методическая разработка внеклассного мероприятия по англ. языку
Министерство образования и науки Российской Федерации
Федеральное Государственное Образовательное Учреждение
Среднего профессионального образования
Уфимский колледж Статистики Информатики и
Вычислительной Техники
Внеклассное мероприятие по английскому языку.
Викторина по страноведению.
( США, ВЕЛИКОБРИТАНИЯ)
Согласовано: __________ Составлено:_________
Председатель ПЦК Преподаватель УКСИВТ
Каримова Р.Ф. Розова И.Г.
« »_______2011 « »______2011
Методист УКСИВТ
____________
Байсакова Р.Р.
« »______2011
Пояснительная записка.
Задачи гуманизации образования,т.е. приобщение студентов к культурному наследию и духовным ценностям своего и других народов, может успешно решаться в процессе изучения иностранного языка. Немаловажную помощь в этом может оказать использование страноведческого материала.
При отборе содержания национально- культурного компонента из всего многообразия лингвострановедческого материала выделяется то, что имеет педагогическую ценность , что способно способствовать не только обучению на иностранном языке, но и приобщению к культуре страны изучаемого языка.
К принципам отбора страноведческого материала можно отнести:
- Принцип аутентичности, обеспечивающий расширение страноведческого кругозора студентов;
- Принцип воздействия на эмоциональную и мотивационную сферу личности с учетом возрастных особенностей и интересов ребят; данный принцип позволяет отобрать из большого количества страноведческого материала тот , который наиболее интересен студентам;
- Принцип методической ценности для формирования базовых речевых навыков и умений студентов.
Использование страноведческого материала при обучении иностранному языку актуально, так как студенты приобщаются к культуре страны изучаемого языка ( по мнению психологов подростки особенно чутки и восприимчивы к чужой культуре) и во- вторых, при работе с лингвострановедческим материалом создаются хорошие предпосылки для всестороннего развития личности студента.
Данная методическая разработка содержит материал для проведения викторины по страноведению. В мероприятии участвуют студенты второго курса после изучения лингво- страноведческого материала о странах изучаемого языка: Великобритании и США. Студентам предлагаются различные задания: определить страну( о какой стране идет речь), представить презентацию, решить кроссворд; так же предлагается работа с географической картой.
При проведении мероприятия используются методы проектов, иллюстративный метод( демонстрация презентаций, видеофрагментов), исследовательский, репродуктивный. Форма проведения: групповая, интегрированная ( связь с предметами: география, история).
Информационный лист.
Преподаватель: Розова И.Г.
Группы: 2т1,2т2,2п1,2п2.
Дата проведения: 12 декабря 2011г.
Тема: Викторина по страноведению.( Великобритания, США).
Цели:
Воспитательные:
-формирование коммуникативных навыков;
-расширение кругозора студентов;
-развитие умений работы в команде;
Развивающие:
-развитие умственных способностей;
-формирование умений работать с различными источниками информации;
-развитие умений анализировать и систематизировать учебный материал;
Оборудование и техническое обеспечение:
-методическая разработка мероприятия;
-презентации студентов;
-компьютер, интерактивная доска;
Ход занятия.
Teacher:
-Good afternoon, my dear friends! Today we are going to speak about English- speaking countries, the United States of America and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Of course, we shouldn’t forget about our country and some tasks will be connected with Russia. So, let me introduce the students of the groups of technical department and the students of the programming department. They are going to show us their knowledge in country studying and prepare some creative tasks. These ladies and gentlemen are our jury and I ask you to give some assessments to both teams and at the end give us the results of this intellectual game. So, let’s begin. I would like to tell you about the plan of our lesson.
- Greetings. (Teams will present us their participants.)
- The competition: The British and American Signs.
- Tests.
- Home tasks.
- Captain Quiz
- Crossword.
- Presentations.
- Greetings.
Teacher:
-So, let’s give the opportunity to the teams to present their participants.
2. The competition: The British and American Signs.
Teacher:
-The next task is the following: having listened to the particular statements, you should determine the country to which these statements are associated with and rise a flag of this country.(If the statement is associated with the USA, you will rise the American flag and vs. If the statement is connected with the UK, you will rise the British flag ). So, let’s start.
3.Tests.
Teacher:
-And now I’ll give some minutes to do the following tests.
1.It is a country of valleys & highlands.
2.It is a country of rocky mountains.
3.People in this country are conservative and modest.
4.People in this country are ambitious and businesslike.
5.In this country you can find huge skyscrapers.
6.In this country you can find one of the oldest natural monument Stonehenge.
7.In this country you can buy matryoshkas and balalaikas.
8.It is a country where Niagara Falls is situated.
9.It is a country of Shakespeare's birthplace.
10.People in this country have five o’clock tea.
