Подготовка к ЕГЭ

Куварова Ольга Владимировна

Уважаемые ребята! Предлагаю вам пособие для подготовки к ЕГЭ.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Композиция текста email на английском языке

Электронное письмо длиннее, чем «text» (так обобщенно называют СМС и сообщения в мессенджерах, сам процесс переписки — texting) и содержит традиционные формулы вежливости, но не стоит ходить вокруг да около, выражайте мысль понятнее.

Основные элементы email:

  • Приветствие — может включать обращение по имени к адресату, если оно известно.
  • Вступление — если вы не знакомы с получателем письма, коротко представьтесь.
  • Цель сообщения — перейдите к делу и объясните, зачем обращаетесь.
  • Подробности — если необходимо, упомяните важные детали. Если подразумевается, что получатель письма должен, прочитав его, что-то сделать (выполнить указание, позвонить кому-то, ответить, переслать письмо и т. д.) напишите об этом вежливо, но недвусмысленно.
  • Подпись — письмо традиционно заканчивается какой-нибудь прощальной формулой вежливости, вашим именем, фамилией, иногда указанием места работы, адреса и номера телефона, если уместно.

Разберем подробнее приветствие и подпись — они пишутся шаблонно.

Варианты приветствия в электронном письме на английском

Чаще всего пишут просто «Hello + имя»:

Hello James,

Более формально:

Dear James,

«Dear» — это не «дорогой\дорогая», как при обращению к мужу или жене, а аналог нашего «уважаемый». Обратите внимание, что после «hello» или «dear» не ставится запятая. Если адресат неизвестен, например вы пишете в некий «HR department», можно обратиться просто «Hello», «Dear Colleagues» (если это коллеги), «Dear All» (группе коллег), «Dear HR department».

Также есть общепринятые обращения к неизвестному мужчине или женщине: Dear Sir, Dear Madam или Dear Sir or Madam (если не знаете sir там или madam), To Whom It May Concern (всем, кого это может коснуться). Первые два нежелательны, так как вы можете случайно обратиться, неверно указав пол, вторые два используются, но считаются немного старомодными, очень формальными. По возможности лучше обращаться по имени (Dear Margaret) или к отделу\департаменту (Dear Marketing Department).

Нередко используется обращение по имени без «приветственного слова», просто «James». Так пишут знакомым коллегам (человеку за соседним столом) или когда это не первое письмо в переписке и нет смысла каждый раз здороваться.

Как завершить email

Письмо можно завершить, просто написав свое имя или имя и фамилию, но обычно перед этим добавляют какое-нибудь вежливое пожелание. Самое популярное:

  • Best regards! (или просто «Regards!») — С наилучшими пожеланиями!
  • Kind regards! — то же самое.
  • Best wishes / Warm wishes — опять то же самое.

В некоторых пособиях упоминают также «Sincerely yours» или «Faithfully yours» (искренне ваш), но лично я таких подписей почти не видел, а от иностранцев слышал, что эти формулировки звучат не то чтобы смешно, но уж очень старомодно. Собственно, как и «искренне ваш» по-русски. Однако довольно часто в конце делового письма пишут просто «Sincerely».

Полезные фразы для деловой переписки на английском

Помимо шаблонных приветствий и прощаний, есть еще несколько фраз, которые можно использовать в переписке.

  • I hope you are doing well — «надеюсь, у вас все хорошо». Простой, правда заезженный способ начать письмо. Письменный аналог дежурной фразы «How are you?». Более официальный вариант: I hope this email finds you well.
  • I just wanted to update you on… — «я просто хотел дополнить, что…» Хороший способ сообщить дополнительную информацию о том, что получателю уже известно.
  •  I just wanted to let you know that… — «я просто хотел сообщить вам, что…» Аналогично предыдущему: дополняем уже известную информацию. Также можно использовать как универсальное вступление к короткому сообщению о каких-то важных фактах, деталях.
  • Please be informed / advised — «пожалуйста, примите к сведению».
  • FYI — сокр. от For Your Information, что тоже можно приблизительно перевести, как «примите к сведению». Сокращения уместно использовать между коллегами, общаясь по рутинным рабочим вопросам. Незнакомому человеку, клиенту так лучше не писать.
  • Please find (see) attached — буквально «найдите во вложении» (так, разумеется, никто по-русски не говорит). Так вы даете знать, что у письма есть вложение. Например: Please find attached the report — Доклад во вложении.
  • For futher details — «более подробно», «за более подробной информацией». Уместно в конце письма со ссылкой на контактное лицо: For futher details please contact my assistant — За более подробной информацией, пожалуйста, обратитесь к моему ассистенту.
  • I look forward to your reply / hearing from you — «Жду (с нетерпением) вашего ответа». Вежливый способ дать понять, что неплохо бы ответить на ваше письмо.
  • Thank you for your time — «Спасибо за то, что уделили мне время». Универсальная формула, которую будет уместно поставить перед подписью.

Как прочитать вслух адрес электронной почты на английском?

Важный момент, который иногда упускают из виду. Иногда нужно продиктовать email устно, например, по телефону. Вот, что необходимо знать:

  • Символ ‘@’ читается как at, ни в коем случае не dog!
  • Точка в адресе электронной почте называется dot, а не point, full stop или period (о разнице между этими словами читайте здесь).
  • Символ ‘-‘ читается как hyphen, иногда не вполне корректно называют dash (dash — это тире, то есть более длинный вариант hyphen).
  • Символ ‘_’читается как underscore, реже: understrikelow dash, low line.

