scotland.
Adult man: Well, of course. We need our souverenity back. Hundred percent. It’s not a gift. It is served by right. And we need express our wish about that.
Adult woman: It cost a lot of money to hold another referendum on another thing.
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager boy: I’m gonna vote «yes». Teenage boy: We have it. It’s a bonus. It’s a good bonus, you are going to be very prosperous because, possibly, it’s something like auditor economy. Teenager girl: I think it’s good that we get a vote because it’s our future Teenager girl: I don’t really think we have enough information on it and I don’t think the government has thought <…> | Adult man: Alex Salmond may have the best intentions for his people or he may have the best intentions for Alex Salmond and for his party.<…> If they knew the Lord as a savior , if they really knew Jesus Christ, you would not be seeking after these things. Adult man: I suppose separate Scotland in the way that I suppose of separate Wales and Separate Island. Because I think the time come that they should determine their own future. I think they should have had independence, when they first found the oil. Adult woman: They gonna raise at run their own economy free of the English Parliament or do they just want to take the best bits and continue getting funding from the English Parliament as well. |
Подростки наряду со взрослыми говорят «aaa…» «mmm…», т.е. делают паузы в высказываниях, чтобы собраться с мыслями:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager boy: I wouldn’t say… I wouldn’t say that no, but far … my group of friends… we talk about it on regular basis. Aaa… | Adult man: Because I believe there mm… independent stuff done gone well Scotland for last few years mmm… may be 10 years ago was right for independenceе. |
Teenager girl: aaa. I don’t really think we have enough information on it | Adult man: Yes, definitely! Ammmm. Because the Scots should have their own self-determination. They should be able to decide for themselves what they do. |
Teenager boy: I’d be voting «yes» because aaa if… if you please I think … Scotland would benefit from going independent<….>. |
Как подростки, так и взрослые прибегают к повторам, вводным словам, пытаются перефразировать свою речь, т.е. задумываются, не всегда быстро и точно формулируют мысли:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager girl: I think it’s stupid. Yeah. (Why?) - I don’t know. Because it’s like living far… like Britain … like they just suddenly like saying <…> Teenager boy: I’d be voting «yes» because aaa if… if you please I think <…> Teenager boy: I just feel like as a nation would be stronger if we all work for collaborate <…>. I just feel like it’s stronger of me. | Adult woman: I’m concerned about it. And I’m concerned there is, you know, the younger sort of elements <…> Adult man: I suppose separate Scotland in the way that I suppose of separate Wales and Separate Island. Adult man: You know, I also honestly think… I’m «Scotofile». I love Scotland. I honestly think it would be stronger <…> |
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager girls: I think it’s stupid. | Adult man: For what I’ve heard, I don’t think it’s… it’s gonna work because I think the Scottish need the South anyway. And you know south need Scotland also. |
Teenage girl: I totally agree with this point. | Adult woman: I haven’t got any particular strong feeling all the way. However. I think that basically it is not only about Scotland. I’m not sure what they mean by truly independence. They gonna raise at run their own economy free of the English Parliament or do they just want to take the best bits and continue getting funding from the English Parliament as well. Здесь нет четкого ответа, каково личное мнение. |
Teenager boy: I’m voting «yes» because I think we should be more involved in our country’s run. | Adult woman: Not sure about that. Because I think it is waste of money for referendum. |
Teenager girl: I think it’s good that we get a vote because it’s our future; | Adult man: I’m not sure. What I say is this: That I’m very glad that the Westminster government are getting a good kicking. They deserve it. Yeah. They are all, they ‘re all multi-millionaires, aren’t they? <…> And for David Cameron to say :”Please, don’t wreck our family ”is a disgrace. Because what family? He doesn’t know anything about anything north of the M-25 (трасса – прим. автора). Здесь нет ответа на поставленый вопрос о личном мнении по референдуму. |
Teenager boy: I think its a fantastic opportunity for young people | Adult man: Well, of course. We need our souverenity back. Adult man: I would like there to be more than 1 question. I’d like there to be a devolve plus option <…> |
Хотя и подростки, и взрослые чаще всего используют для выражения мнения в устной речи самую простую фразу I think.
