Раньше я недостаточно задумывалась о способах словообразования английских слов, поэтому решила выяснить, какие бывают способы словообразования, какие существуют суффиксы и префиксы. В 9 классе мы сдаем экзамен в форме ГИА. Одно из заданий экзамена – видоизменить напечатанное слово, используя суффиксы, префиксы. Какой суффикс или префикс поставить, как изменить слово, чтобы оно подходило к контексту? Вот поэтому я обратила свое внимание на словообразование английских слов.
Вложение | Размер |
---|---|
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ | 157.5 КБ |
Конкурс научных проектов школьников в рамках научно-практической конференции «Эврика»
Малой академии наук учащихся Кубани
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ
В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ
Секция «Языкознание (английский язык)»
Автор:
Фролова Алёна Егоровна
9Б класса МБОУ СОШ № 5 Краснодарский край
г. Белореченск
Научный руководитель,
Фролова Галина Михайловна
учитель английского языка
МБОУ СОШ №5
Краснодарский край
г. Белореченск
г. Белореченск
2013г.
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ
СОДЕРЖАНИЕ
стр
1. ПОЧЕМУ Я ВЫБРАЛА ЭТУ ТЕМУ………………………………. 3
2.ВИДЫ СЛОВООБРАЗОВАНИЙ…………………………………… 3
3. СЛОВОСЛОЖЕНИЕ…………………………………....................... . 4
4. КОНВЕРСИЯ………………………………………………………… 5
5. СУФФИКСЫ ………………………………………………………… 5
6. ПРЕФИКСЫ ………………………………………………………… 12
7.ВЫВОД……………………………………………………………….. . 14
8. ИЗ МОЕЙ ПРАКТИКИ ……………………………………………. 15
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ
WORD-FORMATIO IN ENGLISH
Фролова Алёна Егоровна
Россия, Краснодарский край, г.Белореченск,
муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение,
средняя общеобразовательная школа №5, 9Б класс
ПОЧЕМУ Я ВЫБРАЛА ЭТУ ТЕМУ
Английский язык является самым коммуникабельным языком в мире. В своем словарном запасе он имеет свыше миллиона слов. Ни один существующий ныне язык не обладает таким объемным словарным запасом. Как я выяснила слова приходят в английский язык из других языков, гибридов английского языка — чайнглиша, хинглиша или спанглиша, из молодежной субкультуры или веб-сленга, и конечно, появляется новая лексика при помощи словообразований внутри самого языка. Раньше я недостаточно задумывалась о способах словообразования английских слов, поэтому решила выяснить, какие бывают способы словообразования, какие существуют суффиксы и префиксы. В 9 классе мы сдаем экзамен в форме ГИА. Одно из заданий экзамена – видоизменить напечатанное слово, используя суффиксы, префиксы. Какой суффикс или префикс поставить, как изменить слово, чтобы оно подходило к контексту? Вот поэтому я обратила свое внимание на словообразование английских слов.
1. ВИДЫ СЛОВООБРАЗОВАНИЙ
Читая любой текст на английском языке, я заметила, что почти в каждой строчке есть слова с приставками и суффиксам, некоторые слова с одинаковым корнем выступают в роли существительных, затем переводится как глагол.
Оказывается, существует несколько способов образования английских слов. Одним из способов расширения и обогащения словарного запаса английского языка является словообразования посредством словосложения, конверсии, присоединения суффиксов и префиксов. Cловообразование существительных, прилагательных, наречий в английском языке происходит с помощью присоединения суффиксов к той или иной части речи: существительным, прилагательным и глаголам. Как и в русском языке, суффиксы стоят в конце слова, префиксы вначале слова.
Слова английского языка бывают простыми, сложными и производными. Простое слово состоит из корня, к которому могут присоединяться окончания. Например, окончание -s (-es), указывающее на множественное число имен существительных: dogs, сats, bags, boys, girls, books, crimes, houses, roses.
Рассмотрим несколько способов словообразования английских слов.