11.The national symbol in this country is called “Union Jack”.
3.Tests
Teacher:
-And now I’ll give some minutes to do the following tests.
4.Home tasks.
Teacher:
- So it’s time to know what you have prepared for us as a home task. When I told you about your home task I suggested you doing the following things: to sing song or to recite a poem, to make a poster or may be some kind of show and I know that our programmers have made a movie, a defective story where the students of group 2p1 and 2p2 took fn active part.
(watching a movie).
-Well, what about the students of technical department, they will perform a song of the great American singer… So, let’s listen to Ivan and Arthur.
(performing the song).
- I think, our jury will give some estimations to our participants.
5.Captain Quiz.
Teacher:
- Now it’s time for Captain Quiz. At the interactive blackboard you can see the table. Your task is to fill it as quickly as possible. So, I invite our Captains to the blackboard and do this task.
| The UK | The USA |
1.The full name of the country |
|
|
2. Capital |
|
|
3. Area |
|
|
4. Main cities |
|
|
5.The Political System |
|
|
6.Famous people of this country |
|
|
7.Places to visit |
|
|
8.Traditions and Customs |
|
|
6. Compelling the crossword.
Teacher:
-Well, my dear friends. The students of different groups made some crosswords concerning the English- speaking countries at home. And I have chosen the one. I’ll give you some minutes to complete this crossword. Please, work in group.
- Presentations.
Teacher:
- So, the last task is the presentation of the county. I think, the first will be the UK. I would ask the participant of the British team to tell us about this country. Thank you. And now, the participant of the American team will present us his country, the USA.
- So, our lesson is coming to an end and I would like to say that all the participants showed us good knowledge. I see that you’ve learned much information about English- speaking countries and I believe that this knowledge will help you in your future life, in your future profession. Thank you.
- I would like to announce the results of the competitions. (Announcing the results)
8. Estimation.
Teacher:
- I want to thank all the participants and of this competition and our guests and give the following marks to the students.
The assessments table.
The name of the competitions. | The British team. | The American team. |
Greetings (from1 to 5 points) |
|
|
THE UK or the US(from 1 to 11) |
|
|
Tests (from 1 to 14) |
|
|
Home task (from 1 to 5) |
|
|
Captain Quiz ( from 1 to 8) |
|
|
Completing the crossword (from 1 to 10) |
|
|
Presentations (from 1 to 5) |
|
|
The total points. |
|
|
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
met_razr_po_stranov..docx | 203.01 КБ |
Предварительный просмотр:
Министерство образования и науки Российской Федерации
Федеральное Государственное Образовательное Учреждение
Среднего профессионального образования
Уфимский колледж Статистики Информатики и
Вычислительной Техники
Внеклассное мероприятие по английскому языку.
Викторина по страноведению.
( США, ВЕЛИКОБРИТАНИЯ)
Согласовано: __________ Составлено:_________
Председатель ПЦК Преподаватель УКСИВТ
Каримова Р.Ф. Розова И.Г.
« »_______2011 « »______2011
Методист УКСИВТ
____________
Байсакова Р.Р.
« »______2011
Пояснительная записка.
Задачи гуманизации образования,т.е. приобщение студентов к культурному наследию и духовным ценностям своего и других народов, может успешно решаться в процессе изучения иностранного языка. Немаловажную помощь в этом может оказать использование страноведческого материала.
При отборе содержания национально- культурного компонента из всего многообразия лингвострановедческого материала выделяется то, что имеет педагогическую ценность , что способно способствовать не только обучению на иностранном языке, но и приобщению к культуре страны изучаемого языка.
К принципам отбора страноведческого материала можно отнести:
- Принцип аутентичности, обеспечивающий расширение страноведческого кругозора студентов;
- Принцип воздействия на эмоциональную и мотивационную сферу личности с учетом возрастных особенностей и интересов ребят; данный принцип позволяет отобрать из большого количества страноведческого материала тот , который наиболее интересен студентам;
- Принцип методической ценности для формирования базовых речевых навыков и умений студентов.
Использование страноведческого материала при обучении иностранному языку актуально, так как студенты приобщаются к культуре страны изучаемого языка ( по мнению психологов подростки особенно чутки и восприимчивы к чужой культуре) и во- вторых, при работе с лингвострановедческим материалом создаются хорошие предпосылки для всестороннего развития личности студента.
Данная методическая разработка содержит материал для проведения викторины по страноведению. В мероприятии участвуют студенты второго курса после изучения лингво- страноведческого материала о странах изучаемого языка: Великобритании и США. Студентам предлагаются различные задания: определить страну( о какой стране идет речь), представить презентацию, решить кроссворд; так же предлагается работа с географической картой.