~ - tilde (тильда)

@ - at sign ("коммеpческое at" - тpансфоpмиpованная надпись "at")

# - hash, number sign, pound sign

. - dot

$ - dollar sign

& - ampersand (по-pусски так и будет - "ампеpсанд")

* - asterisk

/ - slash (иногда - "forward(ing) slash", "straight slash" [‘fɒwəd slæʃ]

\ - backslash

^ - caret

' - tick, single quoute

` - backtick

" - double quote

: - colon [‘kəʊlɒn]

; - semi-colon

1.

Hi Mark,

Thank you for your e mail I received a week ago. I’m sorry that I didn’t reply to your letter sooner, but I’m spending my time now in a summer house where Internet connection is very weak.

Anyway, it’s a great place to relax and take a break after a hard year in our school.

I don’t watch TV here nor do I use a mobile phone or a computer, so I have much more time than on my hands than I do usually. I feel healthier and I’m tanned. I swim a lot in a local lake, ride a bike and play football with local people. I’ve made many new friends.

I wish you were here. Would you like to come along the next year? I bet you’ll be satisfied.

Answer me.

Bye, XYZ

2.

You want to visit the Paris Fashion Show and your pen friend Danielle, who lives in Paris, has agreed to put you up in her flat. Write an email and ask her about the show and the train timetable. Use 200-250 words.

Dear Danielle,

Thanks for the advertisement you sent me about the Fashion Show. I think it will be fantastic event and I want to be there, but before I come to Paris I need to know a little more about train timetables and the show. Could you give me more information?

I’m trying to decide which train to take. I think the best option is to take the last one from London, but it doesn’t arrive in Paris until about ten o’clock. Will that be OK, or is it too late for you?

I’ve never been to a fashion show before. I’ve never been to Paris, either, so I need your advice. What kind of clothes do you think I should wear? And what’s the weather like at the moment? Is it warm or rather cold? Do I need to bring some warm clothes? What about rain? What are the weather forecasts? Do they say it is going to rain within the next 2 days or not? I don’t know if I am able to pack into my bag, it isn’t too big. Maybe I will take 2 of them.

By the way, what shall we do on Sunday? How about going for a walk in the park, or going on a river cruise? Or maybe you’ve got some other, better ideas? Tell me if something comes to your mind.

Anyway, I can’t wait to see you. I’m looking forward to hearing from you. Answer me as soon as it’s possible.

Love,

Anna

3.

напиши email подруге из Англии, в котором:

– скажешь, что можешь ее встретить

– расскажешь о своих планах на ближайшую неделю

– предложишь встретиться в другое время

– спросишь, подходит ли ей предложенное тобой время

Hi Kate,

Kind and inviting as your suggestion is, I regret that I have to decline it this time. Right now, I’ve got a couple of extra things going on at work as well as outside it.

I do think it would be a very nice idea to get together, but it’s almost impossible for me to do so during the week, because even our regular weekday evenings and Saturdays are busy with a bunch of activities: English classes, homework, volleyball, ballet and cheerleading training.

Would a Sunday be convenient for you? We can go to the park or museum – it’s up to you to decide. Let me know if you have a better idea! And if a Sunday is not convenient, then how about Monday? I will have some free time after 6PM. Please let me know what you think about it.

Best!

XYZ

4.

Ты планировал посетить друга в Лондоне. За неделю до отъезда у тебя украли документы, поэтому ты не можешь выехать за границу. Напиши электронное письмо другу, в котором:

– расскажешь о ситуации, которая с тобой произошла, и извинишься за изменение планов

– расскажешь как и где у тебя украли документы, и как ты себя при этот повел

– расскажешь кто тебе помог, и как ты отблагодарил своего спасителя

– спросишь, можешь ли ты приехать в другой раз и скажешь, что с нетерпением ждешь их встречи

Hi Mark!

I know that I made you a promise that I’d be in London next week but unfortunately, a week ago, when I was skiing in Slovakia, my passport and all other documents got stolen. In this situation I won’t be able to come to London. I’ve already been in the passport office. My friend works there and he promised to help me get a new passport as soon as possible. I promised to bring him some nice souvenirs from London in return. I hope it won’t be a problem for you if I come in two week’s time. I’m really sorry for this situation. I hope to see you soon.

Don’t be mad at me.

Yours,

XYZ



Предварительный просмотр:

Методические рекомендации по оцениванию выполнения заданий устной части ЕГЭ

Устная часть ЕГЭ по иностранным языкам включает 4 задания со свободно конструируемым ответом:

  1. задание 1 базового уровня сложности - чтение фрагмента информационного или научно0популярного стилистически нейтрального текста;
  2. задание 2 базового уровня сложности – условный диалог – расспрос с опорой на вербальную ситуацию и фотографию (картинку);
  3. задание 3 базового уровня сложности – создание монологического тематического высказывания с опорой на вербальную ситуацию и фотографию (картинку);
  4. задание 4 высокого уровня сложности – создание монологического тематического высказывания с элементами сопоставления и сравнения, с опорой на вербальную ситуацию и фотографию (сравнение двух фотографий).

Стратегии к заданию 1 (устной части, Говорение)

  1. При чтении вслух экзаменуемый должен обязательно продемонстрировать следующие навыки в области произнесения звуков и их сочетаний;
  2. Владеть правилами чтения и исключениями из правил, позволяющими произносить слова без грубых ошибок, искажающих смысл слова и приводящих к сбою коммуникации;
  3. Дифференцировать и правильно произносить межзубные и фрикативные согласные /s/ /z/, без замещения их межзубными фрикативными (think-sink);
  4.  Дифференцировать и правильно произносить губно-губной /w/ или губно-зубной /v/ согласные;
  5. Дифференцировать и правильно произносить гласные, например как в словах (walk-work, form-firm);
  6. Владеть связующим «r» (linking r), т.е. озвучивать конечную r\re в позиции перед гласной, если с гласной начинается следующее слово (where is…. \ there are….)
  7. При чтении вслух экзаменуемый должен обязательно продемонстрировать следующие навыки в области интонации

- расстановка пауз – правильное деление текста на смысловые группы (отрезки), с помощью пауз

- расстановка фразового ударения – чередование ударных и неударных слов в зависимости от характера слов (знаменательные и служебные части речи);

- владение нисходящим тоном для законченной смысловой группы;

 - владение восходящим тоном для оформления незаконченной группы, в том числе в случае перечисления;

- правильное интонационное оформление разных коммуникативных типов высказывания.