1. СЛОВОСЛОЖЕНИЕ
По моему мнению, словосложение является самым легким способом словообразования в английском языке. Словосложение - это образование нового слова из двух или более слов. Обычно сложное слово пишется слитно, но иногда через дефис и ударение обычно падает на первое слово. Например,
flowerbed - flower + bed; farmhouse – farm + house; work + man - workman
schoolgirl – school + girl; bookcase - book + case; bookshelf – book + shelf,
2. КОНВЕРСИЯ
При чтении тексов на английском языке можно найти слова с одинаковым корнем, которые выступают в роли существительных, и могут переводится как глагол при этом форма слова остается без изменения. Выясняю, что этот способ называется конверсией. Конверсия - это такой способ образования новых слов, по которому от одной части речи образуется другая без каких-либо изменений во внешней форме слова. Оказывается, что конверсия очень характерна для английского языка, потому что в английском языке отсутствует развитая система окончаний и есть большое количество односложных слов. Чаще всего конверсии подвергаются глаголы и существительные.
1)Наиболее распространенной моделью конверсии является: существительное - глагол.
help (помощь) – to help (помогать)
rain (дождь) – to rain (идет дождь)
clean (чистый) – to clean (чистить)
use [ju:s] (употребление) – to use [ju:z] (использовать)
work – работа to work (работать)
a plant – (растение) to plant (сажать)
dream – (мечта) to dream (мечта)
a mistake – (ошибка) to mistake (ошибаться)
a plan – (план) to plan (планировать)
2) Распространенным случаем конверсии является переход прилагательного в существительное (без смещения ударения), например:
international (международный) - the International (интернационал)
intellectual (интеллектуальный) - an intellectual (интеллектуал )
3) Как правило, слова, имеющие одинаковое написание, и произносятся одинаково, но есть и исключения: в основном, различия заключаются в произношении звуков [s] и [z] или в переносе ударения:
close [-s] близкий - to close [-z] закрывать,
Обычно в существительных ударение падает на 1-й слог, у глаголов - на последний. При конверсия прилагательные часто становятся существительными:
brave смелый - the brave смельчак.
3. СУФФИКСЫ
Для меня самый интересный из всех применяемых английских способов словообразования заинтересовали суффиксы. Как и в русском языке в английском языке суффикс является словообразующей частицей, стоящей в конце исходного слова. Суффиксы могут прибавляться как к простым словам, так и к производным. Исследуя любой текст, я заметила, что в тексте имеются много производных слов. Производные существительные образуются путем прибавления суффикса к глаголам, прилагательным и другим существительным. Я выяснила, что наиболее употребительными являются следующие суффиксы существительных:
-er | writer, worker, player, founder, teacher, speaker, swimmer, skier, recorder, runner, writer, customer, reporter, producer, explorer |
-or | doctor, actor, collector, editor, commentator |
-ist | journalist, pianist , cyclist, scientist, geologist, |
-y | modesty, activity, beauty, discovery democracy, difficulty |
-ship | friendship |
-ment | movement, development, equipment, government, entertainment, |
-(at) ion | relaxation, protection, pollution, education, demonstration |
-sion | decision, conclusion, discussion, expression, |
-ee | trainee (учащийся) , employee (служащий) |
-ance, -ence | independence, importance, difference, existence |
-ness | darkness, business, fitness, whiteness, shyness (застенчивость) |
-ure | pressure (давление) |
ity | nationality, punctuality (пунктуальность), electricity, equality, activity |
-ledge | knowledge |
-ing | understanding, feeling, beginning, cooking, boiling – кипячение |
-dom | wisdom, kingdom, freedom |
-hood | childhood, motherhood, neighbourhood, brotherhood, manhood |
-our | behaviour (behave) |
-an, -ian | American, librarian |
-th | length |
Прилагательные образуются путем прибавления суффикса к глаголам, существительным и другим прилагательным. Наиболее употребительными являются следующие суффиксы образования прилагательных:
