Ажык кичээл: "Аяк-саваны каастаары"
план-конспект занятия на тему

Куулар Чечен Кара-ооловна
1. Ооредиглиг сорулга: чурулганын эге билиглерин берип, аяк-саваны чугле кылып ундурер эвес, а оларны оннеп, чуруп каастап чараштаарын билиндирер. 2. Кижизидилгелиг сорулга: чараш чуулге, эстетиктиг, чогаадыкчы чорукка ооредиири. 3. Сайзырадырынын сорулгазы: уруларнын уран-чуулче сонуургалын, кичээнгейин, чогаадыкчы чоруун сайзырадыры.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл azhyk_kicheel.docx143.56 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципалдыг бюджеттен хандырылгалыг

ниити билиг чери

«Овур кожууннун Дус-Даг ортумак школазы»

Кичээл:

«Аяк-саваны каастаары»

Белеткээн башкы: 

Куулар Чечен Кара-ооловна –

немелде билиг башкызы

Дус-Даг– 2015


Кичээл

Темазы: Аяк-саваны каастаары.

Сорулгазы:

  1. Ооредиглиг сорулга: чурулганын эге билиглерин берип, аяк-саваны чугле кылып ундурер эвес, а оларны оннеп, чуруп каастап чараштаарын билиндирер.
  2. Кижизидилгелиг сорулга: чараш чуулге, эстетиктиг, чогаадыкчы чорукка ооредиири.
  3. Сайзырадырынын сорулгазы: уруларнын уран-чуулче сонуургалын, кичээнгейин, чогаадыкчы чоруун сайзырадыры.

Дерилгези: презентация, мультимедия, проектор, тавактар, аяктар, доскалар, жетоннар.

Кичээлдин чорудуу:

I. Организастыг кезээ:

А) Мендилежири. Экии, уруглар база аалчылар! Кичээлди эгелээр мурнунда долгандыр турупкаш бир онзагай кылдыр мендилежип тээлинерем (чанында турар эжинче хулумзуруур).

Б) Кичэээлдин  сорулгазы-биле таныштырары. Кичээлде канчаар ажылдаар бис? (Демниг, хоглуг, солун…) Шупту денге сорулгавысты катаптап таалынарам.

II. Кол кезээ

- Уруглар, шупту тура халчып келгеш бо чыдар оннуг тогеректирник кайызы силернин сеткилинерге кирер дыр ап алынарам. Ам шупту он аайы-биле олуруп алынар. Ынчангаш кичээливисте каш болукке чарлып алдывыс? (уш). Эр-хейлер, ынчангаш шак мынчаалдыр шупту денге, хоглуг, дурген ажылдаар бис уруглар.

- Баарынарда тывызык барды-ла тывынарам, уруглар!? Тыпкан кижи чугле холун кодурер.

«Котлета, пюре, салат, муну,

Кезээде-ле салыр чери? (тавак).

- Эр-хейлер! Ам ребус тыптырарымга тыпкан болук харыылавас, уруглар.

(доска)

- солгу аркан болукку улегер домак салырым кайы-хире билир эвес коолунерем, уруглар!?

Арга кирген кижи саат дайнаар,

Аалга кирген кижи …… ызырар.

(аяк)

 - Кандыг состер тып алдывыс, уруглар? Тавак, доска, аяк. Оларны чангыс сос-биле чуу деп харыылаар бис? (аяк-сава). Ынчангаш кончуг кичээнгейлиг бодангаш, бо хун оорениир темавыс адын адап корунерем, уруглар. (аяк-сава чуруур).

- Эр-хейлер! Темавыс ады болза «Аяк-саваны каастаары». Болук бурузу бир айтырыглар тып алган болгай силер, ынчангаш ол тып алган саванарны чараштыыр чуруп-каастаар

- Шупту кичээнгейни самбыраже. Мурнунарда янзы-буру аяк-сава дерип каастаан. Ында шуптузун канчап калган дыр уруглар? (чараштыыр каастаап калган). Чуге каастаап кылыр деп бодаар силер? Чуну чуруп коргускен болур дыр?

- Ам мастерлернин кылып-каастаан чуруктарын коолунерем, канчаар каастап болур чувел, уруглар (презентацияга ажыдып коргузер).

- Эр-хейлер силер база ам аяк-сава улеп бээримге ону чараштыыр каастап кылыр силер. (улеп бээр болук аайы-биле саваны). Ам шупту караан шиип алгаш улеп берген савамны канчаар каастаарын, угаанынга чуруп коргузер.

- Карактарын ажыдар. Шупту саванарны чараштыыр каастап, эки ажылдаарынарны кузедим, уруглар. Тавактар алган болук дыка суун ковудетпес, митпек краса-биле оннээр.

- Чурутунуп оргаш шылай берген боор силер, шупту тура халчып келинерем, сула-шимчээшкин ден кылып таалынар.

II. Сула шимчээшкин.

Холдарывыс-биле хлоп-хлоп,

Холдарывыс-биле чечек чуруур.

Карактар-биле миг-миг,

Карактар-биле 8-ти чуруур.

Эктилеривис чик-чик,

Эктилеривис-биле тогерикти чуруур.

Буттарывыс-биле топ-топ,

Буттарывыс-биле уш булунчукту чуруур.

Шупту денге олурупкаш,

Ажылывыс уламчылаал.

- Эр-хейлер оожуум олуруп алгаш ажылдарын уламчылаар.

Туннел.

- Шупту чараштыр каастап, чуруп кааптывыс. Кайы-хире ажылдаанывысты туннептээлинерем, уруглар.

- Кижи  бурузу  бодун  бо кичээлде  канчаар ажылдаанын столунар кырында уш оннуг смайликтер дузазында унелептинерем.  

Дыка эки ажылдадым дээр болза розовый оннуг, эки ажылдадым дээр болза сарыг, чедимче чок ажылдадым дээр болза  кок оннуг смайликти кодурер силер.  

IV. Рефлексия.

- Кичээлде чаа чуну билип алдынар?  

- Келир уеде бо кичээлде ьилип алган билиглеринер ажыктыг деп санаар силер бе?

- Бо кичээлде бодунарны чуу дээш мактап болур силер?

- Эптиг,  демниг,  ажылдаар дээн сорулгавыс чедип алдывыс бе?

Онаалга: Шилип алыр.1. «Келир уеде мээн мергежилим» чурук чоруур.

«Кым болуксаар мен?» деп чогаадыг бижип эккээр.

Ангы-ангы мергежилдер дугайында шулуктер, улегер домактар, тывызыктар тывар.

Кичээливисти  «Голубой вагон» деп ыры-биле тондурээлинер.  (аялгазы В.Шаинский, созу Э. Успенский).

 


Приложение 1

«Голубой вагон»

Слова: Э.Успенского                                           муз: В.Шаинского

Медленно минуты уплывают вдаль

Встречи с ними ты уже не жди

И хотя нам прошлого  немного жаль,

Лучшее конечно впереди.

Скатертью, скатертью дальний путь стелется,

И упирается прямо в небосклон.

Каждому, каждому в лучшее верится

Катится, катится голубой вагон.

Скатертью, скатертью дальний путь стелется,

И упирается прямо в небосклон.

Каждому, каждому в лучшее верится

Катится, катится голубой вагон


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Ажык үннер

Тема: Ажык уннер...