По мнению экспертов ЕГЭ к типичным ошибкам относятся:

— неправильное деление на смысловые синтагмы простых и сложных предложений

— неправильное чтение синтагм с перечислением (нужно читать их с восходящей интонацией)

— неправильная интонация предложений с нисходящим тоном

— неправильное произношение безударных слогов (отсутствие редукции)

— неправильное чтение слов  с долгими и краткими гласными, которые влияют на изменение лексического значения слова: least [liːst] – list [list], leave [liːv] – live [liv], port [pɔːt] – pot [pɔt]

— неправильное чтение слов с глухими и звонкими согласными в конце слова, которые меняют значение слова: bad – bat, food – foot

— неправильное чтение слов, в которых буквы пишутся, но не читаются: ballet, thistle, whole, muscles

— неправильное произношение звуков, типичных для английского языка, подмена их произношения на русские звуки: [θ] — [ð], [w], [h], [ŋ], [ɜ:]

 

Перед тем, как приступить к выполнению задания 1 устной части ЕГЭ по английскому языку, советуем повторить «Правила чтения гласных в английском языке» и «Правила чтения согласных в английском языке».

Preparation For TASK 1: ACHIEVE READING FLUENCY

 

(Бодоньи М.А. Английский язык. Подготовка к ЕГЭ: Устная часть. Задания по новой демоверсии на 2015 год).                                  (стр. 4-37)

Useful Tips!


ТЕКСТ 1.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it. 

Задание 1. Представьте, что вы с другом готовите школьный проект. Вы нашли интересный материал для презентации и хотите прочитать его вашему другу. У вас есть 1.5 минуты на подготовку (чтение про себя) и 1.5 минуты на выполнение этого задания (чтение вслух).

The mystery of why trees don’t stop growing is still unsolved. Human beings usually stop growing sometime during their teens. Many animals reach full growth within a year. Others are fully grown in just a few years. Birds and insects also stop growing at a certain age. But trees keep growing as long as they live.

Trees live, grow, and reproduce themselves by an amazing process. The thousands of leaves put forth by the tree breathe for it and manufacture its food. Its root system gathers minerals and vast quantities of water. To carry this water to the leaves, the tree is equipped with an intricate circulation system that extends upward from the millions of root hairs through the trunk and branches. The trunk holds the leaves up to the sunlight, sends them water from the roots, and gets food back from them. Then seeds are borne in flowers or cones.

Mind your pronunciation!

[iː– tree, teens, keep, seeds, reach, leaves, breathe [briːð]

[ɜː] – birds, circulation, certain

[θ] – growthforththousand, through [θruː]

[ð]  their, others, themselves, breathe [briːð], gather, within

Vocabulary

to grow (grew, grown) – расти

growth – рост

insect – насекомое

to reproduce – воспроизводить, размножаться

to manufacture [mænju´fæktʃə] – производить

intricate [´intrikət] – сложный, запутанный

to breathe [briːð] – дышать (Не путайте с breath [breθ] – дыхание)

to extend – простираться, протягивать, удлинять, расширять

leaf  (sing.) – leaves (pl.) лист – листья

roots – корни

trunk [trʌŋk] – 1) ствол 2) сундук 3) хобот 4) багажник

seeds – семена

cone [kəun] – 1) конус 2) шишка (у хвойных деревьев) 3) рожок с мороженым

ТЕКСТ 2.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Burney Crouss went to school to study the sounds of nature. For 20 years he has recorded the sounds animals make. He has recordings of animal sounds from all over the world.
Burney has made a record of animal songs. It all began when he took some of the sounds and put them together. Last year, he put together a song he called «Jungle Shoes.» It turned out great.

Burney makes the music by taking part of his animal noises and saving them on a computer. He makes each sound play when a key is pressed. Then he asks other musicians to play the keys into songs. Burney believes in working to save nature. He thinks that more people need to take care of our world. The sounds of nature are quickly disappearing.

When he recorded whales in Alaska, he could hear the sound of oil well drilling from fifteen to twenty miles away. It was very loud. He says his goal is to save nature sounds so his children will be able to hear them.

Listen to this audiofile

Mind your pronunciation!

Crouss, sound, loud – [au]

Burney, turn, world – [ɜ:]

to think – [θ]

together – [ð]

Vocabulary

nature [neitʃə] – природа

musician [mju:ziʃ(ə)n] – музыкант, композитор

key [ki:] – клавиша (рояля, органа, клавиатуры компьютера)

to record [ri kɔ:d] – записывать, регистрировать

record [rekɔ:d] – запись

to disappear [ˏdisəpiə] – исчезать

goal [ɡəul] – цель, задача

whale [weil] – кит

Советы:

— Прослушайте несколько раз прилагаемый к тексту аудио файл, обращая внимание на интонационное и фонетическое оформление текста носителем языка.

— Прочитайте текст, копируя интонацию и произношение слов в английском языке. Особое внимание уделите понижению интонации в конце предложения. Из опыта преподавания знаем, что многие студенты не обозначают завершение фразы нисходящим тоном, а наоборот, повышают его, что значительно затрудняет восприятие содержания.