-ful | wonderful, beautiful , careful, playful, harmful, joyful, peaceful, powerful, successful, colourful, helpful |
-less | hopeless, childless, sunless, careless, noiseless, cloudless, friendless, motherless, leafless, heartless, lifeless, nameless, moonless, |
-ous | numorous, dangerous, mysterious, ambitious, glorious, famous, nervous, continuous, delicious, fabulous, industrious, |
-able (ible) | changeable, possible, readable comfortable sociable forgettable, believable, sinkable, terrible, drinkable, fashionable, hospitable |
-y (качество) | speedy, cloudy, milky, sandy, windy, steely, dirty, stormy, lucky, sleepy, frosty, documentary, hairy, dusty, bushy, wealthy, healthy |
-al -el | central, formal, historical, agricultural, historical, national, industrial, biological, ecological, international, natural, musical |
-ant (-ent) | different, confident, important, convenient, dependent, distant |
-ish | childish, wolfish |
-ic | atomic, electronic, enthusiastic, heroic, poetic, democratic |
-like | childlike, froglike, homelike |
ive | active, attractive, aggressive, effective, creative, expressive |
-ed | talented, blue-eyed, aged, gifted, kind-hearted, organized, long-legged, predicted, crowded, delighted |
-ite | favourite |
-ative | talkative |
-ly | friendly, silly, finally, lovely, lonely |
-ing | convincing, corresponding |
-ern | eastern, western |
Мною найдены суффикс образования наречий:
-ly | angrily, sadly, beautifully, suddenly, terribly, usually, nicely |
Основные суффиксы образования глаголов:
-en | hard - harden(делаться твердым), broad- broaden (расширять), short (короткий) - shorten (укорачивать), sharp(острый) - sharpen (заострять) |
-ize | sympathy – sympathize, modern - modernize |
-ish | establish |
Основные суффиксы образования числительных:
-teen | thirteen, fourteen, fifteen, sixteen, seventeen, eighteen, nineteen |
-ty | еwenty, thirty, forty, fifty, seventy, eighty, ninety |
-th | fourth, fifth, sixth, eighth, tenth, twentieth |
4. ПРЕФИКСЫ
В английском языке, как и в русском словообразование происходит посредством префиксации. Я считаю, что образования слов с помощью префиксов является самым продуктивным способом. Префикс - словообразующая частица, которая используется в начале исходного слова.
Мною найдены наиболее употребляемые префиксы английского языка:
un- | unable, unusual, unknown, unhappy, unkind, unpleasant, unequal unlike unsure uninteresting unhealthy, unfriendly, unfair, unsafe |
in- | inseparable (неотделимый) inattentively |
ir- | irregular irregular |
dis- | dislike, disabled, disadvantage, disagree, disapprove, disappear, |
im- | immovable (неподвижный) |
il- | illegal |
mis- | misunderstanding, misprint (опечатка) |
re- | rebuild, rewrite |
over- | overestimate (переоценивать), overeating, oversleeping |
under- | underestimate (недооценивать) , underload (недогружать) |
post- | post-war (послевоенный) |
pre- | pre-war (довоенный) |
counter- | counteraction (противодействие) |
ex- | ex-president (экс-президент), ex-champion (экс-чемпион) |
anti- | antipollution |
ВЫВОД
На уроках английского языка при чтении текстов мы обращаем большое внимание на то, как образуется то, или иное слово. Сначала было трудно понять, но затем в процессе практики я чаще и чаще находила сложные слова, слова с разными суффиксами и префиксами. Поэтому, зная, что выражает тот или иной суффикс или префикс, можно вывести значение новообразованного слова и слово, от которого оно произошло.
Как я работаю с текстами? Во-первых, на уроках наш учитель Фролова Галина Михайловной предлагает интересные тексты, в которых мы находим словообразование, выясняем способ их образования. Так же мы выполняем тестовые задания В13 – В18 по ГИА и тесты, предложенные учителем. Дома мы подбираем тематические тексты в интернете о нашей стране России. Затем адаптируем их, переводим, находим словообразования и составляем тест. Сейчас у меня есть небольшая практика с такими текстами. Я научилась выделять:
1) словообразующие элементы,
2) находить исходное слово,
3) определять, к какой части речи относятся данные слово,
4) какая грамматическая форма образуется по контексту,
5) каковы особенности правописания этой формы.