При проведении мероприятия используются методы проектов, иллюстративный метод( демонстрация презентаций, видеофрагментов), исследовательский, репродуктивный. Форма проведения: групповая, интегрированная ( связь с предметами: география, история).
Информационный лист.
Преподаватель: Розова И.Г.
Группы: 2т1,2т2,2п1,2п2.
Дата проведения: 12 декабря 2011г.
Тема: Викторина по страноведению.( Великобритания, США).
Цели:
Воспитательные:
-формирование коммуникативных навыков;
-расширение кругозора студентов;
-развитие умений работы в команде;
Развивающие:
-развитие умственных способностей;
-формирование умений работать с различными источниками информации;
-развитие умений анализировать и систематизировать учебный материал;
Оборудование и техническое обеспечение:
-методическая разработка мероприятия;
-презентации студентов;
-компьютер, интерактивная доска;
Ход занятия.
Teacher:
-Good afternoon, my dear friends! Today we are going to speak about English- speaking countries, the United States of America and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Of course, we shouldn’t forget about our country and some tasks will be connected with Russia. So, let me introduce the students of the groups of technical department and the students of the programming department. They are going to show us their knowledge in country studying and prepare some creative tasks. These ladies and gentlemen are our jury and I ask you to give some assessments to both teams and at the end give us the results of this intellectual game. So, let’s begin. I would like to tell you about the plan of our lesson.
- Greetings. (Teams will present us their participants.)
- The competition: The British and American Signs.
- Tests.
- Home tasks.
- Captain Quiz
- Crossword.
- Presentations.
- Greetings.
Teacher:
-So, let’s give the opportunity to the teams to present their participants.
2. The competition: The British and American Signs.
Teacher:
-The next task is the following: having listened to the particular statements, you should determine the country to which these statements are associated with and rise a flag of this country.(If the statement is associated with the USA, you will rise the American flag and vs. If the statement is connected with the UK, you will rise the British flag ). So, let’s start.
3.Tests.
Teacher:
-And now I’ll give some minutes to do the following tests.
1.It is a country of valleys & highlands.
2.It is a country of rocky mountains.
3.People in this country are conservative and modest.
4.People in this country are ambitious and businesslike.
5.In this country you can find huge skyscrapers.
6.In this country you can find one of the oldest natural monument Stonehenge.
7.In this country you can buy matryoshkas and balalaikas.
8.It is a country where Niagara Falls is situated.
9.It is a country of Shakespeare's birthplace.
10.People in this country have five o’clock tea.
11.The national symbol in this country is called “Union Jack”.
3.Tests
Teacher:
-And now I’ll give some minutes to do the following tests.
4.Home tasks.
Teacher:
- So it’s time to know what you have prepared for us as a home task. When I told you about your home task I suggested you doing the following things: to sing song or to recite a poem, to make a poster or may be some kind of show and I know that our programmers have made a movie, a defective story where the students of group 2p1 and 2p2 took fn active part.
(watching a movie).
-Well, what about the students of technical department, they will perform a song of the great American singer… So, let’s listen to Ivan and Arthur.
(performing the song).
- I think, our jury will give some estimations to our participants.
5.Captain Quiz.
Teacher:
- Now it’s time for Captain Quiz. At the interactive blackboard you can see the table. Your task is to fill it as quickly as possible. So, I invite our Captains to the blackboard and do this task.
The UK | The USA | |
1.The full name of the country | ||
2. Capital | ||
3. Area | ||
4. Main cities | ||
5.The Political System | ||
6.Famous people of this country | ||
7.Places to visit | ||
8.Traditions and Customs |
6. Compelling the crossword.
Teacher:
-Well, my dear friends. The students of different groups made some crosswords concerning the English- speaking countries at home. And I have chosen the one. I’ll give you some minutes to complete this crossword. Please, work in group.
- Presentations.
Teacher:
- So, the last task is the presentation of the county. I think, the first will be the UK. I would ask the participant of the British team to tell us about this country. Thank you. And now, the participant of the American team will present us his country, the USA.
- So, our lesson is coming to an end and I would like to say that all the participants showed us good knowledge. I see that you’ve learned much information about English- speaking countries and I believe that this knowledge will help you in your future life, in your future profession. Thank you.
- I would like to announce the results of the competitions. (Announcing the results)
8. Estimation.
Teacher:
- I want to thank all the participants and of this competition and our guests and give the following marks to the students.
The assessments table.
The name of the competitions. | The British team. | The American team. |
Greetings (from1 to 5 points) | ||
THE UK or the US(from 1 to 11) | ||
Tests (from 1 to 14) | ||
Home task (from 1 to 5) | ||
Captain Quiz ( from 1 to 8) | ||
Completing the crossword (from 1 to 10) | ||
Presentations (from 1 to 5) | ||
The total points. |