— Не забывайте, что предлоги и артикли нужно читать слитно с глаголами и существительными.

— Не оглушайте звонкие согласные в конце слова, ибо это может изменить лексическое значение слова.

— В процессе подготовки к ЕГЭ учите новые слова (правописание + лексическое значение). 

ТЕКСТ 3.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

People have enjoyed sports for thousands of years. Children, men and women play sports both for pleasure and for challenge. Every sport involves physical skill. Every sport has a set of rules that the players of the sport follow. In some sports one person competes against other individuals. Examples of these sports include boxing, tennis and so on. In many games one team competes against the other team.

People can go in for winter and summer sports. Summer sports are typical for warmer countries. Those who live in regions that experience cold winters have long enjoyed ice skating, skiing, and sledding. These activities have grown immensely in popularity over the years. Today thousands of resorts cater to the winter tourist trade, and millions of people each year take winter sports vacations.

Listen to the audiofile

Vocabulary

women [wimin] – (мн.ч. от «woman») женщины

pleasure [pleʒə] – удовольствие

set of rules – свод правил

to compete [kəmpi:t] – состязаться, соревноваться

to go in for sports – заниматься спортом

ice skating – конькобежный спорт

skiing – лыжный спорт

sledding – санный спорт

immensely [imensli] – необычайно, чрезвычайно

to cater [keitə] – обслуживать, поставлять

ТЕКСТ 4.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Half the human beings who have ever died, perhaps as many as 45 billion people, have been killed by female mosquitoes. Mosquitoes carry more than a hundred potentially fatal diseases including malaria, yellow fever and elephantiasis. Even today, they kill one person every twelve seconds. Amazingly, nobody had any idea that mosquitoes were dangerous until the end of the nineteenth century. In 1877, the British doctor Sir Patrick Manson proved that yellow fever was caused by mosquito bites.
Seventeen years later it occurred to him that malaria might also be caused by mosquitoes. He encouraged his pupil Ronald Ross to test the hypothesis. Ross was the first person to show how female mosquitoes transmit the parasite. Manson went one better. To show that the theory worked for humans, he infected his own son – using mosquitoes carried in the diplomatic bag from Rome.

Совет: проверьте по словарю правильное произношение слов malaria, elephantiasis, hypothesis, parasite

ТЕКСТ 5.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

When it comes to California summer camps for kids, Skylake Yosemite Summer Camp is the very best. This year the camp is celebrating its 66th season. 

If you are looking for a summer camp your kids will love, we invite you to consider Skylake. We are located in the California Sierra National Forest, on Bass Lake, just a few miles from the south gates of Yosemite National Park. Skylake Yosemite is the kind of summer camp kids love.

Our dock on Bass Lake offers a variety of fun-packed waterfront activities, including warm-water swimming, waterskiing and tubing, canoes and kayaks. All staff members are First Aid Certified and have Water Safety Certifications.

Getting to camp is easy, because we offer charter bus service from Northern and Southern California and provide complimentary pick up at the Fresno Yosemite International Airport, located only one hour from camp.

ТЕКСТ 6.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Some paintings found in different caves around the world are recognized as the work of Stone Age artists. But what was the purpose of the paintings? Why were they hidden in a dark room where there is no evidence that cave people lived?

No one really knows, but there is one theory that makes great sense. It is called the theory of Sympathetic Magic. According to this, the cave people believed that if they could make a likeness of an animal, they could put a spell over it. This spell would give the tribe power over the live animal.

Stone Age existence depended on killing animals — for food, clothing, and even weapons and tools. The animals were large and fierce; the cave people had only the most simple weapons. Hunters had to be brave and fearless. They needed more than a spear or club; they needed all the magic they could get. The magic could help the hunters catch the animals.

ТЕКСТ 7.

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Mountain gorillas live in the dense forests of Central Africa and are one of man's closest relations in the animal kingdom. They live in family groups and spend the day eating plants. Every evening each gorilla builds a nest to sleep in.

Mountain gorillas are black, and have evolved very thick fur so that they can withstand the cold mountain air. An adult male is called a silver back because of the silver-grey fur that grows on its back when it reaches maturity. A silverback is about the same height as an average man but heavier. Females are much smaller.

The destruction of their natural habitat is a serious threat to gorillas. Illegal hunting and trading are also a problem. Tourism helps to finance the ongoing efforts to save this endangered species. A few companies organise gorilla safaris so that people can see these amazing creatures at first hand. Some of the money from these tours goes to wild life organisations to protect the gorillas.

Список слов, требующих тренировки произношения

Критерии оценивания выполнения задания 1

Задание 1 (Чтение вслух) – максимум 1 балл

1

0

Фонетическая сторона речи

Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов без нарушений нормы: допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл

Речь воспринимается с трудом из-за большого количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ сделано более пяти фонетических ошибок,  ИЛИ сделано три и более фонетических ошибок, искажающих смысл

Преподаватель включает текст, произносимый учеником на экзамене, слушатели фиксируют ошибки.

Количество текстов – 3.


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

Вступительные фразы:

  1. Look here! I’d like to show you my family album.
  2. Have a look at this photo, Peter.
  3. You asked me to show you my favourite photo. Here it is.

Завершающие фразы:

  1. Do you like this photo? Isn’t it nice\moving?
  2. Will you show me your favourite photos from your album next time?
  3. That’s all what I wanted to tell you.

PREPARATION FOR TASK 3: PICTURE DESCRIPTION

(Бодоньи М.А. Английский язык. Подготовка к ЕГЭ: Устная часть. Задания по новой демоверсии на 2015 год).                                  (стр. 70-97)         Useful Tips!