Самая интересная работа – это составление задания, как в ГИА: «Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами» (см. Приложение)
Что дала мне эта исследовательская работа? Изучая способы словообразования английских слов, я расширила свои знания по языку, узнала много слов, грамматических явлений, расширила свой интеллектуальный уровень. Моя интересная работа по словообразованию английских слов не закончена, она продолжается. Есть ли какая-нибудь закономерность употребления того или иного суффикса или префикса при словообразовании? Необходимо выяснить, как образуется английское слово с несколькими суффиксами и префиксами. Это мне предстоит еще узнать в будущем.
Список использованной литературы и источников:
1)http://www.correctenglish.ru/theory/writing/word-building/
2)http://study-english.info/wordbuilding.php
3)http://www.activeenglish.ru/category/grammar/word-formation/the-word-formation/
4)http://study-english.info/wordbuilding.php
5) О.Афанасьева Английский язык «Practice Exam Papers for Russian National Exams» CenterCom Express Publishing 2008
6) Enjoy English учебник английского языка для 9 класс общеобразовательных учреждений М.З.Биболетова ТИТУЛ Обнинск 2011
7) ГИА-9 Английский язык Подготовка к ГИА-2013 Е.А. Фоменко, И.Б. Долгопольская,
Н.В. Черникова ЛЕГИОН Ростов-на Дону 2012
8) Английский язык ГИА-2013 Типовые тестовые задания Е.С. Маркова, К.С.Махмурян, Е.С. Соловова, Toni Hull Центр Елены Солововой Москва 2013
ПРИЛОЖЕНИЕ
Привожу примеры грамматических упражнений:
Test 1 Battle of Stalingrad
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | Stalingrad (now Volgograd) suffered from the German Army in World War II. The Battle of Stalingrad was the most important battle against Nazi Germany. The battle took place between August 23, 1942 and February 2, 1943. The battle lasted 5 months, 1 week, and 3 days. The German captured Stalingrad and bombed it intensively. Despite controlling nearly all of the city, the fascists were unable to dislodge the last Soviet defenders. The Soviet soldiers fought heroically defending every street, every house. The Stalingrad Battle made a significant turning point in the whole Great Patriotic War. Since February 2013, it will be commemorated as Stalingrad six days each year. | IMPORT INTENSIVE ABLE DEFEND HERO TURN |
Test 1 Battle of Stalingrad
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | Stalingrad (now Volgograd) suffered from the German Army in World War II. The Battle of Stalingrad was the most _________ battle against Nazi Germany. The battle took place between August 23, 1942 and February 2, 1943. The battle lasted 5 months, 1 week, and 3 days. The German captured Stalingrad and bombed it ___________. Despite controlling nearly all of the city, the fascists were __________________to dislodge the last Soviet ____________. The Soviet soldiers fought _________defending every street, every house. The Stalingrad Battle made a significant _______ point in the whole Great Patriotic War. Since February 2013, it will be commemorated as Stalingrad six days each year. | IMPORT INTENSIVE ABLE DEFEND HERO TURN |
Test 2 SCARLET SAILS
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | The fairy story “Scarlet Sails” by Alexander Grin is a story of a young girl, Assol, who never gives up on her dreams. And __________her prince arrives on the ship with the scarlet sails. And so the fairy story is ___________for all young people to never give up on their dreams and seek their scarlet sails in life. The festival Scarlet Sails_______ began after World War II. Today it is a great festival of school _______ in St. Petersburg. It is attended by two million students, military cadets, teachers and their families. A lot of people wait for a boat with scarlet sails which floats along the Neva River, toward the Winter Palace. The city's fountains make a spectacular backdrop to the music and fireworks. Today “The Scarlet Sails” ______________ has great ____________ among people in Russia and abroad. | FINAL INSPIRATE TRADE LEAVE CELEBRATE POPULAR |
Test 2 SCARLET SAILS