Лекcическое наполнение речи чаще всего сложнее у взрослых:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
financial control, auditor economy, general election, opportunity, make decisions, outweigh, bonus, benefit, democratic, royal baby | governmental tax pay, souverenity, «stadiа» of demonstrating their advantages, funding, self-determination, intention, NHS (National Healthy System – прим. автора) , agenda, nationalize, government, Prime Minister |
Взрослые поднимают тему нефти, работу правительства, называют имена политиков, т.е. говорят о проблеме в деталях, чего почти не делают подростки. Последние предпочитают говорить о проблеме в общем:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Adult man: I think they should have had independence, when they first found the oil. Adult woman: I’d nationalize oil as well. | |
Teenager boy: I do feel British. I love the Commonwealth. I love Olympics. | Adult woman: They gonna raise at run their own economy free of the English Parliament or do they just want to take the best bits and continue getting funding from the English Parliament as well. Adult man: That I’m very glad that the Westminster government are getting a good kicking. |
Teenager boy: Our financial control will be held in London even if we did become an independent country, which means we couldn’t be independent completely. That’s the fixed point of it. | Adult man: <…> And for David Cameron to say : ”Please, don’t wreck our family ” is a disgrace. Adult woman: I think it was something like 14 percent Tory vote but they’ve got Cameron as Prime Minister. Adult man: I think it’s exposed perhaps, another agenda behind Alex songs policy. Adult man: Alex Salmond may have the best intentions for his people or he may have the best intentions for Alex Salmond and for his party. |
Подростки тоже поднимают тему политических партий. В данных видеозаписях - 2 раза, а взрослые – 3 раза:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager boy: I’m voting «yes» and I’m more to a «yes» campaign<…> we shouldn’t be treated as a general election because it has nothing to do with the party. We don’t vote for SNP. We vote for independent Scotland who has control. Teenage boy: Not many Tory MP’s even voted in the general election from Scotland | Adult man: Alex Salmond may have the best intentions for his people or he may have the best intentions for Alex Salmond and for his party. Adult woman: I think it was something like 14 percent Tory vote but they’ve got Cameron as Prime Minister. Adult man: Yes, definitely, SNP (Национальная партия Шотландии – прим. Автора) is the only party who do anything to Scotland. |
6) И подростки, и взрослые иногда (но опять же не всегда) демонстрируют эмоциональность в своей речи, это проявляется на уровне лексики:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
it’s stupid, a fantastic opportunity, I feel like…, get excited, nice, love. | Disgrace, an excellent idea, definitely, foolish, concerned, love. |
Также это проявляется на уровне синтаксиса путем употребления одинаковых синтаксических конструкций подряд в сочетании с намеренным лексическим повтором:
Подростки (teenagers) | Взрослые (adults) |
Teenager boy: I do feel British. I love the Commonwealth. I love Olympics. I love all that make me full «a part of a big country» . Teenager boy: We don’t vote for SNP. We vote for independent Scotland who has control. | Adult man: We need our souverenity back. Hundred percent. It’s not a gift. It is served by right. Adult man: I would like there to be more than 1 question. I’d like there to be a devolve plus option. |
Кроме того, во фразе подростка “I do feel British” вспомогательный глагол do стоит перед смысловым feel, употребляется для усиления значения действия, таким образом, он тоже помогает выразить эмоции.
Что касается разговорных выражений, то мне встретилось только два:
1) слово stuff в значении 4) “штука, штуковина; всё такое прочее ”:
Teenager girl: I think it’s stupid. Yeah. (Why?) - I don’t know. Because it’s like living far like Britain like they just suddenly like saying: «Oh, we gonna want Scotland to be independent stuff.»
2) разговорный вариант грамматической конструкции going to – gonna:
Teenager boy: I’m gonna vote «yes». I feel it would more democratic for Scotland if we win.
Таким образом первая часть моей гипотезы о том, что речь подростков более эмоциональна и насыщенна разговорными выражениями, не подтвердилась.
Вторая же часть моей гипотезы о том, что предложения в речи подростков короче и проще по лексическому наполнению, подтвердилась. Кроме того, я выявила еще ряд интересных различий в речи людей разных возрастных групп.
Заключение
Завершив своё исследование, я пришла к следующим выводам.
1. Подростки используют в своей речи более короткие предложения.
2. Синтаксические конструкции в речи подростков проще, чем в речи взрослых людей.
3. Как подростки, так и взрослые, иногда испытывают трудности в быстром формулировании своих мыслей. Они компенсируют паузы в речи с помощью различных средств. Фразы для выражения личного мнения самые простые как у подростков, так и у взрослых, чаще всего это фраза “I think”.
4. Как правило, подростки сразу и прямо отвечают на поставленный вопрос, а взрослые предпочитают начать с некоего вступления, собраться с мыслями или вообще уйти от ответа.
5. У взрослых речь сложнее с точки зрения лексики, более детализированы ответы.
6. Речь как подростков, так и взрослых может быть эмоциональна, и лишена эмоций совсем. Т.е. подростки стремятся чаще всего по поводу важных политических вопросов выражаться конструктивно и не вмешивать эмоции.