Задание 1.

Imagine that these are photos from your photo album.

Choose one photo to present to your friend.

задание 3 фото 3задание 3 фото 2задание 3 фото 1

                                           Photo 1                            Photo 2                                        Photo 3

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

  • WHERE AND WHEN the photo was taken    (обстоятельство времени)
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • WHY YOU KEEP the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

Важно!

Обратите внимание на изменения, которые произошли в формулировке задания 3:

  • пункт 1 Where and when the photo was taken (было When you took the photo) — это значит, что при выполнении этого задания теперь не имеет значения, кто сделал фото (вы, ваши друзья или родственники), то есть по словам Вербицкой М. В. «Кто угодно мог сделать эту фотографию» (смотрите вебинар Вербицкой М.В. «Технологии подготовки к ОГЭ и ЕГЭ»)
  • пункт 4 Why you keep this photo in your album (было Why you took this photo)

You have to talk continuously, starting with:

"I’ve chosen photo number… " 

Ответ учащегося (ДЛЯ АНАЛИЗА)

I’ve chosen photo number 1. I took this photo at Christmas. You can see at this photo my father and my younger sister. My father gave … a present to my little sister. She is smiling. I took this photo because I want … to recollect my family’s history to my family’s album. .. I’ve decided to show you this picture … because it shows the best moment of Christmas. You can see… my sister and my father are very glad. To sum up, we like Christmas.

Комментарии

РЕШЕНИЕ КОММУНИКАТИВНОЙ ЗАДАЧИ (СОДЕРЖАНИЕ)

Аспект 1.

Ответ на вопрос,  где и когда было сделано фото, дан

Ответ на вопрос дан, но не полный (не сказано где) и неразвернутый.

I took this photo at Christmas.

Развернутым считается ответ, содержащий даже одну фразу (одно нераспространенное предложение), но имеющие две разные идеи либо ответ, состоящий из СПП, либо состоящий из нескольких фраз. За неразвернутый ответ снижается оценка, если таких ответов в задании 3 – два.

Полным ответом считается ответ, включающий все элементы вопроса. Так, если например, в вопросе Где и Когда, то полным считается ответ, содержащий эти два элемента. При неполном ответе оценка снижается на балл по критерию Решение коммуникативной задачи.

Аспект 2.

Ответ на вопрос, кто/что изображено на фото, дан

Ответ на вопрос дан, но неразвернутый:  

You can see at this photo my father and my younger sister.

Аспект 3.

Ответ на вопрос, что происходит на фото, дан

Ответ на вопрос дан:

My father gave … a present to my little sister.

Аспект 4.

Ответ на вопрос, почему автор держит это фото в альбоме, дан

Ответ на вопрос дан, но неточный (говорит о том, почему снял, а не почему держит в альбоме) и не совсем понятен из-за языкового оформления: I took this photo because I want … to recollect my family’s history to my family’s album.

Точным считается ответ, соответствующий содержанию картинки и предложенному вопросу. Так, отход от темы, избыточная информация (при ответе на вопросы 2 и 3), несоответствие текста ответа изображению на картинке, отсутствие адресности, непонятный ответ из-за языкового оформления считается неточным ответом. При неточном ответе снижается оценка на балл по критерию «Решение коммуникативной задачи».

Аспект 5.

Ответ на вопрос, почему автор решил показать это фото другу, дан

Ответ на вопрос дан:

I’ve decided to show you this picture … because it shows the best moment of Christmas. You can see… my sister and my father are very glad.

ИТОГОВЫЙ

БАЛЛ (макс. балл – 3)

1 балл (есть неполный ответ, неразвернутый ответ, один- неточный) 8 фраз

ОРГАНИЗАЦИЯ ТЕКСТА

Наличие вступления и заключения, завершенность высказывания

Вступление отсутствует, заключительная фраза есть 

To sum up

Логичность и использование средств логической связи

Средства логической связи НЕ используются, или используются без учета характера ситуации. Много неоправданных пауз.

ИТОГОВЫЙ

БАЛЛ (макс. балл – 2)

1 балл

ЯЗЫКОВОЕ ОФОРМЛЕНИЕ

ВЫСКАЗЫВАНИЯ

Максимальный балл – 2

0 баллов

at this photo, gave … a present, to recollect my family’s history, to my family’s album,  my sister and my father are very glad

Примитивная лексика и грамматика

Sample answer 1

I've chosen photo number 1.  (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

I should say that my family means a lot to me because they are people I can always rely on.

I took this photo two months ago when my parents and I went to Voronezh to visit my elder brother’s family. Recently they have moved into a new flat and invited us to a house-warming party. I always enjoy our trips to Voronezh and think it is a very nice place to live in.

In the foreground of the picture you can see my brother Max, his wife Julia and their daughter Stacy. They are sitting on a comfortable white sofa in the living room. Stacy is sitting on her mother’s lap. They are smiling and seem to be very happy because at last their dream came true. I should say that Max loves his daughter and wife very much and always takes care of them.

In the background of the picture there is a white bookcase with open shelves. I like their decision to furnish the room in white colour because it makes the room look wider. As my brother works as a journalist for a local newspaper you can see a lot of books and magazines on the shelves.

My brother lives quite far from our hometown and we can’t see each other very often. So, I always take pictures of him and his family to recollect the moments we spent together. Moreover, I used this photo for my school project called “My Family Tree”. That's why I keep this photo in my album.

I decided to show this photo to you because you have never seen my niece Stacy who is a very cute and bright girl before.

That’s all I wanted to say. (Закончите Ваш ответ этой фразой)

Sample answer 2

I've chosen photo number 3.  (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

You know, I’ve got a lot of pictures connected with New Year and Christmas celebrations in my album, but this one is special because our friends from Germany, Hilda and Otto, sent it for us.