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | The fairy story “Scarlet Sails” by Alexander Grin is a story of a young girl, Assol, who never gives up on her dreams. And finally her prince arrives on the ship with the scarlet sails. And so the fairy story is inspiration for all young people to never give up on their dreams and seek their scarlet sails in life. The festival Scarlet Sails tradition began after World War II. Today it is a great festival of school leavers in St. Petersburg. It is attended by two million students, military cadets, teachers and their families. A lot of people wait for a boat with scarlet sails which floats along the Neva River, toward the Winter Palace. The city's fountains make a spectacular backdrop to the music and fireworks. Today “The Scarlet Sails” celebration has great popularity among people in Russia and abroad. | FINAL INSPIRATE TRADE LEAVE CELEBRATE POPULAR |
Test 3
THE 8th OF MARCH
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | Women’s Day is marked on March 8. In _________ regions of Russia people show respect, and love towards women. Today women take an active part in ________, political and social life of our country. In 1910 that holiday was organized by the German ____________ Klara Zetkin and Rose Lyuksemburg. In 1913 Russia celebrated its first Women’s Day. In 1965 Women's Day was declared a non-working day in the USSR. Today in many regions, Women’s Day lost its ________ flavour, and became _________ an occasion for men to express their love for women. In Russia it is a good ________to give presents and flowers to women on this day. | DIFFER ECONIMY REVOLUTION POLICY SIMPLE TRADE |
Test 3
THE 8th OF MARCH
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | Women’s Day is marked on March 8. In different regions of Russia people show respect, and love towards women. Today women take an active part in economic, political and social life of our country. In 1910 that holiday was organized by the German revolutionaries Klara Zetkin and Rose Lyuksemburg. In 1913 Russia celebrated its first Women’s Day. In 1965 Women's Day was declared a non-working day in the USSR. Today in many regions, Women’s Day lost its political flavour, and became simply an occasion for men to express their love for women. In Russia it is a good tradition to give presents and flowers to women on this day. | DIFFER ECONIMY REVOLUTION POLICY SIMPLE TRADE |
Test 4 RUSSIA RITUALS OF МASLENITSA
B13 B14 B15 B16 B17 B18 | Perhaps the most ………..holiday in Russia is Maslenitsa The name of the festival has its roots in the Russian word for butter, “maslo.” This holiday is considered to come from pre-Christian times, when the Slavs were still pagans. Maslenitsa is celebrated during the week preceding the Lent. In the old days Maslenitsa was for remembrance of the dead. So the ………….of the figure of Maslenitsa means her funeral, and blini (pancakes) – coliphia. But with time the Russians longing for fun and …………….turned the sad holiday into ……….. Maslenitsa with blini - round, yellow and hot as the sun, sledding and horse sleigh riding, fistfights and mother-in-law chatting. The rituals of Maslenitsa are very ………….and interesting because they combine the end of the winter holiday rituals and the ………….of new spring festivals and ceremonies, which were to promote a rich harvest. | CHEER BURN ENTERTAIN JOY USUAL OPEN |
Test 4 RUSSIA RITUALS OF МASLENITSA
B11 B12 B13 B14 B15 B16 | Perhaps the most cheerful holiday in Russia is Maslenitsa The name of the festival has its roots in the Russian word for butter, “maslo.” This holiday is considered to come from pre-Christian times, when the Slavs were still pagans. Maslenitsa is celebrated during the week preceding the Lent. In the old days Maslenitsa was for remembrance of the dead. So the burning of the figure of Maslenitsa means her funeral, and blini (pancakes) – coliphia. But with time the Russians longing for fun and entertainment turned the sad holiday into jolly Maslenitsa with blini - round, yellow and hot as the sun, sledding and horse sleigh riding, fistfights and mother-in-law chatting. The rituals of Maslenitsa are very unusual and interesting because they combine the end of the winter holiday rituals and the opening of new spring festivals and ceremonies, which were to promote a rich harvest. | CHEER BURN ENTERTAIN JOY USUAL OPEN |
Test 5 EASTER SUNDAY
B11 B12 B13 B14 B15 B16 | On Easter Sunday, Christians celebrate the resurrection of Jesus Christ. It is _________ the most attended Sunday service in Christian churches. At midnight _______ church bells announce the resurrection of Jesus Christ. Priests come to the altar, walk through the church and then around it. Everyone lights the candles and follow the ________ . Churches and cathedrals are now full of singing voices and candle lights. The Easter service ends early in the morning. _______ church bells start ringing. People ______greet each other with a hug and a kiss thrice-repeated. The ________ Easter greeting can be heard everywhere: "Christ is risen!" and the answer “Christ is risen indeed!” | TYPICAL RING PROSESS NUMBER JOY TRADE |