7. Разговорные элементы в речи подростков почти не встречаются, т.е. при обсуждении серьёзных вопросов они стараются вести себя как взрослые.
Список литературы
1) Бондалетов В. Д. Социальная лингвистика: Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов – М., Просвещение, 1989. – 160с.
2) Бакушева Е. М. Социолингвистический анализ речевого поведения мужчины и женщины :На материале фр. яз. Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat http://www.dissercat.com/content/sotsiolingvisticheskii-analiz-rechevogo-povedeniya-muzhchiny-i-zhenshchiny-na-materiale-fr-y#ixzz3QQymZhWm
3) An analysis of interaction of Language, Topic and Listener. Susan M. Ervin-Tripp.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1525/aa.1964.66.suppl_3.02a00050/pdf
4) Электронный словарь Abbyy Lingvo Х3 Me словарь живого языка.
5) Википедия https://ru.wikipedia.org/
6) http://yuvenologichesky.academic.ru Терминологический ювенологический словарь
7) http://sociolinguistics.academic.ru/ Словарь социолингвистических терминов
Приложение
Audioscripts.
1 http://www.youtube.com/watch?v=YPgUvIJmDCc
2 http://www.youtube.com/watch?v=_4jIbpmvOog
3 http://www.youtube.com/watch?v=Jz3swzBWjs8
4 http://www.youtube.com/watch?v=qwBKDmhBwXU
5 http://www.youtube.com/watch?v=QX6zMDB0t0c
6 http://www.youtube.com/watch?v=zC0R7h5IG0I
7 http://www.youtube.com/watch?v=5zJfqQjRyWw
8 http://www.youtube.com/watch?v=whZ_4IwiW90
Video 1
Adult women: I think it’s very important , see over it a hundred years for this and I think we should go for that.
Teenager girls: I think it’s stupid. Yeah. (Why?) - I don’t know. Because it’s like living far like Britain like they just suddenly like saying: «Oh, we gonna want Scotland to be independent stuff.» Anything like that. They wouldn’t benefit from it because <…>.
Adult woman: I think we need to work together I don’t think nationalism is going to work. We should be really looking at sort of working together a lot more<…>. I’m concerned about it. And I’m concerned there is, you know, the younger sort of elements and I’m looking to bring 16 year olds into vote the age group a crisis. 16 years old are quite idealistic<…>. We should keep working together.
Adult man: I would like there to be more than 1 question. I’d like there to be a devolve plus option Ammmm. Because I believe there mm… independent stuff done …. gone well govern Scotland for the last few years mmm… may be 10 years ago was right for independence<…> .
Video 2.
Adult man: I suppose separate Scotland in the way that I suppose of separate Wales and Separate Island. Because I think the time come that they should determine their own future. I think they should have had independence, when they first found the oil. Now they would be as rich as noway.
Adult man: They have got their own parliament rules. I think it is good thing. Yeah.
Adult man: I don’t think it’d be a very good thing for the whole of the country. Probably more expensive as regards<…> governmental tax pay.<…>.
Adult man: For what I’ve heard, I don’t think it’s… it’s gonna work because I think the Scottish need the South anyway. And you know south need Scotland also. For me, I don’t think it’s a good idea.
Adult man: I think it’s exposed perhaps, another agenda behind Alex songs policy. You know, I also honestly think… I’m «Scotofile». I love Scotland. I honestly think it would be stronger if we stayed… I think we’d in England be stronger with them and Wales and others. They’d be stronger with us.
Adult woman: I haven’t got any particular strong feeling either way. However. I think that basically it is not only about Scotland. I’m not sure what they mean by truly independence. They gonna raise at run their own economy free of the English Parliament or do they just want to take the best bits and continue getting funding from the English Parliament as well.
Video 3.
Adult woman: Yes, please. I think that would be an excellent idea. I don’t know…
Adult woman: Not sure about that. Because I think it is waste of money for referendum.
Adult woman: It is waste of time. It. To run a referendum. They need to get on with, looking at to the place, whoever wins.
Adult woman: We should have a referendum… There have been a referendum on independence before, haven’t there?
Adult man: Yes, definitely, SNP (Национальная партия Шотландии – прим. Автора) is the only party who do anything to Scotland.
Adult man: Well, of course. We need our souverenity back. Hundred percent. It’s not a gift. It is served by right. And we need express our wish about that.
Adult woman: It cost a lot of money to hold another referendum on another thing.
Adult man: Absolutely. Last four years proving it’s capable of running Scotland or continue to do that, and I think they want to get the «stadiа» of demonstrating their advantages of independence.