It was taken on the 25th of December in their home in Dresden.

Of course, you can’t see Hilda because she was trying to capture this wonderful moment and I think she did her best.

In the foreground of the picture you can see her husband Otto and her daughter Greta.  They are both in a festive mood, smiling at each other. Greta is wearing a lovely red dress which is a traditional colour of Christmas. Her hair is nicely done in curls. She is carrying a Christmas present which, she believes, was brought by Santa Claus. The father and the daughter look very happy.

In the background of the picture there is a decorated Christmas tree.

Hilda’s hobby is photography and she used some special effects such as falling snow in the picture that’s why it looks so magic.

I keep this photo in my album because it’s a kind of “Hello” and a Christmas greeting from our friends from abroad. (I keep this photo in my album because it reminds me of the joy of holiday seasons.)

I decided to show this picture to you because you are interested in photography too and you might also want to use these effects in your photos. So, I hope you enjoyed watching it.

That’s all I wanted to say.( Закончите Ваш ответ этой фразой)

Задание 2.

Imagine that these are photos from your photo album.

Choose one photo to present to your friend.

Euro 2012Riding a camel Hogmanay

                Photo 1                                               Photo 2                                   Photo 3                


You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

  • where and when the photo was taken
  • what / who is in the photo
  • whatis happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with:

«I've chosen photo number...»

Sample answer

I've chosen photo number 2.  (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

You know, every summer we go to the seaside to have a good rest. So, I took this photo two years ago when our family went to Egypt on summer holidays.  It was our first trip abroad.

In the foreground of the photo you can see my little brother Dmitry. He is riding a camel on a sandy beach. He looks very happy because he has never done it before. The camel is covered with bright colourful blanket made of wool. It also has got some funny pompons (decorations) on its head. The day is quite hot and sunny and there are no clouds in the sky. So, not to get sunburnt Dima is wearing a T-shirt.   

The sea is very calm. You can notice several snow-white yachts (ships) against the skyline. Every day they take people for offshore excursions where one can watch dolphins and exotic species of fish.

As a rule, I always take a lot of pictures while travelling. I often show them to my friends and relatives to share the best and the most thrilling moments of our journeys.  That’s why I keep them in my album.

I was really astonished (impressed, struck) by a funny look of the camel. It seems to me that the animal has got a smiling face. I decided to show this picture to you because I think it might improve your mood. I hope you find it amazing, too.

That is all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)

Задание 3.

Imagine that these are photos from your photo album. Choose one photo to present to your friend. You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

  1. where and when the photo was taken
  2. what/who is in the photo
  3. what is happening
  4. why you keep the photo in your album
  5. why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number …”

 

Задание 3Задание 3Задание 3

                             Photo 1                               Photo 2                                     Photo3

I've chosen photo number 2.  (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

First of all, I should admit that winter is my favourite season and I try to spend a lot of time outdoors when the weather is not very frosty and cold. So, this picture was taken on a wonderful winter day in the local park. I usually go there with my friends at weekends.

Can you guess who is in the photo? Right, in the foreground of the picture you can see my best friends Dasha and Nastya. They are having fun playing snowballs. They are both in a good mood and laughing. In spite of the fact that it is winter, they are wearing light clothes. Nastya is wearing a red tracksuit and a hat that her granny has knitted for her. Dasha prefers to wear jeans wherever she goes. Also, she’s got a trendy white hat.

The ground is covered with plenty of fresh snow. In the background of the picture you can see bare trees which, I hope, don’t spoil the view.

You know, I keep this photo in my album because we are school-leavers and soon we’ll go to study in different towns that’s why I try to capture the best moments we spend together which will remind me of our friendship and school years.

I decided to show this picture to you because I want you to learn how cute my friends are and to tell you how much I will miss them after leaving school (how much they mean for me).

That’s all I wanted to say. (фраза для экзаменатора)

Задание 4.

Task 3. Imagine that while travelling during your holidays you took some photos. Choose one photo to present to your friend.  

Speaking part Task 3Speaking part Task 3Speaking part Task 3

       photo 1                                        photo 2                               photo 3

  • when and where the photo was taken (когда и где было сделано фото, то есть ЛЮБОЙ человек мог сделать это фото: вы, ваши друзья или родственники)  
  • what/who is in the photo (кто/что на фото)
  • what is happening (что происходит на фото)
  • why you keep the photo in your album (почему вы храните это фото в своем альбоме)
  • why you decided to show the picture to your friend (почему вы решили показать эту фотографию своему другу)

 You have to talk continuosly, starting with:

 I've chosen photo number...

Sample answer (photo № 1)

I've chosen photo number 1.  

 (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  •  I took this photo in one of the beautiful parks in Edinburgh when I was on my trip to Scotland two years ago. It is quite amazing, isn't it? 
  • In the foreground of the photo you can see two girlfriends spending their free time hanging around. They might study or work together.  They seem to be in a good mood. They both are wearing all Scottish style suits. Moreover, the girl on the left has got an incredible hat which perfectly matches the rest of her clothing. The most stunning thing that caught my eye was her hair done in dreadlocks. In her right hand she is carrying a black handbag made of leather.  
  • In the background of the picture there are a lot of green trees with bushy (thick) crown. It was early September and it happened to be a very warm and sunny day. But nevertheless some people put on their jackets because the weather is very changeable and unpredictable on the British Isles. The man on the right who is wearing a checked shirt might be a tourist because he has got a blue backpack. As you can see at this particular moment the place is not overcrowded, so I think, it is great to enjoy your leisure time with your nearest and dearest in such a place. 
  • I keep this picture in my album to recollect the pleasant moments of my journey to Scotland
  • I asked the girls a permisssion to take their picture because I liked the style they were dressed up and I decided to show it to you because you are also keen on wearing unusual and freakish hats and maybe, the picture will give you some new ideas.
  • That is all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)

Useful Vocabulary

to hang around — болтаться без дела

to match — подходить (по цвету)

to catch one's eye — привлекать внимание

stunning = incredible — сногсшибательный, потрясающий, невероятный

dreadlocks — дреды

bushy crown  - густая крона деревьев

freakish = strange = weird — причудливый, странный

to wear — носить одежду

to carry — держать (нести) вещи в руках
Sample answer (photo № 2):

I've chosen photo number 2.  