Test 5 EASTER SUNDAY
B11 B12 B13 B14 B15 B16 | On Easter Sunday, Christians celebrate the resurrection of Jesus Christ. It is typically the most attended Sunday service in Christian churches. At midnight ringing church bells announce the resurrection of Jesus Christ. Priests come to the altar, walk through the church and then around it. Everyone lights the candles and follow the procession. Churches and cathedrals are now full of singing voices and candle lights. The Easter service ends early in the morning. Numerous church bells start ringing. People joyfully greet each other with a hug and a kiss thrice-repeated. The traditional Easter greeting can be heard everywhere: "Christ is risen!" and the answer “Christ is risen indeed!” | TYPICAL RING PROSESS NUMBER JOY TRADE |
NEW YEAR’S SONG
New Year is one of the most beautiful holidays in the life of Russia. It is a family holiday and it is celebrated on the eve on the 31st of December. Usually people put a New Year tree in the room and decorate it with coloured lights and toys. There are a lot of songs about New Year. The British sing their “Auld Lang Syne” by Robert Burns. We enjoy singing “A New Year tree was born”. It appeared in Russia at the beginning of the 20th century. The song is known by both children and grown-ups. It is performed walking in the circle around the New Year tree.
Many years people thought that it was a folk song. But the song has the author. The words of the song were written in 1903 by a noblewoman Raisa Kudasheva and the melody was composed by the agronomist Veiman (Вейман). Raisa Kudasheva was a poet and wrote poems and songs for children. Soon the song became popular. During the Soviet period Raisa Kudasheva was afraid of telling that she was the author of the popular song because of she was the noblewoman. Even her nephew didn’t know about it. Only in the 30s years the song was allowed. And at present it is sung everywhere on New Year’s Day. The song “A New Year tree was born” became a symbol of the New Year’s Day.
LENINGRAD BROADCASTS TCHAIKOVSKY
On that moonless winter night Leningrad was broadcasting to England Tchaikovsky’s Symphony. The large orchestra took its place in front of the great organ in the tall white concert hall, and at 9 p.m. Leningrad announced that the Tchaikovsky broadcast would be on the air at 1.00 at night.
But at 10 p.m. Leningrad had an alert. The musicians left their places and took up their posts on observation towers and roofs and in fire-fighting squads. The bombing was terrible. Enemy planes circled over the darkened city and bombed beautiful buildings, squares. At 11 p.m. the all clear (отбой) was given. At 12.55 the musicians were back in the hall, hurrying to their places. Exactly at 1.00 the first chords of Tchaikovsky’s music were sent over the air.
The listeners in England couldn’t think of what these musicians had done a few moments before the concert began. But the players had forgotten about the fascist air alert. The hall was filled with lyrical chords when the antiaircraft guns began to fire once more. They were repulsing the second enemy attack on Leningrad. But the concert was not interrupted. And England heard Leningrad voice, the voice of the city which can never be silenced.
SPORTS AND DISABLED PEOPLE
A lot of people are fond of some sport, because it helps them to keep fit, feel healthy and strong. They go in for sports in winter and in summer. In all countries there are professionals and amateurs in sports. Different sports competitions, contents, races, relays, tournaments are held in many countries. Every 4 years Winter and Summer Olympic Games take place in different countries all over the world. These competitions are very popular on our planet.
Today even disabled people take part in Olympic Games. Among them there are many talented personalities. They can cope with their troubles and hope for the best. Indeed, the idea that people with disabilities are weak and hopeless is simply not correct. Our Olympic team of disabled sportsmen won more gold, silver and bronze medals in skiing, biathlon in Canada. The Russian greeted them warmly. The best sportsmen were awarded with the medals.
Сочные помидорки
Рисуем осенние листья
Зимняя ночь. Как нарисовать зимний пейзаж гуашью
И тут появился изобретатель
Просто так