Video 4.
Teenager boy: Amongst my group of friends, yes but whether that is accord … but through the rest of our age group… I’d be a bit skeptic about that. I wouldn’t say… I wouldn’t say that no, but far … my group of friends… we talk about it on regular basis. Aaa. <…> A lot of countries have got independence I would say have done it in our lesser informed position than we are. <…> We would be govern ourselves. We’d be in control of our fate.
Teenager girl: aaa. I don’t really think we have enough information on it and I don’t think the government has thought through everything enough. Like… other countries… have become independent … they’ve had more thought through plan. And they have been more certain of what’s gonna happen after it. I don’t feel that we are at that point yet.
Video 5.
Teenage girl: I’m voting no because I feel that as a union we’ve stronger and I think the benefits to staying as a union country outweighs the cost to become independent.
Teenager girl: I’m voting «no» because I believe that being part of the union it provides us with stability power that we can’t replicate on our own.
Teenager boy: I’m voting «yes» because I think we should be more involved in our country’s run.
Teenager boy: I’d be voting «yes» because aaa if… if you please I think … Scotland would benefit from going independent<….>.
Teenager girl: I think it’s good that we get a vote because it’s our future; we deserve our voice to be heard. We’ll have to live with the decision.
Teenager girl: I think it’s good that 16 years olds have got the opportunity to vote, cause I feel by 16 you’ve got your main say, we’re educated enough to make decisions.
Teenage boy: Not many Tory MP’s even voted in the general election from Scotland so why should we serve under their rule from London in the first place <…> Scotland should have a say in who rule them in the first place.
Video 6.
Teenager boy: I’m gonna vote «yes». I feel it would more democratic for Scotland if we win.
Teenager boy: I just feel like as a nation would be stronger if we all work for collaborate <…>. I just feel like it’s stronger of me.
Teenager boy: I think it’s a fantastic opportunity for young people. I’ll come to vote.
Teenager girl: When people who do not feel British… they do not get excited, for example, for the royal baby, like everyone get excited with the things. It’s just nice to be British.
Teenager boy: I’m voting «yes» and I’m more to a «yes» campaign<…> we shouldn’t be treated as a general election because it has nothing to do with the party. We don’t vote for SNP. We vote for independent Scotland who has control.
Teenager boy: Our financial control will be held in London even if we did become an independent country, which means we couldn’t be independent completely. That’s the fixed point of it.
Teenager boy: I can say about myself. I’m Scottish. There is nothing wrong with<…> idea, but idea of Scotland as an independent country is so much better.
Teenager boy: I do feel British. I love the Commonwealth. I love Olympics. I love all that make me full «a part of a big country» .
Video 7 Should Scotland be an independent country?
Teenage girl: I don’t think so, no. They’ve been part of we’ve been part of the same thing for a while, so and it seems to be working out OK from what I can tell.
Adult man: Yes, definitely! Ammmm. Because the Scots should have their own self-determination. They should be able to decide for themselves what they do.
Adult man: Alex Salmond may have the best intentions for his people or he may have the best intentions for Alex Salmond and for his party. But only time will tell. If they knew the Lord as a savior , if they really knew Jesus Christ, you would not be seeking after these things. We’d be one together and what a beautiful world that would be!
Adult woman: I think it was something like 14 percent Tory vote but they’ve got Cameron as Prime Minister. So, yeah, I ‘d definitely do it. I’d nationalize oil as well. And I think the only way they can save their NHS (National Healthy System – прим. автора) is by going independent. In that sense I think they’d be foolish to vote no.
Adult man: I’m not sure. What I say is this: That I’m very glad that the Westminster government are getting a good kicking. They deserve it. Yeah. They are all, they ‘re all multi-millionaires, aren’t they? <…> And for David Cameron to say :”Please, don’t wreck our family ”is a disgrace. Because what family? He doesn’t know anything about anything north of the M-25 (трасса – прим. автора).
Teenage girl: What happens in London doesn’t always happen in Scotland, if you know what I mean.
Video 8
Teenage girl: I totally agree with this point. I don’t understand how you can ignore a lost billions of pounds in cheap prices.
Teenage boy: Yeah. Clearly. Big companies don’t have Bay in Scotland and they were in best in the country they don’t have to pay to.
Teenage boy: We have it. It’s a bonus. It’s a good bonus, you are going to be very prosperous because, possibly, it’s something like auditor economy.
Агния Барто. Сережа учит уроки
Анатолий Кузнецов. Как мы с Сашкой закалялись
Привередница
Свинья под дубом
Сочинение