 (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  •  I took this photo during my winter holidays when we went to the ski resort in the Caucasus. After the Winter Olympic Games 2014, Sochi attracts lots of tourists both from Russia and from around the world.
  • In the foreground of the picture you can see two children: a boy and a girl. They came here from Novosibirsk. They told me that they had started to ski when they were only three years old, that's why they look very confident on the snowy mountain slopes. The children are wearing bright ski suits made of special fabrics that protect them from cold and at the same time are very light that helps them move quickly. They also have all the necessary skiing equipment for this kind of sport such as alpine skis, plastic boots with special bindings, helmets, ski poles and goggle mounts.
  • In the background of the picture you can see mountain peaks covered with snow and some kind of pines. You can't see the mountains quite well from behind the clouds but I should say it is a common phenomenon in this area.
  • At the very particular moment the children are learning a new downhill technique. And now they stopped for a while to take breath. Sometimes I saw them landing in a fall but they went to square one again and again. They didn't give up, so I should admit that they have got strong willpower. As you can see they look very healthy and happy. I believe that it's very useful to take up to sport from childhood. This will teach you to overcome difficulties in life, will teach you to win or to lose.
  • I keep this photo in my album because we made friends with the family from Novosibirsk and their cute kids and I want to remember the beautiful moments of my vacation.
  • I decided to show you this photo because I want you to appreciate these two young sportsmen and the beauty of the Caucasus Mountains (nature).
  • That is all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)   

Useful Vocabulary

mountain slope — горный склон

skiing equipment — лыжное снаряжение

alpine skis — горные лыжи

bindings — крепления для лыж

helmet — шлем

ski pole — лыжная палка

goggles — защитные очки

common phenomenon — обычное (распространенное) явление

downhill technique — техника спуска

to take breath — перевести дух ( отдышаться)

landing in a fall — приземляться в падении

to go to square one  (idiom) —  начинать все с самого начала

to give up (idiom) — сдаваться, отказываться

willpower — сила воли

 Sample answer (photo № 3)

 I've chosen photo number 3.  

(Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  • I took this photo in London Zoo when I was on my trip to the UK a year ago. To tell the truth, I’m not very good at photography but this picture turned out to be a beautiful one.
  • In the foreground of the picture you can see a colony of pelicans. You can’t but agree with me that pelicans are large birds with very long beaks. They have a long neck and short stout legs with webbed feet. The tail is short and square.  They have pale plumage with some grey feathers on the wings.
  • On the left of the picture there is a pond where the birds can swim. The zoo keeper told us a lot of interesting things about pelicans. She explained us that some species could make their nests in the trees while the others nest on the ground. It was interesting to know that they can fly but cannot dive because of their light skeleton. I also learnt that pelicans live up to 25 years in the wild and up to 40 years in captivity. But the most amazing fact is that pelicans never store their food in their throat pouch contrary to popular folklore. They use it for catching fish.
  • In the background of the picture you can see a girl taking photos. At this particular moment the birds are cleaning their feathers after being fed. Guess what! We were allowed to give them some fish and it was really exciting! All in all the weather was warmish and I had a great time there.
  • I took this photo because I had never seen those birds before in real life and wanted to remember all places I had visited in London. That's why I keep it in my album.
  • I decided to show you this photo because you are interested in photography and have got a big collection of snapshots of  birds. I think, it would be great if you could add my picture to it.
  • That’s all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации) 

Useful Vocabulary

beak —  клюв

tail — хвост

wing — крыло

feather — перо

plumage [plu:midʒ] —  оперение 

nest (to nest) — гнездо (гнездиться)

throat pouch — горловой мешок

Основные ошибки, которые допускают учащиеся при выполнении этого задания:

  • описание трех картинок вместо одной;
  • отсутствие вступительной и заключительной фраз;
  • неправильная интерпретация содержания картинки;
  • отсутствие высказывания своего мнения о сюжете картинки;
  • отсутствие разговорных клише при описании картинки;
  • фонетические и лексико-грамматические ошибки в ответе.

Приложение 1

    when you took the photo

 This photo/picture was taken…

 I can’t remember the exact date the  photo was taken but it was quite  some time ago now.

… last summer holidays/two years  ago/….

what/who is in the photo 

 

 The photo/picture shows…

 In the photo/ picture you can see ...

 This is a picture of .....

 The picture was taken in … (place).  The photo was taken at … (party).

 The picture shows a scene from …

 It's an image of … (place, person,  scene).

 The picture describes … (scene).

 The picture shows … (place, person,  scene) from a distance.

… (place, person, scene) is shown  from … (a bird's eye view/…).

 The picture was taken from my hotel widow

… a gloomy/wonderful  summer/winter day

… a group of people

… my friends and me

…. a street market/ an old  building/a square/the mountains/ a  busy street/a restaurant/a  beach….

 

 More details: Describe where  things are in the picture

 At the top/bottom of the picture ...

 In the middle of the picture ...

 On the left/right of the picture ...

 In the background/foreground of the  picture ….

 

  what is happening 

 

 The man is ...ing

 The people are ...ing

 It’s raining.

 

 She’s sitting inside/outside a cafè

 They’re driving in the country/in a  city

 He’s sitting at a desk  They’re  having a meal

 She’s standing in a queue • Some  people are sunbathing and others  are swimming in the sea

 More details: DESCRIBE  PEOPLE’S AGE

 

 He’s about 50 years old

 She’s a teenager/a young  child/middle-aged woman …

 They’re in their twenties /middle-  aged woman

 

 

More details: DESCRIBE  PEOPLE’S CLOTHES

 

 

 

 She’s wearing…

 He’s wearing …

 They’re wearing…

…a pair of shorts and a red T- shirt

…a uniform

…. quite casual/smart clothes

More details: DESCRIBE  PEOPLE’S ROLES IN A  PICTURE

 

 He’s probably ….

 The man serving the drinks is a waiter

 This person on the left seems to  be….

 

… a shop assistant because he’s  helping to choose..

 

 

… a tourist guide  he’s pointing to the statue

More details: DESCRIBE  PEOPLE’S FEELINGS IN  A PICTURE

I can tell they are enjoying themselves …

 She looks very interested in this activity …

He seems a bit frightened…

 

… because they are smiling

 

 

…. as she’s concentrating very hard

… Maybe this is the first time he’s tried this

      why you took the photo

 The reason I took this photo (is  that)…

 

I took this photo because....

…I’m fond of photography and I was fascinated by this scene

… it can bring back great  memories of a memorable holiday

…. I want to keep my happy  moments forever

...to memorize one of the best days of my holidays

...to show it to my parents who were not with me that day

...to show proof that I indeed saw (the place or object) in person

...to capture the exciting moment of /the remarkable scene of

...so that I can take a look at … whenever I want.

...I always take photos when I visit new places.

...I like to shoot everything that interests me. 

...I like taking pictures of people who I am travelling with. 

...I like to take scenery pictures. 

...my friend asked me to photograph his/her in front of…

 

              why you decided to show  the picture to your friend 

 

 The photo is so vivid / happy /  expressive…

I decided to show the photo to my friend (because)...

 

… that I wanted to share my  feeling and experiences with  him/you

...it is one of the best I took during my trip 

...It shows one of the most exciting moments of my trip

...he/she has never seen …

...I hope my photo will inspire him/her to…

...unfortunately he/she couldn’t be with us on that day.

...this photo seems to me quite eye-catching/enjoyable/positive and joyful. 

...he/she is also fond of taking pictures and I hope he/she will like this one.

...I want to share my experience with him/her.

...to demonstrate how we entertained ourselves to the fullest.

...to demonstrate how excited and thrilled we felt on that day.

...to share my experience with him/her

...I hope my friend will like the photo

Приложение 2

Критерии оценивания задания 3

(максимально – 7 баллов)

Баллы

Решение коммуникативной задачи (содержание)

Организация высказывания

Языковое оформление высказывания

3

Коммуникативная задача выполнена полностью: содержание полно, точно и развернуто отражает все аспекты, указанные в задании (12-15 фраз)

2

Коммуникативная задача выполнена частично: один аспект не раскрыт (остальные раскрыты полностью), ИЛИ один-два раскрыты неполно (9-11 фраз)

Высказывание логично и имеет завершенный характер; имеются вступительная и заключительная фразы, соответствующие теме. 

Средства логической связи используются правильно

Используемый словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более двух негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более двух негрубых фонетических ошибок)

1

Коммуникативная задача выполнена не полностью: два аспекта не раскрыты (остальные раскрыты полно), ИЛИ все аспекты раскрыты неполно (6-8 фраз)

Высказывание в основном логично и имеет достаточно завершенный характер, НО отсутствует вступительная И/ИЛИ заключительная фраза, И/ИЛИ средства логической связи используются недостаточно

Используемый словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление в основном соответствуют поставленной задаче (допускается не более четырех лексико-грамматических ошибок (из них не более двух грубых) ИЛИ/И не более четырех фонетических ошибок (из них не более двух грубых)

0

Коммуникативная задача выполнена менее чем на 50%: три и более аспектов содержания не раскрыты (5 и менее фраз)

Высказывание нелогично И/ИЛИ не имеет завершенного характера; вступительная и заключительная фразы отсутствуют; средства логической связи практически не используются

Понимание высказывания затруднено из-за многочисленных лексико-грамматических и фонетических ошибок (пять и более лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ пять и более фонетических ошибок) ИЛИ более двух грубых ошибок

Примечание. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» все задания оцениваются в 0 баллов.

Приложение 3.

Схема оценивания Задания 3 устной части ЕГЭ

1. РЕШЕНИЕ КОММУНИКАТИВНОЙ ЗАДАЧИ

Аспект 1.

Ответ на вопрос,  где и когда было сделано фото, дан

Аспект 2.

Ответ на вопрос, кто/что изображено на фото, дан

Аспект 3.

Ответ на вопрос, что происходит на фото, дан

Аспект 4.

Ответ на вопрос, почему автор держит это фото в альбоме, дан

Аспект 5.

Ответ на вопрос, почему автор решил показать это фото другу, дан

ИТОГОВЫЙ

БАЛЛ (максимальный балл – 3)

2. ОРГАНИЗАЦИЯ

Наличие вступления и заключения, завершенность высказывания

Логичность и использование средств логической связи

ИТОГОВЫЙ

БАЛЛ (максимальный балл – 2)

3.

ЯЗЫКОВОЕ ОФОРМЛЕНИЕ

ВЫСКАЗЫВАНИЯ

(максимальный балл – 2)


Предварительный просмотр: